I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vilken artist/grupp fick dig att förstå?

Övrigt - Blandat

2013-04-29 17:19

Vilken artist/grupp fick dig att förstå?

Då rap/hiphop är en dominerande musikgenre här på forumet, tänkte jag höra med er vilken artist/grupp och kanske t.o.m låt som fick er att en gång i tiden börja lyssna på denna musik.

Posta gärna en särskild favoritlåt med svaret :)

För mig var det Cypress Hill och det var bröderna som introducerade för mig när jag var omkring 5år. Har så otroligt många favoriter med dom och detta är bara en av alla härliga låtar som präglat min uppväxt!

2013-04-29 17:43
Skulle jag vilja säga att albumet Eminem - The Eminem Show är det som introducerade mig för genren på riktigt.

Vet inte hur många gånger den pumpats i pojkrummet alltså..
Så jag får säga Eminem!

Producent

2013-04-29 18:29
Cypress Hill var den första hiphopen jag lyssnade på också, III temples of boom för att vara exakt. älskade (gillar fortfarande) hela skivan. brorsan som introducerade mig för det, precis som all annan musik under barndomen.
Men under den tiden var Metallica fortfarande nr 1, i konkurrens med massa svensk punk.

Skivan som fick mig att verkligen, verkligen bli såld på hiphop var Xzibits 'at the speed of life', den kom -96. då fattade jag det mesta av engelskan också så engelskspråkig musik hade fått en helt ny betydelse

paparazzi och the foundation var såklart låtarna man blev såld på först men ganska snabbt blev detta favoritlåten (är fortfarande en av mina absoluta favoritlåtar)

https://soundcloud.com/jakkthemixer
Battlerappare

2013-04-29 18:52
Jag satt fast i nån deppig Nirvana psykos runt mellan-högstadiet och Kurt var ju ett stort fan sen hörde jag en första svenska låten som fick mig att fastna var Två blåbärs - Jag vill dö idag när den kom på nån samlingsskiva från Okej tidningen
(Diskuteras i intervjun på gatuslang!)
Visst hade jag hört random hiphop låter innan men då var de mest töntigt, men det var nog den som låste sig fast.

Utan internet så fanns det inte direkt mycket mer än den singeln att få tag i för mig för tillfället så det rann väl ut i sanden tills jag hörde petters mikrofonkåt igenom en telefon lur vid den lokala stranden efter vi precis köpt glass och ringde efter mer kompisar. Random saker som sätter sig i minnet.

Första skivan jag köpte var Operation Stackola från Luniz bara baserat på omslaget för jag hoppades på att den var hiphop typ... jag hade rätt och fyfan va skivan e bra!

Kort därefter så hörde jag House of pains Jump around av en kompis storebror sen va jag fast och har väl inte lyssnat aktivt på någon annan sorts musik sen dess.

Jag har för mig att det var ungefär så allt gick till, troligtvis inte exakt i den ordningen nu i efterhand.

(Inlägget ändrat av Trixig-person3 2013-04-29 21:02:09)

2013-04-29 20:33
Oj, va olika man kan vara. Jag började lyssna på eminem och dr dre när jag var rätt ung men det var inte förrän jag hörde dead prez som jag kände att hiphop var mycket mer och djupare än en svängig låt och började läsa om historian och bredda mitt lyssnande. Hade jag inte blivit introducerad till dem så hade jag aldrig varit så insatt i hiphop som jag är idag.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-04-29 20:34
Latin Kings. Fast ändå inte, för på den tiden trodde jag att det var skämtmusik. Visste inte att det fanns något som hette hiphop. Det var min pappa som fick ett tape från någon som bodde i Norra B.

På riktigt var det nog 2Pac. Det var min äldsta kompis, en dåvarande kickersbrud som älskade honom som introducerade mig. Efter det kom Cypress Hill som för många andra, som också styrde in riktningen till flummet. Cypres Hill är en gateway drug to cannabis.

2013-04-29 20:39
Denna är också mind-blowing.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Graffare

2013-04-29 20:44
Det var '90 eller 91' då jag gick på lågstadiet och lånade min grannes Public Enemy-skivor, som jag spelade av till kassettband. Men jag lyssnade på mycket annat också som inte var hip hop.

My stomach got young dead orphans in it
I eat from trash cans at abortion clinics
-Jus Allah

2013-04-29 20:48
Cypres Hill är en gateway drug to cannabis

+1:p

house of pain - jump around, öppnade hiphop-världen för mig.
sen behövdes nåt för flummet och jag blev frälst av cypress hill.
...men sen växte jag upp och bytte vinyl mot 303´a

"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-04-29 22:04
mbma fick mig att förstå
Rahamadjan av GU-PA!
Manager

2013-04-30 09:22
Han var arg, låten hette nåt med Devil och det var en våldsam aura över hela grejen. Jag var fast. Hade ingen aning om vad Paris rappade om egentligen, jag hörde bara det jag ville höra.

