I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Självmord - att lura döden?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-07-25 16:03

Självmord - att lura döden?

har gått och tänkt på det ett tag...

dom flesta lägger ju av med sin idrotts- eller artistkarriär mm när dom är som bäst

i likhet med det vill (väl?) de flesta dö lyckliga och utan lidelse den sista tiden i livet

varför hör man då inte att det är fler som tar självmord på ålderns höst? då kan man ju själv bestämma över när man dör och hinna ordna allt man vill ordna utan att bli tagen på sängen och bli överaskad av han där uppe

eller är det bara fegt? nå? vad sägs?

"Gasswand´ da koroban Waha!!!"

2005-07-25 16:13
More-10 P20
Skulle man inte lida något alls i livet så skulle man inte uppskatta det som är bra.. Dvs alla lider mer eller mindre någon gång i livet tror jag..

varför hör man då inte att det är fler som tar självmord på ålderns höst? då kan man ju själv bestämma över när man dör och hinna ordna allt man vill ordna utan att bli tagen på sängen och bli överaskad av han där uppe
Anledningen för att du inte hör det är för att det inte berättas mycket om det i media.. det är mer tragiskt när unga dör för dom har hela livet framför sig.. Så media brukar inte tycka det är speciellt intressant när gamla tar självmord..
Däremot så är det så att den högsta ökningen bland självmord är bland dom äldre.. jag har tyvärr inga siffror på det.. Men det är många gamla som tar självmord..

Men nej det är inte speciellt fegt.. jag vill inte ruttna bort i något sjukhus med alzeimers.. Men däremot ska man inte berätta om sina självmorsplaner. för då skulle någon försöka stoppa dig..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-07-25 16:34
ok, så det är alltså äldre som står för den största ökningen...

men det känns ju ändå som att de som tar självmord gör det för att dom är olyckliga/deprimerade och inte alls för att dom är lyckliga och känner att de är redo för att möta döden

att folk som är olyckliga ser självmord som enda utvägen kan jag förstå. men jag tänker mer på folk som är lyckliga, men nöjda med sitt liv på jorden, hellre tar sitt liv än väntar på sin naturliga död och möjlig brist på lycklighet

hmm

2005-07-25 17:00
För instinkterna att hålla sig vid liv och fortplanta sig är dom mest grundläggande i naturen.
lilMAliK - the one man gang - ::respect all fear none::

2005-07-25 18:55
lilmalik P33
men när man är 80 så tvivlar jag att man tänker på att fortplanta sig..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-07-25 18:56
More-10 P20
Men om man är lycklig och njuter av att leva så vill man väl inte oftast sluta leva..

2005-07-25 19:51
Lynguistic P20

nej, det är väl det.

men när man ligger runt 75-80 och vet att det statistiskt sett bara går utför... vore det då inte ett alternativ att ordna upp efter sig och ta sitt liv, när man själv är beredd?

2005-07-25 22:53
More-10 P20
Men om man fortfarande njuter av livet så e de ju ingen ide.. Men om man plågas.. då e de ingen ide att fortsätta om man vet att det bara gör utför..

2005-07-26 03:59
lidelse betyder inte vad du tror att det betyder.

2005-07-26 10:16
phucka__neem

självklart. och det är det många som har kan jag säga. ^_^

2005-07-26 11:07
junkgirl

nä, det gjorde det visst inte, fel av mig... tack

2005-07-26 14:13
Det känns lite som att gränserna mellan tex. dödshjälp, nekande av hjälp och självmord - som resultatet av en bättre sjukvård - har suddats ut.

Känner tex. flera som sagt till sin släkt att om de hamnar i en situation där de är svårt sjuka och närstående ska bestämma om man ska sätta in läkarvård eller inte så vill de INTE ha vård.

Att överleva har blivit synonymt med både fysiskt och psykiskt lidande för många. Jag vet inte vad man ska kalla det, men när man har möjlighet att leva längre genom att få hjälp men nekar den möjligheten så ligger man någonstans i gränslandet. Situationerna kompliceras ytterligare rent begreppsmässigt av att vi tidigare kunde dött av det vi nu anser vara mindre allvarliga sjukdomar.

För att inte tala om hela "frysa ner, återuppliva och fixa problemet"-grejjen... Det känns som att fler och fler människor har fått en väldig tilltro till läkarvård och inte ser döden som en väg ut över huvudtaget...eller rättare sagt annhöriga har ofta det. Jag dömmer inte anhöriga som gör allt för äldre och sjuka personer men läkare har ju uppenbarligen kommit på det klara med att det oftast är bättre att släppa taget tidigare än senare...

2005-07-26 15:48
Människan har väl som andra djur en instinkt som förbjuder oss att ta livet av oss? Det vore iofs ganska Coolt att knäcka döden straight up och ta livet av sig.. =) Eller .... :P

2005-07-28 07:10
Tänk om det var menat att just DU skulle dö genom att ta livet av dig, då lurar du ju döden genom att fortsätta leva.
http://cosmichustlegroup.blogspot.com

2005-07-28 10:22
Rainman

Nä, människor kan ju faktiskt välja att ta sitt liv. Det finns en djurart till som kan göra det, men jag minns fan aldrig vilken. Det är typ piggsvin eller nåt annat helt oväntat djur som kan det. Sen kan djur dö bara av att inte vilja leva längre, men det är inte ett aktivt val på samma sätt som ett självmord.

2005-07-28 16:00
btw!
Lidelse = Passion "my god vilken underbar pingla hon är"
Lidande = Reaktion på förekomst av skada "aj det gör ont"

2005-07-28 16:48
Dessutom hamnar man i helvetet på direketen vet ni väl.

2005-07-29 05:41
SOm jag lite kryptiskt försökte säga i min post, man måste veta till 100% hur det är planerat att man ska dö för att kunna lura döden som ni utrycker det.
http://cosmichustlegroup.blogspot.com

2005-07-29 09:53
villson P19
snacka för dig själv.. jag kommer inte till helvetet när jag dör.. jag återföds.!