I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Öga för öga?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2005-08-22 14:03

Öga för öga?

Nu när jag hade lunch på jobbet hände det en grej som fick mig att tänka lite på hämnd och vad som är brukligt etc.

Såhär va. Vi satt ett par stycken och åt lunch och skämtade lite fram och tillbaks och av en eller annan anledning kastar jag den ene killens mobil in i rabatten en halvmeter från mig. Alltså, det var kanske 1% chans, om ens det, att telefonen skulle ta skada. Den landade i mjuka buskar. Killen som äger telefonen säger sig bli lack och säger "nu ska jag fan punka däcken för dig". Sen reser han sig upp och går ut mot min bil... (Jag tar nu upp telefonen från rabatten och lägger den, oskadd, på bordet)

När han kommer in igen säger han att han har pyst tre av däcken på min bil. Jag anser att det han gjort är över gränsen för vad som är rimligt att göra tillbaka. Han anser att eftersom jag oprovocerat slängt in hans telefon i en buske får jag ta konsekvenserna... Jag menar att det det måste finnas gränser för hur mycket "hämnd" man får bruka. Typ "öga för öga, tand för tand"...

Med hans resonemang skulle jag skjuta raketgevär på honom om han skjutit luftgevär på mig. Eftersom han började...

Nån som han en åsikt i frågan?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.