I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2st relativt korta funderingar

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2006-08-02 02:10

2st relativt korta funderingar

Jag brukar jämt gå runt och fundera på saker som man kanske egentligen inte tänker på, men som egentligen är ganska skumma när vi tänker efter och frågar oss själva vad tanken i fråga beror på. Och eftersom jag har ett minne som en guldfisk så glömmer jag dom oftast, tankarna alltså... men nu ska jag passa på iallafall att fråga medan jag minns.

#1
- Varför pratar vi med tillställd röst till "saker" som är söta? Dvs bebisar, söta kattungar, ja, ni vet. Varför står man och säger "ÅÅÅhhHHh sååå pluttipluttiplUTTIPLUTTISÖÖööÖööÖT Husses liLLA vOvfsiboffs ÄR!!".

#2
Detta är något jag funderat på sjukt länge verkligen, kanske inte alla som tänkt på, och detta hör väl kanske lite mer till fysik (eller vad det nu heter) att göra, hursomhelst... tidigare idag hade jag ställt den odiskade halft genomskinliga orangefärgade saftkannan på diskbänken, kunde då inte diska den (pga slut på diskmedel), så jag tog en ny, en blå halft genomskinlig saftkanna istället. Nu kommer kruxet.

Lampan är tänd i köket och lyser upp hela köket, saftkannorna står på bänken. Den oranga kannan ser man på en gång att den har en starkare färg som syns mycket tydligare än vad den blåa har, som är mer mörkblå och lyste inte upp så mycket. När lampan släktes ut, och endast solens allra sista sekunder för kvällen var inne, så hade rummet en belysning som näst intill var bäcksvart, men ändå pyyyyyttelite ljust ändå för att man fortfarande kan se vart man går osv, men kannorna... den blåa syns skittydligt, medans den oranga ser nästintill svart ut, men när jag tänder lampan igen så är färgerna som vanligt, hur gick detta till?

Nej, jag är varken färgblind eller påtänd.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.