I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svår sits på jobbet...

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-11-13 15:01

Svår sits på jobbet...

Lite underlig rubrik men ligger till så att jag för ungefär ett år sedan började på ett nytt jobb, fick jobbet enbart genom att söka det via AMS samt en annons. Ett arbete som jag på pappret skulle stormtrivas med, om det inte vore för min kollega som sedan dag ett hela tiden sätter mig på plats och visar att han minsann kan mer osv...

Hade detta vart mitt förra arbete och jag mått lika dåligt av samma anledning hade jag förmodligen knallat upp till chefen och lagt korten på bordet och talat om att jag inte trivdes, eller helt enkelt sagt det till personen ifråga. Problemet här är att det är ett ganska litet företag och alla känner alla. Inte minst chefen och personen jag inte kommer överens med. Råkar veta att han fick jobbet pga att han tjejs farsa känner chefen. Så dom är ganska tighta, typ bastar och dricker öl ihop "tighta". Hur fan ska man förklara för sin chef att man inte trivs och vill ha ändring när det ligger till såhär?

Vet att i somras när han hade semester trivdes jag som aldrig för och kände mig mycket piggare och gladare över lag, kanske verkar underligt att det skulle påverka så mycket. Men är endå här 8timmar per dag och arbetar ganska när inpå varann!

Någon som har ett bra tips om vad jag bör göra...

Arbetar på kontor ifall ni undrar...

I can kick you.
Higher than you can kick me.

2006-11-13 15:18
Ta en diskussion med honom om hans beteende? Värsta som kan hända är att du får gå, och du lär ju ändå inte orka fortsätta länge till om det fortsätter se ut som det är nu? Just do it.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-13 15:27
Låter som en energitjuv tycker jag..
varit med om liknade  

situationer, har tyvärr inget riktigt bra tips då dom oftast är svåra att prata med om saken (syndromet -mig är det inte fel på, det är dig det är fel på!-)

Ironisera dom kanske skulle gå, göra ett skämt av det varje gång dom ska visa sig bättre..

http://ninajohangarden.blogg.se/060306184812_energitjuvar.html

2006-11-13 16:31
Exakt, en energitjuv som inte bara själv på arbetstid, eftersom jag ofta blir på dåligt humör går det även ut över privatlivet!

Det svåra är ju att det är ju ett bra jobb i övrigt, och det finns inte så gott om dom i dagsläget!
I can kick you.

2006-11-13 17:00

Jag jobbar också på kontor på ett relativt litet företag (20-25 anställda) där i stort sett alla känner alla. Jag irriterade mig som fan på en kollega i våras som inte skötte sitt jobb vilket då gick ut över mina uppgifter så jag bad min chef om att få ha ett privat samtal där jag sade som det va och lösningen blev att jag fick ta över den biten som påverkade mitt arbete och lämna ifrån mig lite andra grejer, omfördelning av sysslor helt enkelt. Min poäng är iaf att polare eller ej så måste en chef vara professionell. Bara o ta snacket även om det känns jobbigt...

2006-11-13 23:51
Du har uppenbarligen inte klarat "eldprovet". Samma sak hände mig som hänt dig och flera andra. Man kommer ny till ett jobb och någon som på pappret ligger på samma nivå som en själv sätter sig över en. (I mitt fall 2 griniga bittra 30+kärringar som ibland fick fler och äldre kärringar med sig.) De var så sjukt jävla otrevliga och hela deras tid gick åt till att jävlas med de nyanställda. Efter två månader och att jag sa emot en och annan gång lugnade det ner sig helt. De insåg att jag inte skulle försvinna oavsett hur mycket de än försökte. Det enda jag gjorde var att sköta mitt jobb, inte låta dem knäcka mig och säga ifrån när det gick för långt. Det gäller att inse att det inte är nåt annat än maktmissbruk, för oavsett om han är kompis med din chef eller inte spelar det ingen roll. Han är ändå inte din chef och så länge du gör ett bra jobb kan du inte få sparken för att han inte tycker om dig. Oavsett hur bra polare han är med chefen. Man kan inte sparka folk hur som helst, det vet din chef också om. Så stå upp för dig själv och se till att ingjuta lite respekt genom att visa att du inte tar hans skit men inte heller sänker dig till hans nivå.

Om det inte funkar, se till att supa honom full och hyr in en prostituerad. Voila, du har utpressningsbilder för all framtid. En transvestit hade varit det ultimata.
I might be wrong... but you're just plain stupid!

2006-11-14 08:05
Energitjuv? ENERGIVAMPYR.

Irritera honom till härdsmälta på jobbet, plocka ner honom på jorden på fritiden.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-14 09:01
Som någon sa, om det finns någon företagsamhet i din chef så kommer han att hantera det här professionellt.

2006-11-14 10:11

Det jobbiga är ju att han faktiskt har ryggen helt fri när det kommer till jobb. Alla som arbetar på kontor vet att man skulle bli smått galen om man varenda minut var inne i arbetet. Ibland dyker det upp något skoj mejl från en kollega eller man surfar ut ett par minuter

på blocket eller aftonbladet. För att rensa skallen lite mellan telefonsamtal och mejlfrågor. Personen i fråga hävdar kort och gott att på arbetet

arbetar man. Något jag faktisk håller med om till en viss grad, men detta är sjukt. Han arbetar jämt, finns det inget att göra så är det att rätta formateringen på mobilnummer

i databasen som gäller. Det jobbiga är att han sitter snett bakom mig och ser allt jag gör, måttligt stressande.

