I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Antidepressiva medel biverkningar

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-07-11 13:25

Antidepressiva medel biverkningar

Fick igår efter en del samtal med läkare och psyksjöterska Citalopram utskrivet, antidepressiva tabletter helt enkelt.
Saken är den att jag fick knappt någon information om biverkningar, då läkaren sa att det är ganska ovanligt men att det förekommer.
Tog den första tabletten igår kväll, hade svårt att sova men det har jag ju jämt.

Idag på jobbet har jag mått riktigt illa, dom lär ju tro jag är bakis eller något. Illamående och yrsel är ju en av dom vanligare biverkningarna. Men hur länge pågår dom, mår jag så här en längre tid måste jag ju sjukskriva mig för besvären av biverkningarna.
Någon som har erfarenhet av liknande situation?

Till nästa fråga, bör man tala om för arbetsgivaren att man äter dessa och hur allt här, behöver ju kanske inte gå in i detalj. Om det nu märks på mig vilket jag faktiskt tror det gör.

Tacksam för svar...

I can kick you.
Higher than you can kick me.

2006-07-11 13:36
såvitt jag vet, så märker man av biverkningarna mer i början. kroppen måste vänja sig, ungefär.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-07-11 14:16
"Liksom alla läkemedel kan Citalopram Actavis ha biverkningar. Biverkningar är vanligast i början av behandlingen, men de avtar som regel under de första veckorna. Det kan ofta vara svårt att skilja mellan vissa biverkningar och symtom som beror på depressionen."

Fass.se

spliff macht frei

2006-07-11 14:51
Tackar för hjälpen, lite känsligt det där med arbetsgivaren med. Har haft en provanställning i 6 månader och har blivit lovat tillsvidaretjänst men inte skrivit på några papper. Funderar på ifall det skulle påverka mina möjligheter att få arbeta kvar.
I can kick you.

2006-07-11 17:04
dedär me att de kan vara symtom på depressionen låter ganska rimligt, man blir ju jävligt medveten om hur man mår när man mår "dåligt". o när du har hört att de kan ha biverkningar känner du antagligen efter extra mycket o de kan bli någon slags placeboeffekt. hoppas de löser sig
www.myspace.com/spydaprod
largemoney ent.

2006-07-11 21:47
Har din läkare sagt att du ska käka dem på kvällen? Man brukar käka på morgonen nämligen, eftersom man som sagt kan få sömnbesvär om man käkar dem på kvällen.

När jag gick på citalopram mådde jag ständigt pyton i nån vecka. Kunde inte sova, magen var helt förstörd, dissocierade då och då, blixtrande huvudvärkar, etc. etc.
Det är helt enkelt råttgift.
I belong with all the glamorous trash, sex punkettes, bruised faeries, kinderwhores and art sluts. And cause rehab is for quitters. Awright?<br>

2006-07-11 22:22
fast å andra sidan är det väl bättre att få de flesta biverkningar medan man sover? läkare brukar dessutom vara ganska villiga att skriva ut sömnpiller i en sådan situationen. (förutsatt att patienten i fråga inte är allt för suicidal.)

jag gick på antidepressivt ett tag och plågades av ganska många biverkningar, såsom illamående, huvudvärk etc. i början fick jag dessutom abnormala ryckningar musklerna, så jag började ta medicinen på kvällen, i kombination med sömnpiller, vilket gjorde att jag inte märkte av biverkningarna. fast sömnpiller har ju sina side effects också.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-07-11 23:54
Ska nog testa ta på kvällen nu, annars får jag gå hem från jobbet. Pallar inte en dag till med ett snurrande kontor. Tackar för alla bra svar, en sak som jag inte hittar någonstans i alla papper är hur det funkar ihop med alkohol. Kan man ta en öl liksom?

Det där med arbertsgivaren är ju lite underlig situation minst sagt, om det fortsätter så här lär dom ju börja undra. Chefen la någon hint om att jag inte skulle va ute på kvällarna. På ett skämtsamt sätt men endå men någon kuslig alvarlig underton. Men ska nog endå vänta och se hur jag känner mig framöver, men mår jag såhär i fortsättningen måste jag sluta. Återkommer med hur det går ;)

I can kick you.

2006-07-12 00:33
det nog ska nog inte vara någon fara, sålänge du inte sväljer ner pillret med ölen och håller dig till en öl.
Rappare

2006-07-12 01:48
jag har käkat citalopram i snart ett halv år o känner av biverkningar fortfarande ... sen har jag fått nya grejer som jag käkar samtidigt oxå nyligen som gav ännu fler biverkningar... lagliga droger is the shit..
it aint hard doin right, its just hard 2 succeed
i wanna live but its hard 2 breathe
Rappare

2006-07-12 01:51
citalopram e skit förövrigt.. jag känner inte att det hjälper direkt... men det e väl oxå olika från person till person.. MEN .. ska inte nojja upp dig... så länge du går till din psykiatriker eller dylikt samtidigt ska det väl gå bra.. antar jag..

2006-07-12 10:08
"koncentrationssvårigheter, förvirringstillstånd, gäspningar, myrkrypningar, oro, urineringsbesvär, synstörningar"

oro? varför ska man då ta dom liksom. tycker det är äckligt konstiga biverkningar på såna där. fick nån skit utskriven, variant på zoloft,läkaren ställde några frågor och glömde dessutom föra in mig i journalen så det finns inget tecken på att jag nånsin varit där.

jag läste biverkningarna och tänkte aldrig att jag stoppar min kropp med detta, efter ett tag blev allt bättre och nu är det helt bra. Fast jag drogs med det i flera år.
massivt motstånd mot behandlingshem.

2006-07-12 10:11
Bäst att köra på snus...

