I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur viktig är en lärare egentligen?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2006-01-09 19:37

Hur viktig är en lärare egentligen?

behövs verkligen lärare?

varför?

2006-01-09 20:09
Jag satt bara och lekte med tanken om vad en lärare är.

Att det finns folk som lär oss saker är bra tycker jag, men behövs all kunskap? Vad behöver man igentligen veta för att leva ett bra liv? Och är detta nått som man faktiskt lär sig av en skollärare?

2006-01-09 20:09
Är kvinnor bättre lärare? :D

2006-01-09 20:25
hehe, men är mitt liv bättre för att jag kan stava bra?

2006-01-09 20:29
Kan inte någon som har tid överanalysera det här?

d vore skönt så slipper jag tänka

2006-01-10 09:47
viktig som fan, utan svante skulle jag inte fastnat i en maskin och fått pengar fört^____________^
Skyll inte på mig, jag rösta rött.

2006-01-10 16:04
Det finns vissa lärare påverkar sina elever hela livet, både positivit och negativt. Såg på teve någon gång (tror det var en dokumentär om mördare) och då berättade en psykolog om en snubbe vars lärare i den tidigare delen av grundskolan hade sagt till honom något i stil med "Jag vet att du är en god människa egentligen". Det var den typ den enda positiva kommentaren han fått i hela sitt liv och just den kommentaren (enligt honom själv) hade hindrat honom från att mörda andra människor.
Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.

2006-01-10 16:11
behövs verkligen lärare?

varför?

En fråga är aldrig dum, men dessa två var fan nära.

2006-01-10 17:26
ja, ibland förstår man ju inte allt som står i böckerna..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-01-10 19:48
Parrot

"Vad behöver man igentligen veta för att leva ett bra liv? Och är detta nått som man faktiskt lär sig av en skollärare?"

Moderna lärare ska inte lära ut given kunskap, utan metoder för att inhämta kunskap. Det är helt i linje med lärarsynen som existerat inom skolväsendet sedan åtminstone Alva Myrdal och första skolplanen (a.k.a kursplan). Problemet är att skolan i Sverige är en utveckling av kyrkoundervisningen från senmedeltiden, vilket inneburit traditioner som givit oss lärare som är mer intresserade av att berätta vad som är sant och viktigt, istället för att lära ut hur eleverna själva ska ta reda på vad som är sant och viktigt för dem.

Vi ser dock en förändring här. Många lärare idag jobbar mer med form än med innehåll. Eleverna styr innehållet, läraren avgör formen. Det har att göra med flera saker.
Dels är det väl äntligen dags nu. Få saker utvecklas så långsamt som skolan (varför är pedgogerna på dagis/förskola bättre än pedagogerna i högstadiet?).
Dels är det helt i den postmodernistiska andan att det inte finns några sanna eller falska svar.
Dels har vi internet, som på riktigt innebär att mer eller mindre all kunskap i hela världen är tillgänglig ett par knapptryck bort.
Dels lever vi i en föränderlig tid, där det inte går att säga idag vilken kunskap som är viktig imorgon. Under t.ex. 60-talet kunde man ganska enkelt förutse vilka jobb som skulle finnas på en ort, och därmed också utbilda barnen åt det hållet för att täcka upp de behov som fanns. Det är inte alls lika sant idag.

Läraren behövs för att visa hur barnen ska hitta sin egen väg.
De klarar sällan av det själva, och föräldrarna har ju inte direkt tid att ha med sina barn på jobbet och undervisa dem själv (som förr om åren). Det finns också något demokratiskt med hela systemet. Du måste inte bli bonde/snickare/datorprogrammerare bara för att dina föräldrar är det.

2006-01-10 19:49
Farbro_Folke

Haha, obs-klass och obs-barn, jag hade glömt bort dom uttrycken. Tack för att du på minde mig =D.
A Profound Hatred of Man

2006-01-11 16:31
Eksem, bra skrivet

2006-01-11 19:26
Dumma människor är idioter. Därför behövs lärare...

Okunskap föder rädsla, rädsla föder hat, hat föder våld. Yoda-style förklaring.
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA

2006-01-11 20:18
Eksem P23 's text var bra...låter lite som hämtat ur någon uppsats om ubildningsperspektiv eller liknande.

För övrigt är läraryrket en av de mest underskattade yrkena i Sverige.
"You probably told your man about us on his birthday"

2006-01-11 20:56
amazon visar för övrigt hennes fantastiska sinne för humor. Big up girl.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both." – Benjamin Franklin

2006-01-11 22:08
men asså lärare behövs ju tills typ gymnasiet....då kan man ju bara få en bok å sedan ha prov...

2006-01-11 23:24
Vem ska välja boken? Vem ska konstruera, rätta och bedöma ditt prov? Finns det kunskaper som inte går att visa med ett standardiserat prov? Hur gör man ett prov i bild? Eller verkstadsteknik? Eller drama? Hur sjutton konstruerar man ett allomfattande prov i samhällskunskap?

Även på högskola har man föreläsare, handledare, kursledare och examinatorer, bland annat. Dessutom har olika människor olika lärstilar. Vissa behöver se, andra höra, vissa behöver röra sig för att lära, medan andra måste känna på saker (var du den sortens elev som fick skäll i högstadiet för att du aldrig kollade på tavlan och satt och ritade hela tiden? Stor chans att du är audiell/taktil, och därmed inte hade något vidare behov av att kolla på tavlan, men desto större behov av att sitta och rita, för att lära dig). Därför kan man med bara bok och prov aldrig kunna sätta rättvisa betyg, eller ens förmedla kunskap på ett vettigt sätt.

Att många lärare, ju högre nivå desto värre tydligen, fullständigt skiter i det och lika gärna kunde dela ut böcker och prov är nåt annat. Det är ett problem med de enskilda lärarna, inte med systemet.