I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Är du troende?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2006-06-12 01:50

Är du troende?

Läste haffads tråd och blev lite intresserad av vad folk har för olika perpektiv på gud och hela troendebiten. Hans tråd hade flera hundra inlägg samt att trådskaparen verkade ha lämnat tråden efter typ 10 inlägg så jag valde att skapa en ny.

Jag tror själv inte alls på någon gud. Jag tror på den vetenskapliga teorin med Big bang, apor osv. Det som dagens och gårdagens veteskapsmän har forskat fram. Det som anses vara fakta, det vi vet (eller tror oss veta). De flesta här på whoa tror nog ungefär likadant men jag vet att det finns några som inte gör det.

Vad jag är intresserad av att veta är hur ni troende människor försvarar eran tro? Jag tror att många som är troende idag inom någon religion är det för att de har blivit uppfostrade att tro eller växt upp med en religion. Ifrågasätter dessa människor sin religion och om gud finns?

Om gud finns, vad är han, vad gör han? I min värld, Sverige 2006, finns han inte. Helt enkelt därför att det inte finns en enda anledning till att han skulle det.

Skäms du inte?