I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skaffa hund

Övrigt - Blandat

2013-01-20 16:27

Skaffa hund

Hej!
Sista åren har jag funderat mycket på att skaffa hund. Är inte helt säker ännu, så hör mig för.

Lite fakta:
Just nu bor vi i lägenhet på 54.4 kvadrat.. Lägenheten är utformat på ett sätt att man kan gå runt hela utan att vända håll. Vilket har varit ett plus för våra innekatter = de springer runt, runt och runt utan att stanna vilket har gett dom bra med motion. Vi bor centralt men bor dock 1km ifrån en stor skog med joggingspår och åt ett annat håll har jag också spanat in en hundgård.

Killen vill ha en större hund som han kan jaga med i framtiden som kan (skratt) skydda och försvara mig när sambon inte är hemma (han är sugen på doberman, basset, rottweiler, varghundar, bulldogs m.m.)
- och jag vill ha en mindre, sällskapshund, något åt cockerspaniel hållet eller en dvärg pinscher.

Då killen studerar till läkare utgår jag från att det blir jag som tar mest ansvar för hunden - så naturligtvis känner jag att hunden först och främst behöver stämma överens med mina önskemål. Det vill säga en hund som inte kräver mer än 2-5km per promenad, går att jogga med, som är gosig, trofast och går ihop med katter och barn. Då hunden kommer vara mer med mig så blir det jag som tar över hunden om sambon och jag gud förbjude skulle få för oss att separera. Släkt & vänner är hundvana som kan tänkas ställa upp som hundvakt när det behövs.
Jag själv studerar till barnskötare. Detta år läser jag det mesta på distans = just nu är en bra tid för mig att stanna hemma och uppfostra en valp.

I framtiden önskar vi flytta ut till landet och hoppas att sambon inte behöver flytta allt för ofta för jobb. Ja, detta är mest lite runt omkring-fakta som kan ge en liten bild om hur vi har det och vad vi önskar...

Här kommer frågor som jag mer än gärna vill höra era tankar & funderingar kring:
1. Kan man ha en hund på 54,4 kvadrat?
2. Varför borde vi vänta? / Varför borde vi inte vänta med att skaffa hund?
3. Vilken ras skulle kunna passa oss?
4. Vad brukar kostnaden för hunddagis ligga på? Svårt att få plats?
5. Ni med egna hundar, hur har ni löst promenad och jobb-biten?
6. Övriga tankar & upplyselser....

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-01-20 17:04
Jag har en kompis som är hund-fantast och hn lyckades prata ur mig att skaffa hund eftersom jag inte var redo, så jag kan ge dig lite av det hon sa till mig ( vilket inte behöver betyda att ni inte ska skaffa en dock! )

Ja det kan man, men att skaffa en stor hund på den lilla ytan innebär att den behöver mer tid ute om den ska få den motionen den behöver för att må bra. Har ni tid till det?

Ni borde vänta av den anledningen att ni kanske inte kommer ha tid med en hund när båda börjar jobba och då kanske behöver ta beslutet att lämna den vilket kan vara smärtsamt. Det är enklare att ha en hund när man pluggar eftersom man inte är borta hemifrån lika mycket men sen kan det ställa till med besvär så tänk igenom framtiden när ni arbetar också. Tänk på att det finns lag på att en hund inte ska vara ensam mer än 6 timmar. Andra sällskapsdjur spelar ingen roll. Du är hundens flockledare och att skiljas från dig under lång tid framkallar mycket stress hos den.

Ni borde inte vänta om ni vet om att ni har möjlighet att ge den den kärlek och tid som den behöver :)

Ingen aning. Men som sagt, en stor hund på den ytan kräver mer motion.

Google it. Så lat är du väl inte?`! ;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-01-20 17:51
Att träna in en jakthund tar tid och engagemang, känns svårkombinerat med läkarstudier.
Vi blir aldrig som dom från stan!

2013-01-20 18:35
Givetvis! Kan bli tight med 3-4st för er människor men att det krävs en stor villa för att ha hundar är skitsnack. De gånger som hunden är ensam är den tryggare i ett litet kök/sovrum än i ett stort öppet vardagsrum.

