Det här med julklappar...
Så vi är väääldigt många i min familj. Jag har fyra stycken syskon, plus tre halvsyskon som jag ändå är väldigt nära. Sen såklart mina föräldrar. Bara där är vi nio personer. Tre av mina syskon har barn, varav ett av dem har två. Då är vi plötsligt uppe i 13 personer. Sen har jag min flickvän också. Tidigare har vi köpt presenter till varandra, vi syskon och så, till alla. Men nu när vi är så många så har det blivit väldigt dyrt. Julen sker ju bara en gång per år och allt det där men ja, det är ju inte bara jag som tycker det här börjar bli dyrt av oss. Jag pratade med en polare och han tycker det är galet vi har gjort tidigare. Blir typ som billigast 300kr per person. Om man har tur. 4-5k för julklappar. Nog är det lite väl dyrt. Sen att försöka lista ut något som den andra personen vill ha är inte det lättaste. Så vi har börjat fundera på hur vi ska göra. Typ någon lottdragning där alla köper till en person i familjen, fast vi är ju ojämt antal, så det går ju inte riktigt. Till föräldrarna är ju självklara, och till barnen hittar man alltid nått. Hur gör ni där hemma? Och har ni några förslag på hur vi kan göra?
Producent
2012-11-24 13:05
Jag skulle säga strunta i julklappar, det har min familj gjort i flera år, kostar redan så mycket pengar med mat, julöl, glögg, choklad, pynt, gran och annat skit. Men det var nog inte det tipset du ville ha. Bestäm er för att bara köpa julklappar till barnen.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Klart barnen ska ha julklappar det är ju deras höjdpunkt med hela skiten, dom vuxna kan ju alltid komma överens med hur det ska funka för där är ju inte julklapparna alltihopa utan den sociala aspekten är väl aningen viktigare. Dock är jag och har alltid varit ett stort fan av julklappar, man säger vad man vill ha och har man tur dyker skiten upp där och ger en ett leende på läpparna eller så får man den där jävla stickade tröjan som man hatar och använder i 2 timmar samma dag sen gömmer i garderoben Fokusera på flickvän/mor/far/ungarna imo och kom på någon lösning med syskonen (beroende på ålder)
I.C.T.W Ill be heading out soon
sluta mata barn med att det ska vara en höjdpunkt att få saker i en lätt överdriven mängd. det är inte snällt mot någon förutom handeln.
"It is the prohibition that makes anything precious" -Mark Twain
Word, Blweria . Jag har officiellt lagt ner julen. Ganska märkligt då den enda anledningen vi egentligen började fira jul i min familj var för att morsan och farsan inte ville att jag och min syster skulle känna oss utanför. I min familj har det aldrig för Jesus och Mesus osv, utan bara en högtid där vi träffats, ätit och bytt ut presenter. Men jag har huttat all juldekoration, granar och allt annat kommersiellt skräp. Man ska fokusera på att träffas och umgås istället. De bästa sakerna i livet är inte saker. Kommer lära mina framtida barn att vara kreativa och därmed inte få köpa julklappar mer än typ 100 spänn. Det är tanken som räknas. Furaha kwanzaa
At the gates of Eternity...
Producent
2012-11-24 16:13
sponsra handeln = sponsra samhället. har man råd ska man köpa saker! fatta hur många personer som är beroende av att folk köper julklappar, hur många butiker som skulle totaldö om det inte vore för decembers siffror (i synnerhet såna här små skitbutiker som bara säljer krimskrams, MEN som trots allt sysselsätter folk och säkert har typ 90% av sin försäljning i december). jag är inte heller något fan av julklapps-hysterin, framför allt när det gäller vuxna människor, men julhandeln är viktig
https://soundcloud.com/jakkthemixer
Producent
2012-11-24 16:19
Räcker det inte med att jag köper julmat, julöl, julgodis och glögg? Sen spenderar jag massa pengar på julafton och juldagen på krogen.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
JAKKHAMMER : Som Dopeness säger, räcker det inte med att folk köper allt annat skit?
Producent
2012-11-24 16:28
alla spenderar ju såklart sina pengar enligt eget huvud, jag reagerade bara på "det enda man sponsrar är handeln"-mentaliteten jag såg i ett inlägg och ville slänga in mina tankar kring detta
Hur står det till med mattekunskaperna om alla inte får presenter vid lottning bara för ni är ojämt antal? Alla skulle ju ge till en annan person vilket leder till att alla skulle få en present. Men jag tycker ni skall skita i julklapparna. Lägg ihop pengar till ett kalasstort julbord eller något annat trevligt istället. Kanske presenter till barnen. Men de kan säkert klara sig med en mindre mängd.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Och även om ledarna i Pantrarna är före detta kriminella. Betyder det inte att de inte gör ett gott arbete.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Fiyah : Fel tråd hehe :)JAKKHAMMER : Mannen! Don't fall for Babylon's BS!
fatta hur många personer som är beroende av att folk köper julklappar hur mycket skräp ska behöva tillverkas, köpas och slängas(i tredje världen) innan vi ändrar inställning till livet?
julen är för det första ett jävla hyckleri.
vidare är det mass-hysteri.
som tillslut landar i en av familje-olyckornas högtid.
verkligen värt dom nya hörlurarna som man egentligen inte behövde?