I can kick you.

2006-11-14 13:23
sliver> Hah.. jobbigt o ha nån som ser allt man gör sådär och jävlas med dig... Vettefan vad du ska göra, stå på dig och visa att du inte tar skit, försök få med dig andra på jobbet så att det inte bara blir du mot honom.

Låter som du har det jobbigt men lycka till!
shimmy shimmy yo

2006-11-14 16:48
bara och säga till chefen som det är?
va?

2006-11-14 18:56
och så kan vi sluta tipsa om att mörda personen ifråga eller annat larv.. tack!

hälsningar moderatorn greggan
vadå? jag dyster?

2006-11-17 14:10
ta tag i saken, är du rädd för honom eller?
I'm watchin all of ya because your game is so poor

2006-11-17 16:30
han kanske är rädd om sitt jobb?
blåvitt!

2006-11-17 16:38
Rädd och rädd, både rädd om mitt jobb samt om min situation på jobbet. Alltså jag skulle ju kunna säga rakt upp i ansiktet på honom att jag tycker att han är en psykopat. Men det skulle ju knappast gynna mig. Handlar ju om att göra det bästa av situationen, man kommer ju alltid tvingas att umgås med människor man inte riktigt klarar av i någon form.
I can kick you.

2006-11-17 20:26
Snacka med chefen om det om det inte dunkar att konfrontera personen ifråga.
Han vill med största säkerhet det bästa för sitt företag och då funkar det inte om vissa i arbetsstyrkan beter sig som idioter även om de klarar av sitt jobb.
all fire burns, little baby, you´ll learn

2006-11-17 22:56

mista jobbet för att man talar med killen?
han lär ju inte sluta om du agerar slagpåse. jag skulle snacka med han diiiiirekt.

I'm watchin all of ya because your game is so poor

2006-11-22 10:09
energitjuv? aldrig hört talas om, varför bryr du dig? skit i han/hon hah, palla lyssna kolla prata eller ens bry dig om vad fan personen gör, du gillar ju inte snubben endå, låter löjligt en energitjuv!????

2006-11-22 12:09
aftbg

Jadu varför bryr jag mig, man tvingas ibland samarbeta med männsikor man inte gillar. Funkar så i arbetslivet, man får göra det bästa av situationen. Frågan är vad jag ska göra, och självklart bryr jag mig. Eftersom jag är tvungen att umgås och samarbeta med personen ifråga! Om jag nu vill jobba kvar dvs, vilket jag vill eftersom jag trivs i övrigt med et mesta...
I can kick you.

2006-11-22 12:23
Därja, du löste själv ditt problem. Tror inte det finns nån konkret lösning på ditt problem, om du inte vill göra nått ut över det vanliga.

2006-11-22 12:59
Kanske nått tips kan hjälpa!

Du kan be om en omplacering?

Du vill lära dig något nytt, utveckladig i företag. Positivt och framåt anda för dig och chefen.
Säg att du inte trivs med kollega och han är för hård mot dig.
Tjuvar din energi, får dig på dåligt humör, hetsar dig.
Att du har mer att ge men han hindrar dig, ingen bra samarbete.

Eller

Så sätter du ner han på jorden och får han att inse att han beter sig idiotisk. Hitta en svag punkt på han om han inte ger sig då är det bara att köra på den saken och ignorera han och bry dig bara om ditt jobb.

Det hela kan va så att det är en misupfattning. Då får du visa att du e bra och att du fattar.

Nåtning sånt kanske funkar om jag är på rätt spår

2006-11-22 14:51
vad har du för anställningsavtal? är du medlem i någon facklig förening?

anta att du är fast anställd och medlem i en fackförening, finns det itne en chans i hellvette att du blir av med jobbet om du går till chefen och klagar på din arbetskamrats nedlåtande och översittarattityd, och trivseln på arbetsplatsen
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2006-11-22 15:26
Det trista är väl om chefen och han är bundisar att du kan få det jobbigare på arbetsplatsen än du redan upplever det, vilket inte vore jätte roligt kanske..

Jag tror (tyvärr) att en av dom bästa lösningen emot såna personer är som nån skrev tidigare att hitta deras öma tå. jävlas han med dig, stampa på den.. fortsätt med det tills han inser att han inte kan hålla på som han gör..

Nått som ömar för det flesta är väl
- Har du penis komplex efter du måste klanka ned på andra?

Rätt låg grej, men inte lägre än han antar jag..

2006-11-22 21:29
en dag på mitt jobb så small det till nästan...

jobbig jävel, som tror jag är hans slyna.. tror att jag ska plocka upp efter honom, tills en dag då han gick över gränsen, och jag sade argt och hotfullt att han bör passa sig, och att det vore värt att mista jobbet om så nu var tvunget..

han är chefens son, och han lade av kraftigt efter det..

bra att ha attitydsproblem som man kan styra ganska hyffsat.