Det är helt och hållet upp till er. Om man ska bolla med alla för och nackdelar så är det egentligen aldrig rätt att skaffa hund såvida du inte sitter på en förmögenhet och inte behöver jobba. De första veckorna bör ju någon vara med den konstant. Såhär gjorde jag skaffade min senaste hund med min nuvarande sambo:

Såg till att vi fick valpen lagom till semestern. Jag tog 2 veckor tidigare än min sambo och hon 2 senare, så att vi får vara med valpen så mycket som möjligt i början. Under denna tid får hunden göra allt som tidigare kan bli ett problem. Mycket bilåkning, lite skotträning, lära känna svärföräldrarnas hundar osv.

När det sedan var dags att börja jobba för oss båda så följde hunden med min sambo till jobbet och satt i en bur utanför och blev rastad kontinuerligt. Senare när det började bli kallt började han sin inskolning på hunddagiset där han fortfarande har sina vänner.

Jag hade inte tagit ett längre joggingpass med: Bulldogg, Chihuahua eller Mops p.g.a Fysik och andningssvårigheter. Det är inte många hundar som behöver 4km varje rastning. Jag skulle säga att rent generellt så räcker det med ca 180minuter/dag för en fullvuxen hund. Givetvis varierar detta. Var dock jävligt noga med att inte ta några långpromenader under valpstadiet. Vänta åtminstånde till hunden är 6mån. I börjar är det bara detta som gäller för valpen. Vakna -> rastas, Äta,dricka -> rastas, busa -> rastas, vila -> rastas. Vad valpen än har gjort så ska den rastas efteråt i stor sett.

Den finns egentligen ingen hund som man kan säga är en bra familjehund eller gosig osv. Omöjligt att bedömma. Vi har t.ex en Staffordshire Bullterrier även kallad "Nanny Dog" för att den är så barnvänlig. Under dennes valpstadie kom ett barn och sprang efter oss och slog/klappade med en pinne på hundens rygg så han blev livrädd och pissade ner sig. Lyckligtvis så är han endast försiktig i närheten av barn då vi började avbetinga direkt. Men sånt här kan få vilken hund som helst att bli livrädd och gå in i försvarsställning nära barn.

Jag tycker att ni läser om de raser ni tycker är fina. Jag kan svara på de flesta frågor ang terrier & bullterrier-raser.

Jag har ingen aning om vad som är vanligt. Skulle tippa mellan 1500-3000 exklusive mat & godis. Vi betalar 1950kr Mån-Tors. Då har han tillgång från 06:45 - 17:00.
Som sagt, har ju redan skrivit lite om detta. 06:50 lämnar min sambo honom och han hämtas upp 16:15. På dagis Får han 1-2 långpromenader + rastningar & aktivering. Hunddagiset ligger även på samma plats som stället där vi går våra kurser med honom som vi tillämpar båda "positiv förstärkning" som uppfostringsmetod vilket är bra då det inte stökar till det i hjärnan för hunden.
Egentligen inte, du kan PMa frågor eller ställa här i tråden så ska jag försöka besvara.

2013-01-20 19:25
Cripplarn: Precis. Detta resonemang är samma som mitt till han. Med andra ord kommer hunden bli 90% mitt och 10% hans ansvar.

Så till er alla: utgå mest från vad jag skriver om mig själv. Jag är inställd på att sambon inte kommer ha samma tid som mig. Samt båda är inställda på att jag har mer att säga till om i val av ras och att jag har mer tid. Varför jag nämner sambon är för att en hund inte är ett gosedjur utan också ett väldigt stort ansvar. Med andra ord vill jag att sambon ska vara enig i mitt val av ras och kunna ge den precis vad den behöver när hunden är under hans 10%. Varför jag då inte väljer första bästa ras är för att så länge sambon har sina 10% så har han fortfarande en vädjan. En vädjan som vore själviskt att bortse i från på grund av att jag har mer tid.

