I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Blivit sjukt osocial?

Övrigt - Blandat

2013-07-16 10:07

Blivit sjukt osocial?

Ohoj! Har under de senaste åren dödat tid framför datorn och nu efteråt märker jag hur svårt jag har att prata med folk. Ja har svårt för att se folk i ögonen, kommer aldrig riktigt på vad jag ska säga, ibland känns det även som att alla ser ner på mig och att jag inte riktigt är önskad.

Ibland sitter jag med mina polare och ja känner hur ja inte passar in. Jag är väldigt självmedveten och det känns lite som att stå utanför fönstret och titta på när de pratar medan jag tänker på annat. Även när vi är ute på krogen så lever ja inte ''in the moment'', jag är inne i mig själv och tittar runt lite och tänker ''är det såhär de roar sig?''. Känns som ja inte kan träda in i rollen riktigt. Den senaste tiden är till och med mina konversationer med min äldsta vän kalla, han pratar på som bara fan medans jag säger ''aa, mm, aa, eller hur, mm''. Där även självmedveten, har inget att prata om och känner även att allt han säger inte är helt ointressant för mig.

Det var inte såhär för några år sen, det är något ja utvecklat av att gömma mig framför datorn och inte svara när de flesta vänner ringt så de är borta idag.
Mitt liv just nu är väldigt enformigt och tråkigt. Jobba, dator, sova.

Vart börjar man? suck.

I choose my own destiny, hiphop way to heaven!

2013-07-16 10:32
Känner inte alls till din situation, men d kan också vara så att du har glidit ifrån dina vänner och att de inte alls är något fel på just dig. Du kanske behöver hitta människor som tänker som dig och gillar samma saker som du gör så att du finner det roligt att umgås med dem. Människor som ställer frågor och är genuint intresserade av att lyssna på vad du har att säga och som inte bara är fokuserade på vad dom själva har att berätta. Ibland kan det vara svårt att själv inse att man inte har något gemensamt med sina vänner längre, och även svårt att ta sig ur kretsen och våga hitta nya. Men de är d värt om man vill vara lycklig.

Annars är det väl standard-svaret. Testa terapi. Kan också vara en depression.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-07-16 10:37
Mjo, ja tror datorsittandet började med en depression pga lite stökig uppväxt. Ville gärna vara för mig själv, kände mig aldrig riktigt förstådd av vänner eller famlilj.

Det ligger nånting i det du säger att ja kanske inte har så mycket gemensamt med mina vänner längre, vi har helt klart olika intressen nu förtiden.

2013-07-16 10:45
Ja. Att sitta vid datorn är en verklighetsflykt. Då låter d faktiskt som att du skulle behöva prata med någon om det. Du kanske ska testa berätta för dina vänner om din bakgrund? Prata lite känslor med dem. Vem vet, du kanske lär känna dem på en ny nivå.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-07-16 11:00
Vart börjar man? suck.

En slängkappa-läderrock ala Matrix, de kan alltid vara en bra icebreaker, sen är det ju en hyllning till ditt mindstate...

2013-07-16 11:05
Skämt å sido, börja på någon sport, lagsport tex, bästa sättet att "komma igång" i Sverige... Du är nog inte direkt ensam om man sett mönster i olika trådar, är otroligt lätt att bli passiv/instängd osv

2013-07-16 11:21
Körde cross förut, då var det mycket socialt umgänge i depån och träffade även vissa på fritiden men har för tillfället inte råd.

2013-07-16 11:24
Heilon P19

Finns ju billiga alternativ liksom, korpen-boll etc ta nått du gillar... Finns ju olika intresseklubbar också. Att bara umgås via spriten och dataspel är ingen höjdare
Producent

2013-07-16 11:29
Stäng datorn och dra ner till lokala alkiskrogen, där finns härliga människor att träna socialt umgänge på som inte kräver mer av dig än att du bjuder på en öl ibland.
Give my regards to King Tut, asshole

2013-07-16 12:13
Ja har svårt för att se folk i ögonen, kommer aldrig riktigt på vad jag ska säga, ibland känns det även som att alla ser ner på mig och att jag inte riktigt är önskad.

