I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

är det dags att förnya hiphopens element?

Övrigt - Blandat

2013-11-01 11:01

är det dags att förnya hiphopens element?

Som rubriken föreslår, är det ngt vi ska lägga till eller ta bort?

"Jo, jag tänkte på en sak..."
...
:0

2013-11-01 11:10
Våldtäkt och ha kepsen bak och fram
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-11-01 11:12
Hm. Tänker du på raggning och mode då? :P
...

2013-11-01 11:15
bästa idéen sen hitler sköt sig själv!!!!!
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-11-01 11:19
Det seriösa förslaget skulle väl vara att producera/beatmaking blev ett element eller att det slogs ihop med Dj:ing.

ETTTUSENKRONOR Googla Greger Von Sivers så förståru
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-11-01 11:30
Jag minns inte om det var Dj Kool Herc eller Africa Bambaata, men nån av dem la ju till ett femte element som aldrig erkändes vilket var kunskap. Det är något som jag önskade lades till. Personlig utveckling också.

2013-11-01 11:32
producera/beatmaking blev ett element

good one!

byt det mot all fjollig dans så som crib-walk och allt sånt där. fan, dom danserna gör får verkligen hiphop att se retarted ut

-Mark Twain

2013-11-01 11:39
Jag minns inte om det var Dj Kool Herc eller Africa Bambaata, men nån av dem la ju till ett femte element som aldrig erkändes vilket var kunskap. Det är något som jag önskade lades till. Personlig utveckling också.

Jo det är halvt vedertaget också, känner ändå att vara macho verkar mer närvarande än självinsikt i hela kulturen... Allt handlade ju lite om att tävla i konst, Hiphopen va före Idol...

2013-11-01 11:41
Blweria

Va fan översta kommentarerna "Hes a crip he stabbed his Gf"... Kul ändå att han visar upp en känslig sida med att köra bajsa på sig-dansen på K-marts godsbrygga... I klackskor

2013-11-01 11:46
Jo det är halvt vedertaget också, känner ändå att vara macho verkar mer närvarande än självinsikt i hela kulturen... Allt handlade ju lite om att tävla i konst, Hiphopen va före Idol...

Att vara macho är däremot inte specifikt för hiphop-kulturen. Jag tror hela det beteendet existerar inom hiphopen eftersom det ligger i vår tid att snubbar måste vara hårda etc. Inom vissa former av kultur så uttrycks det bara mer extremt. Självinsikt hade kunnat vara ett bra element att lägga till :P

2013-11-01 11:51
Ja, nu har ju Drake ändå bevisat att man kan slå igenom som softie, fast jag tycker han försöker kompensera lite med sin video

2013-11-01 11:51
fast det säger sig självt. bloods och cribs är ju kriminella gäng och deras dans symboliserar gängen. (så JÄVLA INFANTILT)

och världen tar efter, snusnäsdukar på huvudet under kepsen och ena byxbenet uppe och så dom där jävla dansstegen.... och självklart är brudar horor.

men ja, en av dom stora rap-profeterna är ju dömd sexbrottsling och ses ändå som en legend man inte får skita på. men fan, jag kablar rätt rinnande skit på tupac vilken dag som helst.

hiphop ska vara något för hopplösa/kriminella att ta till sig och blomstra igenom när andra arenor stängts.
inte fan ska hiphop göra våra ungdomar till kriminella. då har nån missuppfattat hela grejjen.

-Mark Twain

2013-11-01 11:53
Jag tror det krävs lite mer än en hiphop-snubbe för att bevisa det :P Jag ser inte att hans genomslag har fått snubbar inom hiphopen sluta kalla varandra för bögar så fort dom gör något som inte är socialt accepterat enligt deras ram för hur en man bör vara.

2013-11-01 11:54
Blweria

Sett klippet där Pun pistol-piskar sin flickvän? Han orkar precis ta sig upp ur soffan för att göra det innan han sjunker ner igen.

Har rykt från tuben flera ggr har funnits bättre kvalitet

2013-11-01 11:55
Att vara macho är däremot inte specifikt för hiphop-kulturen

man kan va macho - like a man.

och man kan vara fjant - som en hiphopare.

det finns inget macho att hänga med snubbar som är lika illa på att välja kläder som inte passar och kalla tjejer för "hoes".
det är inte macho att skriva små ramsor som rimmar om hur det är att bo "hemma i min stad" (låter mest som en tredjeklassuppsats)

det är verkligen inte macho att dansa spasmlikt.

hiphop ÄR infantilt. och bland nyfödda finns inte begrepp som macho.

-Mark Twain
Producent

2013-11-01 11:58
Jag håller med, att hålla fast vid samma fyra element är som att alltid ha på sig bakvänd keps. Jag föreslår: Hockeybockey, Biodling, Partnerbyte, Hygienartiklar
Give my regards to King Tut, asshole

2013-11-01 11:59
och visst fan säljer han bättre efter att folk fått veta att han är "gangsta" på riktigt. han slog sin mula för fan!

