I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vardagssociologi

Övrigt - Vardagsfilosofi

   
Admin

2006-02-11 02:42

Vardagssociologi

Det viktigaste som faktiskt håller ihop hela vårt samhälle är de oskrivna sociala lagarna, jag menar, hur många läser egentligen lagboken, och rent ärligt, hur goda råd ger den? Nej, det som gäller är att förstå de sociala normerna och kutymer som gäller i olika sammanhang, det är dessa som gör att vi kan interagera med våran omgivning utan att omringas av kaos. Men vissa av dessa normer är oklara för mig, och det måhända att det är mig det är fel på och min perceptionsförmåga ligger under det normala, men jag behöver hjälp att reda upp en av dessa otydliga normer.

Normen hör hemma på kollektivtrafiken. Att det är en stenhård regel på att man inte under några omständigheter får sätta sig bredvid någon annan så länge som två andra platser bredvid varandra är lediga, det råder inga tvivel om. Men nu kommer problemet som jag funderar över. När man är tvungen att ändå sätta sig bredvid någon på grund av bristande plats och det sedan blir två säten lediga för att någon annan av passangerarna går av och inga nya går på. Vad ska man göra i detta läge? Ska man göra den man sitter bredvid uppmärksam på fenomenet och resa sig upp för att byta till de tomma sätena. Hur tolkas detta? Gör man den osynliga regel för synbar då? Tar kanske personen illa vid sig i detta läge? Och kanske viktigast av allt, hur reagerar personen om man faktiskt sitter kvar? Finns det någon norm att rätta sig efter här eller måste man försöka läsa av situationen efter omständigheterna? Finns det rätt eller fel i detta läge och är dessa uttryckta i en norm?

Vardagssociologer, hjälp mig.

I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.