Snuten trakasserade mig och mina vänner lite då och då när jag var 13-15 bast Och att det fortsätter med vuxna oskyldiga medborgare är ett sjukdomstecken som måste behandlas. Snuten har alltid trakasserat folk genom alla tider. Jo men låt oss aldrig acceptera och istället pissa på d. I Sverige finns det inte fog o utrymme för en rasistisk fascistisk poliskår och att d kan raljera helt öppet är det sjukdomstecken jag tjötar om. Det värsta tycker jag är att det förekommer helt ostraffat. I många andra yrkesbranscher vid liknande kraftiga fel och övertramp åker du ut men vid polisen om det nu leder till utredningar eller liknande sköts det av jobbpolarna, dom d äter lunch med etc... Sånt vansinne o totalfel!
Varför de fortsätter är ju för att de kommer undan med det. Den som granskar polisen idag, är ju liksom polisen själva. Dessa poliser sitter alla i samma byggnad och umgås på rasterna osv och de ska liksom granska varandra?
At the gates of Eternity...
Forward: Så länge polisyrket existerar så kommer det ske kraftiga övertramp hela tiden. BC99: Vem ska då granska polisen? Och vem granskar de som granskar polisen? Klassisk fråga som fortfarande ingen har svarat på. För några år sedan lekte jag med tanken att poliser borde ha någon form av kamera på sig som spelar in bild och ljud hela tiden. Jag minns inte alla för- och nackdelar som jag kom på då, men det slutade att jag la ner tanken.
Redline!
Varför de fortsätter är ju för att de kommer undan med det. Den som granskar polisen idag, är ju liksom polisen själva. Dessa poliser sitter alla i samma byggnad och umgås på rasterna osv och de ska liksom granska varandra? Exakt!Vem ska då granska polisen? Och vem granskar de som granskar polisen? Klassisk fråga som fortfarande ingen har svarat på. Eehh... En oberoende myndighet! Såklart! Vad leder att granska sig "själv" till och varför då tillsätta en "utredning"...?fråga som fortfarande ingen har svarat på. Justitieministrar har fått förslag och begäran att ta fram, tillsätta d..... Vad som saknas är politisk vilja. Så länge polisyrket existerar så kommer det ske kraftiga övertramp hela tiden. Så är det men avsaknad av oberoende kontroll o bevakning är en skandal.
Eehh... En oberoende myndighet! Såklart! Vad leder att granska sig "själv" till och varför då tillsätta en "utredning"...? Jag tror inte en myndighet av det slaget kommer hålla sig oberoende speciellt länge. Det kommer utövas politiska påtryckningar om att ta det lugnt efter de tio första skandalerna som kommer upp efter de tio första granskningarna.
Redline!
Jag tror inte en myndighet av det slaget kommer hålla sig oberoende speciellt länge. Äh, klart avsaknad av oberoende myndighet är ett måste! Finns det dolda agendor bakom är det ju inte oberoende...Vet du att det inom andra yrkesområden förekommer men inte specifikt på just denna myndighet.... Korruption förekommer överallt men att just denna yrkesgrupp kan agera ogranskad är inget annat än skandal.
klart avsaknad av oberoende myndighet är ett måste! Ser konstigt ut? Menar att det helt klart spelar roll att det idag saknas oberoende kontroll, granskning och utredning.
Jag anser att det bör finnas någon annat sorts utomstående institut som granskar polisen och inte bara göra några fattiga internutredningar. Bara absurt att det är som idag att polisen granskas av kollegor i samma byggnad liksom. Hur ofta är det egentligen att en polis blir dömd? Inte bara avstängd, utan faktiskt dömt för ett riktigt brott. Då polisen är en del av självaste lagen personifierad, så har den också gett sig själv en makt med vetskapen om att i principen så finns det inget som stoppar de från att göra mer eller mindre, vad de vill. Nu är inte alla poliser rötägg. Men det säger sig självt att ett system som är till för att stoppa tex korruption, är samma system som skapar det.
någon annat sorts utomstående institut som granskar polisen och inte bara göra några fattiga internutredningar. En oberoende kontrollmyndighet! Finns idag inom andra områden. Att denna myndighet med monopol på våld INTE har det är en rättsskandal!
De få som blir dömda riskerar sällan fängelse eftersom det anses vara ett så stort straff i sig att mista sitt jobb som polis.
Redline!
De få som blir dömda riskerar sällan fängelse eftersom det anses vara ett så stort straff i sig att mista sitt jobb som polis. Så länge jobbpolarna är satta till att utreda blir och är det så.
