I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bevis på ödet

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2006-04-21 13:25

Bevis på ödet

Jag har grubblat lite över vilken roll gud har (jag är kristen) i världen. Många som påstår att det inte finns någon gud skyller ju på vetenskapen. Jag har däremot en annan idé. Här kommer ett scenario jag har haft som tankeexempel:

Man ställer en troende och en icketroende frågan: Hur uppstår ett kometnedslag?

Den kristna svara oftast lite otydligt "gud skapar det". Medan den icketroende kanske skulle svara "det sker genom vetenskapliga förlopp".

Självklart låter veteskapen mest trovärdig. Men om man tänker på vad vetenskap är så kan det väl vara en struktur över verktyg som gud har skapat (Newtons lagar, det naturliga talet, avagadros konstant). Vi upptäcker guds redskap hela tiden och sätter namn på dom?
Jag kan tänka mig att jag kan få motargumentet "jamen saker sker för som en reaktion på en tidigare händelse".
Som jag ser det så är univerum ett enda stor kedjeeffekt med olika inslag som gud allsmäktige redan har planerat. Skulle detta isf betyda att allting är förutbestämmt? Att ödet styr?

Jag har inte tagit mina piller idag.