I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Min åsikt om Guds existerar...

Övrigt - Vardagsfilosofi

   
Rappare

2005-04-25 02:38

Min åsikt om Guds existerar...

...är väldigt varierad, trots att mitt logiska sinne har svårt att kunna föreställa mig att ett sådant väsen finns någonstans i himmelen eller eventuellt i en dimension vi människor inte kan uppfatta så har jag en stark övertygelse om att han måste existera. Någonting säger mig att så många människor som är troende runt om i världen inte kan ha inbillat sig samma sak, även jag själv inte bevittnat några tydliga tecknen på Guds existens så har det ändå funnits perioder då jag trott fullt ut att Gud finns. Trots att vetenskapen har bevisat att det mesta som beskrivs som Gudsverk så som, människan och planetens uppkomst kan bevisas vara en handling av naturen och inte av Gud. Vi kan ju aldrig säga att det inte var Gud som gjorde detta från första början, men så som det beskrivs i bibeln gick det absolut inte till, så långt borde alla förstå, men trots det att man vet att det faktumet inte stämmer så säger jag inte att Gud inte existerar, för bibeln är helt klart ett verk av mänskliga händer, och då kan jag förstå att historierna har överdrivits under väldigt lång tid så att ingenting är återgivet som det var från början. Men man kan inte säga att Gud inte existerar på grund av det faktumet att bibeln är en saga, att Jesus övermänskliga bravader är ett foster av mänsklig fantasi. Jag vill mer se på Gud som en allsmäktig ledare som vi föder inom oss själva, som vi tackar då allt går bra och som vi ber om hjälp då allt går dåligt, en ständig källa där vi kan finna inspiration. Jag tror att den bästa och största anledningen till varför folk ber och pratar med Gud är att de har ett kontinuerligt behov av att få berätta vad som är fel och veta att personen man pratar med inte kommer att skratta tillbaka, jag tror just av det faktumet att Gud inte svarar som gör han till det ultimata väsendet att avlasta sina problem på. För då när problemen löses upp känns det bra eftersom man på något sätt tror att man själv har gjort det även det känns som man fått hjälp av ett heligt väsen. Så frågan om Gud existerar verkar vara en fråga som är fullt av paradoxer och kommer finnas kvar för framtida personer att tänka på.

Alla personer kommer en dag till den dagen då man väljer ifall man tror eller inte, jag å andra sidan har fastnat i mitten. Någon som har en annan synpunkt eller någon åsikt på min åsikt?

facebook.com/idiomatisk - fan page