Ibland sitter jag med mina polare och ja känner hur ja inte passar in.

Ville gärna vara för mig själv, kände mig aldrig riktigt förstådd av vänner eller famlilj.

Var du social som barn?

När du säger depression pga stökig barndom, kan du utveckla det där? När började dom? Var omgivningen stökig eller du själv?

Nu vet jag inte alls vem du är som person och sådär i övrigt. Men teckena ovan kan tyda på Aspergers syndrom.

2013-07-16 12:32
Jag var social som barn, hade mycket vänner, mycket fantasi och energi. Det fanns alkohol och våld i hemmet, fick själv en smäll ibland. Den andra föräldern pratade dagligen med mig om saker och ting, tog ut sin sorg på mig så kändes som att ja drunknade i andras problem. Mitt i allt blev jag bedragen av tjejen och bytte skola där man var ''ny'' och blev utfryst av många förutom av en viss grupp som ja inte har kontakt med idag. Vissa kanske skrattar åt det men jag är lite av en tänkeflödare och tror ja grävt ner mig lite för mycket i onödan. Nu förtiden känner jag ingen glädje, har bara accepterat läget som det är, zombiemode.

Alla problem gjorde att man själv blev stökig, efter det blev jag besviken på mig själv. Tror det är därför ja känner att jag inte är önskad eller värd att vara här och svårt att titta folk i ögonen.

Jag minns även att jag ofta slog mina vänner under denna tid mycket (på skoj), men har i efterhand funderat på om det var för att sätta rädsla i dom, nån slags mindcontrol för att ja var rädd för att förlora dom? Eller så var det bara kul att jävlas ibland, vet inte riktigt. Nu pratar jag inte ett slag i ansiktet, utan en muskeldödare då och då.

Kanske även ska tillägga att ja inte är helt stum i sociala sammanhang, ja pratar ju så det inte ska bli awkward, men känns dumt att behöva spela social.

Bär på mycket hat för jag är nästan jämt arg eller irriterad på familj, ja säger dumma saker och det känns förjävligt efteråt. Det är nog så att jag är innerst inne fortfarande ledsen och försöker stöta bort dem för de inte ska se det.

2013-07-16 12:39
Angående asberger. Min ena del av släkten har alltid sagt att jag var sjukt smart när jag var liten, även min mor.

När jag förklarat för henne hur ja tänker brukar hon säga att det kan vara svårt att leta livet om man är smart för allt blir mycket sorgligare.

Ja har alltid tänkt att folk som påstår sig vara smarta, är de som är korkade.

De som är smarta, är medvetna om sin intelligens och behöver inte ''skryta'', som jag sett folk göra.

Sen kom jag på mig själv, här sitter jag i min egna lilla ruta igen och tänker att jag är smartare än andra, men då är jag korkad? Sprängde min egen bubbla.

Ja tror bara jag tänker väldigt annorlunda och att folk ser mig som konstig.
Eller så är det en egen bild jag målat upp och det sitter i huvet på mig.

2013-07-16 13:56
Måste väl inte vara social? Jag va mycket mer social förr än vad jag är nu. Men sen å andra sidan har jag kommit fram till att jag inte pallar sitta och babbla om ointressant saker. Då kan jag lika bra glo på teven eller i mobilen, eller på människor beroende på var du är.

Du känner väl inte dig tillräckligt bra själv för att kunna sitta med dina egna tankar(?)
Battlerappare

2013-07-16 17:42
Jag som trodde jag var asocial, jag e osocial bara.

Låter mycket bättre!

