fast spanjorerna har defekta gener som gör att dom inte kan prata utan att läspa så vad dom äter(man blir vad man äter ) bör vi inte ta fasta på.Spoiler OBS, JAG DRIVER centralt i julfirandet verkar vara att man druckit genom julen. och visst kan jag förstå att man super sig genom dom mörkaste dagarna på året. på samma sätt som jag förstår att shamanerna gick från dörr till dörr under samma tid för att folk med stor sannolikhet är hemma då. har också hört att fattiga drack pisset från shamanerna och dom som var med och åt svamp för att också få sin törst efter andevärlden mättad. och visst fungerar det. gift förädlas i kroppen och blir mer potent elelr vad det kallas (därför är det också så farligt med miljögifter och att äta fisk som exponerats av sånt) !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
"It is the prohibition that makes anything precious" -Mark Twain
Även om du driver verkar det finnas en uppfattning om att ljudet "?" bara finns i spanskan... Kan bero på att folk kommer undan med att uttala th-ljudet i "thing" som "this". Jag måste läsa på lite om shamanerna känner jag, dom måste ju varit dåtidens amerikaner om de fick folk att dricka deras piss
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
whoa godtog inte ett fonetiskt tecken...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
sanningen om läsp i spanskan handlar om att adeln la till det för att inte låta som pöbeln... det finns mycket kul symbolik i julen som speglar vad som firades innan kristi "födelse". och man kanske ska ifrågasätta just det. födelsen... kristendomen föddes med jesus död. men ingen vet när jesus föddes. det står ingenstans men ändå lär skolan ut att han föddes 25 dec... men copterna i egypten var först med att sätta datum. 6 jaunari. den skillnaden kan endast ses som att kyrkan väldigt medvetet satte datumet för att den hedniska dominanta tron skulle konkureras ut, men den finns kvar i flugsvamparna som man dekorerar adventsljusstaken med :)
Flugsvampen verkar vara en väldigt etablerad myt, när det kommer till vikingar, är ju värdelös som Bärsärk-drog, men i kombo med en del mjöd kanske... Som sagt så är bärsarks-myten en myt hehe :) Men visst hade vikingarna trolllgubbar/gummor som man kunde få lite magiska grejer av hehe. Men som redan konstaterat så är psykdeliska långt ifrån en optimal krigsdrog haha.
At the gates of Eternity...
Men som redan konstaterat så är psykdeliska långt ifrån en optimal krigsdrog jag skulle nästan vilja säga att det har motsatt verkan. en anti-krigsdrog typ...
men myten kan kanske ha fötts med kristendomen igen. jesu lära har väl alltid velat se sig som fredlig och fin och kanske myntat dessa myter.
dom kanske ville få vikingar att framstå som blodtörstiga?
...men inte utan räddning. berättar man bara för prästen så får man förlåtelse och kyrkan skapar sin minnesbank (läs; dåtidens google)
Sofiabayo det är sådana som du som sprider hat på internet.
korvkiosk, du får vara med och leka. men vi leker "jul" nu. iaf här. och lite krimskrams kring var julen döljer för egentlig härkomst.
Graffare
2013-11-20 19:25
SLUTA TJAFSA!!!!!!!!!!!!!!!
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain. http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
Battlerappare
2013-11-20 23:19
I hopp om att tråden gått från en "vettig diskution" och sofia som e sofia till att posta dåliga låtar.
Empire, nej, din lilla fitta...sabba och trakasera inte.
Vad är Bärsärkmyten för något?
att vikingar åt flugsvamp och gick "bärsärkargång". alltså; efter att ha färdats på floder till avlägsna platser ska dom ha tuggat i sig svamp (som i sig gör dom rätt obalanserade) och anfallit "fienden" och slaktat dom ursinningslöst. även om flugsvamp i sitt rus kan liknas mer vid alkohol än psykadelia så måste till och med grottmänniskan hajat att det är dumt att göra sig handikappad innan ett krig/slag... en myt, helt enkelt. mycket möjligt att dom efter ett slag åt svamp för att hjälpa sina slagna kamrater att hamna i valhall hos dom smått alkoholiserade gudarna
Jag skulle tro på det sista du skrev också. Men ja det är ju en psykadelisk svamp så det är väl inte så konstigt. Alla äldre folkslag och stammar käkar ju hallucinogena svampar/rötter/blad. Så varför skulle inte vikingarna göra det.
exakt, det förekommer ju över hela planeten. det är färre folk i världshistorien som inte har knaprat hallucinogener än dom som har gjort det. vilket gör "knarkandet" till det normala :)
nån mer än jag som får mario-vibb av det där :D
Jag har en teori ang. bärsärkamyten. Kan det inte vara så att vikingarna blev mindre rädda för att dö efter en ordentlig tripp där de träffat gudarna etc och därför blev modigare krigare?
