Organdonation
Har funderat en del på det här med organdonation, inte för min egen del då det är självklart att jag vill donera mina organ när jag en dag dör om nu någon får någon användning för dom. Det jag undrar över är hur folk i övrigt ser på det, och då speciellt vad folk som inte vill donera har för motivering. Sen undrar jag hur många som vet att det är viktigt att ta ställning till det då inget svar är samma sak som att säga ja. Den senare frågan ligger ganska nära då vi i familjen inte så längesen fick ta beslutet åt min syster då hon inte stod i registret. Nu visste vi att hon ville det då hon själv var transplanterad men har lekt med tanken att hon kanske inte var det och hur känns det då som anhörig att ta beslutet om man inte vet?
tycker det är dumt att man måste fylla i själv om man vill donera organ efter man dött istället för att ha det tvärtom. att man får skriva "av sig" från det och automatiskt säger ja till det när man föds. tänk så många det är som inte vet hur man ska gå till väga för att donera och struntar i det av lathet. hur många som dör för det.
Har du inte tagit ställning antas att du svarat ja till donation, men dina närstående har rätt att säga nej.
jag kan tänka mig att donera till coola människor men helst inte fula. kan man välja det?
http://soundcloud.com/80scrackpolo
ja, kryssa i rutan att du hejar på den mörka sidan så får du blanketter på vilken slags människa du vill donera till
http://www.kommandot.se/wp/
finns ett engelskt projekt där man donerar sin kropp åt nekrofiler
http://soundcloud.com/80scrackpolo
jag är organ-donerare...tänkte skänka bort allt utom hud och hornhinnor
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
av mig får de plocka vad de vill. enda argumentet jag hört som jag anser håller är väl från de människor som tror på efterliv som vill ha kvar allt till det. det tycker jag är deras rätt, även om det för mig låter rätt naivt. tycker att det borde finnas en ruta i deklarationen där man kan kryssa i om man vill donera eller ej. då skulle informationen vara relativt uppdaterad när man trillar av pinn.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag kommer ju inte ha nvändning av mina organ så varför skulle dom inte få dom efter jag dött? :) gräv på!
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
skrev på papprena för ett år sen kanske, tycker det är en självklarhet samtidigt som jag förstår folk som av olika anledningar inte vill det. håller också med om att det borde vara "enklare" att göra det eftersom jag bland många andra är otroligta lat så att det tar ett jävla tag att fixa det. får inte familjen bestämma om organ ska doneras eller inte om man nu skulle hamna i den situationen?
http://www.kommandot.se/wp/
Skribent
2005-12-08 16:14
Jag har valt att donera allt på kroppen som går att använda till andra människor om jag dör, dock ej till forskning.
"I've heard it all before; gangstas, pimps and whores<br> Quality is poor<br> A girl like me needs more" - Ms Dynamite
jag jobbar på det, måste bara komma över obehaget jag känner inför det hela då jag vet exakt hur det går till när man plockar organ ur en, det var en del av min utbildning jag helst sluppit. men jag kommer i framtiden gå med på att mina organ återanvänds, det är jag rätt säker på.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
MadMax: Det som gäller är att om inte du har tagit ställning via donationsregistret så tas det som att du har accepterat, men då har dina anhöriga vetorätt. Så det räcker med att dina anhöriga vet det egentligen. Vet inte riktigt vad du menade med hur det fungerar osv.
only: "Jag läste förut att det finns nån nackdel med det också, att man kan utsättas för onödigt lidande, bara för att hålla kroppen vid liv när dom får reda på att man vill donera?" Nej, så är det inte. Vad de däremot kan göra är att om du är hjärndöd (dvs du har inte någon känsel eller tankar kvar, vad som i Sverige och större delen av världen räknas som att man är dödförklarad.) att de låter maskiner hålla igång hjärtat och lungor för att personen som behöver organen ska hinna dit i tid innan organen också dör. Du kan alltså inte lida mer då hjärnan är död.
We are just statistics, born to consume resources.
Självklart har jag anmält mig till donationsregistret.
jag ska fixa papper på att ge bort mina organ när jag dör. så jag är absolut för. konstigt att inte vara det, men folk gör som de gör
Femme fatale
och nej, om du inte skriver på så får man inte ta dina organ! det är helt fel att påstå att de gör det bara de har släktens godkännande! det är dräför man uppmanar till registrering, för det är många som är positiva men få som verkligen registrerar sig så det fåre tt OK
Femme fatale
Amar: Släktens godkännande räcker för att läkare ska ha rätt att ta dina organ, vilket är mycket bra.