-Mark Twain

2013-11-01 12:00
Partnerbyte

polygami istället kanske....om man får önska (jag vet att en önskning inte kostar nåt, men någon/något betalar för strömmen och platsen för ettorna och nollorna)

-Mark Twain

2013-11-01 12:01
Jag undrar vad som hade hänt med hiphop-kulturen om man la till brodering som ett element.

2013-11-01 12:05
asså, jamaikansk reggae-kultur fick mer kraft av att mössor och annat virkades ihop i härliga röd/gul/gröna färger.

så visst skulle hiphopen växa om man bara lärde sig brodera små rosor på sina sängkläder exempelvis.

-Mark Twain

2013-11-01 12:07
Jag kan riktigt se det framför mig. Eminem och Dr dre sitter och broderar rosor och dricker kaffe. Fint!

2013-11-01 12:11
Blweria

Alltså om du ska anmärka på stil med att vara konform som ideal så ligger ju svennesaffari-gänget värre till än vi hippetihoppare... Att tro att Selassie är nån sorts Jesus o skita i att tvätta håret...

Funderar på att starta nått liknande, virka en mössa i ryska flaggans färger och börja sniffa lim

2013-11-01 12:14
njae, eminem blev lite av en strait-edge figur så han ville inte dricka kaffe när han broderade. det brukade göra så att hans händer darrade lite och då blev motiven fula.
han var alltid pedantisk med att se till att fila på sina motiv så dom blev dom absolut vackraste motiven i hela detroit.

-Mark Twain

2013-11-01 12:18
svennesaffari

haha, tänkte på överklasssafari-grejjen först. men den är fan nästan i samma intelligensklass.

men nej, jag hoppar över religiöst klagande idag.

idag vill jag klaga på allt som har med hiphop att göra och hur barnsligt mycket av kulturer är.

"när jag var liten såg alla guldkedjorna så stora ut, men nu när jag är ett fetto till rappare så ser dom inte lika stora ut. hmmmmmmmmmmmmmmmmmm, jag ser till att fyrtio afrikaner letar guld med hot om deras liv tills dom hittar tillräckligt mycket guld för mitt überfeta halsband....yeah, I a rapper!!"

-Mark Twain

2013-11-01 12:38
Att sniffa lim är bögigt. Sniffa hellre på blommor.

2013-11-01 12:39
Blweria skrev:
njae, eminem blev lite av en strait-edge figur så han ville inte dricka kaffe när han broderade. det brukade göra så att hans händer darrade lite och då blev motiven fula.
han var alltid pedantisk med att se till att fila på sina motiv så dom blev dom absolut vackraste motiven i hela detroit.

Ja juste ^^

2013-11-08 20:15
är det ngn som har ett seriöst förslag? ;)
...

2013-11-08 20:48
jag ska vara seriös.

jag tycker inte att det ska adderas eller tas bort något element.
men jag kan tycka att "hiphop" ska söka sig tillbaka till elementen och kanske låta bli allt bling och "hoes".

den biten av hiphop är fruktansvärt smaklös.

jag vill ha mer av "sporten" rap/hiphop. mer en tävling än krig.

-Mark Twain

2013-11-08 20:59
Mina första förslag var faktiskt seriösa. *fnys* :P
Poet

2013-11-09 11:50
Det femte elementet inom hip hop har som avsikt att vara lite obskyrt/diffust kring vad det är. Och det varierar från hip hopare till hip hopare kring vad det 5:e elementet är/ska vara.

I have graf artists breakin
B-boy's dee-jay'in
Dee-jay's spinnin on linoleum pavements
Breakers writin their name in graffiti
Plus everyone wanna be a fresh MC

At the gates of Eternity...

2013-11-09 12:10
Ja man kan ju diskutera i evigheter kring vad det femte elementet är. Även om Africa Bambaata är en av gudfaderna så förändras ju uttryck.

Den här videon diskuterar han lite om hur han ser på d femte elementet

2013-11-09 12:22
rätta mig om jag har fel...........
"zulu-nation" är hiphop-kulturens riktiga namn?

ett namn/en kultur som innefattar en kamp mot våld?

(och om jag har rätt)

vad och när blev det motsatt verkan?

-Mark Twain

2013-11-09 12:28
Alltså jag har inte helt koll, men zulu-nation var det som Bambaata typ kallade sitt "klick" tror jag. Det är inte hiphopens riktiga namn. Han ville att det skulle handla om fred mellan människor.

