I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skaffa hund

Övrigt - Blandat

   

2013-01-20 16:27

Skaffa hund

Hej!
Sista åren har jag funderat mycket på att skaffa hund. Är inte helt säker ännu, så hör mig för.

Lite fakta:
Just nu bor vi i lägenhet på 54.4 kvadrat.. Lägenheten är utformat på ett sätt att man kan gå runt hela utan att vända håll. Vilket har varit ett plus för våra innekatter = de springer runt, runt och runt utan att stanna vilket har gett dom bra med motion. Vi bor centralt men bor dock 1km ifrån en stor skog med joggingspår och åt ett annat håll har jag också spanat in en hundgård.

Killen vill ha en större hund som han kan jaga med i framtiden som kan (skratt) skydda och försvara mig när sambon inte är hemma (han är sugen på doberman, basset, rottweiler, varghundar, bulldogs m.m.)
- och jag vill ha en mindre, sällskapshund, något åt cockerspaniel hållet eller en dvärg pinscher.

Då killen studerar till läkare utgår jag från att det blir jag som tar mest ansvar för hunden - så naturligtvis känner jag att hunden först och främst behöver stämma överens med mina önskemål. Det vill säga en hund som inte kräver mer än 2-5km per promenad, går att jogga med, som är gosig, trofast och går ihop med katter och barn. Då hunden kommer vara mer med mig så blir det jag som tar över hunden om sambon och jag gud förbjude skulle få för oss att separera. Släkt & vänner är hundvana som kan tänkas ställa upp som hundvakt när det behövs.
Jag själv studerar till barnskötare. Detta år läser jag det mesta på distans = just nu är en bra tid för mig att stanna hemma och uppfostra en valp.

I framtiden önskar vi flytta ut till landet och hoppas att sambon inte behöver flytta allt för ofta för jobb. Ja, detta är mest lite runt omkring-fakta som kan ge en liten bild om hur vi har det och vad vi önskar...


Här kommer frågor som jag mer än gärna vill höra era tankar & funderingar kring:
1. Kan man ha en hund på 54,4 kvadrat?
2. Varför borde vi vänta? / Varför borde vi inte vänta med att skaffa hund?
3. Vilken ras skulle kunna passa oss?
4. Vad brukar kostnaden för hunddagis ligga på? Svårt att få plats?
5. Ni med egna hundar, hur har ni löst promenad och jobb-biten?
6. Övriga tankar & upplyselser....

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.