det finns ju olika typer av behov samt begär. man kan åtrå en en sak, dvs ha ett begär av att ha ett föremål, design objekt what not. man kan ha ett begär av att känna sig tillräcklig i ett speciellt sammanhang. i sammanhang med ett föremål, som ett klädesplagg. samma sak med behov, ungefär.. alltså man kan ha ett primitivt behov, eller existensiellt behov om man vill det så, jag Behöver Vatten, annars slutar min kropp att fungera. Jag behöver nya byxor för att mina gamla är sönder, det kan ju också "nästan" räknas som ett "livsnödvändigt" behov, att gå utan byxor vintertid kan ju sluta rätt olyckligt i sjukdom eller eventuellt, död, om det går riktigt illa ;) fast det endå samtidigt kan ha med begär att göra, förutsatt att man inte har några andra byxor alls att ha på sig, då hoppar vi helt plötsligt över till att det är ett behov istället. man kan ju dessutom ha enklare behov, som närmar sig begär mer, för att känna sig som en komplett person eller att bara känna sig tillräcklig kan ju vara ett behov snarare än det är ett begär. även om det är så att man vill ha en snygg jacka.. den jackan kan ju innebära att man orkar med dagen eller vad som helst. men både när det gäller behov och begär så är det ju väldigt relativt, man kan ju kategorisera in båda två i en mängd olika separata kategorier. men när det gäller behov så kan det till skillnad från begär även betyda att man behöver någonting för överlevnad, inte bara för att man har "lusten" så att säga. det är klurigt med mänskligt betéende, men som buddhisterna och många andra teologier och filosofier, även psykologier har erkänt så existerar ju inte begär mer än i ens eget huvud. ska vi vara riktigt djup filosoferande så finns egentligen inga behov heller. vi skapar våran egen verklighet, finns ett behov eller begär i den bilden så är det våran egen uppfattning helt enkelt. men vi kan ju endå nästan inte komma ifrån att vi behöver vatten.. fast människor har bevisat att det går, med djup meditation och liknande. ja jag vet inte riktigt, personligen ser jag inte själv att jag har några egentliga begär eller behov, det är bara tillfälliga illusioner som jag inte har pallat att göra mig av med för att jag trivs med att leva med ett par typer av rutiner. kommer förmodligen förändra dom rutinerna rätt snart till mycket mer meditation och sånt så då kommer jag släppa många begär och behov illusioner. men tills den dagen kommer fortsätter jag dricka vatten och äta döda stackars djur ;)
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "