I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är du utan Internet?

Övrigt - Vardagsfilosofi

   

2005-06-07 13:48

Vad är du utan Internet?

Jag fick en fråga för ett tag sen som var ganska ironisk men ändå jävligt bra "Vad är du utan Internet egentligen”? - först brydde jag mig inte för fem öre men sen grubblade jag lite på det.


Erkänn din första tanke nu är "jag är samma person som alltid, vad tror du idiot”? – så tänkte jag med. Men nu ska jag skriva om lite saker som Internet påverkar och förbättrar/försämrare.


vänner
– Jag träffar mina vänner varje vecka, flera gånger i veckan to m. Men det känns som vi träffas varje dag, eftersom vi pratar flera timmar om dagen på Internet, spelar tillsammans, driver på lunar eller liknande. Pratar om spel, diskuterar helgen eller vadsomhelst. Jag kan säga att alla mina vänner är killar, jag kan inte säga att jag har en enda tjejkompis egentligen. Men jag hade det, förra året. Förra året hade jag säkert fyra stycken bra tjejkompisar som jag träffade ibland och pratade med rätt ofta.

Det började med att man kände dom innan, kanske bekant eller visste vem det var. En ren slump kan man säga. Sen pratade man på msn dagligen. Jag lyssnade, de lyssnade och man lärde känna varandra jäkligt bra. Sedan fikade man och festade tillsammans. Så man kan säga att man var som "bästa vänner" egentligen. Eftersom man pratade så mycket och träffades rätt ofta. Dessutom sa alla de att "du är den jag litar på mest blalbla". Allt detta berodde självklart på Internet, jag skulle aldrig ringa någon bekant för att "prata" som jag knappt känner, det blir alldeles för personligt. Dessutom är det dyrt och jag är ingen telefonmänniska. Jag var ganska ensam på den här tiden, jag ville ha någon flicka i mitt liv. Eftersom jag aldrig hade haft någon flicka i mitt liv. Men detta påverkade mig mer än vad jag trodde, jag oroade mig ständigt för hur de mådde, eftersom de var mina vänner och ingen av dessa personer mådde bra. Försökte ständigt hjälpa dom, eftersom jag mådde bra, jag var aldrig ledsen, jag är väldigt sällan ledsen. Men jag blev faktiskt lite deprimerad, det enda jag gjorde var att lyssna på andras liv, levde mitt liv genom deras liv. Satt och väntade flera timmar vid msn för att de skulle komma online sen när de kom online så pratade vi, pratade om allt möjligt. Till slut mådde jag så pass kasst att jag inte pallade detta liv mer, så jag loggade inte in på msn och om jag gjorde det så svarade jag aldrig. Men man kan säga såhär, de kände sig nog svikna eftersom. "Varför är han aldrig inne på msn? Varför är han aldrig inne på Internet? Vilket svin som skiter i mig". Men nu i efterhand vet jag hur det var, ingen brydde sig om mig. Annars hade de ringt mig och frågat hur jag mådde, eftersom jag aldrig var online och var försvunnen. Men det gjorde de inte. Så vid sommaren 2004 slutade allt, jag pratar väldigt sällan med dessa tjejer, de tycker säkert inte bra om mig. Men det struntar jag.

Så vad har detta med Internet att göra? Jo, man blir mer isolerad än vad man var innan, man tror man har vänner, men de finns aldrig, det är bara text som inte betyder något. Mitt tips är helt klart – Träffa hela din umgängeskrets och bestämmer er för att ta bort er från alla Communitys, logga in 30 minuter på msn varje dag, inte mer. Jag lovar att ni får mer hälsosamma relationer.

Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?