2013-07-16 17:58
Ja tror bara jag tänker väldigt annorlunda och att folk ser mig som konstig.
Eller så är det en egen bild jag målat upp och det sitter i huvet på mig.

Jag kan säga dig att de flesta människor någon gång har tänkt den tanken. Vissa väljer bara att fokusera mer på hur annorlunda dom är, istället för att fokusera på vad vi alla har gemensamt.
Poet

2013-07-16 18:01
Känner igen mig otroligt mycket, precis som du så har jag dödat tid framför dator/tvspel under en riktigt lång period.

Dock pallar jag inte dra upp hela min livshistoria här igen, så dra iväg ett pm så kan vi diskutera saken om du känner för det
I.C.T.W
Ill be heading out soon
Battlerappare

2013-07-16 18:05
Skriv en halv livshistoria!

Poet

2013-07-16 18:46
Empire P29: Haha ditt arsle ;)

har många vänner jag inte gillar att vara omkring för att det mesta dom pratar om är ointressant i mina ögon.

Efter 5 år vid World of Warcraft så mumlar jag rätt mycket när jag pratar, jag ogillar att hålla ögonkontakt efter att ha skelat som en mawfuk när jag var yngre. Tar jag av mig brillorna så vill mitt ena öga dra helt åt helvete.

När jag dricker så märker jag också jag kan spendera alldeles för mycket tid inom mig själv, samma sak när jag röker då går jag oftast in i mig själv 100% och har ingen jävla lust alls att komma ut.

Samma folk som nämndes ovan kan jag känna mig väldigt distanserad ifrån när vi krökar ihop, mest för att dom ska hålla på att ta foton och skit för att visa hur kul deras liv är via facebook och liknande. Brukar vara en party pooper eftersom mitt mittenfinger är mitt huvudnummer när folk ska börja fotas och skit

Så min lösning på problemet blir att stå utanför fönstret och titta in, 200 tankar snurrar i skallen och jag måste bli av med dom för att inte längre känna mig som en outsider.

Hjärnan gick på högvarv men inte med samma ångest saker så jag slapp avgrunden den här gången iaf. Men tänkte mycket på att var jag än går så händer inte saker som främjer mig i mitt liv, jag trampar mest vatten och känner att jag inte växer på något plan för tillfället. Men samtidigt så har jag försökt allt och gör det mesta för att förändra situationen helt och hållet. Det är bara det att livet inte verkar vilja det så det kör på i samma sega 60bpm medans jag försöker leva i 200bpm.

Lemme know if its similar to what you feel
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2013-07-16 20:02
yes, ja känner igen mig
Moderator

2013-07-17 01:23
Fortsätt med det du gör. Det är skönt att inte ha med människor att göra.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?
Battlerappare

2013-07-17 02:40
Åh vi borde bilda klubb!

Sen måste man fan inte vara social längre, alla blir ju sakta mer inåtvända pga smartphones det ser man ju efter 1min i större folkgrupp.

Om 10år sitter alla med glass brillor och är som människorna i WALL-E

Nej inte glass som i icecream, glass som i smart glasses

2013-07-17 09:18
Det är skönt att inte ha med människor att göra.

+1

glass brillor

låter rätt gott men kanske lite opraktiskt?
...och kanske ska dom där orden inte leka "horben"
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-07-17 13:10
Känner också igen mig :) Speciellt det du pratar om smartheten, du kommer lära dig med tiden vilka du kommer att vilja lägga ner tid på att prata med, och vilka som är hjärndöda zombies som bara bryr sig om ytligt skit ( 98 % av dagens population ).

2013-07-17 15:00

Känner också igen mig i det du skriver, att man ofta känner sig lite utanför även om man sitter mitt i sin umgängeskrets.

