I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

då man blundar

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-04-15 23:03

då man blundar

undrar vad det är för skumma färger och prickar man ser när man blundar riktigt hårt.

2005-04-15 23:09
jag tror det helt enkelt är brus/störningar.
"Nationalism är en barnsjukdom, det är mänsklighetens mässling"

2005-04-15 23:09
när jag var liten trodde jag att det var djur som sprang omkring. typ kvalster eller annat skabb,
Gött mos på klubba!

2005-04-15 23:19
nej men det har det inte.
testade nyss i källar trappen, där är det jävligt mörkt.

2005-04-15 23:39
The_Realezt
Ja, jag brukar få samma effekt i mörker.

Det kan ju vara att en del hjärnan funkar lite som en videokompressor, och när inputen från ögonen blir helt svart fortsätter den försöka sätta ihop nånting av ingenting och därför inbillar man sig att man ser färger, brus och störningar.
VARNING! AV FÖR MYCKET SPRIT BLIR MAN FULL. //Tobaksbolaget

2005-04-15 23:57
jag tror man ska skilja på de olika fenomenen.

när jag var liten brukade jag kunna se konstiga formationer när jag tittade mot en ljusblå himmel. saker som flöt runt och verkade genomskinliga. det vetifan vad det är förnågot.

sen finns det ju den vanliga bländgrejen, man ser ljusfläckar efter att ha tittat på något ljust. det lär vara de ljuskänsliga celler (de som uppfattar ljuset och skickar iväg signaler) som helt enkelt fått lite spatt.

sen finns ju den tredje grejen som jag tror dan syftade på, ljusgrejerna som visar sig när man blundar hårt och/eller trycker på ögonen. för mig uppenbarar sig mönster och typ symmetriska formationer av prickar. Det är jävligt skumt, men borde bero på någon form av störning någonstans.
"Nationalism är en barnsjukdom, det är mänsklighetens mässling"

2005-04-16 00:40
Jag tror det är fraktaler =) math in my brain math in my brain math in my brain math in my brain math in my brain math in my brain math in my brain math in my brain math in my brain math in my brain math in my brain math in my brain math in my brain math in my brain math in my brain math in my brain math in my brain math in my brain
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-04-16 02:50
När jag var liten trodde jag att jag kunde se atomer på så vis

2005-04-16 09:32
The_Realezt:

Njae, allt ögonlocken gör är väl inte att hålla det mörkt heller?

Svider det inte i dina ögon när du håller dom öppna med flit? Ögonlocken funkar ju lite som vindrutetorkare med spolarvätska som sköljer rent ögonen från smuts och damm och sedan återfuktar dom, samt skyddar ögonen mot andra faror...

Bara så du vet!;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-04-16 12:24
Hjärnan kan inte lokalisera helt svart, därför hittar hjärnan på egna saker att se.

2005-04-16 12:46
varför uppkommer ett ljud i örat när man blundar?

2005-04-16 12:48
Super-Nerd
Inte säker på vad du menar. Men om du "kopplar bort" ett sinne förstärks de övriga. Lite smått osäkra källor dock.

2005-04-16 12:51
Spiffen P20

"när jag var liten brukade jag kunna se konstiga formationer när jag tittade mot en ljusblå himmel. saker som flöt runt och verkade genomskinliga. det vetifan vad det är förnågot."

Sånt såg jag också och jag trodde att jag såg luft och att jag var lide unik som kunde se luft.
Är det inte fukt på ögonen som rör på sig eller nåt? för det där genomskinliga faller juh alltid neråt... som fukten borde göra?
Jag har inte tagit mina piller idag.

2005-04-16 13:49
"när jag var liten brukade jag kunna se konstiga formationer när jag tittade mot en ljusblå himmel. saker som flöt runt och verkade genomskinliga. det vetifan vad det är förnågot."

fan, första gången nån nämner det.
jag ser de fortfarande.

2005-04-16 15:52
tassel

kanske det. men det är så. varje gång jag blundar hårt, så kommer värsta bruset upp i mina öron.. typ ett oljud.

2005-04-16 18:27
själen :D

2005-04-16 19:18
då är tamejfan min själ det mörkaste, brusigaste och hemskaste som finns... :(

2005-04-16 23:48
jag ser inte "luft" :( Varför itne?

2005-04-16 23:53
jag tror det hade nåt med pigment å göra eller nåt :P vem vet ?onda andar kanske

2005-04-17 12:44
ååååååhhhh vilken lättnad... jag som trodde att jag var ensam med att se sånt... alla säger ju att de ska va mörkt å svart när man blundar... puhh.. trodde nästan att jag va lite speciell för en stund =) huhu
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
Rappare

2005-04-17 18:27
Som en liten notis ville jag bara tilläga att färgen du ser när du blundar är komplementfärgen till den som du tittade på innan du stängde ögonen.. Samma sak om du lyser på något med en röd lampa kommer skuggan av föremålet vara grön.

2005-04-18 09:04
Vill bara säga att ni som ser såna konstiga saker som någon gemonskinligt på himlen och små ljus bågar i "olika färger" måste inte vara olika färger men endå.. :)
iaf ni kan ha en rätt så farlig sjukdom !! satt o läste på ett annat forum om det.. d lätt DOCK EJ TREVLIGT... och eftersom jag ser d sj så blev jag jäääävligt nooojjig ska se om jag hittar länken.. :)

Forum Link : forum.flashback.info

Link Till En Sida Om HPPD : hppdonline.com

LÄS DET !!! DE KAN VARA ALLVARLIGT !!!

Ni kan ju söka på www.google.se
efter HPPD som sjukdomen heter..
///TimbO\\\

2005-04-18 09:07
OJJ !!! DET VAR FEL LÄNK !!!

RÄTT LÄNK !!! : forum.flashback.info

BTW : låt er ej luras över att han har tagit droger.. :P det viktiga kommer lite längre fram...
///TimbO\\\

2005-04-25 15:13
CEVVVVAR
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!

2005-04-25 22:51
lagg i hjärnan
Jag skakar i dockskorna...
Kriget kommer!
Rappare

2005-04-25 23:01
Frågan är om världen försvinner då man blundar, det gör den inte, eller?
facebook.com/idiomatisk - fan page

2005-04-25 23:54
Tim_persson P16

du har ju bara nojjat ut
amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2005-04-26 10:37
rainmaker:jag skulle inte sätta pengar på det..
Jag skakar i dockskorna...
Kriget kommer!

2005-06-14 13:05
Shit!

Fan vad grymt, då är det solglasögon for life för min del

2005-06-14 13:38
När jag ibland brukar ligga o försöka sova så blundar jag och så kan jag se typ människor som går förbi rätt läskigt faktiskt.. alltså människor i ögonlocken haha.. som typ skuggor av människor..
I'm almost famous, you people are halfass, almost anus.