Karriär eller inte
Vad är din inställning? Är det viktigast att göra karriär och "bli någon" eller är det viktigare att göra det man verkligen vill och tycker är roligt? Jag skrev nyligen en text på det här temat i skolan (fast från en annan ståndpunkt) och tankarna har ju slagit en... Vad är egentligen viktigast? Att man ska ha roligt och må bra, det är väl en självklarhet; fast samtidigt så behöver man en del disciplin för att inte fastna i dem där situationerna där man bara har det "bra", och inte gör någonting. Vissa människor tycks leva mer för detta, och jag fördömer ingen, men tänker samtidigt -- vi lever trots allt i en värld där vi försöker påverka någon form av utveckling, och skulle alla välja ett slappare liv (och inte anta lika många utmaningar) så skulle världen förmodligen se annorlunda ut. Jag säger inte att det skulle vara sämre, men kanske skulle standarden vara mycket lägre?Vad tror du? 1) Är det viktigast att göra karriär eller att leva för stunden? 2) Hur rättfärdigar du ditt val? 3) Hur ser konsekvenserna ut av ditt val, har du någon gång ångrat dig angående val som gäller gäller detta ämne?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
1) Är det viktigast att göra karriär eller att leva för stunden? - Jag kan inte bestämma mig, många saker gör jag nog för andra människor trots allt (och även fast jag inte vill medge det så lätt). Däremot så anser jag att det har med ålder att göra, och det är just min ålder som kanske får mig att känna att jag kan slappna av lite, och att mer ansvar kommer göra mitt liv mer stadgat; och därför ta chansen medan jag har den.2) Hur rättfärdigar du ditt val? - När allt kommer omkring så vet jag inte vad som händer efter det här livet, och vad är det för mening att lägga det på plikter som jag inte riktigt förstår att jag måste följa? Jag tror helt enkelt att man inte ska ta livet på för stort allvar, även fast jag självklart försöker hålla möjligheterna öppna. Jag vill göra någon form av karriär, men hoppas att jag hittar någonting som jag verkligen vill göra. 3) Hur ser konsekvenserna ut av ditt val, har du någon gång ångrat dig angående val som gäller gäller detta ämne? - Det jag ångrar är att jag inte insett vissa förmågor jag inte besitter, och mina tendenser att ta för stora utmaningar ibland. Jag har tagit mig vatten över huvudet många gånger och det har gett påföljder som har varit ibland jobbiga att hantera. Jag tror dock att det aldrig är för sent att ändra sig om man finner sin väg i livet (tänk på den där pensionären som utbildade sig till läkare t.ex. kan tyckas menlöst, men för honom en dröm han uppfyllde, och någonting han förmodligen viljat göra hela sitt liv. Det kom lite sent, men varför inte? Bättre sent än aldrig... )
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag sager sa har. Det ar battre att ha roligt 48 veckor pa jobbet och trakigt 4 veckor pa semestern an trakigt 48 veckor pa jobbet och roligt 4 veckor pa semestern.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Varför inte bli någon OCH göra de man tycker om?
Music is my boyfriend!
Det naturliga måste ju vara att göra både och då ens yrkesliv ofta utgör en väldigt stor del av ens identitet. Jag planerar iaf att jobba med sånt som jag verklgien tycker är roligt och brinner för och det kommer således säkerligen leda till en ganska rolig och spännande karriär.
back like cooked crack
Orgasm F19 Det kanske inte är möjligt alla gånger? Spacemania P22 Sant. Men samtidigt så om man ser det på ett historiskt perspektiv, så tvingades ibland människor att göra karriär på ett helt annat sätt än idag. Om du var bra på någonting, så var det självklart att du skulle hålla på med det. Så är det inte idag alltid, och den karriär man gör kanske inte kan mäta sig med den man skulle kunnat göra om man tog det man är riktigt bra på kontra det man tycker är roligt att göra. Jag t.ex. har en fallenhet för psykologi (ärvd). Till viss del tycker jag det är roligt men samtidigt så är det ingenting jag kan se mig själv göra i mitt liv (då praktisk), mer än möjligen applicera psykologiska begrepp i den teori jag intresserar mig för och vill utveckla; men då på ett mer filosofiskt plan, då filosofin står mig närmre (av rena intresseskäl) men samtidigt ingenting jag kanske är bättre i än just psykologin. Vad väljer man då? --- Därefter vill jag gärna att folk svarar på mina frågor om ni har någon minut över. ;)
Det är väl självklart att man gör vad som är roligt inom samhällets ramar. Dvs man får försöka komma på något yrke där man pasasr in i samhället. Alla kan inte satsa på att bli fotbollsstjärnor.
nilsL: Inte möjligt? Det blir vad man gör det till..
Music is my boyfriend!
Jag har funderat bajsmycket över de där på sista tiden och jag kom fram till att man borde göra det man känner för så länge man inte hamnar i träsket. jag tänker iallafall "gå för mina drömmar" och leva mitt liv som jag själv vill ha det och inte bli t.ex. doktor för att tjäna så mycket pengar som möjligt för det är nog inte det livet är till för. Go for your dreams =)
Jag pallar inte ha ett citat här.
Orgasm F19 Nej, det blir det inte i alla fall.