Tror att mycket handlar om att man är osäker/rädd för hur folk ska reagera på ens åsikter. Ofta tänker man så mycket på sig själv att man glömmer bort hur andra ser ut och hur dom talar, man tänker oftast är mina ord inte lika mycket värda som hans/hennes/höna.

såg lite social dynamics videos på tuben för ett tag sedan, dom har rätt vettiga poänger och tips men sen är ju vissa saker rätt överdrivet(The Games stil). Ditt mål behöver ju inte vara att ragga one nights utan snarare lära dig att leva i "nuet".

Och visst man kan vara jävligt skeptisk och kritiskt till dessa videos men det är alltid något att börja med.
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
Battlerappare

2013-07-17 19:06
Man vill bara slå han

2013-07-18 22:30
För att han får alla brudar ;) ?
Poet

2013-07-18 23:12
Är inte en enda jävel som får brudar via youtube, är bara fakenickande snubbar
I.C.T.W
Ill be heading out soon
Battlerappare

2013-07-19 10:57
Nej för att man borde bli slagen om man beter sig så

2013-07-19 11:12
Man vill bara slå han

nej!

Spoiler...inte bara. man vill slå han, hacka upp honom och mata fåglarna med smulorna
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Poet

2013-07-19 11:19
Empire P29: Ett kok stryk och spark på pungen är en sund bestraffning
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2013-07-19 11:20
Nån som vill betta emot att duden i klippet åkt på kampsportresa till Thailand där folk sopade mattan med honom i en månad och att hans favoritdryck är vodka-redbull?
Battlerappare

2013-07-19 22:02
Hahaha lämnade precis en högstadie"kompis" facebook album om hans kampsportresa i thailand. Sicken timing.

Producent

2013-07-20 12:59
Jag tror att man ska ha så lite kontakt med omvärlden som det är möjligt.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-07-20 15:43
Visst är han klart överdriven men grundpoängen att man lär vara aktiv o drivande är rätt. Att bara pladdra på om vad som helst lär ju inte funka alls dock som han verkar tro.

Atom-CCC skrev:
Känner också igen mig :) Speciellt det du pratar om smartheten, du kommer lära dig med tiden vilka du kommer att vilja lägga ner tid på att prata med, och vilka som är hjärndöda zombies som bara bryr sig om ytligt skit ( 98 % av dagens population ).

Ja alla andra är dumma i huvudet förutom jag som är bäst såklart.

Eller så lär man sig sociala skills och inser att folk inte är dumma i huvudet för att de inte bryr sig om det man själv tycker är så viktigt.

Trött på att höra sådan skit från människor som senare själva knappast visar sig bättre än dem de säger sig förakta. Oftast bottnar hatet för andra i missnöje över en själv men det vill man inte se för sådant gör ont.

2013-07-20 20:28
DödenBärAdidas
Ja alla andra är dumma i huvudet förutom jag som är bäst såklart.

Eller så lär man sig sociala skills och inser att folk inte är dumma i huvudet för att de inte bryr sig om det man själv tycker är så viktigt.

Trött på att höra sådan skit från människor som senare själva knappast visar sig bättre än dem de säger sig förakta. Oftast bottnar hatet för andra i missnöje över en själv men det vill man inte se för sådant gör ont.

Jag har sociala skills, kan prata med vem som helst om vad som helst, vilket jag gör dagligen i stort sett. Men när man tar upp nånting som är viktigt så visas inget intresse alls, även fast den personen själv kommer att bli drabbad utav det i slutänden. Bristen på att lägga ner en extra tanke på något annat än en facebook / instagram status är att vara dum i huvudet i min värld. Och det handlar inte om att folk ska tycka som jag, utan det borde vara något som är självklart för varje enskild individ.

Jag vet inte vart du bor och hur folk är där, jag kan bara prata från egna erfarenheter, så när jag sa att 98 % utav populationen är zombies så var det ju överdrivet, men när man ska göra en poäng så överdriver man alltid för att visa poängen tydligare :)

Och jag hatar inte mig själv xD

2013-07-20 21:15
Det finns en väldigt enkel regel som väldigt många människor missar när det gäller socialt umgänge.