Forward: Straffet utdelas inte av utredarna. Brott som poliser torskat för som i vanliga fall ger flera år på kåken brukar de slippa för att de blir av med jobbet.
Redline!
Producent
2012-12-18 15:51
^Är inte det jättekonstigt? Hur många andra förlorar inte sitt jobb om de blir dömda eller åker in i fängelse?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Det är jättekonsigt, det är därför jag tar upp det. Som du säger, alla andra förlorar sina jobb också om de åker in.
Redline!
Straffet utdelas inte av utredarna. Å fan... Du menar väl inte att det är åklagare och domstolar... Men hur når vi dit då utan utredning vilket inte finns idag?
Det ansågs så och frågan hamnat på justitieministrars bord men stannat där tyvärr och inte drivits vidare. och det måste ju ha kommit igång något sånt vid det här laget i dags dato, Så det har det inte då det inte finns politisk vilja att driva frågan, som mycket annat....
Antar att något stort måste hända. Typ att en överklassunge får på huvudet av polisen för det är ju uppenbarligen ingen som bryr sig att folk i Orten får på huvudet.
BC99: Jag antar att Ice Cube satte fingret på situationen när han 1989 sade följande:"When something happens in south central Los Angeles, nothing happens, its just another n---a dead."
The most important single central fact about a free market is that no exchange takes place unless both parties benefit.
Bilingual : Det är en dyster och obehaglig sanning.
Kärlek :
Kort fråga: är det poliserna själva som pratar ihop sig om vilka dom ska muddra, eller är det order från högre poster som beordrar poliser vad dom ska göra? Om det är det sistnämnda har jag svårt att förstå polisernas ickeifrågasättande till detta vilsna mudder. nu är jag givetvis inte 100% insatt i det hela, eftersom jag inte är polis. men jag ska försöka ge ett någorlunda kort svar på din fråga:
Det är förmodligen en kombination. Svenskt polisväsende är, precis som allt annat här i världen, resultatinriktat. Allt handlar om statistik, att det ska se bra ut på pappret. det finns två saker som är extremt lätta att föra statistik över, det ena är antalet brott, det andra är antalet uppklarade brott/stängda fall. det sista du vill som ha som chef inom polisen, är många öppna/ouppklarade brottsfall. det ser inte alls bra ut i statistiken.
och vilket är det absolut enklaste sättet att föra upp statistiken över uppklarade brott? jo, det är givetvis att ta in "knarkare". som polis förväntas du kanske klara upp ett visst antal brott per vecka/månad/år. när det börjar närma sig bokslut och din statistik inte ser så värst bra ut, är det i särklass enklaste sättet att åtgärda detta att bege sig ut på stan och plocka in första bästa person du ser som du vet kommer torska för antingen innehav eller narkotikabruk. det handlar endast om statistik.
Varför poliser sen väljer att trakassera ungdomar/invånare i segregerade områden med socialaproblem är kanske inte riktigt lika enkelt att förklara. men jag kan likväl se en liknande koppling. om du har en "för liten" andel begångna brott och oroligheter i ditt distrikt, är det troligen så att din budget kommer att stramas åt nästa år. finns det ingen brottslighet värd att nämna finns det heller inte någon anledning att lägga massa resurser i onödan. för att få behålla de resurser som man har, finns det med andra ord en nytta i att trakassera kids som hänger på Lindängens centrum exempelvis. med lite tur kan man kanske plocka in nån stackars sate då och då, och lyckas man få till lite upploppsstämning så har man ju resurserna säkrade i åtminstone nått år framöver.
det kan tyckas sorgligt, men jag är ganska övertygad om att det är ungefär så här det fungerar. cheferna behöver visa på en bra statistik för att säkra sin budget och sitt jobb, och poliserna på gatan är förmodligen rätt så intresserade av att få behålla sina resurser dom med.
men visst, fördomar, främlingsfientlighet och maktmissbruk är säkert en stor del i det hela. men i slutändan tror jag mer det handlar om pengar och prestige.
