I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Stark vs. Svag?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-06-30 14:43

Stark vs. Svag?

Hur kommer det sej att vissa psyskiskt svaga, utger sej för att vara starka?

Det tror jag jag vet, jag gör det för att jag vill inte belasta andra med mitt skit, och att vem tycker om att vara svag och behöva ta hjälp från andra?
Däremot vill jag ta hand om alla som har de svårt, för de får mej att känna mej stark.

Men hur kommer det sej att de finns psykiskt starka och stabila som utger sej för att vara svaga?

2005-06-30 14:54
Men hur kommer det sej att de finns psykiskt starka och stabila som utger sej för att vara svaga?

Vad menar du? förklara...

Hur starkt psyke man har är ju från person till person.. man kan la inte mäta sånt bara sådär..
Beroende på vad man utsätts för dagligen.. (press och stress osv) påverkar ju ditt psyke för stunden... jag är pykiskt stark men utifrån att många grejer händer på en gång ibland så bryter man ihop.. "buhu jag bröt en nagel" kan vara milijonte grejen liksom.. inte det som utlöste allt, men som blev sista droppen.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-06-30 14:57
La_Latina: hjo jag menar såhär:
en vän talade om för mej inatt på telefon att hon börjat undra och fundera på varför hon är som hon är.
jag grubblar på de för jämnan, men hon menade på att hon e tvärt om, hon är stark, mår bra, klarar 99/100 saker, allting flyter på och det är inget som fattas, men endå, utger hon sej för att vara svag, och må dåligt till hennes andra vänner.
hon sa t.ex. att hon kan ljuga om att något har hänt, för att få vara svag för ett tag, fast hon vet själv att hon skulle klarat av vad det hon nu än ljuger om som ska vara så hemskt.

förstår du?
e smått panikslagen så skriver o förmulerar nog fel.

2005-06-30 15:03
Puck: mmm... du har nog rätt, men jag vet bara hur jag ska ge råd o trösta likasinnade.
hon e tvärtemot, och de skrämmer mej att jag inte kan hjälpa henne.

2005-06-30 15:06
Allstared : låter som din vän är... -no offence- uppmärksamhet-kåt !... och varför hon är mytoman... vad vet jag...? Jag tror det finns en liten klick människor som är som henne.. och ibland kanske vi alla är det... (söker empati i forumen tex.) men iaf.. jag tror det är att hon tycker om att vara den "lilla".. för det är jobbigt att vara stark.. oftast står du där själv... så tala med din vän om detta....
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-06-30 15:11
La_Latina: okej, jag ska försöka, e faan rädd för att säga något fel.

PUCK: jag försöker finnas där, alltid, för alla mina vänner, men dom flesta tycker det är dumt att prata me mej onm hur dom mår för jag talar mest kodat eller kortfattat om mitt mående, gillar inte att fördjupa de. så dom tycker att de verkar som om att jag vill ha men inte ge. förstår dù?

2005-06-30 15:23
PUCK: okej jag ska säga så när vi ska prata ikväll. tack för tipset.

2005-06-30 15:29
PUCK: hoppas jag me, onej de tror jag inte, tackar :)

2005-06-30 21:19
Psykiskt starka har förmågan att manipulera andra människor och gör det genom att vinna empati, sympatier...

2005-07-01 00:55
Jag är nog också en av dem som utger mig för att vara stark fast inombords brakar helvetet lös ibland hehe. Bättre så tills man blir stark på riktigt!

2005-07-01 01:14
AllStared F21

jag tror att det handlar om ett par saker:
dels behöver människan uppmärksamhet och det får man om man är svag, och dels behövs det en balans. en av mina systrar brukade hävda att hon är en ensamvarg och liknande och att hon klarar sig själv trots att hon är tokberoende av andra människor, och att hon var svag och inte klarade av andra saker, trots att hon klarade dem mycket bättre än de flesta. varför hon gjorde så är för mig ett mysterium, men det gjorde så att hon passade in bland sina andra jag-har-minsann-legat-på-psyket-fan-vad- speciell-jag-är-polare. och såna människor stör skiten ur mig.

personligen vill jag bli lämnad ifred och klara mina kriser själv när jag kukar ur. gillar inte att bli omhändertagen eftersom jag ser det som ett tecken på svaghet, medan att gömma sig i ett hörn och tystskrika inte är ett svaghetstecken utan bara ett tecken för att allt är åt helvete dåligt just då.

jag funkar som du, hjälper hellre än får hjälp eftersom jag inte "behöver" hjälpen. ^_^

2005-07-01 09:30
när jag pundade trodde jag att jag hade världens starkaste psyke meeeen icke...nu har jag dock gjort de lite starkare :) eller ganska så mkt :D

2005-07-01 09:35
vissa kanske försöker intala sig att de är starka bara för att överleva...
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-07-01 13:30
junkie: mmm... psyket ballar ur, och jag är så sjukt rädd att hamna där jag en gång var att jag nästan kissar på mej, vakna i natt av att jag blödde så mkt näsblod att jag va yr å fick huvudvärk. WHY?!

2005-07-01 19:47
förstod inte de sista?

2005-07-01 20:12
ja förlåt ja e lite urkeffad :S

2005-07-01 21:06
hmm ok.

2005-07-01 21:08
hmm, nje de e din åsikt, då e den juh inte kass. du ska stå på dej o tycka som du tycker, de e de som e bra me att alla funkar olika.

2005-07-01 21:09
tja för att man får ut nått av det, typ uppmärksamhet
Upp med tummarna!

2005-07-01 21:12
mmm men de kan man få på andra sätt?

2005-07-01 21:15
det allstared försökte smyga fram i den här tråden är hur fin hon är som visar sig stark fast hon är svag.

ojoj oj vad duktig du är
Upp med tummarna!

2005-07-01 21:18
-WP- öhh nee? inte precis? jag ville ta en disskussion o få tips om hur jag ska betee mej me min vän?

2005-07-01 21:19
njee heee
Upp med tummarna!

2005-07-01 21:20
-Wp- måste dock säga att människor som du föraktar jag.

2005-07-01 22:32
Dem som har ett starkt psyke kanske har levt fler liv än en människa som har ett svagt psyke, den med ett starkt psyke kanske har en själ som har fått uppleva fler liv och därmed har fått mer erfarenhet och lärt sig mer om livet....., kanske är det så, eller beror det på kemikalier i hjärnan, hur hjärna är uppbygd med mera...!
Skåne!

2005-07-01 22:45
-Ajo- make sense :) faktiskt.

Athnagzo: mmm :(