I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hutsfredsfestivalen flyttar till Sigtuna

Övrigt - Blandat

   

2013-03-20 12:11

Hutsfredsfestivalen flyttar till Sigtuna

Lite osäker på om den ska ligga här eller i festivalforumet. Men tycker att det är en såpass stor nyhet, så den ligger här tills/om mod/adm väljer att flytta på den.

Hultsfredsfestivalen flyttar till Stockholm!

Tider förändras, behov uppstår och möjligheter uppenbarar sig. Dessa tre anledningar tillsammans har lett oss till att ta ett viktigt beslut. I år flyttar vi Hultsfredsfestivalen från Småland till Stockholm, från Hultsfred till STOXA i Sigtuna kommun.

Festivalen kommer att äga rum under samma datum och alla bokade artister följer givetvis med. Det enda som förändras är att vi anordnar festivalen på ett nytt område.

För att tillfredsställa artister, festivalbesökarna och våra egna visioner är det med blandade känslor vi lämnar en legendarisk plats, samtidigt brinner vi av entusiasm över vad vi har framför oss.


Dessutom heter festivalen tydligen Hultsfred Stockholm, i år...

Det blir verkligen en era som går i graven. Tror att dom kommer tappa väldigt många besökare p.g.a detta (känner inte någon som tycker att detta är en bra idé, eller som kommer gå nu när dom har flyttat den). Särskilt dom trogna som har varit med ett gäng år. 2010 gick Rockparty i konkurs, 2011 startade Hultsfredsfestivalen upp av FKP Scorpio och Hultsfreds kommun gick in med pengar för att hålla festivalen vid liv. FKP sa även då att dom skulle satsa på Hultan i 3 år och sedan utvärdera hur det går. Men efter bara två, bestämmer dom sig för att flytta. Efter konkursen, är det ju klart att folk har svårt att "lita på" festivalen, även om det är nya ägare nu. Det tar ett tag att bygga upp stabiliteten. Brukar man inte säga att nya företag går back dom tre första åren? Man får satsa långsiktigt och inte bara se till nununu. Dessutom är FKP ett stort bolag, med framgångsrika festivaler i Tyskland och stora spelningar i Stockholm (dom lär ju inte ha gått back på att boka Justin Bieber).

Vad många inte förstår, är att det inte bara handlar om musiken. Det handlar om platsen. Nästan mer om platsen än om musiken i sig.

Alltså hela grejen med Hultsfred är ju att det är den enda svenska festivalen med en camping i världsklass. Det spelade ingen roll vilka band som spelade för man visste att man alltid skulle ha oförglömligt roligt. Det är väl det som går förlorat nu och det är väldigt synd.

Var det en som kommenterade i kommentarsfältet efter Hultsfredsfestivalen hade lagt upp nyheten på Facebook. Och jag håller fullkomligt med. Hultsfredsfestivalen ska ligga i Hultsfred. Den festivalen är/var Festivalsveriges vagga. Det var där allting började. Hur kan man svika sina fans, och även kommunen!, på det sätt dom har gjort?
Det var därför jag ville åka till festivalen. Det är två-tre band jag vill se, men det hade inte spelat någon roll för att campingen är så grym.

Tyvärr skriver många: Bojkotta Hultsfredsfestivalen, fuck FKP Scorpio, drar till Bråvalla istället. Men Bråvalla ägs av FKP. Nej, tar ett bestämt steg tillbaka och gläds åt att jag inte har köpt min biljett än.
Visserligen ersätter dom biljetterna som är köpta, för dom som inte vill åka, men hur blir det för dom som redan har betalat resan till Hultsfred? SJ/Swebus Express/Festivalbussen lär ju inte ersätta dom?

Hejdå Hultsfredsfestivalen, det var kul att känna dig.

"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan