I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

drömmen ur ett evolutionärt perspektiv

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-05-02 18:28

drömmen ur ett evolutionärt perspektiv

drömmar kan betyda massa saker?men eftersom människan antagligen har drömt sedan hon kom till,kan drömmen ha ett evolutionärt syfte?och isf vilket?
freud talade om vårt undermedvetna som kom fram i drömmen,vad tror ni??
berätta en kul dröm lr försök ge ett förslag på en lösning på denna komplexa fråga..

peace/frankie

två backar läsk...trevligt

2005-05-02 18:44
Vad menar du med syfte? Evolution är antagligen en blint bakomliggande kraft osm inte ställer upp mål för sig som den åstadkommer så på så sätt kan den inte ha ett syfte. Men om du menar vilken fördel/neutralitet drömmande har som gör att det inte försvunnit när det slumpats fram så förstår jag dig mer.

För det första är det nog viktigt att avgöra varför vi har en upplevelsevärld och inte bara är stimuli-responsmaskiner. Är det upplevda, som ibland föreslagits, bara en biprodukt så är troligen drömmarna det likaså.
I'm back!
Arrangör

2005-05-02 18:44
Ja du.. låter väldigt snöigt. Har lite svårt att tänka mej hur drömmen kan ha ett evolutionärt syfte, men möjligheten finns självklart och det är en intressant tanke.

Mina drömmar brukar kunna vara ganska osammanhängande, kan detta leda till att jag blir osammanhängande? :)

T.ex. här om natten drömde jag att jag gick hem till en snubbe och rökte på, jag han och 2 till snubbar. Sen helt plötsligt satt jag i min säng och dom låg på golvet, jag försökte typ prata med dom men kunde typ inte se någonting. Hängde över kanten på sängen och kisade med ögonen typ :)

Så vad tror ni detta kan betyda då?
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer
Arrangör

2005-05-02 18:46
Evolutionen är föresten formad efter hur vårt samhälle ser ut, vi utvecklas för att passa så bra in som möjligt i miljön vi vistas i. Hur detta i sin tur ska ha någonting med drömmar att göra är lite svårt att förstå.
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer

2005-05-02 19:01
jag drömde en läskig dröm inatt :(

jag stod långt nere i ett galleri med vackra målningar och statyer, och så stod det folk på en läktare brevid.. och lååååångt uppe på en balkong stod det någon och skrek ner något till mig som jag inte kunde höra, sedan brann konsten upp och jag stod själv i ett svart rum och kunde inte ta mig ut..
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2005-05-02 19:08
med syfte menar jag att det ofta finns en bakomliggande orska till det vi upplever/ uppfattar i en skenvärld.Evolutionen måste inte ha ett konkret "syfte",men man kan ju ställa sig frågan..detsamma kan gälla drömmens betydelse. då de drömmar vi kommer ihåg ofta är absurda och sällan eller aldrig rum/tids -bundna.

När det gäller nmhbm´s dröm,bör du söka betydelsen i drömmen i ditt undermedvetna...och försöka relatera det till din vakna livssituation.är det så att du rökt på?osv..finns det något i drömmen som anknyter till ditt liv??intressant dröm by the way..

2005-05-02 19:40
Franker
tolka min med :P

och att tillägga, jag har aldrig rökt på och inte druckit på månader :P
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2005-05-02 21:17
till taofistisk.

många finurliga o kloka åsikter i din text.dock är jag inte intresserad av att hamna i någon slags upplysning då frågorna tar slut.det verkat trist..munk är dessutom inte min grej;)
vad gäller freud har du rätt till viss del.visst var han skadad,men han utvecklade en metod för drömtydning som står sig än idag i jämförelse med andra metoder.
min fråga är egentligen varför vi drömmer?vilket syfte drömmen har,vad den har för inverkan på oss?

vad gäller din dröm mackan så kan jag inte ge dig någon konkret betydelse..du måste söka i det undermedvetna o försöka finna en relation mellan drömmen o din vakna livssituation..

fortsätt vräk ur er förslag på teorier..peace

2005-05-02 21:47
aha..du menar att drömmen har en "rensande"förmåga för att tydliggöra det viktiga i det vakna tillståndet?det tycks vara en rimlig teori.
När det gäller da vinci har vi kanske förklaringen i att man under en timmes sömn aödrig kommer till ett stadium av REM,dvs den djupa(drömsömnen) och därav kan det möjliggjort för da vinci att ha kvar alla sina tankar o teorier.frågan är om det var anldningen till hans enorma framgångar som vetenskapsman..antagligen var han bara en jävligt bright snubbe..men visst kan sömnfördelningen haft sin betydelse för hans arbete.

har dålig koll på vad da vinci har gjort för upptäckter..några exempel??

