I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

thoughts on being useable

Övrigt - Vardagsfilosofi

2004-06-30 18:27

thoughts on being useable

Statement
The meaninglessness of your existence is = to your level of selfishness.

Challenge
Learn tha difference between being used and being abused
and allow yourself to be used as much as possible.

Practical Definitions
Abused = Physical and/or mental damage being done to you by yourself or others

Used = People (or yourself) trying to get what they can out of you, but not necessarily doing you harm.

Discussion/Argument
It is a blessing to be able to benifit another person or other people. imagen if you had nothing to offer anyone. those who believe they have nothing to offer are the most depressed people in the world.

in reality everyone has something they can share to improve the life of someone else. these are things are gifts and talents. share them as much as possible and your gifts and talents will increase.

a gift given while expecting to get something back is no gift. its just business, and contains no food for your soul.
we all want happiness, we have been fooled into believing that happiness is in things and superficial recognition. you won't find happiness there, just problems. ask puffy.

happiness only comes from sharing yourself and your things with others in a brotherly, (fatherly, motherly, sisterly...) way and being granted the oppurtunity to feel the connection between your spirits.

Everything else is just a temporary distraction from your misery.

(förlåt till alla ni som har svårt för engelska. nån som orkar översätta, be my guest)

Right makes might

2004-07-01 19:15
Uttalande/Påstående
Meningslösheten av din existens är lika med din nivå av själviskhet.

Utmaning
Lär dig skillnaden mellan att bli "used" och "abused", och tillåt dig själv att bli "used" så mycket som möjligt.

Praktiska definitioner
Abused = Fysisk och/eller mental skada hos dig, orsakad av dig själv eller andra.

Used = Människor (eller du själv) försöker få ut så mycket som möjligt av dig, men utan att nödvändigtvis göra dig ont.

Diskussion/Argument
Det är en gåva att vara förmögen att göra en annan person eller andra människor väl. Föreställ dig att du inte hade någonting att erbjuda någon. De som tror att de inte har någonting att erbjuda är de mest deprimerade människorna i världen.

I verkligheten har alla något de kan dela med sig av för att förbättra någon annans liv. Det är gåvor och talanger. Dela med dig av dem så mycket som möjligt, och dina gåvor och talanger kommer att tillta.

En gåva som ges av förväntning att få någonting tillbaka är ingen gåva. Det är bara affärer, och innehåller ingen "mat för din själ".
Alla vill ha lycka, vi har blivit lurade att tro att lycka finns i saker och ytligt erkännande. Du kommer inte att finna lycka där, bara problem. Fråga Puffy.

Lycka kommer endast av att dela med sig av sig själv och sina saker till andra på ett broderligt (faderligt, moderligt, systerligt) sätt och blivit skänkt tillfället att känna förbindelsen mellan era själar.

Allting annat är bara tillfällig distraktion i eländet.

äh, den bästa översättningen jag för tillfället kunde komma på.
intressant läsning, förövrigt.

2004-07-01 19:29
those who believe they have nothing to offer are the most depressed people in the world

mkt sant...
depression e för jävligt, för man nedvärderar en själv ngt så fruktansvärt. ger en själv inget värde, o alltså inser inte värdet för andra runt om en.

man kan alltid ge ngt, hur lite man en har. man kan ge folk hopp.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-07-01 20:16
oh shiii! nån har faktistist översättet det hela! stor tack till rackartuss
riktigt bra översättning. skulle aldrig kunna ha skrivit lika fint på svenska mig själv.

dessuttom trodde jag att den här skulle vara bara en annan inlägg av min som fick ingen response. tack igen till rackartuss och till Peppis för att ni grävde upp den.
Right makes might

2004-07-01 20:19
jah_rhythm

jag är fortfarande överraskad över att du snackar så bra svenska, iaf den uppfattning som jag fått :)

håller förövrigt med mkt av det som står där.. nice reading!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-07-01 20:20
yeahyeah,,,tjänster o gentjänster :-D
nädå

2004-07-01 20:37
stämmer bra det där.. Sånt ska man läsa ofta så att man inte glömmer det, för glömmer gör man lätt..

2004-07-01 20:54
inga problem ;)
tycker det är rätt skoj tidsfördriv att sitta å översätta texter sådär (förutom i skolan). när man ändå inte har nåt annat å göra för tillfället liksom....

(fast de får inte vara för långa, hade en intervju på typ 10 A4sidor, med minimal text, som jag fick för mig att jag skulle översätta, gjorde typ 8 sidor, sen fick jag nog!)