Redline!

2013-04-30 19:11
Kul att höra allihop! Intressant att fler växt upp med Cypress Hill! De verkar inte vara så stora här på forumet rent generellt, verkar mer vara Eminem / Royce / JMT.

Jag tycker iofs att Eminem någon inte många slår på fingrarna när det kommer till texter men när det kommer till helheten lyssnar jag hellre på Redman, Methodman och Cypress Hill.
Hangaround

2013-04-30 21:33
IV var första Cypress Hill skivan jag hörde och den satte sig rejält, den här bland annat:

2013-05-01 20:05
Nu kommer jag låta grön och liten o kass o så. Jag har fram tills jag börjat på gymmnasiet bara lyssnat på hårdrock och punk men efter att ha sett R-man & Hyper VS Shazaam & TayTay så snöade jag in som fan på hiphop och nu tre år senare lyssnar jag i princip bara på det
There ain't no dick like the one I've got
Producent

2013-05-02 04:57
Min brorsa hade massa skivor så jag spelade alltid dessa två när jag var kiddo

http://www.youtube.com/watch?v=6LxpYUTfHZA

2013-05-02 09:41
När jag 1995, som en snorig åttaåring, fick Enter The Wu Tang spelad för mig första gången.

Sen tre fyra år senare när man hörde BTNH - Handle The Vibe för första gången och var blooown away. Man satt hemma hos polaren som hade The Art of War-plattan och spelade den om och om och om igen.

2013-05-02 10:34
Cypress hill! ftw men aven , Outcast o Snoop dogg

Postmen - Docks Documents

Skulle behova se over mina gamla mixtapes.. da det var freestyle som gallde, haha!
 -? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-

2013-05-02 21:14
Jag fastnade för hiphop tack vare Tupac, lyssnade på DMX, xzibit biggie N.W.A. snoop

Good Times Studio*
Poet

2013-05-07 21:40
Petter - Voxpop

Jag fastnade

Dock var den uppenbarelsen ingenting emot när jag hörde The poison första gången, holy fuck :D
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2013-05-10 17:28
Hehe minns att innan åk. 6 var det greenday och annan "skatemusik" som gällde.

Blev introducerad till alltmer soft musik av min coola granne, ja alla tyckte han var riktigt ball på den tiden :) började lyssna på MJ och Bob Marley för att sedan fasta för Nelly haha.

Lyssnar inte direkt på Nelly så mkt idag men Dilemma, Country Grammar osv kommer alltid få mig att minnas de oskuldsfulla hiphop tiden :)
 Haters gon' hate...

2013-05-15 16:39
det första som jag minns var min granne som spelade petters 6e sinne för mig, när den var relativt nysläppt. han kallade det dock för "skatemusik", vi bodde i en håla och hade aldrig hört talas om hiphop förut :P

2013-05-23 14:52
Haha, mindes denna också. Precis som Latin Kings så kom pappa hem med denna skiva.

Toastare

2013-05-26 22:28
På mellanstadiedisco 91/92 så blev jag förälskad i Naughty by Natures - O.P.P. (utan att förstå innebörden ett skvatt, men älskade pianoslingan)

Jag skyller allt på Emma!

2013-05-27 21:10
Coolio-gangsters paradise, det är iaf den första låten jag kan minnas att jag diggade och kickade till på diskon osv. Jag minns dock inte om det var i 4-5-6an men det spelar nog mindre roll.

2013-05-29 13:18
cypress hill.. polarnas kusin fick frågan om vad man skulle lyssna på runt 1994, skrev cypress hill blacksunday hits på en lapp som senare blev inlämnad på lokala cdshopen utan att fatta ett skit av vad som hände så köptes skivan. sen nynnades med till insane in the brain i en evighet.

2013-06-08 15:00
här lämna man "nu-metal" bakom sig och blev stencool hiphopare på heltid

2013-06-08 17:57
Cypress Hills skiva Pigs från 97 om jag inte minns releasen helt fel. Köpte den 98.
soundcloud.com/brormusk/sets
Graffare

2013-06-15 20:39
Lyssnar mest på Svensk Hiphop! Så vinnaren blir artisten Fronda och låten Stå För Din Sak! http://www.youtube.com/watch?v=gbgryVabSIs
Yo! Inre styrka e viktigare än fysisk styrka.

Graffare

2013-06-15 20:41
Yo! Inre styrka e viktigare än fysisk styrka.

2013-06-19 21:51
SofiaBayo skrev:
Oj, va olika man kan vara. Jag började lyssna på eminem och dr dre när jag var rätt ung men det var inte förrän jag hörde dead prez som jag kände att hiphop var mycket mer och djupare än en svängig låt och började läsa om historian och bredda mitt lyssnande. Hade jag inte blivit introducerad till dem så hade jag aldrig varit så insatt i hiphop som jag är idag.

+1, samma för mig, samt A tribe called quest, fast min första hiphopskiva var från snoop dogg när jag va 10 år haha