I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur tänkte man innan ordet fanns?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-06-17 14:22

Hur tänkte man innan ordet fanns?

Först lärde sig människan gå. Sen lärde sig människan tala. Och så hände det en massa saker däremellan som man antagligen reflekterade över. Men hur? Nu för tiden tänker vi ju med ord, vi pratar med oss själva så att säga. Hur tänkte man innan ordet fanns? När man var hungrig och ville ha mat och var sugen på ett äpple? Varken ordet hungrig, mat eller äpple existerade ju. Tänkte man i bilder då? Och hur tänker bebisar? Innan de lär sig prata?
Eller var det som djuren, att allt gick på instinkt utan att man tänkte över någonting?

I might be wrong... but you're just plain stupid!

2005-06-17 14:31
tänker vi verkligen med ord?

2005-06-17 14:33
det fanns säkert ord då också
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-06-17 14:37
sifijaaa: Men om du vill ta nåt att käka, på vilket sätt tänker du då?

Super-Nerd: Men jag menar ju INNAN orden fanns.

2005-06-17 14:38
då fanns det säkert ord också. vem säger att VI kom på orden äpple. det har alltid funnits språk, sätt att kommunicera saker på, att förstå olika saker.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-06-17 14:40
Super-Nerd: Men jag har ju pluggat det här i skolan och då lärt mig att det tog ett tag innan man började kommunicera med ord. I början kommunicerade man mer med kroppen, ansiktsuttryck, peka, visa och så vidare... Sen utvecklades språken, från grymtningen.
Men okej, vi säger bebisar istället då, hur tänker dem?

2005-06-17 14:41
supafly

i bilder, såvitt jag vet

skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-06-17 14:45
Misery_Chick: Hur vet du det? (Ifrågasätter inte, undrar bara av ren nyfikenhet.)

precis... i bilder... typ... man tänkte inte speciellt avancerat på den tiden kan jag tänka mig... ett språkbruk är viktigt för att kunna utveckla sin intellegens...
What would macgyver do?

sifijaaa: Men om du vill ta nåt att käka, på vilket sätt tänker du då?

öhh..vet inte..alltså, jag bara tar vad jag vill ha, utan att tänka efter tror jag. går på magkänsla eller instinkt eller vafan vet jag. Men jag brukar inte..eller äsch..ska tänka på det till next time...

2005-06-17 14:46

tror de kan se bilder och associera det med tecken osv. fantasin finns det inga begränsningar på och ingen har kunnat säga att bäbisar eller djur INTE kunnat tänka ord. dte är bara vad vi själva definierar som ord, som sätter gränserna. en varelse sitter säkert inne med ord, bara att det inte behöver vara "ord" i våra bemärkelser. fast detta är ju en livsåskådning också, och min kanske skiljer sig från din. :)

2005-06-17 14:54
Super-Nerd: Men då syftar du inte på ord enligt mig. Jag menar ord som det man använder för att prata, bygga upp meningar på ett visst språk. Som nångonting som används på ett visst sätt i en viss kontext. Det vi skriver, läser. Ja, du förstår vad jag syftar på. Jag skulle till exempel inte säga att en varelse sitter inne med ord, utan snarare med tankar. Sen hurvida din livsåskådning skiljer sig från min, det kan jag inte svara på eftersom jag inte vet vad du har för en livsåskådning.

2005-06-17 14:57

Vem säger att bäbisar inte förstår varandra? kan inte "gagaga" vara ord och meningar? Kan inte hundars woff woff betyda "tja, läget?" eller ett lejons vrål "kom och ta mig idag" ? Såfort människan inte förstår något, så utesluts alla andra möjligheter.

2005-06-17 14:57
det kanske gav ett sken av min livsåskådning

2005-06-17 14:59
super-nerd, intressant livsåskådning :)

2005-06-17 15:00
nej inte särskilt hahaha

2005-06-17 15:03
Super-Nerd: Ja, men då kommunicerar de ju med varandra. Jag tycker helt enkelt att eftersom orden (inklusive ordet ord) är någonting människor har konstruerat som ett medel för kommunikation så är det någonting som är förbehållet människor, som kan använda dem. Att bäbisar/hundar/lejon skulle förstå varandra handlar inte om ord, i alla fall inte enligt mig. Men jag utesluter inte möjligheten att de kan förstå varandra för det.

2005-06-17 15:03
jo jag tycker det låter väldigt intressant! Berätta mer om din livsåskådning! :)

2005-06-17 15:08
Jag tror att möjligheten är större att de faktiskt hade ord och ett språk innan människans idé av ord kom. Det låter mer troligt än att de "såg i bilder" eller bara hade något annat flumt språk. Jag tror, men jag vet inte att det är så. Jag tror inte ord är skapade av människor, men vi har tagit oss rätten till det eftersom det är det enda vi vet och förstår. Om du frågar en björn om han tror att människan har ett helt eget, utvecklat språk, så kanske den inte alls tror på det. Man tror oftast inte på det, som man inte vet något om. Våra åsikter skiljer oss åt liksom, men jag skrev vad jag tänkte i denna tråd. :)

2005-06-17 19:55
Om du frågar en björn om han tror att människan har ett helt eget,
Haha. (Lät kul men jag förstår vad du menar.)
www.myspace.com/republik16 jaynez mannen

2005-06-17 19:58
Supafly F22

det vet jag inte, men det är vad man tror, har jag fått lära mig
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2005-06-19 01:00
det e helt olika, kan jag säga.. som är blatte själv då :)

2005-06-19 07:33
jotack, jag har läst det......... men ja... nja.. :)

2005-06-19 19:42

Klart man tänker även om man inte kan prata. eller kan ord
GO!!!!!!!!!!!!

2005-06-21 14:38
jag tänker oftast inte i "ord", utan mer i handlingar, bilder etc… eller... ja, tankar. när jag läser ser jag inte heller orden/bokstäverna "framför" mig i huvudet, snarare betydelsen, världen etc(tex, om jag läser en bok om ett krig, ser jag kriget framför mig, om jag läser en text och någon citeras ser jag ett ansikte som pratar. typ).

öh så tänker jag också! :) (tror jag) iallafall det me böcker..ser också bilder, miljöer osv.

2005-06-21 14:43
offtopic: när uppstod medvetandet?
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.