Jag tror jag har snurrat till det lite för er med raser, låt oss säga så här det finns inget som är antingen eller. Och inget är tvunget. Om killen vill ha en bulldog och jag inte vill ha en stor hund som kräver 1mil per promenad. Då finns det tillexempel mops. Mops som har liknande utseende som en bulldog men är liten och passar in på mina önskemål av egenskaper.... Samma sak med Doberman. Killen vill ha en Doberman och jag vill ha en Dvärgpinscher. Båda kommer från samma släkte och har liknande utseende men att dvärgpinschern är mindre och passar mig... Det är lite det jag söker förslag på.. Mer liknelser då just mops & dvärgpinscher är de två raser som funkat för oss båda... :)

Inser att jag låter lite bakom flötet. Upplever det problematiskt att formulera visuella bilder. (Mina tankar har exempelvis redan flugit iväg till månen medan ni knappt hunnit få på er jackan och börjat förstå var vi ska.) Att ställa frågor kan hjälpa..

2013-01-20 19:34
flummithuve: Tack, jag hör att vi har liknande visuell bild kring detta. Ditt svar hjälpte mycket :) PM:ar dig strax...

2013-01-20 19:35
Ser så jävla luddigt ut, förstår inte. Eller så är det bara jag som är trött ^^

Jogga med en dvärgpincher inte med en mops.
Poet

2013-01-20 19:37
Läs på lite om varje ras först, det kan underlätta. Sen köper du en bok om hundpsykologi också. Välj efter det, vad som kan passa in på er. Att ni måste se efter hunden, allt i hundens liv och tillhörande ras är givet, samt att lär man sig vad som försiggår bakom hjärnan på en hund och dess psyke så blir det även lättare att lära den komma överrens med andra djur och barn.

Svara på frågan varför ni vill ha hund just nu nu nu nu nu så hittar du nog svaret däri om du kan ha hund eller inte.
What I said, yo!

2013-01-20 19:45
Hahaha ja jag ser det så här i efterhand... :P Glöm det sista jag skrev, det rörde bara till det. Du förstod mig före :)
Hangaround

2013-01-20 19:51
Har ni erfarenhet av hundar?, annars borde ni tänka över det både en och två gånger, för om det bara är tanken "vem som helst kan väl ha hund" så kommer ni nog bli keffa hundägare.

Jack Russel skulle nog passa annars.

2013-01-20 21:15
Att skaffa hund är det bästa och det sämsta jag gjort kan jag säga.

Samtidigt som min lilla boxerdam har gett mig sjukt mycket (Hundtricket funkade!) så är det ändå ett sjukt stort projekt.
Har som tur är fått mycket hjälp av både flickvän, vänner och familj samt att jag fortfarande bor hemma hos mor med en tomt med fulltäckande staket vilket äger på mornar och kvällar när hon ska kissa.

Alltså, det är mycket man får offra om man skaffar hund, många utgångar som man fått tacka nej till, resor, osv.

Men! Det är också så jävla värt!

+

Gratis motion.
Alltid någon som är glad när jag kommer hem.
Mognat som människa, lärt mig mycket om ansvar.
Jävligt kul bara.

-

Kostar dyrt!
Vinterpromenader.
Tidskrävande.
Begränsande.

Jävligt kortfattat inlägg men det är iallafall min bild, och då har jag ändå fått sjukt mycket hjälp.
Har även en krävande ras så det är ju såklart olika från ras till ras.
Rädda en ko, ät en vegetarian!
Poet

2013-01-20 21:35
Har även en krävande ras så det är ju såklart olika från ras till ras.

Exakt.
What I said, yo!

2013-01-21 10:48
PhilAhz0phee: Bra råd! Tack för tips! :)

P0ntyone: Tack för dina ord, är helt med på den korta formuleringen och spånar vidare i tankarna på det stora. Du har en ras som är mer krävande, medan jag söker en som är lite mindre krävande.

