I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Fixerade människor.

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2006-10-31 11:54

Fixerade människor.

Vet inte om urbriken passar men jag måste bara berätta om en människa som är väldigt fixerad om Finland.

Ja ni hörde rätt, hon är galen i Finland och hon är inte finne själv då som sagt.

Jag har gått i samma klass om henne i två år och jag går nu sista året i gymnasiet.

Hur som helst så började allt i 1:an på vårterminen när hon började prata lite finska på rasterna och lektionerna. Alla förstod ju då att hon läser språket och att hon umgås med seniorer (heter då så) som har passerat 50 bast som är finländare.

Visst kan de vara roligt att känna till en sådan människa som pratar ett språk som kanske är viktigt i Sverige, men sedan så började fanskapet i 2/3:an.

Nu började hon prata mer finska och har man otur så fick man ett finskt svar tillbaka om man frågade en sak till henne just för att det var ett tecken på att många blev tvungna att förstå vissa ord hon sa. Hon började med alla ämnen att attraheras till Finland, allt skulle ha någon sammakoppling till Finland. Så på histora lektionerna så fick vi höra tex när finnarna krigade mot ryssarna unde rvärldskriget för att sedan lyssna på finska presidenten i samhälls.

Allt skulle attraheras till Finland, hon brukar nästan vara seriös med att säga åt sina vänninor att sakffa finska pojkvänner så att hon har en orsak att hälsa på dom i framtiden.

Visste tycker jag om personen i övrigt, men man blir fan insane när hon bara pratar finska på korridorerna,klassrummet,cafeet,matsalen o.s.v. Hennes intresse är ju språk så att det är inte bara finska hon kör med, fast där är hon inte lika fixerad.

Jag själv var under min uppväxt fixerad över alla tv och dataspel, men jag dämpade min fixering när mina kompisar sa åt mig att sluta prata om de varenda rast. Fast det skulle aldrig gå att säga till henne för då får man största dissen för evigt.

Det är ganska roligt att hon inte bry sig så mycket över att jag en gång sa att jag vill gärna komma till finsak klubben, jag menar jag kanske också vill hälsa på finnar och prata finsak jag också? Men näe det verkar inte vara så.



Känner ni något liknande som är så sjukt fixerad i något så att man nästan dör över att höra han/hon prata om de?

Jag säger det en gång till, jag hatar inte hon personligen utan bara hennes fixering som man hör varje dag på skolan.