I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2006-05-31 23:19

Varandet.

Kroppen kan bli en inkörsport till varandets värld Jag är fortfarande inte riktigt säker på om jag verkligen förstår vad du menar, med varandet. Vatten, vad menar du med det? Jag förstår inte? Det är vad en fisk skulle säga, om den kunde tänka.

Var snäll att försök sluta förstå varandet. Du har redan fått betydande glimtar om varandet. Men intellektet försöker jämt klämma in det i en liten låda. Det låter sig inte göras, varandet kan inte bli ett objekt för kunskap. I varandet smälter subjekt och objekt samman och blir en. Varandet kan upplevas som det ständigt närvarande, "jag är". Som ligger bortom namn och form.

Att känna och därmed veta att du är och att leva i detta djupt rotade tillstånd är upplysning. Är det sanning som jesus säger kommer att göra dig fri, fri från vad? Fri från illusion att du inte är något annat än ditt intellekt och din fysiska kropp. Denna "jagets illusion" som Buddah kallar den, är det grundade misstaget. Fri från rädslan i dess oräkneliga förklädnader som en ofrånkomlig konsekvens av denna illusion. Den rädsla som är din ständiga plågo ande. Så länge som du hämtar din självbild enbart från den flyktiga, och sårbara form. Och fri från synd, vilket är det lidande du omedvetet åsamkar dig själv, och andra. Så länge som illusoriska självbild styr vad du tänker, säger och gör...

Käft då.