Sluta dricka kaffe, hur länge håller abstinensen i sig?
Jag drack min sista kopp i söndes och på måndagen hade jag en förbannat huvudvärk, tisdagen lättade det men jag kunde inte sluta tänka på kaffe. Onsdag, torsdag så började jag känna mig normal igen men idag vaknade jag upp med huvudvärk och sug igen. Jag har aldrig varit beroende av någon substans förutom kaffe, så jag undrar hur det fungerar rent kroppsligt när man försöker sluta? Hur länge håller abstinensen i sig och varför kommer den tillbaka efter några dagar då man känt sig bra? Kommer jag få förbli en nykter koffeinist för resten av livet? Tack för svar!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Håller iaf en vecka, längre än så har jag nog inte gått
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ta en kopp te
http://soundcloud.com/80scrackpolo
VRGNHNS skrev: Håller iaf en vecka, längre än så har jag nog inte gåttDu menar att du höll upp en vecka och började sen igen? Fan.. så vill jag inte ha det ju! :P
dundermannen skrev: Ta en kopp teTro mig. Jag har tagit en del. Fast inte svart te dock.
finns olika nivåer av beroende... Bara den första koppen som känns livsnödvändig i mitt fall... drar jag i mig två starka på raken är det svettningar... Det går att trappa ner, drick svagare o svagare osv
VRGNHNS skrev: finns olika nivåer av beroende... Bara den första koppen som känns livsnödvändig i mitt fall... drar jag i mig två starka på raken är det svettningar... Det går att trappa ner, drick svagare o svagare osvJo.. det är i och för sig sant. Jag ska alltid vara så dramatisk och sluta tvärt. Nu känns det dock onödigt att trappa ner, när jag ändå varit utan i fem dagar.
Jag var också sån. Behövde verkligen koppen på morgonen, annars blev jag ett monster... men det är just det jag försöker komma ifrån också.
ta en kopp svart te
dundermannen skrev: ta en kopp svart teHaha... Mr Få-ordig. Du förstår väl att hela poängen med att sluta med koffein försvinner om jag dricker svart te :P
Hangaround
2013-02-22 17:07
Dricker du te istället får du fortfarande i dig koffein och förlänger beroendet. Inse att det sitter mer i ditt psyke än i kaffet, så starkt är inte drogen, symptomen du upplever kopplar du till avsaknaden, men man kan vakna med huvudvärk då och då varesig man slutat med kaffe eller ej. Suget du känner är ditt beroende som skriker i dödångest efter sin drog, du borde fira, så länge du inte tar mer är du snart fri. Tänk på hur lite kaffe gör för dig, du får samma energiboost med ett par sockerrika frukter och du slipper alla negativa bieffekter som kaffe för med sig.
Tech skrev: Dricker du te istället får du fortfarande i dig koffein och förlänger beroendet. Inse att det sitter mer i ditt psyke än i kaffet, så starkt är inte drogen, symptomen du upplever kopplar du till avsaknaden, men man kan vakna med huvudvärk då och då varesig man slutat med kaffe eller ej. Suget du känner är ditt beroende som skriker i dödångest efter sin drog, du borde fira, så länge du inte tar mer är du snart fri. Tänk på hur lite kaffe gör för dig, du får samma energiboost med ett par sockerrika frukter och du slipper alla negativa bieffekter som kaffe för med sig.Tack! Jag vaknar typ aldrig med huvudvärk dock... jag tänker att det kanske bara är så nu eftersom jag precis slutat.
Du har rätt i att det är mest psykologiskt. Det måste det vara. Jag behöver alltså hitta något sätt att pigga upp mig själv som inte är beroende-framkallande?