Tech: Mina föräldrar hade en cocker spaniel då jag var liten, i senare ålder gick jag ut med grannarnas hundar under ett par år. Nu sista året har jag varit dagmatte till brorsans dvärg pinscher. Samt varit hundvakt åt vänners hundar. Känner att jag har tillräckligt med erfarenhet för att börja fundera på en egen hund. PhilAhz0phee nämnde det med hundpsykologi, vilket jag genast ville lära mig mer om. Genom att ha varit dagmatte & hundvakt mycket sista året så har jag fått känna på hur det är att ha hund och bekräftat för mig själv att det inte bara är något jag skulle uppskatta för en period. Jag är en stor djurvän. Har inte gått en dag med mina katter då jag inte berättat för dem att jag älskar dom. Samma sak med brorsans hund som jag är dagmatte åt. Jag har väldigt mycket kärlek att ge och upplever att jag är precis lika älskad av djuren jag ger kärleken till. När brorsans hund inte är här på helgerna så saknar jag honom. När det är lov och brorsan är hemma med hunden så saknar jag promenaderna. Mår mycket bättre av promenaderna. Brorsans hund är ännu i en fas då han lär sig mycket och det är något vi jobbar med. Så denna bit är något jag också har erfarenhet utav - är också intresserad av att lära agility så är inte enbart ute efter goset! En annan positiv egenskap som jag ser är att flockdjur trivs i sällskap med sina artvänner = hunden + hunden jag är dagmatte åt skulle kunna bli lekkamrater. Samt har jag vänner med hundar så hunden skulle ha fler lekkamrater. Och som jag nämnde om hundgården 1km bort, perfekt för agilityträning (när vi är ensamma) och lek, här har vi också möjlighet att lära känna andra hundar och ägare.
Detta blev lite långt... Men ja du och alla som orkar läsa detta hör säkert att jag tänker väldigt mycket på det här. Självklart tänker jag inte enbart på fördelarna med att ha hund och vad jag kan ge, utan går ännu försiktigare och noggrannare igenom diverse nackdelar och eventuella scenarion. Killen har också erfarenhet med hundar då han är uppvuxen med en basset till ungdomen och har släkt med hund osv. Tack för tipset om Jack Russel, ska kollas upp genast :)
Manager

2013-01-23 09:49
Man kan inte ha en hund som både jakt- och sällskapshund. Dessutom är det ingen bra idé att ha en jakthund i en lägenhet i stan.

Om du inte har mycket erfarenhet av hundar så är nog dvärgpinschern inget val jag skulle rekommendera. Kaxigare småhundar får man leta efter.
Redline!

2013-01-23 10:13
Dr.Octagon: Läs inlägget före ditt :) Men ja, jag håller med ditt resonemang om jakt och sällskapshund.
Manager

2013-01-23 10:35
Har du varit med mycket med brorsans hund när den var valp? Det är då man sätter grunden, och en dvärgpinscher med otillräcklig grund kan bli väldig jobbig. Just för att de är så malliga och stroppiga och tror sig vara en fullvuxen dobermann.

Gör man rätt däremot så kan de bli extremt nice att ha.

Finns iofs. valpkurser och sånt.

Ingen här kan egentligen säga om du är redo eller inte för en lite krångligare hundras. Om det känns så så kör på. Om du har tid att spendera med den dvs. Jag minns inte vad som stod om hur ni jobbar och så och jag orkar inte scrolla upp, men tänk på att en valp behöver dig nästan 24/7. Och hunddagis tar generellt inte emot nya hundar förrän de är 6 månader.
Redline!

2013-01-23 11:46
Din sambo låter inte som typen som bör ha en hund.

En hund är inte någon transformer som blir vad man vill för stunden.

Såsom ni bor, eran arbetsuppdelning och dylikt så hade en mindre hund passat.

