I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Behov och begär

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-11-22 14:53

Behov och begär

Många begärsfilosofer behandlar begreppet begär (lust/åtrå) som en tendens som uppstår i avsaknad av något, som en form av otillräcklighet - "desire-for". Kanske har det att göra med att man strävar efter att bli det man inte är, exempelvis framgångsrik, känd, förmögen eller vad det nu kan vara.

I en vetenskaplig artikel jag läst förklarar filosofen Deluze att "lusten inte är en tendens som är separerad från sitt objekt" och att det inte är objektet i fråga som är föremål för begäret utan sammanhanget man placerar det begärda objektet i.

Ska försöka exemplifiera det:

Ta en klänning. Jag vill ha klänningen och jag ser mig själv i den i ett sammanhang - på en fest. I klänningen kommer jag känna mig snygg. Stämningen på festen, folket som är där, musiken, atmosfär osv. föreställer jag mig. Så klänningen är objektet men den imaginära festen är sammanhanget som är det verkliga föremålet för mitt begär.

Så, vi begär kanske att t.ex. vara åtrådda av andra, att andra ska tycka att vi ser bra ut. Men för att göra det känner vi att vi behöver vissa attribut. Dessa attribut kan vara kläder men kan också sträcka sig till att innefatta skönhetsoperationer. Men det personer säger som har genomgått en skönhetsoperation brukar ungefär låta i stil med: "Jag gjorde det för min egen skull och ingen annans" eller "JAG behövde det". För en person som köper nya jeans kan det låta så här: "Jag förtjänar det", "Jag unnar mig det" eller "Jag behövde verkligen nya jeans".

Men är inte detta bara ett försök till rättfärdigande? Vi försöker rättfärdiga det genom att framställa det ursprungliga begäret som ett behov. För begär är ju något som man kanske i allmänhet kopplar ihop med det förbjudna eller med något som är negativt - något vi inte kan kontrollera. Att man t.ex. känner begär efter alkohol som en alkoholist kan göra.

Behov å andra sidan är vad som uppkommer när man t.ex. fryser och är hungrig. Behov av basala saker.

Ja, vad är det för skillnad? Eller är det någon? Hur tänker ni?

När ni handlar kläder t.ex. - är det ett begär eller ett behov ni försöker tillfredsställa? Vad är egentligen det verkliga begäret?

2006-11-22 15:05
som du säjer är väl ett behov när man verkligen behöver nåt, tex ett par långkallingar att ha under dina tunna byxor för annars fryser du ihjäl. Medans begär är att du i stället för långkallingar köper ett par thermobyxor som du egentligen inte hade behövt om du nöjt dig med långkallingarna. Eller nåt....

Don't trouble trouble until trouble troubles you
Rätta mig om jag har fel.

2006-11-22 17:03

mmmm intellekt, sexigt. i like

http://www.kalvinhiphop.com

2006-11-22 20:21
Lillan_ F23
"Kanske har det att göra med att man strävar efter att bli det man inte är, exempelvis framgångsrik, känd, förmögen eller vad det nu kan vara."
Och vad är det som bestämmer om man ska vara framgångsrik, känd eller förmögen? Det också är ju sociala konstruktioner. Jag menar, det finns väl ingen människa som har en naturligt medfödd strävan till att vara "framgångsrik" eller "känd". Att folk vill vara framgångsrika och kända eller liknande tror jag har något att göra med att man vill bli erkänd av andra. Dvs jag tycker det är svårt att tänka kring begreppet att man har begär för att man vill bli tex känd, eftersom kändisskap är mer av en social konstruktion.
Man borde kanske kunna förenkla det och i just detta fallet så handlar begäret om att man vill få ett erkännande från andra människor.

