I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Samhälle mot våld och kriminalitet?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-05-01 13:05

Samhälle mot våld och kriminalitet?

vad ska man göra med ett samhälle för att motverka våld så mycket som möjligt? Eller vad krävs för att det ska göra tvärtom och alstra det till bottenlöshet?
Vad beror grov kriminalitet på och grov våld?
Era tankar kära Whoanister.

Life is to short to waste it on beeing miserable, see to the hidden oppertunities and live life for love and happiness

2006-05-04 12:34
tobbelito vill du jobba 6 timmar o tjänar mindre?

2006-05-04 12:51
arbete åt alla tror jag är en riktigt bra början
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2006-05-04 13:48
Varnashrama Dharma är det idealiska samhällssystemet, men i princip omöjligt att upprätthålla i denna mörka tidsålder av gräl och hyckleri.

Men ni kan ju börja med att sluta äta kött.
Govinda

2006-05-04 14:48
Varför skulle människor bli mindre krimminella av att inte äta kött?

Kan det också vara så att man behöver nya normer? Mer rätt-och-fel inlärning så att säga?
Life is to short to waste it on beeing miserable, see to the hidden oppertunities and live life for love and happiness

2006-05-04 16:45
vad är det för fel på lite våld?
Watch your mouth

2006-05-04 16:47
e du cp lr?
Watch your mouth

2006-05-04 16:48
Ja, sluta äta kött tror jag på. Så att alla de miljoner människor som lever av den industrin blir lyckligare. Jag är vegeterian men jag tror inte på den lösningen.

Jag håller med Tobbelino (eller vad han hette). Men jag tror inte på det han skriver, det är inte möjligt att uppnå, och det skulle inte göra alla lyckliga heller. De som sitter på toppen i klasserna nu skulle bli mindre lyckliga. Däremot tror jag att den totala lyckonivån skulle öka så lösningen är ju samhällsoptimal.

MEN... Det är DE som nu sitter på toppen som kan förändra det. Jo visst kan vi köra hela revolutionsgrejen, men det är ju bara att inse att folk är alldeles för lata och obrydda, i allmänhet, för att starta den.

Det här med 6 timmars arbetsdag tror jag dock på. Det är fullt möjligt att få igenom inom nuvarande företags budget, tror jag. Med bibehållen lön. Man skulle kunna börja med att lägga in ett till skift på det arbeten där det finns skift. Detta skulle dessutom skapa en massa fler arbetstillfällen och mer fritid. Jag tror att en skattesänkning skulle vara nödvändig för att få igenom denna, som till exempel en reducering av arbetsgivaravgifter (moderaterna vill genomföra detta tror jag, jag gillar inte dem). Detta för att göra det billigare att anställa.

Dock kan man kanske se ett problem med för mycket fritid. Kanske vill man dricka mer alkohol och på så vis ökar risken för att begå våldsbrott.

Då måste man, som tobbelino sa, öka kontrollen på alkohol och narkotika. Ett rent förbud på alkohol tror jag skulle leda till mer frustration (och kanske leda till revolutionen, då alkohol tycks utgöra drygt 95 procent av ungomars intressen. Då har vi kanske löst klassfrågan?). Men som sagt av tidigare inlägg så anser jag att konsumtion av alkohol bör försvåras. Detta strider väl kanske emot vad EU anser, så kanske ett utträde? (vilket jag inte vill)

Jag tror att det skulle bli ett bättre och mindre våldsamt samhälle om detta skulle ske. Kanske lägga till något om ökad integration för invandrare.

"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2006-05-04 16:49
va fan har kött med våld att göra? ska svenska folket inte få äta kött? ditt cp!
Watch your mouth

2006-05-04 16:52
Krezu

Vad kött har med våld att göra? Tror du att man gosar eller kittlar fram kotletter eller? Våld föder våld.
Govinda

2006-05-04 16:53
vf drar du in kött å djur å våld mot djur tror du dom i samhället bryr sig om du skiter i att slakta djur dom kommer bara bli mer arga för dom inte får äta kött å inleda mer våld
Watch your mouth

2006-05-04 16:53
cp
Watch your mouth

2006-05-04 16:55
Nej, inte direkt. Du är rätt nojjig och rolig.
Govinda

va snackar du om? du e fan cp...
Watch your mouth

Tobbelito''

Där förstår jag ditt argument, tänkte inte i de banorna. Intressant. Jag tänkte mest på våld människor emellan.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

Krezu tillför otroligt mycket till den här annars intressant diskussionen.

2006-05-04 16:56
JÄVLA TÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖNTAR!
Watch your mouth

2006-05-04 16:56
cp
Watch your mouth

2006-05-04 16:57
Krezu

Sån där blir du av köttätande.

Skip the piece of meat and eat a meal of peace
Join the Spoonrevolution and quit the evil deeds

www.skedrevolutionen.org
Govinda

2006-05-04 17:00
töntar!
Watch your mouth

2006-05-04 17:05
"Krezu tillför otroligt mycket till den här annars intressant diskussionen."

Citerat för att det är sant.

Håller till stor del med Tobbelito, minska klasskillnaderna, de flesta brott lär ju inte begås för att folk tycker det är så otroligt roligt att begå dem, snarare för att de tänker att de måste. Vård och inte straff i rättsystmet är också en bra sak. Det där med droger vet jag inte, folk kommer alltid vilja droga sig (om man inte skapar värsta utopin) och man måste på något sätt styra vilka droger som cirkulerar utan att bidrag till en enorm kriminell verksamhet.
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."

2006-05-04 17:06
är det fel på droger eller har du testat nån drog eller
Watch your mouth

2006-05-04 17:10
Krezu,
droger i sig är det inte fel på, precis som det inte är fel på järnrör. Felet är i hur man använder det.
"Because the organizing power of labor is the only real threat to a fascist government, labor unions are either eliminated, or are severely restricted."

2006-05-04 17:12
aa mannen high five ditt cp smoke weed everyday!!!!
Watch your mouth

2006-05-04 21:53
Man ska minska klasskillnaderna så mycket som möjligt. Ge folk makt över sina egna liv och arbeten.

- Fin motsättning där...
Våld och brottslighet bekämpas bäst genom att varje människa har en stark känsla för rätt och fel, de e typ det enda. anser jag.

2006-05-04 22:00
kinky_jojje,
jo, men det kvittar (nästan) hur stark känsla du än har för vad som är rätt o fel om enda sättet du kan överleva (eller din familj kan överleva) är genom att du begår brott.

2006-05-04 22:17
Alltså, våldet tror jag alltid kommer finnas i samhället, är nog omöjligt att ta bort det helt..
Men tobbelito kom med några bra förslag.

Våldet på senaste tiden i samhället har ju ökat, och enligt BRÅ beror detta troligen på den ökade alkoholkonsumtionen i samhället. Så jag tror definitivt att man måste begränsa alkoholen i samhället.
Annars så har anmälningsbenägenheten för våldsbrott ökat också vilket lett till att antalet anmälningar av våldsbrott ökat.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-05-05 08:38
Mer våld i svenska samhället !
Fyah pon Babylon!