Redline!
En rolig tanke slog mig. Är Doggelitos pundrarrundor dagens motsvarighet till vikingarnas bärsäkargång?
dr octagon , jag tänkte exakt samma sak förut. men tänk dig själv att behöva slåss när du knappt ser, obalanserad och allmänt förvirrad..att myten är en myt blir ett faktum i min tanke iaf.
Producent
2013-11-22 06:06
Fast jag fattar inte kriminella som tar roppar innan de rånar eller mördar. Rohypnol är en lugnande medicin.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
jag fattar inte hur många som ska försöka dra den här tråden ot...gång på gång!
Dopeness skrev: Fast jag fattar inte kriminella som tar roppar innan de rånar eller mördar. Rohypnol är en lugnande medicin.Antagligen eftersom dom egentligen är mjuka och känsliga som små bebisar, och inte klarar av att göra tuffa grejer utan stänga av sig själva känslomässigt.
Förlåt Blweria :(
Sofia, np men addera gärna något intressant, kul eller kanske en fråga angående jul/hjul/midvinterfirande/hednisk jul-öl. jag har ett stort intresse för det och avskyr julen nästan lika mycket. jag vill kunna trycka hednisksymbolik i ansiktet på släktingar som är mer att likna vid puritaner än katoliker och dom är fan lååååååångt upp i sina egna arslen. så snälla, diskutera trådens ämne så jag får mätta mitt intresse lite och samla kraft för snart så är det dom omstrida datumen som jag vill att alla ska förstå var dom kommer ifrån. och det är INTE kristendomen, så långt, så gott :)
Julen handlar väl om Jesus födelse? Jag är uppvuxen med det iallafall, och med en farsa som satt inne i köket och rökte och ignorerade familjen, alternativt tallrikar som slängdes i väggen. Vad Jesus har med flugsvampar att göra kan jag dock inte svara på.
sofia, kan du hitta i bibeln vilket datum jesus föddes? skulle var intressant att se det. så vitt jag vet så satte copterna 6 januari som jesus födelse och det var dom första som firade just det. copterna - världens äldsta krista samfund.
Äh... om det inte var för mina föräldrar så hade jag aldrig vetat när jag föddes och då hade jag fått komma på en dag då jag firade min födelsedag. Jag tror det är så Jesus tänkte, eller så sket han fullständigt i när det var och sa till folk att själva komma på ett datum "om ni nu tycker min födelsedag är så förbaskat viktig".
Fanns det ens datum och månader på den tiden?
nja, du har säkert rätt i att han sket i om svamptuggande vikingar firade hans födelsedag. men när man tittar på vad som firades i rom och hela vägen upp till norden innan man lade till "jesu födelse" så syns en röd tråd. det var massiva hedniska högtider. och kyrkan när den infördes brottas med folk som inte ville släppa det gamla men ändå blidka staten. och staten anammade kristendomen, av någon anledning. kanske för att det inte behövdes så många olika tempel att be i...eller kanske för att det var en ny tro som dom kunde anpassa för egan syften. shamaner hade alltid fått leda hövdingar rätt två maktcentra med andra ord. om staten inför en ny tro och kontrollerar den så blir makten centrerad oavsett om kristendomen var skräddarsydd eller inte. nu blev det till stora delar ändrad med tiden(skräddarsydd om man så vill) och att man väljer datumet 25 dec som födelse tror jag faktiskt att jag så någon skrift som styrker. det kan finnas i någon av dom länkarna jag länkade tidigare i tråden.
ja, maya-kalendern....does it ring a bell? dom gamla egypterna byggde tempel/pyramider som till stor del kan ses som att dom hade full koll på när solen var på bestämda vändplatser och så. någon form av kalender har funnits i tusentals år men den vi använder idag är från romariket och ska väl ha anammats under julius cesar styre...(?)
dr octagon, jag tänkte exakt samma sak förut. men tänk dig själv att behöva slåss när du knappt ser, obalanserad och allmänt förvirrad..att myten är en myt blir ett faktum i min tanke iaf. Jag tänker mer att de drog och slogs när de kom ut ur trippen och är i det där klarhets-tillståndet. Alt. dagen efter.
