I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sydamerika

Övrigt - Blandat

2012-11-20 18:33

Sydamerika

Hej hej

Jag ska iväg nu om några veckor och resa runt i Sydamerika. Har tänkt att börja med Kuba och sedan på något sätt ta sig ner till kontinenten söder om. Någon som har rest runt/backpackat i Sydamerika? Har en budget på 70-75 000 tusen och oroar mig för att det inte räcker särskilt långt. Har tänkt att besöka denna förbannade Machu Picchu och sedan fira karnevalen i Rio i början av februari månad.
Frågor angående resan;
Hur bör jag boka min resa dit samt hem?
Priser på flygresor, t.ex Peru till Brasilien
Platser/områden att besöka
Platser/områden att hålla sig borta ifrån
Allmänt, vad man bör tänka på

Tips och råd uppskattas!

pistol
Poet

2012-11-20 18:54
Brasilien är dyrt, have that in mind.

Och ska du resa från land till land, försök res med buss så mycket du kan. Billigare. Så vidare du inte tänker snorta koks och supa varje kväll, så ska du kunna klara budgeten :)
At the gates of Eternity...

2012-11-21 00:54
Jag vet inte hur du gillar att resa, men jag lyckades leva på csn (var inskriven i skolan då), dvs typ 1000 $/månad i tre månader. Jag hade sparat 10-15k som i princip gick åt flygresor till Sao paolo, bogota-new york och new york-hem. Från Rio åkte jag buss hela vägen till Colombias norra kust. Många timmar, men så jävla värt. Grym frihetskänsla att på 20 minuter packa väskan och sticka vidare, se hela kontinenten och träffa otroligt mycket folk. Men på min budget kan du inte äta särskilt gott, åka till amazonas eller göra andra dyra turistgrejer, vilket du verkar ha gott om utrymme för. Bolivia, Peru, Ecuador är nog billigast, sen Colombia, Argentina, Brasilien i stigande ordning.

Spenderade mest tid i norra Argentina, Bolivia och Colombia, och alla tre är helt fantastiska. Som sagt, vet inte hur mycket tid du har eller hur du gillar att resa, men för mig var allt helt oplanerat och jag hakade mest på folk som jag gillade på olika saker typ.

Om du vill vara mer effektiv än mig tror jag flygbiljetter ligger mellan 3-6k. Det är dock ofantligt mycket större än vad man tror och det tar lätt 5 timmar att flyga från Peru till Rio/Sao Paolo.

Förutom alla självklara grejer som macchu picchu, iguazu falls, rio osv finns det en hel del pärlor. Dessa är mina favoriter:

- Tayrona Park, Colombia. Ett paradis som saknar bilvägar, du måste vandra genom djungel i typ två timmar för att komma till strandreservatet på andra sidan. Pirates of the caribeean stränder, väldigt lite folk, absolut noll tempo och hängmattor på stranden. Rekommenderar att hitta ett skönt crew, packa massa färsk frukt innan, massa rom, en fotboll/kortlek/böcker, lite gräs (göm väl!) och bara hänga där ett par dagar.

- Salar de uyuni, Bolivia. Flerdagarstur i den berömda saltöknen, mitt bland de ensliga anderna. Sinnessjuk natur, och som högst tror jag man hänger på platta högländer upp mot 5000 meter.

- Worlds deadliest road, Bolivia. Man cyklar mountainbike nerför bolivianska platån in i djungeln, på en väg som betraktas som den "farligaste i världen". Lianer och vattenfall överallt, sjukt adrenalinpumpande och livsfara konstant överhängande. Grymt, men ta det lugnt, det är alltid någon idiot om året som cyklar utför och faller ett par hundra meter.

- Nordvästra Argentina. Googla runt på områden som Jujuy och salta. Chilla runt i vinbodegor, kolla på regnbågsbergen och smaka på det tveklöst bästa köttet i världen.

- San Pedro. Det här är ett tips som man får ta till sig på egen risk. San Pedro är det laglösa fängelset där Jonas Andersson satt fängslad under många år. Har man sett Get the gringo med Mel Gibson förstår man ungefär hur det ser ut där inne. Vi lyckades muta en vakt ca 400 kronor för att komma in. Där inne mötte en fånge upp oss och visade oss runt i fängelset, kartellkungarnas villor med tillhörande familjer, kokainfabriken, och de råtthål som andra intagna bodde i. Vi avslutade med att ta en bärs i baren och prata mer om dynamiken i fängelset. Förmodligen det mesta intressanta samtalet i mitt liv.

Det blev lite långt detta, och ändå finns så mycket mer att berätta om, men hoppas det var någon hjälp. Ställ gärna fler frågor. Jag vill bara passa på och varna för att aldrig resa runt med några droger, och i allmänhet vara jävligt försiktig med sånt. Försök att smälta in på kvällarna om du är i städer, så länge du inte har en systemkamera runt halsen när du ramlar in i en favela bör det dock vara ganska lugnt. Jag skulle för övrigt tipsa om att hitta ett boende i någon av rios favelor, bara för någon dag. Livet där inne återfinns ingen annanstans.
Producent

2012-11-21 11:01
Ni som har hängt eller ska hänga runt i sydamerika, kan ni spanska och portugisiska eller hur tar ni er fram?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2012-11-22 15:00
Tack ska ni ha!
Vi är inga höjdare på varken spanska eller portugisiska. Jag vet att detta kommer att vara ett hinder, men det får bli så.