Annars har jag erfarenheten att flattar funkar rätt bra som en sorts hybrid av jakt/sällskap, men inte så mycket FARLIG MÖRDARHUND ROAR som din snubbe verkar vilja ha. Mycket motion med sånna, men dom går lätt ihop med familj/andra djur.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2013-01-23 12:58

vs

2013-01-23 13:20
haha
" With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know. " - Raoul Duke
Skribent

2013-01-24 11:38
Ni kan få Nataz :D
Söder Om Söder - Vi gör det för musiken
http://www.soderomsoder.net

2013-01-24 11:41
Soderomsoder: Haha, så stark är jag inte :P
Skribent

2013-01-24 11:43
Han drar inte så mycket längre eller nu vet jag inte när Andreas har honom , men han är grym på att gå fot nu sen så är han ingen morgonhund och han går gärna inte ut när det regnar eller är för kallt ute då gör han sina behov sen vill han in och ligga under täcket haha
Sen Martin tycker om honom och ni får han gratis och han är gammal hund o rumsren ;)
Manager

2013-01-24 11:47
Soderomsoder: Hehe, vad är det för ras? Min staff vägrar gå ut när det regnar, han tvärnitar i porten. Man får tvinga ut honom för att man vet att han är kissnödig.
Redline!
Skribent

2013-01-24 11:51
Dr.Octagon skrev:
Soderomsoder: Hehe, vad är det för ras? Min staff vägrar gå ut när det regnar, han tvärnitar i porten. Man får tvinga ut honom för att man vet att han är kissnödig.

Han är en amstaff/rottweiler

2013-01-24 12:04
Dr Octagon: Jo, det är som du säger... Det är svårt att säga när det är rätt och vem som är rätt etc. Valpkurser är prio ett :). Kan relatera till dvärpinscher problemet... Brorsans dvärgpinscher fick inte in grunderna från början, nu är han nog 4 år. Tror också att han varit med om något trauma då han rycker undan och lägger svansen mellan benen och blir livrädd när killar (alla förutom brorsan) försöker klappa honom eller komma nära... Han är väldigt besvärlig att gå ut och gå med t.ex. då han tar ledar-rollen och tror att det är han som leder mig... Väldigt stissig, vaktande och skäller så fort någon går i korridoren utanför dörren osv.. Svårt att koppla av. Dock väldigt glad också. Vet inte vad som är normalt att kunna i hans ålder. Men vi jobbar på't :) Än så länge har han visat många framsteg :) Som jag skrev i texten så är jag hemma i ett år pga. distans-studier. Så just nu är en bra att skaffa en valp känner jag...

App: Jag håller med dig förvisso. Sant att killen borde lägga ner jakt-planerna. Har pratat mycket med honom om detta. Och som någon skrev, så tror jag det är svårt att få tid för jakt med läkaryrket... Så jag har hintat honom om att vi får vänta och se hur det blir i framtiden, om vi kanske skulle skaffa en till hund som är anpassad för jakt - om förutsättningarna finns då. Har också gjort han beredd på att det så länge får bli en mindre hund som inte kräver lika mkt som jakthundar... I bästa fall skulle vi kunna skaffa en fågelhund som en dvärgpinscher har jag sagt... Men om det säger han att de är så små och töntiga... Så ja... Du hör säkert varför jag inte har lätt att bestämma mig. Jag är övertygad om att jag är beredd att skaffa en hund, men inte fullt lika övertygad om han är lika beredd. Så ja.. It sucks... Tror det är bäst att vänta... Samtidigt så är det detta år jag är hemma och har tid.. Så känner mig lite stressad med det...
Manager

2013-01-25 05:07
Soderomsoder: Hehe, det är alltid de tuffaste raserna som beter sig som katter när det regnar :D

krossad_anka: Det där låter som en ganska typisk dvärgpinscher som saknar en rejäl ledare. Att den ryggar för killar behöver inte komma från ett trauma, det kan lika gärna vara så att den känner sig hotad av människohannar, eftersom de brukar vara ledarna och då blir hans position som ledare hotad. Och den inser nog att den inte har en chans mot en människa. Men vem vet, hundar kan inte direkt prata.

Ang skällandet från wiki: "Trots sin litenhet kan den ge skall och bör tränas att inte få vakta.".

Det är liksom inte en vakthund, men den verkar känna behovet av att ta den rollen. De är väldigt krångliga och krävande hundar med extrema Napoleonkomplex.