I try to stay uplifted so that bullshit can pass me
tittade lite närmare och såg att det inte alls var en passande länk. nåja, ni kan ju läsa den i alla fall om ni har lust. :)
Producent
2012-12-19 11:21
Mitchaloff Jag fick inte din länk att funka, men jag tror att du har rätt. Det är enklare och mindre riskabelt att jaga ungdomar som hänger i centrum och folk som cyklar utan cykellampor än att jaga organiserad brottslighet, trafficking, våldtäktsmän och folk som utdelar olaga hot till exempel. Sen om man jiddrar med ungdomar i invandrartäta områden istället för platser med hög andel svenskar så är det inte lika många som bryr sig, så då händer det inte så mycket.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Polis är polis... Ett yrke som drar till sig viss typ av folk, går inte att komma ifrån samt en yrkesgrupp som har monopol på våld och visst behöver vi poliser, MEN... Med tanke på endast detta och idag inte en utomstående oberoende kontroll med mkt stränga straff är oacceptabelt! Helt sjukt egentligen! Poliser är också "vanliga" medborgare och bland oss finns det många rasister och då bli polis med fullt tillstånd att använda våld så är detta inte vilket yrke som helst, självklart bör det vara stenhårda kontroller och hårda straff vid övertramp. Polisen har ju fått mera pengar mera poliser och fortfarande ligger det drivor av olösta brott, RIKTIGa brott med brottsoffer... Polisens prioritet är helt klart fel och säger som Leif GW Persson; Inte mer poliser vi behöver utan bättre! Samme professor är också helt övertygad om att Olof Palmes mördare är polis!
Klart det finns bra poliser men detta inget nytt... Nån som kommer ihåg eller hört om ökända Baseball ligan? Och det var och tog fart på -80 talet! Var ett tag sen.. Inte mkt gjordes då och på den vägen är det....
http://sv.wikipedia.org/wiki/Baseballigan
är enklare och mindre riskabelt att jaga ungdomar som hänger i centrum och folk som cyklar utan cykellampor än att jaga organiserad brottslighet, trafficking, våldtäktsmän och folk som utdelar olaga hot till exempel. Eller hur! Vad hände med hederligt polisarbete? Ut o leta efter d skyldiga med lupp, kolla alla tips, vittnen... Jobba på, svettas o gneta! Klart det är enklare att ta lite haschtomtar med lite smulor, hela rättskedjan avklarad på plats samt inga brottsoffer, snabbt o enkelt och ser bra ut i statistiken..
Producent
2012-12-19 11:48
Forward
Klart det finns bra poliser men detta inget nytt... Nån som kommer ihåg eller hört om ökända Baseball ligan? Och det var och tog fart på -80 talet! Var ett tag sen.. Inte mkt gjordes då och på den vägen är det.... http://sv.wikipedia.org/wiki/Baseballigan Aldrig hört talas om, kan vara därför alla fortfarande är rädda för piketpolisen i Stockholm.
Eller hur! Vad hände med hederligt polisarbete? Ut o leta efter d skyldiga med lupp, kolla alla tips, vittnen... Jobba på, svettas o gneta! Klart det är enklare att ta lite haschtomtar med lite smulor, hela rättskedjan avklarad på plats samt inga brottsoffer, snabbt o enkelt och ser bra ut i statistiken.. Ibland kan man tro att polisen inte har något att göra, att det inte finns några allvarliga brott i Sverige. Jag skulle välkomna ifall de försökte stoppa organiserade brottslighet, trafficking o.s.v.
Aldrig hört talas om, kan vara därför alla fortfarande är rädda för piketpolisen i Stockholm. Joo.. Förutom Baseball ligan har det förekommit övrigt hemskt när medborgare blivit upp plockade av piketbussar.... Men det finns bra poliser, bra sådana faktiskt. Menar bara klart man ska stå på sig o ifrågasätta... Vi har alla som medborgare skyldigheter men det innebär också rättigheter och det är vi medborgare som beskattas för verksamheten så....
Producent
2012-12-19 14:42
Jo, jag har träffat flera från västerort som har utan misstanke blivit indragna i piketbussar och blivit slagna med telefonkataloger.
Jo, jag har träffat flera från västerort som har utan misstanke blivit indragna i piketbussar och blivit slagna med telefonkataloger. Jooo... Och "sånt här" är sant. Förekommer och är inte helt ovanligt men många svårt att tro på d! Har några goda vänner som trots OSKYLDIG trakasserats o provocerats, in i bussen och efter några timmar, halvt dygn i cellen direkt till akuten! Vem ska liksom utreda dylikt? Finns ju inget liknande i Sverige. Ev. utredningar sköts av polarna, dom man bl.a lunchar med varje dag och säger ju sig själv vad d utredningarna leder till...
Producent
2012-12-19 15:51
Äh, jag har träffat ungdomar som bor i innerstan som har fått blåmärken av polisen också, ingen aning om de var misstänkta för något.