Och vänta inte med att fixa papper på att göra det, då blir det aldrig av. Gör det enkelt och snabbt på Internet istället!
www.livsviktigt.se
Citerar från livsviktigt för att styrka det jag skrev. "Vad händer om man inte har gjort sin vilja känd och råkar ut för en olycka? Sjukvården gör först och främst allt som kan göras för att rädda liv. Om detta inte är möjligt, så att man avlider medan man vårdas med respirator, kan man eventuellt bli aktuell för organdonation. Sjukvården utreder då personens inställning till donation. Om man inte finns i Donationsregistret och vare sig sjukvården eller de närstående hittat något donationskort, blir det de närstående som får försöka uttolka den avlidnes inställning. De närstående behöver inte säga ja till donation men de har rätt att säga nej."
sera. är inne på den nu. vet inte om jag ska ha för transplantatio nen enbart. vad emnar dem emd andra syften..?
Femme fatale
sådär, har anmält mig nu
Femme fatale
har de även rätt att säga nej och godtas om personen som avlidit sagt ja till donation?
Femme fatale
ja ska fan inte donera organ!
"Maybe i could get mjältbrand" "jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"
Amar: Nej, inte om du själv har anmält dig till donationsregistret. De frågar bara släkt om de inte lyckas få informationen på annat sätt. Man kan välja att donera även för forskning om man vill det. Då kan läkarstudenter och läkare som bedriver forskning och vidareutbildning få använda din kropp att praktisera på. Hock Då hoppas jag heller inte att du får några organ om du skulle behöva dem någon gång.
Sera, hmm men om en famil jsäger att personen visst ändra sig til slutet elelr krigar för det, kan man inte få det att gå igenom?
Femme fatale
Familjen har bara 24 timmar på sig att bestämma sig om man själv inte har registrerat sig. (efter att man blivit hjärndöd alltså) Jag har registrerat mig så att min familj ska slippa ta ett sådant beslut efter min bortgång. Många säger nej bara pga chockens skull.
"I´m armed and I´m equal"
Sera P20 okej okej, jag vill inte bli isärplockad när jag dör iallafall! men jag har ju ett tag på mig att ändra mig.
"Maybe i could get mjältbrand" "jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"
Samma som ÄgerDig. Vill inte att mina kroppsdelar ska användas för forskning för då kan det gå till sådant som jag inte stödjer. Människoliv stödjer jag dock alltid så att donera till andra människor ställer jag absolut upp på. _____________ Hur tänker ni som skrivit här att ni inte vill donera? Bara undrar om det är religiöst eller vad era anledningar är.
Så det så!!
little_shine. håller med dig. jag har också enbart regkistreat mig för donation vid transplantationer. alltså att en annan person får mina kroppsdelar vid operation. det är ju en högst personlig fråga om man vill ge bort en del av sin kropp. men jag tänker såhär: det var ju bara tur att jag föddes frisk, när jag dör, varför i helvete låta friska delar av mig ruttna bort eller brännas bort när det kan hjälpa en sjuk människa? av religiösa skäl kan jag ändå inte förstå det, vad är det för ont av att ge en del av sig till en annan människa? vissa skulel kunnna motargumenetera det genom att säga att gud bestämt vem som ska dö osvosv, men snälla vad gör vanliga lökare då? vissa får emdecin hela livet för att klara sig udnan något, då ser jag inte varför donation skulle vara värre? jag har haft användning för mitt hela livet och jag ser det lite wasted att dö med friska funktioner i kroppen. vem bryr sig hur jag ser ut elelr bär emd mig när jag är död? det handlar om en liten stund i kistan, medan een person kan få ett helt liv pga mig. sista argumentet rent religiöst, kroppen är bara en boning, det är själen som åker vidare
Femme fatale
jag tanker aktionera ut varenda del av min kropp innan jag dor, vi kan borja nu. Ge bort saker gratis? Allt har ett pris. jag ska da fan tjana pengar pa mitt kott och blod. Vi kan borja nu. Min nasa. Vad lagger ni?
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.