Jag vill påstå att en dvärgpinscher kräver minst lika mycket engagemang som en jakthund, men på annat sätt.
Redline!

2013-01-25 08:43
Om jag var du skulle jag absolut inte skaffat hund förrän din kille är redo för det. Det är uppenbarligen han som är längst bak i processen av mognad och att vara realistisk gällande val av hund och så vidare.

Kom ihåg, att om du har 90% av ansvaret för hunden - då har du 100% ansvar för hunden. Det finns inget 90-10 här, det blir ju du som måste släpa dig ut med hunden på eftermiddagen fastän du ligger hemma och har feber eftersom din kille pluggar eller kanske har praktik.

Men är du helt fine med alla konsekvenser - då tycker jag inte att din kille ska ha så mycket att säga till om med valet av hund. Det är ju uppenbart att det är DU som skaffar hund och då tycker jag att du verkligen kan och bör säga "jag skiter i om du vill jaga med en hund, då får du skaffa en jakthund när du är klar med din utbildning och du seriöst har tagit upp din jakthobby igen" och så läser du på själv på hundforum och hemsidor där de radar upp egenskaper för de olika hundraserna du är nyfiken på för att se om de är sociala, skälliga, hårar mycket, funkar med andra djur, behöver mycket motion, behöver mycket stimulans eller vad det nu kan vara så kan dyka upp.
Toastare

2013-01-27 14:36
Ja, det kan man. Hundar ska vila inomhus eller aktiveras med hjärnan och röra på sig utomhus.

Ni borde skaffa mer kunskap. Att skaffa hund med sin kille är ett stort beslut. Hur ser ert liv ut 10 år framåt gällande jobb, bostad, tid etc. Kommer hunden vara hemma högst 6 timmar om dagen? Har ni råd? En hund kostar inte så mycket månadsvis, mellan 500-1000kr i genomsnitt för en medelstor ras. Men även om den är försäkrad kan veterinärkostnader skena, har ni själva eller kan ni låna pengar om olyckan är framme och ni får kostnader på 10.000kr? Om ni båda jobbar 8-17, hur ser det ut med hunddagis/dagmatte eller daghusse?
Planerar ni att resa i framtiden? Finns det någon som ställer upp som hundvakt, eller har ni råd med 2000-3000 extra för en semestervecka då hunden måste vara på hundpensionat.
Vad gör ni om det tar slut? Kan ni dela på vårdnaden eller vem ska ha hunden?
Jag tycker ni ska fortsätta tänka och kanske kolla om det finns någon kurs för blivande hundägare där ni bor.
Läs också böcker vad det innebär att ha hund.

Du säger att han vill jaga "i framtiden" och sen räknar du upp bruksraser. "Varghundar" eller urhundar är inget för nybörjare och jag avråder er att skaffa det.
Vill han jaga så är frågan hur han vill jaga? En fågelhund? En stötande hund? En stående hund? En eftersökshund? Och en jakthund köper man och tränar från valpstadiet. Det låter alltså inte som ni ska ha en jakthund.
Vanliga frågor man ska ställa sig är. Hur mycket vill vi aktivera hunden? Hur mycket vill vi gå? Långa rundor? Skog och mark? Tillgång till lösspring?
Hur mycket tid vill vi lägga på pälsvård? Hur mycket kan vi gå med på att en hund fäller?

ca 2500-3500kr för heltid och det brukar vara väntetid på hunddagis. Men även om ni som sagt behöver det så måste ni vara hemma med valpen i början. Helst runt 4 veckor för att den ska få en så bra start som möjligt. Sen bör den inte vara ensam mer än ett par timmar de första 6 månaderna för att du ska få en så bra ensamhetsträning som möjligt. Inga hunddagis tar emot hundar under 6 månader.