Ingen aning när det blev motsatt verkan, nånting gick fel på vägen iallafall :P
Producent

2013-11-09 13:02
Jag skulle vilja återinföra Africa Bambaatas 4 principer eller ledord "Peace, Love, Unity and Having Fun"

Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-11-09 13:10
word på den dopeness! :)

2013-11-09 13:45
säger itne bambaata nåt om international zulu nation?

jag tror det var mer än bara hans klick som han syftar på. jag tror att han syftar på alla svarta som tjänat ett vitt(diskriminerande) samhälle typ.
är jag långt ute och cyklar?

-Mark Twain

2013-11-09 13:59
Jag har ingen aning :/ Någon annan som kan?

2013-11-09 14:03
"zulu nation" är ju inte ett namn direkt taget ur luften. det finns historia kring den legendariska civilisationen.

-Mark Twain
Arrangör

2013-11-09 18:38
Zulu Nation är en organisation som har vissa "stadgar" de följer. Dem representerar mer än bara Hip Hop.
http://www.zulunation.com/beliefs.html

Jag är med och driver en college-organisation vid namn 4Elements of Hip Hop (jätteoriginellt, jag vet haha). Vi jobbar mycket med att promota de 4 elementen, men vi ser dem långt ifrån som de enda elementen som har med kulturen att göra. Vi har många beatmakers, några beatboxers, arrangörer, poppare och mer. Det blev naturligt att dem kom till oss.

KRS-ONE talar om 9 element här och i Temple of Hip Hop om jag minns rätt:
Om alla talade Göteborgska skulle det bara finnas kärlek...

2013-11-09 19:08
mycket fina "beliefs".

skulle uppskattat att dom förklarar vilka raser som ingår i "the human family".

I only recall one, living...

-Mark Twain
Arrangör

2013-11-09 19:20
Human family är ju alla levande människor, eller missade jag något?

2013-11-09 20:03
We believe that through white supremacy many of the history books which are used to teach around the world in schools, colleges and other places of learning have been distorted, are full of lies and foster hate when teaching about other races in the human family

"about other races in the human family"

citatet har väl sin innebörd och jag förstår var tanken kommer ifrån. men rasism startade i samma tanke. att det skulle finnas olika typer av människa. olika raser.
det finns inte.
vi är en ras människor. the human family. det finns inte flera raser i vår familj.

-Mark Twain
Arrangör

2013-11-10 00:03
Jag gillar inte heller när man refererar till raser, men i USA är det väldigt mycket vanligare än i Sverige. Jag tror det handlar mer om ett uttryck än att man faktiskt tror på att det är skillnader i raser. Man hör ofta Zulu Nations motto "peace, love, unity and having fun", dem är för jämställdhet och emot rasism. Men visst, man kan diskutera om varför man talar om "race" när det inte existerar, men det är förekommande i USA i allmänhet.

2013-11-10 10:44
ja, deras motto är så över-hippie att den där biten om ras blir väldigt konstig.

men visst förstår jag var det(ras) kommer ifrån. usa är speciellt på den punkten.
inte bara den iofs.

men jag är allergisk mot den synen

dom är för allt som är sant också. vilket gör biten om gud lite spännande :D

men asså, för att hålla tråden i styr...zulu-nation är hiphopens vagga?
och elementen härstammar därifrån?

-Mark Twain

2013-11-10 11:10
AmaniQ F24

Tack för dina förklaringar! :)
Arrangör

2013-11-10 16:45
Blweria
Förstår vad verkligen att det känns avtändande, det gör det för mig med.

När det gäller elementen så fanns dem redan innan Zulu Nation. Africa Bambaataa hade en syn om att föra samman de gatukulturer som fanns på den tiden, till en enhet. I och med det så skapades Hip Hop som en kultur i sig genom att Zulu Nation skapades för att föra fram budskapet om Hip Hop.

Vet inte riktigt hur det lät haha, är vaken alldeles för tidigt...

SofiaBayo

Inga problem! :)

2013-11-10 18:54
AmaniQ F24

Föresten. Har du nån hemsida till din organisation? Den lät intressant!

2013-11-10 18:59
Vet inte riktigt hur det lät haha, är vaken alldeles för tidigt...

borde vara ett element det också....

# vakna ALDRIG för tidigt!

-Mark Twain
Arrangör

2013-11-10 22:08
SofiaBayo Vi jobbar fortfarande på en bra hemsida, men här är Facebook till våran ena chapter, den jag är ordförande för. Vi har en till på ett annat college också. Inte jättestort, men vi jobbar på att ta plats på fler colleges :) http://https://www.facebook.com/4Eorganization

Blweria Jag önskar verkligen att jag hade kunnat somna om, men no luck. Behövde ändå plugga en hel del idag så det är la lika bra ;P Hade det varit ett element så hade det inte varit mitt element haha.

2013-11-10 22:51
Fan va fett det låter! Har likeat er :)
Arrangör

2013-11-10 22:56
Haha gött, tack för support! :)