Fiyah: Fel tråd hehe :) det är inte lätt men ibland händer det :p
Bc/blweria Skyller på iphonen.
Vi har gjort så att alla köper en julklapp som ska va passande till alla sen så har vi lottat ut dom :) Man kan också köpa julklappar parvis, de kan ju halvera julklapps mängden i många familjer.
Ta mig inte seriöst Jag är inte på riktigt
Producent
2012-11-25 11:32
JAKKHAMMER Så butiker i länder som inte firar jul går inte runt ekonomiskt?
Producent
2012-11-25 12:53
Jag pratar som sagt om handeln i allmänhet.. går handeln dåligt påverkas anställda i butiker, anställda på företag som tillverkar produkterna som butikerna säljer, transportföretag och lager som hanterar produkterna, o.s.v. o.s.v. = inte bra. då tråden handlar om julklappar tillade jag att många butiker (och därmed företag i andra branscher som är direkt kopplade till handeln, som de jag listar ovan) lever på julhandeln eftersom vinsten som görs där gör att många butiker har råd att gå lite sämre resten av året. Jag förstår inte hur man kan tvivla på detta, det är ju ganska logiskt. I de länder som inte firar jul är handeln givetvis inte beroende av julen och därför är den heller inte anpassad efter den, det är också logiskt... Man kan i stället jämföra det med t.ex. länder som lever på turism; vad tror du händer när folk plötsligt slutar resa till de länderna? Så visst, alternativet är ju såklart att lägga ner alla företag som är beroende av att folk handlar annat än det allra mest livsnödvändiga, men som vårt samhälle är uppbyggt skulle det vara ganska katastrofalt (sen kan man givetvis ha åsikter om just den saken, men nu är det ju så det fungerar) Lämnar denna diskussion nu, jag ville bara nyansera tråden litegrann (men jag är väl bara hjärntvättad av babylon) :)
när min morfar var liten, och det var jul, fick han en bok, och sen fick kiddsen käka hur mycket nötter och frukt de ville medans de vuxna drack kaffe och åt kakor. Old times use to be the best times.
www.enrichopic.spreadshirt.se YOU wont be disapointed.
Producent
2012-11-25 14:42
Vi brukar offra en familjemedlem varje jul istället för att ge varandra massor med julklappar.
Skyller på iphonen it´s suppos to be a smart phoen...
THE_JAKKHAMMER
samhället är då fånge i konsumtionens återvändsgränd :D.
---
diwety
Du kan ju vara kreativ och måla tavlor typ.. alternativt använda någon annan skill som du har :D.
Men att köpa julklappar till så många känns lite överdrivet.. Om du inte känner att en person verkligen är in need av något så kommer nog presenten ändå inte vara användbar. (mer än en stickad tröjja som används 2 timmar innan den göms undan)
Så det känns som att kidsen är de enda som "behöver" en julklapp (vill juh inte vara den tråkiga mor/farbrorn).. Sen om du väljer att köpa leksaker/spel eller böcker är upp till dig men jag antar att föräldrarna har större koll på vad dem vill ha och kommer definitivt ha större budget på presenten.. så det är ingen ide att skina.. Och kidsen kommer ändå favorisera 1-2 presenter och glömma resten, lol.. Så why bother.
Blweria
it´s suppose to be a smart phone... the person has to be clever enough,
to even handle a smart phone..
-? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-
Jag pratar som sagt om handeln i allmänhet.. går handeln dåligt påverkas anställda i butiker, anställda på företag som tillverkar produkterna som butikerna säljer, transportföretag och lager som hanterar produkterna, o.s.v. o.s.v. = inte bra. Inte för att vara sån, men so what? Att de anställda lider av det, är ju tråkigt. Tillväxt hysterin är bullshit. Att du gått på den är tråkigt dock, men jag kan inte klandra dig. Jag var också där för några dagar sedan. Som Blweria sa, vi måste börja skilja på saker vi faktiskt
behöver och saker vi
vill ha.
Och att jämföra turism med julhandeln är långsökt som fan hehe.
Lämnar denna diskussion nu, jag ville bara nyansera tråden litegrann (men jag är väl bara hjärntvättad av babylon) :) Ledsen att behöva säga det, men inget var nyanserat med det du skrivit hittills hehe. Häng lite mer i politikforumet.