Innerstan? Vaddå menar du? Om d bara var lite blåmärken ändå!
nej, jag är rätt värdelös på det här med att lägga in länkar. hittade en länk till originalartikeln istället för den högst tveksamma bloggen jag länkade till.
http://www.dn.se/ledare/signerat/polisen-vill-inget-se-vill-inget-hora om inte den heller funkar (jag är som sagt ganska usel på sånt här) så är det bara att googla Stefan Holgersson.
har inte orkat granska källorna speciellt noga, men Stefan Holgersson verkar ju åtminstone finnas, och forska på ämnet. om sen artikelförfattaren har dragit helt bisarra slutsatser av forskningsresultatet törs jag inte sia om. men som sagt. läsvärt.
Kärlek vargod. det är ett intressant ämne.
Alltså, visst, det måhända vara bekvämt att haffa potentiella knarkare/"knarkare" för att bättra på statistiken. Men i mina ögon är det bra mycket bättre statistiskt att spränga en liga än att plocka in folk på löpande band som inte ens gjort något. Eller? Fattar fan ingenting. Tycker det finns bra grövre saker att ägna sig åt än att muddra "kanskeknarkare". det kan man ju tycka. men statistiskt sett är det inte nödvändigtvis sant. vi kan ta ett exempel. närmsta samhälle från min bostad har ungefär 6000 invånare. om polisen här (i den mån den finns) plockar in alla personer som är kända "missbrukare" regelbundet, säg en gång i månaden, och de är 75 personer, så har dom alltså 900 avslutade brott per år. om de istället skulle haffa den eller de personerna som förser dessa personer med droger, så skulle det innebära ett-fem avslutade brott. efter det skulle tillgången på droger drastiskt minska, vilket skulle innebära färre gripande = färre uppklarade brott = sämre statistik.
kanske blev lite luddigt. tror det stod något liknande, eller exakt samma sak i artikeln jag länkade till. :)
Det är alltså statistiskt sett sämre ju högre upp i näringskedjan man haffar folk. vilket givetvis är helt sjukt, men likväl känns det ganska glasklart. åtminstone i min värld.
hur mycket sanning det ligger i det här vågar jag inte påstå, men det är en intressant tankegång.
Alltså, visst, det måhända vara bekvämt att haffa potentiella knarkare/"knarkare" för att bättra på statistiken. Men i mina ögon är det bra mycket bättre statistiskt att spränga en liga än att plocka in folk på löpande band som inte ens gjort något. Eller? Fattar fan ingenting. Tycker det finns bra grövre saker att ägna sig åt än att muddra "kanskeknarkare". "Deras" prioritet anmärkningsvärd! Och hörde från nyheterna i morse att våran justitieminister tycker det är i sin ordning att polisen utreder sig själva vid fel och brott och tänker inte tillsätta oberoende utomstående utredning och bedömning, trots begärda utredningar som visar på riskerna och hur kontraproduktivt det är och hur vi medborgare tappar förtroende. Men justitieministern har ju tidigare visat gång på gång hur skev verklighetsförankringen är hos vederbörande. Skrämmande och anmärkningsvärt som sagt! Fy fan på ren svenska.om polisen här (i den mån den finns) plockar in alla personer som är kända "missbrukare" regelbundet, säg en gång i månaden, och de är 75 personer, så har dom alltså 900 avslutade brott per år. om de istället skulle haffa den eller de personerna som förser dessa personer med droger, så skulle det innebära ett-fem avslutade brott. efter det skulle tillgången på droger drastiskt minska, vilket skulle innebära färre gripande = färre uppklarade brott = sämre statistik. Jojo... Kortsiktigt och kommer aldrig leda till något. Lite lättare att jobba så, statistiken ser bra ut så slipper man ta tag i alla andra olösta brott som betyder krävande hederligt hårt och svettigt jobb som polis.
Det blir bäst om en särskild avdelning inom polisen utreder brottsmisstänkta poliser, anser justitieminister Beatrice Ask. Hon avvisar förslaget om en fristående utredare, när Sverige får en enda polismyndighet. Samhällsfarligt och skrämmande utveckling! Kom igen nu oppositionen... Öppet mål!
Brott och straff är ju en moderat hjärtefråga. Desto mer graverande att polisens förfall håller på att bli ett av regeringens största misslyckande.