"Men är inte detta bara ett försök till rättfärdigande?"
Jag skulle nog säga att det är mer än ett försök till ett rättfärdigande. Om man nu köper ett par löstuttar för att få ett erkännande från andra personer, då är det ju för ens egen skull som man köper dom. Anledningen till att man vill köpa löstuttar är för att känna sig snygg, och snygg känner man sig i förhållande till andra. Så tror jag iaf. Så det är inte endast ett försök till ett rättfärdigande, det är ett rättfärdigande. =)

Om man kollar på skillnaden mellan behov o begär. Då skulle jag säga att begär handlar om en strävan för att en sak ska uppfylla någonting direkt hos en själv. Tex kan man ha ett begär efter vatten. Medans ett behov handlar om att man behöver någonting, då kan det förutom att det handlar om direkt en själv, då kan det handla om ett behov för någonting som indirekt hjälper en själv. Dvs man kan känna ett behov för en kortlek, för att man har tänkt spela poker, och därmed ha en kul stund.
Däremot om man känner ett begär efter en kortlek, det påstående skulle vara lite absurdt.

Så är det som jag tänker det iaf. Och då så är det legitimt att använda begreppet behov vid situationer som att man köper en klänning.

Fast nu när jag tänker igen så känns det lite fel. Det känns som ett behov skulle vara uteslutande det. Dvs då måste man ha ett mål först. Om man har ett mål att man ska se snygg ut för kvällen, då kan man ha ett behov av en klänning.
Om man har ett mål att spela kort, då kan man vara i behov av en kortlek. Dvs att behovet är beroende av att man har ett mål som man eftersträvar. Medans begär kan vara rätt så allmän strävan för att fylla en slags ren mänsklig strävan efter något.

Hmm hoppas någon fattar vad jag menar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-23 11:23

Lynguistic P21

Ska se om jag hänger med i ditt resonemang...

Jag tog ord som framgångsrik och känd endast för att kunna exemplifiera men det är klart att dessa är påfund underbyggda av sociala konstruktioner. Om att vara känd eller framgångsrik betyder att vara överordnad så är det kanske det som är det underliggande begäret...? Kan det inte vara så att begäret efter makt och/eller överlägsenhet är vad som får folk att vilja vara framgångsrika eller kända? Och att sociala konstruktioner är vad som gett celebriteter en viss makt? Begäret är ju fortfarande subjektivt, även om man kanske tror att man inte påverkas av omgivningen.  

"Man borde kanske kunna förenkla det och i just detta fallet så handlar begäret om att man vill få ett erkännande från andra människor."

Håller med - ett erkännande från andra. Det kan ju vara så att vara känd eller framgångsrik, för många, är likställt med att vara erkänd. Att bli uppskattad och uppmärksammad p.g.a. det man gör. Så att bli känd uppfyller begäret att vilja vara erkänd av andra människor. Intressant...:)

"Jag skulle nog säga att det är mer än ett försök till ett rättfärdigande. Om man nu köper ett par löstuttar för att få ett erkännande från andra personer, då är det ju för ens egen skull som man köper dom"

Men det är ju just det, är det verkligen för ens egen skull eller försöker man rättfärdiga det genom att försöka intala sig själv att det är för en själv man gör det? Begäret är att vilja vara erkänd av andra men det är väl inget man erkänner om man genomgår en plastikoperation. Enligt sociala konstruktioner så ska man idag "Vara sig själv". Det är ingen som förstorar brösten och säger att hon gjorde det p.g.a. att hon tror att hon kommer bli bättre bemött i samhället eller för att hon vill bli erkänd. Hon säger ju "Jag gjorde det för min egen skull". Utåt tänkt är det ett försök till rättfärdigande eftersom att förstora brösten inte är att "vara sig själv" men om att göra det för sin egen skull på något sätt är det.

"Dvs man kan känna ett behov för en kortlek, för att man har tänkt spela poker, och därmed ha en kul stund"

Jag skulle nog säga att begäret är att ha kul och kortleken endast är ett attribut för att uppnå att ha kul. Kortleken i sig är ju inte rolig. Bara genom att hålla i kortleken har man ju inte tillfredställt begäret. Utan sammanhanget han kanske placerar sig i när han funderar kring vad som är kul är vad som egentligen efterfrågas, det är det som är objektet för hans begär - att spela poker med polarna kanske.

Very interesting:) Förstod jag dig?