Vi är två personer. Och vi jobbar oregelbundna tider. Dvs. vi överlappar varandra så hon aldrig är ensam mer än max 6 timmar oftast blir det mindre än det. Och det gäller över en hel dag. Dvs. är hon ensam så mycket på dagen, då låter vi henne inte vara ensam sen.
Lagen säger ju att en hund inte får vara ensam mer än 6 timmar. Så det räknas som djurplågeri om det blir längre.
Vi skaffade inte hund förrän båda var klara med utbildning och vi visste hur vi jobbade. Det blir en del pillande ibland för att få det att gå ihop så vi inte jobbar samtidigt.

Som sagt. Ni ska nog vänta lite till. Läsa på mer och tänka efter. Det ÄR sjukt jobbigt med en valp (som ett barn) och det är tidskrävande och bindande att ha en hund.
Även om glädjen att ha en hund väger upp det.
Men det finns allt för många som skaffar hund utan att tänka efter och det är ett väldigt själviskt beslut. Många gånger går det fel, ofta för att folk inte har tid eller för att de väljer hund efter utseende och inte tänker efter att de flesta hundar är framavlade för ett syfte.
Jag vet själv hur det kan bli då jag hamnade med en släthårig foxterrier som krävde massor. Nu har vi en adopterad greyhound som passar oss som handen i handsken, en riktig soffnötare inomhus med som hänger med på promenader, nöjer sig med kort hjärnaktivering (de tröttnar snabbt) och älskar att springa lösa.

Och glöm inte, gå på hundkurs. Man lär sig oerhört mycket!
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2013-01-27 14:37
Alltså, det är sjukt kul att ha hund.. men med det kommer ett stort ansvar och jobb.
Toastare

2013-01-27 14:38
och nu läste jag att din kille är läkare. Det betyder att han oväntat kan få jobba över. Hur gör ni då när ni inte kan hämta från hunddagiset? Eller hunden är hemma och väntar? Sånt måste man också tänka på.
Toastare

2013-01-27 14:40
...och en dvärgpinscher är inte en INTE en fågelhund. De går under sällskapshundar. Så, att läsa på lite om raser är nog också bra.
Toastare

2013-01-27 14:43
och en sista sak. Pluggar ni, skaffa inte hund. Livet ändras drastiskt när man börjar arbeta.

2013-01-27 16:14

Jag känner inte en enda staffe som gillar regn :D Gillar den att bada? Våran är som många andra verkar vara, Ogillar kyla och regn, plaskar och springer gärna i vatten men är ingen storsimmare :D

krossad_anka : Jag tror mops är hundvalet för dig.
Toastare

2013-01-27 19:00
Ja, grupp 9 "sällskapshundar" eller _vissa_ ur grupp 3 "Terriers" är nog rätt rasgrupp för er när det blir dags..

http://www.skk.se/hundraser/?group=9

http://www.skk.se/hundraser/?group=3

2013-01-27 19:13
Och väljer du ur grupp 3 så kan du fråga mig allt om Ceskyterriers, Foxterrier och Staffordshire Bullterrier. Men välj varken Foxterrier eller Staffe om du inte vill ha en krävande hund.
Toastare

2013-01-27 21:07
flummithuve, har du också haft en fox? :) Mycket energi och mycket testa gränser.. "matte, får jag fortfarande inte vara här? fick jag inte göra så här?....lek lek lek lek lek" ;)
Manager

2013-01-28 09:02
flummithuve: Nä, han ogillar all form av vattenaktivitet. Han kan inte simma och går inte ens i vattenpölar. Om det är riktigt varmt ute så kan han gå i vattnet tills det nuddar magen, sen vänder han och går tillbaka.

Ändå kul att en ras som kommer från England hatar regn så mycket.
Redline!

2013-01-28 10:50
Bounty: japp, visst är det så. Det är mycket energi man får ha ihjäl med fysiskt akivitet :-) riktiga höjdhoppare :-D

Octagon: Haha, men det är rätt skönt att de inte vill ha en långpromenad när vädret är som värst iaf :-)
haha, ja det är ju lite konstigt :-D men som sagt, jag klagar inte. Han gillar att kasta i sig snö tills han pissar på sig dock :-\.
Manager

2013-01-28 10:58
Alltså, de vill ju fortfarande ha promenaden. Min hund blir stissig och småjobbig om han inte får sin motion.