bla bla bla tech man kan tro att du inte gör annat än hänger på aa-möten så som du snackar. Även svart te är nyttigt: "Är det nyttigt att dricka te? - Ja, det skulle man kunna påstå. Te innehåller mycket antioxidanter som sägs kunna motverka sjukdomar och åldrande. Mängden antioxidanter i en kopp te motsvarar ungefär två äpplen eller sju glas apelsinjuice." "juli 2006 kunde forskarna konstatera att tre koppar svart te per dag, eller mer, minskar risken att drabbas av hjärtinfarkt. Författarna till rapporten, som gjorde en genomgång av de senaste forskningen om svart te och hälsa, hittade inga bevis för att svart te skulle vara skadligt på något sätt. http://www.omte.se/svart/
dundermannen P17 Nu tror jag inte Tech menade så. Eftersom jag vill bli fri från ett beroende ( i detta fallet koffein ) så skulle hela syftet med att sluta dricka kaffe vara onödigt om jag istället ersatte det med svart te eftersom det innehåller samma typ av beroendekallande substans som kaffe gör. Det skulle vara som att sluta med alkohol och istället börja röka cigaretter. Jag vill inte ersätta ett beroende med ett annat. Jag vill bli fri från att vara beroende.
Haha dundermannen vs Tech, gör det igen!
Förmodligen är det vanesaker som tar längst tid att vänja sig av vid. Du kanske brukade dricka kaffe vid särskilda tidpunkter eller händelser varje dag och nu blir det ju hål där. Kan bara jämföra det med nikotin som var lite jobbigt i ungefär en månad. Först var det själva suget, sen var det vanan. Det blev rätt tråkigt utan framför allt. Men man vänjer sig till slut, gradvis.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
"juli 2006 kunde forskarna konstatera att tre koppar svart te per dag, eller mer, minskar risken att drabbas av hjärtinfarkt. Författarna till rapporten, som gjorde en genomgång av de senaste forskningen om svart te och hälsa, hittade inga bevis för att svart te skulle vara skadligt på något sätt. " Läste något liknande om kaffe för personer över 50/55 (nånstans där), tror det var 5-7 koppar kaffe om dagen som skulle minska risken för hjärtinfarkt och eventuellt något mer. Men i och med att jag inte minns så blev det ju lite menlöst =)
eventuellt något mer skulle kunna vara demens eller alzheimers....
läste nåt sånt nån gång...minns dock inte exakt vad och var. kan ha druckit för lite kaffe... :p
"It is the prohibition that makes anything precious" -Mark Twain
Jag drack min sista kopp i söndes inte för att vara den...men det är jag ändå..."söndes"<---skulle säga att den psykiska biten har börjat påverka dig och du bör omedelbart börja dricka kaffe igen!
du stavar fel, vilket beror på ett undermedvetet uppror.
Du är världens sämsta stöd för min avgiftning, och du svarade inte på mitt sms. Dum :(
Graffare
2013-02-23 05:15
Köp koffeinfritt kaffe och hoppas på att placeboeffekten lindrar din huvudvärk. Fast det hjälper ju knappast för att bryta några vanor.
My stomach got young dead orphans in it I eat from trash cans at abortion clinics -Jus Allah
Moderator
2013-02-23 15:05
Jag slutade med kaffe för två veckor sedan och det tog ungefär en vecka innan huvudvärken gick över. jag brukar sluta och hålla upp ett par månader, mest som en kul grej för att kolla om jag klarar det. Nu sitter jag dock och dricker en kopp, haha.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Moderator
2013-02-24 01:11
du kommer nog känna suget då och då resten av livet, tror jag.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?
Producent
2013-02-24 01:48
Varför ens sluta? :P
https://soundcloud.com/donkydrunkbeats///https://www.youtube.com/user/DonkyDrunk
hur känns det nu då? fortfarande huvudvärk? koffein abstinens har jag inte direkt någon erfarenhet, men när jag slutat med andra beroendeframkallande grejer har det tagit nånstans mellan 1 och 2 veckor innan besvären försvunnit. fast de fortsätter smyga sig på en flera år senare enligt min erfarenhet, men då på en hanterbar nivå som tur är. mitt råd: börja dricka kaffe igen! jag kan bjuda på en kopp eller tre?
I try to stay uplifted so that bullshit can pass me
Tack för alla svar!
salongkalsong skrev: Varför ens sluta? :P För att jag inte vill vara beroende av någon substans. Mycket mer nice att veta att jag kan sova till 15 någon dag och inte behöva vakna med huvudvärk för att kroppen är van vid att få kaffe tidigt på morgonen.