2004-07-02 08:59
Super-Nerd,
tack,
tycker om att kunna förstå och bli förstådd gör jag. kan lika väl lära så mycket svenska jag kan när jag ändå bör i sverige

Peppis , exact :-P

Joel413 ,
ja, sant jag skriver ner mina tänker inte bara för andra men för att jag själv ska kunna komma ihåg också. samma dag som jag skrev det. kom en av mina arbetskamrater till jobbet med en bok av the Dalai Lama. so jag började läsa den efter jag hade skrivit klart. allt känns ganska uppenbart. men bara för de som söker efter visdom. vet inte hur man gör med folk som inte bryr sig om nåt. i usually just feel sorry for them.
men jag vet att "the choir needs to be preached to", to maintain, and be encouraged to continue to explore the good side of their humanity.
so im glad to share my thoughts with other like minded folk and learn from them as well.

rackartuss , no wonder you translate so well. you've obviously had some practice.
when you get out of school maybe you can get a job translating american movies. then maybe you guys can finally get some accurate translations on your tvs
Right makes might

2004-07-02 13:32
jag läste ditt inlägg och höll med helt och hållet.. jag hade bara inget att säga.. så jag struntade i det.. men jag gör det nu istället.. jag vet dock fortfarande inte vad jag ska säga, mer än: mycket bra skrivet!
vadå? jag dyster?

2004-07-03 01:55
phucka_neem

nobody deserves anything. people are all complete assholes by nature. but we need each other. and trying to keep score of who deserves what is impossible. and therefore pointless.

humans need each other for survival.

if everybody would just give what they had to offer to those who need it. we the world peace would be a reality. and we would all be happy.

think about yourself. if you only got help when you deserved it first of all you would have died as a baby cause you couldnt do anything to deserve the care you got from your parents.
then think about the country you live. in do you deserve to live here more than someone in another country who has to work at 6 years old or so 9 hours a day to help support his family?

lifes not fair dont try to make it fair. waiste of time. just help those that you are able to help and feel good about yourself
Right makes might

2004-07-03 02:19
we are all in debt to way more people than we can count or even remember, for our standing in life.

i dont know how karma works. but i kinda believe in it. honest people usually can spot other honest people. if you are the type to help people. you may not get famous for it. as an up and coming rapper from Maryland said in a rhyme, " the one who made it famous ain't the one who made it up". for example have you ever heard of Robert Johnson? most people haven't. he was one of the greatest pioneers in Blues music. but the props he gets from people who know are worth more than all the empty props that some famous copy cat gets from masses of people who dont really care that much about music

but if you are worried about getting your props for your own sweat. dont worry. if you use your gifts to the best of your ability to benifit yourself and those you come in contact with. than you will surely get more props than you yourself deserve. we all get credit that doesnt really belong to us. so you shouldnt really worry about losing some of your excess props to someone else.

nobody really deserves any credit for anything. we are all just products of your invironments. cause and effect. we just give credit to those we appreciate cause it makes them feel good and its good for the soul to be able to show appreciation

thanks for the responses recognition from those who agree is always nice. and if you dont agree... its fun with a little friendly debating.
Right makes might

2004-07-03 13:14
whats your point?
Right makes might

2004-07-04 03:19
phucka_neem , känns som ditt första inlägg skrevs bara för att hålla igång tråden. du verkar tro mer på det som du skrev nyss.

men jag tror Altruism är en mycket mer radical idé än det jag tänker på. det verkar som altruism säger att man ska ta emot abuse för att hjälpa folk. och jag tycker det är okej under särskilt förhållanden. men jag skrev vad jag skrev för att jag tycker att folk inte hjälper andra på grund av... ingeting.

jag menar... jag är en ganska... eller väldigt självisk varelse precis som de flesta. men det e bara logisk för mig att när de omkring mig har det bra. då är det bättre för mig. jag trivs bättre. man är en social art. vi behöver omgänge, men vi kommer inte överens så bra när några få har det bra. och resten sliter och slåss med varann för att överleva. eller få det som media säger att alla ska försöka få.

om folk var verkligan godda då skulle vi leva helt annorlunda. vi skulle va altruistic och världen skulle bli bra. men det är pure fantasi som world peace.

jag tycker bara att det skadar inte att försöka balansera ut det onda i världen så gott man orkar. och jag tror ens eget liv blir bättre och rikare för det.

jag tycker att det är dumt bara att folk strunter i att hjälpa andra även då det blir ingen större ansträngning för de att göra så, bara för att de tycker att tjejen/killen inte förtjänar hjälp eller... vet inte...

tycker det är dumt att försökar keep score hella tiden. specielt när den rika delen av världen har en skuld som inte går inte att räkna till resten av mänskligheten.

jag tycker så här. på grund av hur världen fungerar. om du ligger bra till i samhället, du är anting en whora, en tjuv, en mördare, eller du har fått ditt ställning grattis.

this is stressful. i gotta switch lingo

people who think they are worth more than others just 'cause they got "more" har blivit lurad.

im just saying help yourself by helping others im not talking about trying to save the world. im just talking about. when the oppurtuny arises to help someone, and it usually doesnt cost you much time or energy (and even if it does most of the time your really not doing anything thats really so important anyway), why not do it. why would you say to yourself that you dont wanna be bothered. engage yourself in life. in your own life. and in others lives. we are all connected so it is real silly to just simply not care about people. are look down on people. im saying dont be a waste of space. for those who really think that the people around them are meaningles. go be a hermit somewhere.

sorry for writing so much. i could write quite a bit more. but i'll stop for now
Right makes might