I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

filosofiska rummet

Övrigt - Vardagsfilosofi

2005-02-20 00:24

filosofiska rummet

nån som lyssande på filosofiska rummet på p2 tror jag i fredags?
det är ju helt sjukt med att allt man gör kan vara förutbestämmt. jag vet inte riktigt vad jag ska tro i den där disskutionen. men det var rätt intressant faktiskt. nån som har nåt mer intressant att tillägga som hörde programmet?

ÄBOD

2005-02-20 00:57
hörde inte programet. men ja håller med om att ipincip är förutbestämt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-02-20 01:16
Rastahunden

Tja man lär ju ha svårt att motbevisa det =P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-02-20 01:18
Suck.. och så har gymnasiekurserna i filosofi börjat igen.

Klart allt förutbestämt. Läs lite fysik.

2005-02-20 01:33
Ljudas

vad skulle fysik hjälpa? grejen är att frågan är fullständigt meningslös =P

2005-02-20 01:34
fysiken påverkar ju människan. människan lever efter fysikens lagar.

2005-02-20 01:38
päronpung
Tror inte fullt ut på approximationer =/ mer inne på det matematiska då. Men det gör ingen skillnad på om det om händer är bestämt eller inte. Det är egentligen fullständigt ointressant då det inte ändrar ett skit.

2005-02-20 01:41
fysiken kan ju beräknas matematiskt, enligt vissa. Vetenskapen(fysiken) är ju sann, den går inte att motbevisa.

ointressant håller jag inte med om. men att det inte ändrar nått kan ja hålla med om. Mer än att man kanske inte ska ta livet på så stort allvar, eller kanske de små sakerna vi irriterar oss på i livet.

2005-02-20 01:43
tassel :

Klart det inte ändrar ett skit. Men det var inte det som var frågan.

"Tror inte fullt ut på approximationer =/ mer inne på det matematiska då"

Approximationer är ända möjligheten att förstå världen. Approximationer är nödvändiga då vi lever i ett oändligt universum.

2005-02-20 01:49
päronpung
Fysiken beräknas ju nästan alltid approximativt... fruktansvärt!

Ljudas
jag gillar bara inte tanken att ta bort exakthet. Varför skulle det vara nödvänligt för vårt universum är ändligt? Eller förutsätter du att det finns en minsta "nånting"? det gör ivf jag.

2005-02-20 01:51
Det finns exakthet, i relativa mått. Relativt en centimeter är en nanometer exakt osv osv.

Självklart är världen oändlig, hur skulle det annars fungera? Vad skulle vara den minsta delen man kan dela in en dimension i?

2005-02-20 01:52
vad betyder approximationer ?

2005-02-20 01:54
Ljudas
Don't get it. en centimeter för mig är en centimeter exakt.. inte mer eller mindre exakt än en nanometer är en nanometer exakt.

que?

2005-02-20 01:54
päronpung
avrundningar.

2005-02-20 01:59
tassel :

En centimeter är definitivt inte exakt. Det baserar sig också på ett mått. tex hur långt något hinner röra sig under en viss tidsperiod. Men även mätningar av detta måste ju göras, så självklart ändrar en centimeter längd. Om än ytterst lite.

Man mätte förut en centimeter från meterstången som finns i frankrike.

2005-02-20 02:03
Ljudas

Ah du menar så.. Men just för stunden är en cm exakt.

2005-02-20 02:05
Mjo.. men det är ju inget som kommer bestå.

2005-02-20 02:16
mmm ok... vadå avrundningar. kan ni ge exempel?

2005-02-20 02:22
päronpung

Jikes det börjar bli lite sent för sånt här. Men om E=mc^2 blev härledd som jag lärt mig var där en del approximationer med en serieutveckling tex.

2005-02-20 02:23
mmm ok, matte e inte min grej :-p

2005-02-28 18:15
Ljudas: Vetenskapernas grunder är filosofiska. Det är en ickeempirisk fråga hur man grundar sin vetenskap. Sedan finns det goda argument mot en gammal teleologisk metafysik, men till syvene och sist är det filosofi som kommer före alla vetenskap. =)
I'm back!

2005-02-28 22:52
WÖRD