Mitchaloff skrev: hur känns det nu då? fortfarande huvudvärk? koffein abstinens har jag inte direkt någon erfarenhet, men när jag slutat med andra beroendeframkallande grejer har det tagit nånstans mellan 1 och 2 veckor innan besvären försvunnit. fast de fortsätter smyga sig på en flera år senare enligt min erfarenhet, men då på en hanterbar nivå som tur är. mitt råd: börja dricka kaffe igen! jag kan bjuda på en kopp eller tre?Tackar som frågar! Det är mycket bättre faktiskt. Men jag tror jag föll in i den där milda depressionen som man varnar för i texterna.
Min plan är faktiskt inte att sluta helt, utan att avnjuta en kaffe lite då och då, ungefär på samma sätt som jag avnjuter en bit choklad lite då och då. Så du kan gärna bjuda mig på kaffe när jag blivit lite mer abstinens-fri! :)
Min plan är faktiskt inte att sluta helt, utan att avnjuta en kaffe lite då och då, Undra vad Tech har att säga om den inställningen.
Har abstinensen släppt nu?
Det är typ en mild huvudvärk nu, som framträder lite då och då. Men helt hanterbart iallafall!
Hangaround
2013-02-25 13:38
Undra vad Tech har att säga om den inställningen. Inte så mycket, avnjuter en kopp kaffe då och då jag med.
skillnaden här från ciggtråden är att kaffedrickare brukar vara medvetna om det negativa med kaffe, rökare får panikångest när man påpekar att det är skadligt.
skillnaden här från ciggtråden är att kaffedrickare brukar vara medvetna om det negativa med kaffe, rökare får panikångest när man påpekar att det är skadligt. hahahahahahahaha...dagens?
whoa är verkligen skitkul, är beyond me att aktiviteten är så låg
Producent
2013-02-25 14:04
Eller hur, jag röker ibland och jag vet mycket väl hur skadligt tobaksrök är. Men jag vet inte vad som är det negativa med kaffe och jag häller i mig en hel del kaffe varje dag, you dig!?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Hangaround
2013-02-25 15:27
grattis, du är korkad. kaffedrickare får svårt att somna efter x antal koppar, denne vet sen att det är p.ga. kaffet som sömnen inte infinner sig. en rökare har irriterad hals, det innebär då att luften är torr, en förkylning är på gång eller vilken ursäkt som helst som slår bort faktumet att ciggen fuckar dom.
tech, även om man som rökare slår bort sådan fakta så är jag väldigt säker på att majoriteten av alla människor på den här planeten är rätt överens om att rökning är farligare än kaffe. oavsett om man brukar något av dom. inte bara rent vetenskapligt. utan hemma i sin ensamhet vet i stort sett varje person det också. något annat är ju bara tanke-onani som aldrig får utlösning...
Producent
2013-02-25 16:29
Tack. Ok, jo jag kände till att vissa kan ha svårare att somna om de har druckit mycket kaffe. Jag tänkte mer om det finns andra, kanske t.o.m allvarligare negativa effekter med kaffe. Förutom att kaffe är beroendeframkallande och kostar pengar.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Dopeness skrev: Tack. Ok, jo jag kände till att vissa kan ha svårare att somna om de har druckit mycket kaffe. Jag tänkte mer om det finns andra, kanske t.o.m allvarligare negativa effekter med kaffe. Förutom att kaffe är beroendeframkallande och kostar pengar.Jag tror inte det finns så mycket allvarliga negativa effekter med kaffe, mer än att det är beroendeframkallande. Inget som jag sett varit bevisat iaf. Det är i så fall att det torkar ut kroppen eftersom det är vattendrivande, vilket kan påverka tex hur snabbt du åldras. Och att det kan förvärra ångest-symptom om man lider av sådana.