2006-07-12 14:29
jag provade en sån tablett... aldrig mer säger jag
dom borde förbjudas
shimmy shimmy yo

2006-07-12 18:45
björneman

Depression exakt. Mina vänner tvingade mig i stort sett att söka hjälp när dom såg/visste hur jag mådde. Vet inte om jag kan sätta fingret på vad det är men mår kasst helt enkelt. Förstår att det är grymt svårt att förstå för den som inte vet vad det handlar om. Svårt att förklara med känner mig ständigt trött, sover antingen för mycket eller för lite, svårt att tänka postivit på saker, tar inte för mig saker, ingen aptit osv osv.

Förutom att jag mår dåligt i grund och botten så trivs jag väldigt dåligt på mitt jobb. Håller på och ser mig om efter nytt men är svårt att motivera sig. Dessa läkemedel löser ju sällan problemen. Men hoppas att dom ska få mig att orka ta tag i saker.

--------------------------------------
Ringde idag till vårdcentralen, sa som det var att jag inte kunde gå till jobbet idag för att jag mådde så illa. Hade även kramp i magen. Låg bara och skakade i sängen fram till lunch.

Hon rådde mig att sluta direkt, så ska läkaren höra av sig på fredag. Förmodligen var det något jag var extra känslig mot i just detta. Har ju bara ätit tre tabletter men som jag mådde idag hade jag nog skippat endå. Värre än den värsta baksmällan typ.
I can kick you.

2006-07-12 23:03
Jag fick rådet av sköterskan att sluta tvärt, det skulle ta ett dygn innan det gått ur kroppen typ. Har ju bara ätit tre piller, men min kropp sa ifrån ganska ordentligt. Är väldigt känslig för yrsel och illamående, har det väl börjat så slutar det sällan snabbt. Spyr jämt på båtar osv...

Hon trodde att jag förmodligen kommer få ett annat läkemedel, och testa och se om det ger mindre biverkningar.

Ska vara hemma från jobbet resten av veckan, ska skicka ett mejl nu och berätta att jag fått biverkningar av medeciner men inte varför jag tar dom. Dom lär ju knappast fråga varför...

I can kick you.
Rappare

2006-07-13 11:06
själv fick man en till medicin idag... då har jag en stadig kur på max 13 tabletter om dagen... legal drugs !

2006-07-14 03:42
värkar vanligt de där med depritions medicin..

själv e jag nog för feg för att prata ut om mina bekymmer för jag antar att man måste öppna upp sig rätt rejält om man ska få sånna starka grejjor utskrivna.
http://www.danasoft.com/sig/Rttis.jpg
Producent

2006-07-14 09:00
jag tar zoloft! och det funkar enormt bra på mig. i början kunde man få rejäl ångest men man visste självklart att det berodde på tabletterna, så det var ingen direkt fara. har inga nerstämmande tankar eller "konstig känsla på morgonen" längre!
tycker det var bra att du sjukskrev dig. för man behöver koppla av den första tiden på tabletterna! hyr film och köp ostbågar och åk och bada!
nu mår jag ungefär så bra som man gjorde i början på tonåren, kanske till och med lite bättre!

men som sagt det är OTROLIGT individuellt. antidepp har funkat bäst på mig av alla människor jag känner.
men tja. om det inte kan bli värre så är det lika bra att testa zoloft också :)

råder dig till det!
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2006-07-14 14:26
jag käkade fluoxetin selena och fick inga andra biverkningar än att jag svettades lite mer än vanligt ..
olika från person till person I guess ..

2006-07-16 18:01
fyra F23

Tackar för svaret, ska med få Zoloft istället. Hoppas dom biter lika bra på mig :=) Jag frågade läkaren om det var någon skillnad på dom, inte i stort sa hon men det kan skilja i biverkningar.

Saken är den att min syster tog Zoloft och fick inga biverkningar alls, tänkte att man borde ju vara ganska lika inom familjen så jag testar det med. Lite trist att jag inte kan vara sjukskriven mer, ska vara själv på jobbet i 4 veckor nu framöver. Lär bli både stressigt och påfrestande på massa plan. I värsta fall får jag väl vänta en månad med att börja med dessa.
I can kick you.

2006-07-18 11:08
Det bästa med citalopram är de okontrollerade gäspningarna man kan få i början...

2006-07-18 11:28
SSRI är tråkigt, Dual Action är piffigt.
Producent

2006-07-18 20:20
man blir tjock och svettas på dubbelstimulerande
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2006-07-18 22:15
har inte ätit just det. men fick hemska biverkningar av zoloft. säkert mkt mildare på skalan , har ingen koll på antidepp längre. hade biverkningar månader efter jag slutade ta o hade inte tagit dem allt för länge så borde välan inte ha varit så svårt o fått ur dem ur systemet men tydligen.
jag sov en massa, för mkt, blev inte bättre i psyket, ngt mer och när jag drack, om så bara några glas vin fick jag blackouts och hemska bakfyllor. jag hade aldrig haft en minneslucka eller baksmälla förut (och då druckit rätt mkt innan jag gick på zoloft).
efter jag gick av hade jag samma typ av biverkningar länge, slutade dricka o kan räkna på två händer de gånger jag druckit sedan dess.
först nu i sommar. ett år efter jag började me zoloft. ett halvår efter jag slutade. vågade jag dricka igen. o får numera
baksmällor.

tack sverige.
tack vårdsystemet.
piis

2006-07-19 01:05
mina biverkningar var att jag sov 24 h / dygnet, drömde grymt hemska mardrömmar varje natt, gick ner i vikt, fick skakningar hela tiden och ökat hjärtempo.(då det kändes som jag skulle dö), drack jag alkohol till blev jag helt störd.

Jag slutade för dom gjorde det knappaste nå bättre.

2006-07-25 19:08
www.fass.se