http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/dahlberg-ask-har-tappat-polisgreppet
Det man ska göra göra är att anmäla dem så fort man känner sig kränkt. I genomsnitt ökar antalet anmälningar mot polisen med 8.9 % per år, detta sedan regeringskiftet 2006. Denna ökning resulterar i en fördubbling av anmälningar på 8 år, och detta är inte för att folk fattat att man kan anmäla polisen, utan för att polisen faktiskt gör fel. Statestiken är sättet att knipa till dem i längden. Se till att varje kränkande ingripande de gör resulterar i 8 anmälningar mot sig själva så måste de tillslut ändra sina metoder eller förtvina. Skicka gärna klagomail till deras epost på polisen.se, någon stackare får läsa dem och svara på dem, de har även en officiell facebooksida där man kan skriva sina negativa erfarenheter så att andra också ser dem. Polisen kommer då att stänga av dig från den sidan samt ta bort (censurera) dina inlägg, de gjorde dem på mig. Gör de detta så måste ni anmäla dem för brott mot regeringsformen också, då man inte får utöva censur i allmäna sammanhang enligt dessa lagar. De gör fel och de vet att de gör fel när de gör det, men de spelar poker med dig, syna dem och anmäl, stick dem i ögonen med tandpetarna allt vad ni kan!!!!!
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
Bra post, Zoo-Man!
Förbannat bra. Precis sånt som behövs från medborgare! Skrämmande acceptans från alltför många kring dylikt.
Apropå frågan vad för rättigheter ska vi komma ihåg att vi betalar skatt för detta och har all rätt att kräva att skiten fungerar och ifrågasätta i 180 och som sagt;Skicka gärna klagomail till deras epost på polisen.se, någon stackare får läsa dem och svara på dem, de har även en officiell facebooksida där man kan skriva sina negativa erfarenheter så att andra också ser dem. Polisen kommer då att stänga av dig från den sidan samt ta bort (censurera) dina inlägg, de gjorde dem på mig. Gör de detta så måste ni anmäla dem för brott mot regeringsformen också, då man inte får utöva censur i allmäna sammanhang enligt dessa lagar. De gör fel och de vet att de gör fel när de gör det, men de spelar poker med dig, syna dem och anmäl, stick dem i ögonen med tandpetarna allt vad ni kan!!!!! Skrämmande acceptans och tystnad!
kan man anmäla snutar långt i efterhand? jag har blivit stoppad och med tvingad under ytterst tveksama situationer flera gånger och då fått böta för ringa osv fast det varit mitt på dagen och jag varit frisk och glad typ :) men nu börjar det bli ren förföljelse tycker jag och blir så förbannad på dom så jag vill anmäla.. har även blivit anmäld av själva polisen också för saker som dom tror man hittat på bara för dom vill bygga på ens register och göra så man får kuk på riktigt, blivit sprayad och fått råpisk så man har legat på akuten... fast den gången försvann 3 anmälningar bara för jag hamnade där.. väldigt lustigt! något jag lärt mig iallafall är att aldrig prata med dom under förhör utan försvarare.. de hotar alltid med någon dag i buren och att det tar längre tid men det är det lätt värt! fan vad jag ångrar att man inte lärde sig det tidigare
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Kolla med åklagare om du har tillräckligt underlag för väcka åtal. Går att få kortare gratis jurist/advokat rådgivning kring d mesta i flertalet kommuner.
Producent
2013-01-04 16:44
Jag har hört att många sthlmssnutar gillar att skjuta med pickadollen.
Hur lång tid efter man kan anmäla beror väll lite på prespektionstiden för det ev brottet. Eller du kan säkert anmälla efter den gått ut med. Men då kommer det inte att ske någon utredning.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Machete vad menar du? Forward / Fiyah fick bara ett plötsligt hat när jag läste tråden haha! nästa gång ska jag anmäla röven ur dom tror dock det är lönlöst nu
Producent
2013-01-05 13:33
Vanilla Bara att de är skjutglada i Sthlm.
Ah är ju bara att lägga ner sporten om man inte fixar det.,. MEN nån gräns finns det ju ;) peace gangstaz
Svaret blir detsamma som om frågan varit "Varför väljer du att bo på landet?" Ni har gott om rättigheter men samtidigt inga. I Sverige så beror allting på situation och person och där förvisso vaga riktlinjer men inget är hugget i sten. Upplever polisen att de har anledning att handla på ett visst sätt så har de rätt att göra det. Vill de söka igenom dig och dina polare så får de göra det och ni är skyldiga att sammarbeta. Upplever ni att ni blivit kränkta får ni göra en anmälan som med största säkerhet kommer att hamna i papperskorgen.
Every man is a born loser. Not every man is a born winner.
Vet. Så har d jobbat i decennium. Problemet är att det inte går att anmäla..... Eller visst kan man anmäla men det absurda är att det inte finns oberoende kontroll och tillsyn, anmärkningsvärt! Och hopp om politisk vilja finns inte med Sveriges justitieminister. Ask har haft sex år på sig att fundera kring polisens misslyckande. Om hon inte kommer vidare i dessa funderingar bör regeringen låta någon annan ta över som justitieminister.