I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vetenskaplig kunskap är sannare än allt annat

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2006-07-26 17:44

Vetenskaplig kunskap är sannare än allt annat

Vetenskaplig kunskap är sannare än all annan kunskap.

Kaxigt att säga så? Inte alls. Inte om man funderar över vad sanning är.

För att göra det enkelt kan vi utgå från vad det är som man i vardagstal menar med sanning. Man behöver inte göra det knepigt och akademiskt.

"Det regnar ute "

Hur tar man reda på huruvida det här är sant? I vilket läge kan man påstå att det är sant? Bara för att det ser ut att regnar så behöver det ju inte göra det. Någon kan stå utanför och spruta på fönstret med en slang, eller jag kanske drömmer, eller hallucinerar...

För att bli mer säker kan jag alltid fråga någon annan. Sannolikheten att två upplever samma dröm/hallusination är mindre än att en gör det. En annan variant är att jag öppnar fönstret och tittar ut. Men visst, även i det här läget kan jag fortfarande inte vara helt säker. Jag kan vara utsatt för ett avancerat skämt med hologram och datoranimationer, och alla i min omgivning kanske gått ihop mot mig för att lura mig. Så visst, jag kan aldrig bevisa att det regnar ute, men det betyder inte att varje annan utsaga är lika sann.

Exemplet ovan är illustrerar inte bara det vardagliga sanningsbegreppet utan även det vetenskapliga. På samma sätt som man aldrig kan vara säker på vardagspåståenden kan man aldrig vara säker på vetenskapliga.

Man kan aldrig helt bevisa något, däremot kan man höja sanningshalten för ett visst påstående. Naturvetenskap är en metod för att inhämta kunskap, en metod för att kunna säga saker om världen runt omkring oss och att göra utsagor om deras trovärdighet. Naturvetenskap bygger på samma principer som vanliga "vardagsanningar" gör. Bara något mer formaliserad. Kan flera oberoende människor utföra samma försök och komma fram till samma slutsats är sannolikheten för det förhållandet högre.

Min poäng är, folkliga myter håller mycket sällan om man testar deras sanningshalt. Religösa föreställningar gör det aldrig. Med andra ord är de inte lika trovärdiga som den kunskap som man via tester har kunnat se håller måttet. Slutsatsen blir att denna kunskap (vetenskaplig) är mer sann i princip samma mening som man i vardagslag menar med att något är mer sannolikt än något annat.

Att religiösa och mytologiska sanningar, när de står i konflikt med vetenskap, alltid visar sig vara felaktiga säger inte att de skulle vara värdelösa. Osant är inte samma sak som värdelöst. Det kan vara kul och stämningshöjande att låtsas att det finns troll i skogen om man är ute och går med hunden...


Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.