I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Gud har gömt sig?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2006-04-17 22:16

Gud har gömt sig?

Har tänkt på en grej jävligt länge...

Rent hypotetiskt; om Gud enligt bibeln nu faktiskt funnits, var har han försvunnit? Det var ett tag sen det hände något mirakel sist, eller hur? Det var längesedan någon övre makt särade på ett hav eller sände några dödssynder någonstans, right?

Då säger vissa, "Men mirakel händer hela tiden yada yada", vilket leder till min tankeställare:

Om någon snubbe i någon random storstad plötsligen skulle komma ut med att han faktiskt var Gud, och att han levt mitt i bland oss jävligt länge, hur mycket skulle krävas för att folk skulle tro honom? Om han skulle göra typ vin av Sprite eller gå på Themsen skulle folk bara garva åt honom o säga att han är en värre version av David Blaine.

Och kanske mer intressant; skulle alla icke-troende, och de som har andra religioner någonsin erkänna att han fanns?

Om nu den här Guden skulle säga att, "Jofan, allt som står i bibeln är sant yada yada, alla andra religioner är felaktiga, och det vet jag för att jag är Gud", och sedan trolla fram en långtradare bestående av marshmallows, en andra sol eller något annat övermäktigt, skulle då alla djupt troende muslimer, buddister och hinduer bara "ah fan, bättre lycka nästa gång" och konvertera till kristendomen, eller vad?

Skulle folk palla att vrida på allt de någonsin lärt sig sådär över en natt? Eller skulle dom hitta nya sätt att övertyga sig själva?

-I'M WAVING AUTOMATIC GUNS AT NUNS