2006-11-23 12:08
det finns ju olika typer av behov samt begär. man kan åtrå en en sak, dvs ha ett begär av att ha ett föremål, design objekt what not. man kan ha ett begär av att känna sig tillräcklig i ett speciellt sammanhang. i sammanhang med ett föremål, som ett klädesplagg.

samma sak med behov, ungefär..
alltså man kan ha ett primitivt behov, eller existensiellt behov om man vill det så, jag Behöver Vatten, annars slutar min kropp att fungera.
Jag behöver nya byxor för att mina gamla är sönder, det kan ju också "nästan" räknas som ett "livsnödvändigt" behov, att gå utan byxor vintertid kan ju sluta rätt olyckligt i sjukdom eller eventuellt, död, om det går riktigt illa ;)
fast det endå samtidigt kan ha med begär att göra, förutsatt att man inte har några andra byxor alls att ha på sig, då hoppar vi helt plötsligt över till att det är ett behov istället.

man kan ju dessutom ha enklare behov, som närmar sig begär mer, för att känna sig som en komplett person eller att bara känna sig tillräcklig kan ju vara ett behov snarare än det är ett begär. även om det är så att man vill ha en snygg jacka..
den jackan kan ju innebära att man orkar med dagen eller vad som helst.

men både när det gäller behov och begär så är det ju väldigt relativt, man kan ju kategorisera in båda två i en mängd olika separata kategorier. men när det gäller behov så kan det till skillnad från begär även betyda att man behöver någonting för överlevnad, inte bara för att man har "lusten" så att säga.

det är klurigt med mänskligt betéende, men som buddhisterna och många andra teologier och filosofier, även psykologier har erkänt så existerar ju inte begär mer än i ens eget huvud.
ska vi vara riktigt djup filosoferande så finns egentligen inga behov heller. vi skapar våran egen verklighet, finns ett behov eller begär i den bilden så är det våran egen uppfattning helt enkelt. men vi kan ju endå nästan inte komma ifrån att vi behöver vatten.. fast människor har bevisat att det går, med djup meditation och liknande.

ja jag vet inte riktigt, personligen ser jag inte själv att jag har några egentliga begär eller behov, det är bara tillfälliga illusioner som jag inte har pallat att göra mig av med för att jag trivs med att leva med ett par typer av rutiner.
kommer förmodligen förändra dom rutinerna rätt snart till mycket mer meditation och sånt så då kommer jag släppa många begär och behov illusioner. men tills den dagen kommer fortsätter jag dricka vatten och äta döda stackars djur ;)
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-11-23 20:14
Lillan_ F23
Bajs. Mitt meddelande cpade sig så jag får skriva om.

Först måste man väl säga också att det kan vara en felaktig utgångspunkt att utgå ifrån att vi människor har rena mänskliga begär. Men om vi nu antar att detta är sant.
Då skulle jag säga att makt är lite svårt att tolka som ett rent begär. Jag har svårt att se att någon endast strävar efter överordnard, för överordnadens skull. Jag har svårt att se att något mänskligt begär att man vill vara överordnad andra människor.
Jag tror isånnafall man måste hänvisa vidare och se denna överordnaden som en konsekvens av något annat underliggande begär. Dvs att strävan efter överordnad också är en social konstruktion. Som i dagens samhälle får en att uppfylla ett begär.

"Så att bli känd uppfyller begäret att vilja vara erkänd av andra människor. Intressant...:)"
Om jag bygger vidare på tankarna tidigare. Kanske makt uppfyller begäret av att bli erkänd? Dvs med makt så tvingar man folk att erkänna en. Dvs dom som är osäkra på sig själva, som inte är säkra på att folk kommer erkänna dom. Dom använder makt som att tvinga folk att erkänna en.

Jag håller med dig om att göra det för en själv är lite av en konstruktion. För även om man ser känslan av att bli erkänd som en bra känsla för sig som man strävar mot, dvs att man strävar som människa för en känsla hos en själv. Då är man beroende av andra människor som erkänner en.
Sen kan man ju bygga vidare. Dvs att man agerar utefter en tro om hur andra kommer erkänna en. Dvs det blir en pendlande process fram och tillbaka.
Men hur som helst så har du en poäng att man inte kan säga att det endast handlar om "jag gör det för min skull". Eftersom man är beroende av andra. Sen om det handlar om en social konstruktion att man ska "vara för sig själv" så kan jag delvis hålla med. Delvis kanske det är en konstruktion. Delvis är det kanske ren idioti? Eftersom den basala känslan av att ha nya löstuttar tex är att man får den där goda känslan från ett erkännande, och därför så tror människor faktiskt att dom gör det för sig själva, oberoende av andra. Folk är så plattsinnade att dom inte kan se bort från sina egna känslor.