Jag vill aldrig jobba, men eftersom att man måste "göra rätt för sig" i detta samhälle så siktar jag på att jobba med grejer jag själv tycker om.
1) Är det viktigast att göra karriär eller att leva för stunden? man kan leva för stunden och göra karriär sålänge man gör nått man vill hålla på med, vilket alla borde göra2) Hur rättfärdigar du ditt val? som sagt, alla borde göra det de vill göra, inte det de måste göra eller gör för att få cash3) Hur ser konsekvenserna ut av ditt val, har du någon gång ångrat dig angående val som gäller gäller detta ämne? fattigdom ;) men, som alla vet, pengar gör en galen
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
så att göra en karriär är tråkigt då? tycker att din fråga är tämligen konstigt...tänkt på att vissa människor kanske VILL och tycker det är KUL att göra karriär. du får det att låta som; antingen gör man karriär, och har ett värdelöst liv, eller så struntar man i karriären och lever gott. finns ju dom som mår bra av att jobba häcken av sig och göra karriär.
Håller med föregående inlägg, musica. Att göra karriär behöver inte nödvändigtvis betyda att man utesluter "det man verkligen vill och tycker är roligt". Förhoppningsvis väljer man att göra karriär inom ett område man brinner för. Tror t.o.m. att det är svårt att engagera sig för något man inte är intresserad av. Klart att det finns undantag.. 1) Är det viktigast att göra karriär eller att leva för stunden? När man ställer en sådan typ av fråga kan man också nästan bara förvänta sig ett typ av svar. Det jag menar är att "göra karriär" framställer du som något negativt och att "leva för stunden" som det korrekta svaret. Det här är väl också den allmänna uppfattningen kan tänkas. 2) Hur rättfärdigar du ditt val? Att välja det man verkligen tycker om och göra karriär inom det är väl ett rättfärdigande i sig. I alla fall för sig själv. 3) Hur ser konsekvenserna ut av ditt val, har du någon gång ångrat dig angående val som gäller gäller detta ämne? Jag kanske är en av de där lyckliga som lyckats hitta ett ämne jag är intresserad av, som kommit in på sin utbildning samt förhoppningsvis kommer göra karriär inom det. Konsekvensen av mitt val är en framtida examen. No regret.
Moderator
2006-11-22 16:44
För mig är karriär helt oviktigt. Jag vill klara mig och gärna ha en liten slant kvar i slutet på månaden, men mer än så behöver jag absolut inte. Kunde jag leva utan pengar skulle jag göra det.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
vi lever trots allt i en värld där vi försöker påverka någon form av utveckling, och skulle alla välja ett slappare liv (och inte anta lika många utmaningar) så skulle världen förmodligen se annorlunda ut. Om alla levde ett liv som de skulle vilja leva så skulle väl världen vara paradiset?
Ave, imperator, morituri te salutant. Iacta alea est!
för övrigt så är att göra kärrier inget jag strävar efter. men genom det jag vill hålla på med, genom det kanske man kan göra karriär?
Ave, imperator, morituri te salutant. Iacta alea est!
Äh, ni märker ord... Ni förstår vad jag menar om ni verkligen vill. Och om inte... Svara på frågan så gör ni det. Tack...
nilsL: "Karriär eller inte Vad är din inställning? Är det viktigast att göra karriär och "bli någon" eller är det viktigare att göra det man verkligen vill och tycker är roligt?" - Gör både och om du kan. Happy?
nils formulera dig lite bättre då...och som sagt, man kan fortf ha roligt under karriären. finns olika sorts karriärer. en karriär behöver ju inte betyda karriär som i massvis med pengar, 24 h arbetspass, kontor, stela falska människor...man kan göra karriär lite var stanns. på ica tillexempel
Äh jag skiter i den här tråden. Moderator får gärna slänga den, då folk uppenbarligen är för dumma för att svara på tre enkla frågor...
Du som erkänner dig själv mer åt det "filosofiska" lagda hållet måste ju kunna erkänna lite kritik. Frågorna var lite konstigt ställda helt enkelt och vi svarade därefter.
nilsL: Tror inte de är dumma. Men de sitter nog på WHoa och letar efter att få visa folk att de "bör formulera sig bättre", även om de förstår precis vad du menar. Jag vill göra karriär inom ett yrke jag är intresserad av. Jag vill tjäna pengar och leva ett skitfint liv, jag vill dö utomland och jag vill resa mycket, pröva mycket olika saker och dö lycklig.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin
jag är nog så långt ifrån en kariärsmänniska man kan komma!
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"
Se där! Jag kan ju inte ens stava till karriärsmänniska!
"If I had my way with all these copycats and actors / They would all be caput like Tupac spelled backwards"
mephisto, du har ack så rätt. :)
Att leva för stunden går ju bort såklart. Men det finns faktiskt andra saker att leva för än "stunden" och "karriären". Jag verkar äntligen ha något av en liten "karriär" på g, men jag lever inte för den. Jag lever för kärleken till min flickvän, kärleken till musiken o.s.v.... Jag jobbar för att leva, inte tvärtom...
mephisto där fick du mig... suck...
mephisto haha ah exakt.. Thank you, you made my day! Eller så har det att göra med att försöka tillföra något vettigt till diskussionen kanske..? Men vad vet jag..