I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

det här med att sortera människor

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2006-12-23 16:55

det här med att sortera människor


Jag tror att människan successivt allt eftersom utvecklingen har gått frammåt har fått ett allt större behov efter att klassificera sin omgivning och sätta in saker och ting i fack. Särskilt andra människor. På så vis kan man välja sitt förhållningssätt och i alla fall tro att man förstår sig på andra.
Man kan likna det med mitt rum.
 
Just nu ligger alla mina saker utspridda på golvet. strumpor, sockor, mp3-spelaren, några gamla gardiner, ett antal jean, gamla t-shirtar. Det är generellt sett en väldig oreda.
Så jag sorterar allt, lägger sånt man har på fötterna i en låda, elektroniksaker på en hylla, sorterar bort smutsiga kläder från rena kläder.
Jag får en mycket bättre överblick.
Men fortfarande är inte sockor och strumpor samma sak, men de ligger i lådan för saker man har på fötterna. Ett par skor ligger också där.

Hur mycket ska man egentligen sortera?
När du sorterar människor efter "stil" (vad det nu är) gör du då skillnad på crustpunkare, oi!punkare och post-punkare?
Vart går gränsen, borde inte alla människor egentligen få sin egen kategori? Ingen är ju helt lik någon annan.

Jag vill ställa tre frågor:

1.
Hur skulle du sortera dig själv? Du måste använda minst 5 fem ord som kan räknas som någonslags kategori. 
Ex: student, pojke, jazzfantast, nattmänniska, datornörd
Märk noga att adjektiv som tex trevlig, lat eller tjock inte är kattegorier.  

2. Hur tror du att människor i din omgivning skulle sortera dig? Det kan både vara närmaste vänskapskretsen eller grabbgänget från byhålan utanför staden som du råkar dela kebabhak med en lördagseftermiddag.

3. Tror du att det generellt sett är positivt eller negativt att att man själv och andra människor sorterar in en i olika fack?
I vilka situationer
kan det vara positivt respektive negativt?

Det är ganska övergripande frågor så ni får gärna sväva ut i resonemanget. Endast seriös diskusion tack.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.