hur drömmer döva?
ja...i den döves dröm gå dom då runt o gör tecken språk eller?
www.viktorb.com
facebook.com/idiomatisk - fan page
Mer intressant är väl ändå hur drömmer de som är dövblinda från födseln. Finns det någon verklighetsuppfattning där ö h t?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Frågan är väl vad blinda som varit blinda sen födseln drömmer?? Vad för flummiga saker ser dom liksom??
If ya want beef then bring tha ruckus, cuz Fo-Tang Clan aint nutthin' to fuck with.
Dd_Dj P16 de drömmer väl förmodligen i känslor, och ljud.. frågan är väl snarare vad drömmer dom dom är döv-blinda sedan födseln?
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
Messo Jag har iallafall drömt med ljud, världens "mardröm" där mobiltelefoner ringde mitt i natten utan att gå att stänga av :/
Rainmaker: Altså är du döv? men uppfattar du inge ljud i dina drömmar?
www.viktorb.com
Messo, och vad menar du med det? Det är såklart inget som "skapar" ljud i drömmar, du har inte en drömorkester brevid din säng som spelar musiken. Du har inte heller en person som tar fram grejerna du drömmer om och vill känna på så att du kan göra det. Jag har drömt drömmar där ljudet har varit väldigt viktigt, så viktigt att allt har berott på det. Är du säker på att du inte är inne lite på samma bull som att man endast drömmer svartvita drömmar?
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."
Messo Isåfall så kan man väl säga att man inte ser något i drömmar heller? Om man varken ser eller hör något så finns ju inte ens drömmarna. Klart som fan man hör saker när man drömmer. Även om ljuden är skapade i ditt eget huvud.
Rainmaker är inte döv.. Svårt att vara döv producen :P
Jag pallar inte ha ett citat här.
Dövblinda från födseln drömmer om kännslor etc, Bilnda sen födslen drömmer också om kännslor ibland även vissa färger och ljus, Den som blir dövbilnd senare i livet drömmer vanligt, samma gäller för blinda. Rätta mig om jag har fel
frågan är väll egentligen om döva, blinda, dom utan smak och dom utan lukt överhuvud taget kan tänka?
"Bara för att du är paranoid betyder inte det att ingen jagar dig."
Messo, hur kan man då höra musik i drömmar, som bakgrundsmusik tex. Det händer i mina drömmar lite då o då. Och vad menar du att vi bara drömmer i bilder? Jag drömmer med alla mina känslor, jag ser saker, jag hör saker, jag känner saker, jag kan smaka saker, jag kan känna lukten av saker. Du menar att riktiga drömmar bara är "bild" och resten fyller hjärnan i? Men vart kommer den här bilden ifrån isåfall? Är inte det en konstruktion av vår hjärna också?
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."
ja skulle kunna tro att blinda kan se de som dom har uppfattat genom att ta på saker tillxempel om dom drömmer om ett sandpapper på ett bord så ser dom kanske en låda och en knottig yta bara .P någe sånt ... inge bra på att förklara
ANDALE
Messo, källa/or? Och vad är det för skillnad mellan att hjärnan skapar bilderna och att hjärnan skapar ljudet?
kan kolla med min morsa... hon jobbar med dövblinda.
Sittin sideways...
Messo, vad menar du? Projicerar vi bilderna så att de faktisk skapas fysiskt???
Messo, ehm... okej, nu fattar jag inte. Kan du förklara?
Messo, okej, då anser jag nog bara att du har fel :P Drömmar skapas av hjärnan, och inkluderar alla sinnen dock så är nog det visuella starkast eftersom vi använder synen så mycket i våra liv. Man lurar inte sig själv mer när man hör ljud i en dröm än om man ser något, allt är en kreation av hjärnan. "Däremot händelser projiceras i bilder. Och bilder är synliga för dig själv eftersom det är din hjärna som bearbetar sig självt. Du tror helt enkelt att du känner och ser saker, det är fejk. men du SER bilder, eftersom det är vad drömmar är. Syner." Det är här du tappar bort mig, varför är det någon skillnad på ljuden man hör och synerna man ser? Inget av dessa existerar på riktigt, de är båda konstruktioner av hjärnan. Drömmar spelas inte upp som en videoprojektor i ett dammigt rum i hjärnan.
och sorry om inlägget verkade lite överlägset eller något annat sånt svammel, det var inte meningen.
Det är lungt, tack för att du försökte iaf :)
ljud måste finnas iaf, jag skrek till min bror att jag älskade honom precis innan vi dog i en dröm... det var sorgligt :)
Skulle inte stjäla pengar från folk om jag så fick en miljon och fri lejd utifrån snutstation!
Hangaround
2006-12-22 18:04
Nä då. blinda och döva har säkert fantasi för att komma på detta själva... eller kanske vara med om det nån gång iaf. Det vore kanske konstigt om jag skulle drömma om nått sinne som inte finns, men jag har drömt om känslor som jag inte känt. Jag har dröm om fysiska omöjligheter som att flyga osv... Jag tror nog att de kan fantisera fram en å annan "syn".
Up and Atom!