Statesofmayhem

Hur bokade du dina resor? Före eller under resans gång?
pistol

2012-11-22 19:12
faan va härligt de låter! hade varit sjukt pepp.. men 70-75K låter som jävligt mycket? alltid fått för mig det varit billigt att hänga i sydamerika
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2012-11-22 21:44
Fan vilken skön tråd! :D

Men det kan nog bli extremt svårt om du inte kan spanska vill jag tro, det har vänner till mig förklarat iaf. De som kan spanska klarar sig utmärkt, de som inte kan språket kan få otroliga problem i mindre byar, längs gränsen, ute i djungeln osv.

2012-11-27 05:13
Jag bokade en tur&retur-resa till och från sao paolo, men använde bara resan dit. Andra flygresor bokade jag på resande fot, allt var som sagt oplanerat. Bussresor var skitsamma, tog en taxi till "centralen" och väntade typ.

Angående språket, det hjälper helt klart att prata spanska, framförallt i mindre städer eller om man bor i mindre turistiga områden. Att det är ett krav däremot, är rakt av en lögn. Det är helt otroligt hur mycket spanska man kan när livet hänger på det. Det kanske är ett dumt tips från mig, men jag skulle inte tänka jättemycket på språket. För det första lär man sig sjukt fort när man måste. För det andra, och ännu viktigare, så länge man inte skäms för att framstå som en jubelturist och är helt okej med att gapa destinationer man önskar på bussterminalen är allt lugnt. Men det kommer vara svårt att närma sig människor, det får man vara beredd på. För mig funkade det ganska bra att utstråla vilsenhet, gapa och gestikulera vilt. Men alla kanske inte gillar det.

2012-11-28 08:13
http://www.aljazeera.com/video/americas/2012/11/201211278534992884.html

Om du drar till Cuba,vilket jag rekomenderar starkt!!
CUC valutan är dyrt som fan,men det finns sätt att handla med pesos det löser sig.
Platser i Cuba jag rekomenderar förutom Havanna ; Santa Clara (Che's masoleum),Vinales,Varadero,Isa de Juventud,Holquin.

Ha det fett kul mannen
 http://www.inminds.co.uk/boycott-israel-2012.php
Graffare

2012-11-28 20:49
Va e massa i Sydamerika 2007-2008. Gjorde först en 3 mån resa till Peru, diggade det som fan så blev en till, och sen en till och runda av med en resa till Bolivia, Argentina och Uruguay. Så ca 1 år som backpacker i mestadels Peru och Argentina.

Hur bör jag boka min resa dit samt hem? Leta upp en sån där sida som tar fram bästa priser för flyg. Sen sidor för bästa priser för hotell,hostel o så (undvik gärna alla mellanhänder). Pussla ihop så mycket du kan själv. Blir ofta typ 10000% billigare än att köpa paket.

Priser på flygresor, t.ex Peru till Brasilien
Jag la runt 7-9000 på tur och retur till Sydamerika varje gång. Men priserna kanske har ändrats nu.

Platser/områden att besöka
Beror på vad du vill göra,se,uppleva??? Själv är jag kanske rätt egen när jag reser, så kanske inte kan ge några bra råd där. De flesta gångerna boka jag bara flyg och några dagars hotell i närheten. Sen lät jag resten sköta sig själv. Bara hoppa all planering o se vad som händer. Gilla o bara flumma runt, träffa folk, uppleva kulturen, ta en öl eller två, eller tre eller fyra....Men jag vandra till Machu picchu. Det va riktigt nice. 4 dagar. De är dock ruiner hela vägen så när jag väl va framme orka jag inte med en till. tog nått foto och sen tåget tillbaka direkt. Iguazu vattenfallen såg jag också..riktigt jävla nice! Men från min sida är det mest rekommendationer av städer du kan få. Gillade verkligen Cuzco,Arequipa och Mancora i Peru.

Platser/områden att hålla sig borta ifrån
Kan inte komma på något just nu

Allmänt, vad man bör tänka på
Ficktjuvar, tjuvar och folk som kommer försöka hustla dig. Flasha inte saker av värde på fel platser. Jag klara mig, men jäkligt många andra blev av med grejer.
Ha alltid koll på dina grejer. Själv hade jag inte ens plånbok utan bara några mynt o sedlar i fickan för varje dag o ev kort för att ta ut pengar. Jo ordna ett extra kort o ta med. Om du skulle bli av med det ena kan du klara dig med det andra.

Ok 70-75000. Det hade jag klarat mig på Sydamerika i ca 2 år. Men då räknar jag med att du har tänkt att göra en massa mer saker än att bara bo,käka,dricka,resa.
Jag tror det kommer räcka hursomhelst.

Angående språket. Tyckte det va halva grejen o kunna snacka med folket där, så plugga spanska innan och på plats, som typ blev flyande eftersom. Men va också mycket på backpacker hotels, där är det nästan bara engelska som snackas. Britter,tyskar,holländare,amerikanare,fransmän överallt men också en och annan nordbo. Jo hotell och hostels finns typ överallt. Även i byar långt borta från turiststråken hade jag aldrig något problem att hitta boende. Mer allmänt: Du måste åka till Sydamerika! Där är livet! Ska boka en resa till Brasilien så fort jag har möjlighet.

Bara fråga om du undrar något

2012-12-03 15:38
Känns bra när ni berättar om era erfarenheter. Mamma tror att jag kommer att dö på resan och har försökt att få mig att åka till trygga Australien ist : )

Har köpt en biljett till Buenos Aires nu den 20'e.
Tack för alla tips allihopa. (Tayrona Park och saltöken området i Bolivien har verkligen väckt vårat intresse)
pistol

2012-12-03 16:16
Central America är också en grov höjdare att resa igenom :)
Men Cuba som sagt,man kan kirra fett billiga biljetter från hela latinamerica till Cuba.
Dit ska du dra,det blir grovt. I'm Rick James...enjoy yourself
 http://www.inminds.co.uk/boycott-israel-2012.php