Redline!
nej, det håller inte. röd flugsvamp ger en fet baksmälla... ;) jag tror inte nån gjorde nåt efter en andlig stund med svampen...
Tror ni underskattar placebon i det här sammanhanget... Om man tror att man haft spirituell kontakt med gudar och demoner så kanske man får ett annat perspektiv på striden och ser sig själv som utvald. Själva inställningen är ju det viktigaste i strid, det spelas ju tex fortfarande musik i krig för att peppa soldaterna.
jo, men det är samtidigt så lite som faktiskt visar att vikingarna gick bärsärkargång överallt. handel var deras grej. men visst plundrade dom också men långt ifrån så mycket som ryktet vill göra gällande. skulle dom plundrat så som dom gjorde borde dom inte kunnat etablera sig i tex britania. dom var ju ändå underlägsna till antalet och skulle blivit slaktade rätt snabbt...
nej, det håller inte. röd flugsvamp ger en fet baksmälla... ;) jag tror inte nån gjorde nåt efter en andlig stund med svampen... Åh fan. Man är alltså lättretlig och mår skit? Perfekta förutsättningar för att gå bärsärkagång ;)
Redline!
Jag har ju inte forskat mkt i det här, men det handlade väl mkt om rätt "fega" attacker, hit and run, plundra sno snygga brudar och sen på båten igen... Så dom överlevde vintern.
vargen, du har tittat på "Vikings"? ;) säkert förekom det. men dom bosatte sig ju också på många platser och det kan inte varit möjligt om dom inte hade någon "gott" att komma med då dom till antalet aldrig har varit många.
nja, tror man att man hamnar i sitt paradis om man dör i strid så kan man dö lätt. att dö är en belöning så då finns ju ingen anledning att hålla sig vid liv....(?) ja, kulturen bakom "jul" är vad som är intressant och att förstå den kan klargöra hur "jul" firades innan kristendomen.
vargen, det är sånt här jag vill att folk länkar och delar med sig av. vaskar man i många floder så dyker det alltid upp små guldkorn ;) och till slut kanske man kan bygga en fin staty av det till och med...
Blweria just "strid" ska ju betonas, du tjänas ju inte guden om du står där tafatt och väntar på ett spjut genom hjälmen... Går att jämföra med Al-Qaidas inställning, japanska kamikazepiloter etc
Det skönaste är ju att själva himlen var en plats där man festade för att sedan kriga och dö.. Varje kväll. Mer badass än så blir det inte
Blweria ditt cp. Du får "leka" hur mycket jävla jul du vill din tönt.
korvkiosk
bara för dig :)
vargen, det var ju inte för lätt att få ordning på språket men "bärsärk" känns som att man fattar vad det egentligen va nu :) "glada till strid" visar ju också på vad du sa att dom verkligen inte fruktade för sitt liv. strid VAR ju livet för dom. både i livet och efter döden. huruvida flugsvampen fanns i kroppen eller ej är lite svårare att få någon ordentlig kunskap om men med tanke på vilken typ av berusning det innebär så vore det som att springa in i en strid naken och utan vapen...det gjorde dom uppenbarligen inte iaf. dom har "bärsärk" på sig ;)
Jävligt intressant...
När vi ändå är inne på ämnet...
Denna sändes på kanal 8, så den har svensl text. Men jävligt intressant om vilka teuraptiska förmågor psykedeliska har. I synnerhet trauma och missbruk. Alkohol, kokain, heroin mm har kunnat botas med dessa naturliga droger.
Kortare klipp för de som inte orkar utbilda sig för mycket i ämnet :P
Whoaiter diskuterade historia - komik utbröt.
Vi blir aldrig som dom från stan!