Hangaround
2013-02-25 18:24
blweria, ja det köper jag, har inte bestridit det på något sätt. ah Dopeness, sry man, läste ditt inlägg som att du dumförklarade mig, därför jag var otrevlig^^ hjärt och kärlsjukdommar kan orsakas av koffein, högt blodtryck och så ger det nog(gissar) njurarna en hel del stryk med åren
"psykoaktivt centralstimulerande drog " men droger är bra, i min mening... :p blir nog en till kopp innan middan :)
Producent
2013-02-25 20:45
SofiaBayo tack för ditt svar
Den bästa tiden att börja med en ny livstil är när man är sjuk. inte snuvig eller förkyld, utan plain sjuk. Så sjuk att du inte kan lämna rummet. Skitbra läge att avsluta beroenden, då sjukdomen oftast är jobbigare att hantera än abstinensen. Så mitt tips är Get infected!
-? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-
Producent
2013-02-26 14:59
För att jag inte vill vara beroende av någon substans. Mycket mer nice att veta att jag kan sova till 15 någon dag och inte behöva vakna med huvudvärk för att kroppen är van vid att få kaffe tidigt på morgonen.alrite, jag kan då sova till kl 3 utanproblem och jag brukar dricka ganska mkt kaffe... sällan huvudvärk heller ^^ men dricker jag sent på kvällen får jag svårt å sova men de spelar inte så stor roll när man är ledig jämt, då kan man ju sova ut endå ^^
https://soundcloud.com/donkydrunkbeats///https://www.youtube.com/user/DonkyDrunk
Den fysiska abstinensen lär väl knappast vara mer än någon vecka max. Kroppen har vant sig vid sin dagliga dos kaffe och när man slutar känner den väl av att något saknas. I slutändan handlar det väl bara om dig som individ och hur mycket kaffe du tidigare druckit, antar att det blir större skillnad att gå från 2 koppar till 0 om dagen jämfört med 15 till 0.
Keep your opinion to yourself nigga no one asked you
Hur mycket kaffe drack ni innan, ni som håller på att sluta? Kaffe i sig har ju en uppsjö av positiva effekter det säkert är trist att vara utan.
Har man ledigt, är på semester är det ju bara att släppa vardags-drogerna... Brukar paradoxalt nog resultera i en annan typ av berusat tillstånd som inte gör det så lätt att koncentrera sig. Kan va skönt på sitt sätt också iofs. Omen22 Har ju också hört att det ska vara hälsosamt men vet samtidigt folk som får rejäla problem med magen, andra som är känsliga för koffein som får yrsel
känner verkligen inte igen att man skulle få kaffe-abstinens. kan lätt dricka fyra fem koppar på en dag, men ibland glömmer jag helt bort det. å andra sidan är det sällan det går mer än en eller två dagar utan att jag bälgar i mig en kopp, så det hinner kanske aldrig sätta in
Ridå
den här tråden fick mig bli kaffé sugen så drar igång kaffé kokarn direkt, känner hur lukten smyger sig på med nybryggt kaffé och gärna en dammsugare till... hej hopp det är ONSDAG!!
Dra åt helvete
CSG_HUNKEN Love right back at ya! Abstinensen är borta nu. Känner mig sjukt fri faktiskt :D Så jävla skönt att inte behöva kaffe på morgonen!
Jag höll mig två månader, back to coffe again. Jag skyller det på att mamma gav mig en kaffe-maskin och att jag ställde den i mitt köksfönster tillsammans med en massa kryddor och ljuslyktor, vilket fick det att se så mysigt ut när man hörde porrlandet och kaffelukten sprida sig i rummet....
vilken taskig present till nån som slutat med kaffe, haha
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Producent
2013-05-08 13:06
SofiaBayo skrev: Jag höll mig två månader, back to coffe again. Jag skyller det på att mamma gav mig en kaffe-maskin och att jag ställde den i mitt köksfönster tillsammans med en massa kryddor och ljuslyktor, vilket fick det att se så mysigt ut när man hörde porrlandet och kaffelukten sprida sig i rummet....Jag vill också höra porrlandet!
hur kan man komma på nåt som porrlandet(?)
Misery_chick skrev: vilken taskig present till nån som slutat med kaffe, hahaeller hur... men jag hade inte behövt ta emot den i heller. Dom frågade om jag ville ha deras gamla, så det var inte så att jag fick det i födelsedag.
Dopeness P32 Haha.... alltså det var den automatiska ordboken som tyckte det var en bättre stavning. Det stavas nog porlandet ändå :P