Jo, han svimmar hellre av värmeslag än att bli nedkyld med vatten. Men han är inte den skarpaste kniven heller.

Snö älskar min hund också, trots att han fryser.
Redline!

2013-01-28 11:49
Dr.Octagon: Detta gav mig mycket att tänka på! Så länge jag är dagmatte åt brorsans hund så är detta jättebra info och kännedom. Tack :) Det ger mig möjlighet att se Jason med nya ögon så jag kan träna honom bättre. Nu före helgen så visade han stora framsteg med att gå fot t.ex. Kändes motiverande :) Om du (och ni som läser detta) har tips på hur man tar över ledarrollen från en 4årig dvärgpinscher så är det varmt välkommet! Tack igen Dr.Octagon för tipset! :)

Phatie: Ligger mycket sanning i det du säger. Tror det är som du säger, att jag borde vänta med att skaffa hund och välja en som passar mig och mindre honom. Som du säger så tror jag inte han är helt med på hur mycket han kan behöva vara hemifrån i framtiden. Ja, tänk om jag blir gravid dessutom och inte fixar att gå ut med hunden pga. biverkningar eller vad man ska säga under en längre period.. Ja, det finns mycket att tänka på. Visst vi har många som kan ställa upp i vår omkrets. Men man ska inte ta sådant förgivet heller. Å andra sidan behöver man chansa ibland för att få se att det inte var så illa som man trodde. Kanske vore det dock mer värt att vänta till vi faktiskt är där, både jag och killen i mognad, kunskap och utveckling.

BountyBoo: Tusen tack för ett mycket givande inlägg! Fick mycket tänkvärd info som har gett mig något att tänka extra på. Tidigare var jag inne på att "nu är rätta tiden för mig eftersom jag är ledig och har tid att uppfostra en valp" men just nu efter att ha läst dina inlägg ett par gånger så känner jag att det mest vore att tillfredsställa ett eget själviskt behov för stunden genom att skaffa hund nu. Tänk om jag inte alls känner samma ork när jag börjar jobba? Detta gav mig lite vidareperspektiv, en bild som visar mer än orden: "man vet aldrig hur det blir när man börjar jobba." som är en lite otydlig maning om man saknar bilden framför sig. Här kan jag se det klarare och förstå att inget är beständigt. Att saker kan ändras hastigt. Tack!
Lade också just märke till att jag måste ha förväxlat två raser då jag nämde det om fågelhund. Har suttit och läst mycket om olika raser sista tiden vilket har lett till en grötig hjärna med mycket blandad information. När jag väl finner en hund som jag känner är "rätt" så kommer jag bara läsa om den. Så allt jag säger om olika raser nu handlar om okunskap och brist på information. Känner mig lite som en elev i skolan som är på läxförhör (skratt) ^^ men det är jättebra att du rättar mig, då tänker jag till lite extra :)

Är glad att jag skapade denna tråd, har fått mycket mer perspektiv på saker och ting, mer lärdom, kännedom och kunskap. Mer att ta reda på. Mer att referera till. Som det känns nu kommer jag vänta med att skaffa hund och under tiden samla mer kunskap & erfarenhet. Det känns bäst :) Och när tiden väl är inne så kommer jag välja en hund som passar mig och mindre (kanske ingenting alls) killens önskemål. Vi får se hur tiden utspelar dig! Tack för allt!

Fortsätt gärna diskutera! Mycket info förmedlas i allmänt babbel som är bra att känna till :) Intressant och givande att läsa om era erfarenheter. Tack igen!
Toastare

2013-02-03 18:31
krossad_anka, du tänker helt rätt.. och det är steg ett när man ska skaffa hund. Så det kommer gå jättebra när tiden väl är rätt! :)
Gå gärna på någon hundmässa eller hundutställning om ni får möjlighet för att kolla på lite olika raser och få info. Många uppfödare tar emot besök med glädje. Kolla på rasklubben också för de raser ni är intressrade för (bara att googla) så finns massor med info och även valpförmedlare.