2005-05-02 22:08
hehe i get it!!ska checka upp honom..blev ganska påmind o uppdaterad av ditt inlägg.leonardo fanns där någonstans bland de grå.men åter till min lilla drömstudie.
är det så att man kan/bör tillskriva drömmen en betydelse eller som jag lite klumpigt uttrycker det, ett syfte. vi föddes till "drömmare",i princip varje annan del i vår kropp finns till av en anledning.vad är drömmens roll i detta pussel?
för det finns trotsallt studier som visar på att hjärnan under sömnen har en viss aktivitet som är relativ djupsömnen(REM).måste ju finnas någon anledning,inte sant??

2005-05-03 11:07
Franker kolla upp vad Carl Jung sa om det kollektiva omedvetna och arketyper.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced

2005-05-03 12:03
Franker

ska det :P

2005-05-05 15:58
tja ær på resande fot.men ær glad att se lite nya inlægg i disskussionen.intressant tanke med att man eventuellt anvænder drømmen som lagringstillfælle før dagens information.
vad gæller saken med att vara vaken i fyra dygn o få halunicationer verkar tæmligen svårt att tro, eftersom då faller teorin med att minnen skulle lagras och organiseras!før skulle de fyra dygn du var vaken isf innebæra en total nollstællning?
vart tar minnena från denna period vægen??
annars en tanke som tycks rimlig.

før vi ær væl øverns om att drømmen har någon nyttofunktion før oss??:)

taofistisk:har checkat lite da vinci nu ,tack før tipset.

fred

2005-05-07 04:33
stob bullshitin taofistisk!!!du o dina begär kan gå o sova nånstans,tycker du att ämnet inte passar sig o at jag inte är tillräckligt (själv)kritisk så må det va hänt. men kom int o bulla hela konversationen. du verkar vettig o förstår inte varför du spiller tid på sån bull.
min fråga kvarstår, och den må vara inkorrekt.men vad har drömmen för syfte? och varför drömmer vi??
peace out

2005-05-07 16:04
En sak jag tänker på när det gäller drömmar är varför vi envisas med att fortfarande förvånas över våra drömmar. Jag har levt och drömt i snart 18 år men fortfarande kan jag förvånas över vilken enorm fantasi min hjärna har.

Det spelar ingen roll vilken åldersgrupp man är i, det förekommer alltid någongång en form av "dröm-delning" mellan individerna. Bara se på whoa och alla drömtrådar.

Det känns som om fantasin aldrig kan ta slut, som om det finns en oändlig blandning av intryk och känslor som fortsätter att förvåna och chocka en.
Keep it simple Fondle'em Lobudget steez. Let me know if you want to catch ''Planet of the Apes'', the girl in it looks ill! Gimme a call bro

2005-05-07 16:15
tydligen ska ju även näbbdjur ha REM-sömn som är den sömn man drömmer i.. så drömmen ligger rätt långt bak i utvecklingen och måste då ha en stor betydelse :O

2005-05-07 19:01
haha jajamän.. skitjobbigt.. :;P

2005-05-09 22:09
vi tycks alla vara överns om att drömmen kännar oss ett syfte.men det har varit få järva gissningar eller teorier om vad de isåfall skulle ha för betydelse.det är framförallt så att jag tror att man måste finna en röd tråd,eftersom det är en evolutionär fråga.

Berätta gärna mer i detalj om era drömmar, det är där man förhoppningsvis kan finna svaret:)

fred

2005-05-10 00:32
Jag tror att det är lite av en simulator, du ställs inför verkligheten i overkligheten. =)
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2005-05-10 00:43
pzykow P18

men de där me att rensa tror jag också stämmer asså. har märkt många gånger att saker jag absolut inte klarade dagen innan går huuuur enkelt som helst när man fått sova på saken... fast då blir de ju lite också som i mitt förra inlägg

est. 1986

2005-05-10 01:23
pzykow P18

lucid dreams säger jag bara... kommer du säkert gilla ifall du inte redan är igång me sånt
www.ld4all.com

est. 1986

2005-05-10 23:07
pzykow P18

yes yes.. o de e fett coolt o fett värt att lägga ner möda på. roligt senare när man fått in mer kontroll efter ett tag o kan ändra på drömvärlden

est. 1986

2005-05-11 19:53
har itne läst hela men som jag lärt är att drömmar är till för att lära, ja. drömmar ger oss en inblick i hur vi skulle reagera i en viss situation och om drömmen simulerar en negativ effekt på det sättet vi regerar så återkommer drömmen tills vårt undermedvetna tycker sig ha funnit en bra lösning och reaktion på problemet. drömamr är saker vi kan komma att behöva ta itu med, eller som vi kanske redan måsste ta itu med.
det är mitt svar. så, det tillhör endel utav våran personliga evolution.

2005-05-12 11:54
första kom efter en vecka... rätt enkelt if you put your mind to it

est. 1986

2005-05-12 17:37
Glöm inte att djur också drömmer.