"Jag skulle nog säga att begäret är att ha kul och kortleken endast är ett attribut för att uppnå att ha kul."
Jag håller helt och hållet med dig. Kanske är det ett begär att ha kul.? Men man kan se det som ett behov av att ha en kortlek. Om man ställer upp målet att tillfredsställa begäret att ha kul. Och man har föreställningen att man endast kan ha kul genom att spela kort. Då om man har ett behov av att ha kul, då kan man ha ett behov av en kortlek.
Dvs skillnaden mellan behov och begär är stor. Begär betyder att man har en ren strävan mot att få någonting uppfyllt hos sig själv. Medans ett behov kan vara väldigt indirekt. Behov kan användas för att uppfylla ett mål.
Och behovet är också strikt konentrerat till en väg. (om man tar exemplet att ha kul, om man har som mål att ha kul. Då betyder det inte nödvändigtvis att man har ett behov av en kortlek. Men om man har ett mål at ha kul, och man har föreställningen att det bara är en väg att gå för att uppnå målet, dvs att spela kort. Då har man ett behov av en kortlek).
Det var så jag tänkte skillnaden var mellan behov och begär.

Jao jag tror du förstod mig. =)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-23 20:23
Pusherman 
Intressant.

"men både när det gäller behov och begär så är det ju väldigt relativt, man kan ju kategorisera in båda två i en mängd olika separata kategorier. men när det gäller behov så kan det till skillnad från begär även betyda att man behöver någonting för överlevnad, inte bara för att man har "lusten" så att säga."
Jag skulle väl säga att behov nödvändigtvis refererar till någonting annat. Dvs för att ha ett behov så behöver man nödvändigtvis ha ett upplevt mål att uppfylla med behovet. Tex vatten för att släcka törsten, eller för att överleva.
Behov av byxor för att inte frysa.
Finns det någon som har ett behov av något utan att ha ett mål att uppfylla?

Medans ett begär kan sträva direkt till någonting, dvs man kan ha ett begär för någonting som inte uppfyller något mål.

Dessutom så känns det som ett begär är en aktiv handling. Dvs man begär någonting. Medans behovet kan finnas där utan att vara medvetet. Dvs man kan ha ett behov efter något utan att veta om det.

Jag tror det finns en del skillnader mellan behov och begär som behövs undersökas. =)

2006-11-23 20:31
Pusherman 
"ja jag vet inte riktigt, personligen ser jag inte själv att jag har några egentliga begär eller behov, det är bara tillfälliga illusioner som jag inte har pallat att göra mig av med för att jag trivs med att leva med ett par typer av rutiner."
Jag har iof svårt att se att man kan leva totalt utan behov eller begär. Det är en sak att försöka se till att begären inte är illusioner. Däremot så tror jag att dessa illusioner är där för att visa något underliggande som människor behöver. Dvs dessa illusioner finns där av en anledning. Det jag tror man ska göra är att försöka gå runt illusionerna. Och sedan se vad man behöver eller begär.

2006-11-24 09:06

hehe, ja klurigt äre minsann ;)
men just det där med att krossa sina illusioner är lite för avancerat för att förklara så det du skrev angående det är ganska bra långt ifrån vad jag hade i tanke när jag skrev det.

" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2006-11-24 11:11

om du vill veta mer om det råder jag dig dock att läsa om Thelema. inte säkert du instämmer, men det beror isf helt enkelt att du inte förstår det ordentligt. kan vara svårsmält i början men förståelsen för det brukar växa fram med tiden. göre inte de ens så äre inte säkert att det är tänkt att man ska förstå endå :S

yeah well, later yall!

2006-11-25 09:03
Pusherman 
Förklara vad du skrev då?