Ställ frågor, visa att du är intresserad av personen som du pratar med. Lyssna mer än vad du pratar.

Varför är detta så himla enkelt? Jo. Alla människor gillar att prata om sig själva. Det behöver inte betyda att du måste lyssna på någons pladder i 2 timmar dock. Är den andra personen socialt kompetent så kommer den ställa frågor tillbaka och viola! du har en bra konversation. Very simpel.
Battlerappare

2013-07-20 21:19
Fast alla människor gillar ju inte att prata om sig själv?

2013-07-20 22:09
Empire skrev:
Fast alla människor gillar ju inte att prata om sig själv?

Kanske dumt, men jag utgår ifrån mig själv, och hittintills så har jag aldrig träffat någon som inte tyckt om att berätta saker om sig själv. Men det kanske kommer :) Man ska ju verkligen vilja veta saker och inte bara fråga för att ha nått att säga. Alla människor är intressanta om man bara skrapar lite på ytan.
Battlerappare

2013-07-20 23:47
Det kanske är otroligt hemska saker man inte vill berätta, år av missbruk/misshandel och ens favorit hund död en regnig söndagskväll kanske har satt sina spår bakom den välputsade ytan.

Fan jag borde bli författare

Moderator

2013-07-21 16:43
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2013-07-27 16:56
Är du 19 år påriktigt.. Det är juh en tid av uppsplittring. Folk ska bli "vuxna" Det vänder efter några år då de vill vara unga igen. Så det är inte så konstigt att känna att man inte passar in med sina gamla skol vänner. Det är väl mycket snack om "karriär" och utbildning. sen kommer typ 20-22 när folk ska resa och hitta sig själva. Eftersom deras karriärer eller plugg inte var som de tänkt sig. Så upptäcker personer att det finns en större värld..

Har en vän som hade samma typ av asociala tendenser som du känner. Han kunde inte se folk i ögonen han tyckte att det var sjukt jobbigt att inte ha något att säga i diskutioner eller om vi käkade lunch. Han var en snubbe som suttit framför datorn sedan 11 års ålder nu 22 år. Han hade antagligen blivit väldigt mobbad utan att veta om det. För han trodde typ att det var normalt att puttas och håna folk. Han tyckte att det var normalt att folk kallade honom för skälls ord eller använde ord som var nedlåtande. Så han provocerade fram irritation i människor. Eftersom det var normalt för honom. Han kände sig trygg när folk tryckte ner hans självkänsla eller nått i den stilen.
Han är nu en helt annan människa idag. Då han har tränat upp sina sociala skills. Inte att han kan snacka med vem som helst, men han har lagt det på en profisionell nivå där han endast pratar om busniss, nätverkande. och hur han kan improva sig själv. Allt annat skiter han i.

Du måste bara hitta människor som inte liknar dig själv och lära av dem. Om du tycker de är konstiga måste du lära dig att alla människor är det. Acceptera att alla är weird as hell. Accepterar du dem accepterar dem dig. Sen behöver man inte ha vänner konstant. Hela välrden är full av vänner. Allt handlar bara om att acceptera att ingen kommer att vara som dig och försök inte få folk att vara som dig heller. Skit i ålder hudfärg sexuell läggning musiksmak och intressen . Följ bara med så kommer du lära dig mycket. Om du inte har några åsikter är det bara enklare. Känn dig aldrig tvingad att göra något. Du är alltid fri att dra.

Du kan juh försöka lära dig nått.. instrument eller språk tex. På så sätt kan du finna personer som kan det och är villiga att hjälpa dig åstakomma det du vill. Då behöver du endast prata buissnuss och inget annat.. vanligtvis.

kanske blev lite spretigt.. men kände att jag vill droppa nått här. Alla som dömmer dig, vet inte. Du lever för att leva inte för att känna oro över vad andra tycker.
 -? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-