I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2004-06-23 14:38

Länder..why?

Undrar bara om nån har nått riktigt bra svar på varför man borde ha kvar så stora länder? förutom att det "alltid" har varit så. det är nästan sjukt att de som styr knappt vet vad de styr över för att områdena är på tok för geografiskt överdimensioneraade?

God put me on earth to a accomplish a number of things. Right now I'm so far behind I'll never die.

2004-06-23 14:56
Ifall inte de stora länderna skulle styra och ställa skulle förmodligen samlade länder styra och ställa, som t.ex. EU.
Thats so 97<br> Le Life Quiet<br> ---Input Moustache Here---

2004-06-23 18:56
Har också funderat mycket över det där. Det bästa i min mening vore att slå ihop alla världens länder till en enda stor "kaka". Isåfall skulle gränserna suddas ut men de olika kulturerna skulle antagligen ändå finnas kvar, fast med mer "flytande" gränser.
Systemet skulle löna sig betydligt mer, på alla sätt.
Jag ser faktiskt inga direkta nackdelar. Valuten skulle även bli internationell, vi måste sluta räkna BNP till att börja med.
BNP = egocentrerat

2004-06-23 19:06
Gewan P19
jag ser en nackdel för oss som är rika och välmående, vi skulle bli tvugna att dela med oss till alla som är fattiga, eller avskaffa allt vad heter socialt skyddsnät..
vadå? jag dyster?

2004-06-23 22:42
gatudiktare

helt rätt!
xo

2004-06-23 23:40
Vad ar det for sa stora lander du syftar pa?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-06-25 00:12
Om det varit mindre länder skulle varje land bli väldigt anonymt.. Det skulle bli svårt att få något geografiskt begrepp och se helheten. Antagligen skulle det ekonomiskt bli konstigt om man ändrade... Handel och sådant är såpass styrt.. länderna hänger ju delvis samman på ett sätt kopplat till naturtillgångar och klimat.
Så det så!!

2004-07-13 03:45
Med stora länder menar jag geografiskt stora länder. Sverige är ju inte jättestort om man jämför men hur mycket har de tre olika delarna gemensamt? Förutsättningarna är så himla olika. Jag antar också att alla förnuftiga människor strävar efter nån slags demokrati å ju större områden är desto svårare är det att få folk nöjda. Sen menar jag inte att alla Sveriges problem beror på herr Persson. Det är svårt att styra ett alnd och ha kontakt med de ens styrande involverar å det är ju därför jag tycker att länderna nog borde va mindre. Det med fotbolls-em är himla synd. GREKLAND!
God put me on earth to a accomplish a number of things. Right now I'm so far behind I'll never die.

2004-07-14 03:19
För annars skulle det inte finnas så många fina flaggor! Hallåååå
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.