I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Snodd jacka som dyker upp på blocket

Övrigt - Blandat

2012-11-14 21:23

Snodd jacka som dyker upp på blocket

Yes, blev av med vinterjackan för 1½ vecka sedan på en föreningsfest och i torsdags i förra veckan dök en likadan upp på blocket och säljs alldeles för dyrt för att vara i andra hand. Den ligger ute för en hundring mindre än nypriset jag gav, är samma storlek, nästan ny osv. Kan såklart inte vara helt hundra på att det är min men känner mig relativt säker. Har kollat upp killen som säljer den, hittar honom på fb osv genom hans tfn-nr.

Så nu, vad till att göra? Vill nästan hellre ha tillbaks grejerna som fanns i jackan, hörlurar osv, men känns som en långshot. Kan antagligen belägga, iaf för mig själv, att det är min jacka då jag hade lagt näsdukar i en ganska skum ficka som inte är så lätt att hitta.

Jag antar att jag begår ett brott om jag möter upp killen med jackan och snor tillbaka den? Nästa alternativ är väl att skicka ett sinneslöst argt jävla mail och försöka kräva tillbaks den(alt grejerna som fanns i jackan). Jag har hans hem-adress osv vilken jag kan trycka med.

Ett tredje alternativ är att polisanmäla och anmälan till blocket. Men det är väl det sista jag kan räkna med gör någon skillnad åt min situation där han har min vinterjacka och jag glider runt och har det kallt.

Någon annan bright idé? Någon som anmält liknande till blocket och vet vad dom gör åt det?

Hepp och pepp

2012-11-14 21:28
Har du något som bevisar att den är "din"? Annars är det svårt.

Min mammas jacka blev stulen en gång. Men vi hittade personen. Hon hade svårt att förklara företagsnamnet på jackans rygg vid konfrontationen... ;)

Poet

2012-11-14 21:40
Jag antar att jag begår ett brott om jag möter upp killen med jackan och snor tillbaka den?

Yes it is och om du har fel, så kan det få förödande konsekvenser om du har med fel människa att göra. Och det är verkligen inte kul att bli anklagad för något man inte gjort.

Jag hade rekommenderat att du skickar ett e-mail, säger att du är intresserad. Be han att skicka fler bilder, fråga vart han köpt den osv. Om du är 100% säker på att det är din jacka, så är Blocket-snubben antingen tjuven själv eller så har han köpt den av tjuven.

Var beredd på att du kanske måste tortera någon.
At the gates of Eternity...
Poet

2012-11-14 21:40
Spoiler:P

2012-11-14 21:44
Alltså vi får anta att den är min, vilket jag kommer kunna känna av när jag ser/provar den. var lite konstig dragkedja, fläckar från halloween-utklädnad osv. och speciellt om jag hittar näsdukarna i den undamgömda fickan.

Är det inte min är det här ju ett icke-problem. Har inget som gör att jag kan bevisa att den är min som skulle hålla som riktigt "bevis" ändå.
Hepp och pepp

2012-11-14 21:49
BC99, jo tack, det vet jag. På fb gillar killen bmw, audi a5 och pitbull(artisten). Im shitting my pants over here!
Nej, men det jobbigaste skulle vara om jag på något fucked upp jävla sätt begår ett brott genom att sno tillbaka jackan, och dessutom åker dit för det. Han kan alltid gå tillbaka och visa att han bara har försökt sälja sin jacka, "bevisen" ligger liksom emot mig just nu.
Hepp och pepp
Poet

2012-11-14 21:59
Dawg: Det är där du ska tortera fram ett erkännande, spela in med mobilen ;)

Haha, du får helt enkelt ta med dig några pålitliga polare och utan våld eller drama förklara att du vill ha tillbaks din jacka, om du vet att det är din.

2012-11-14 22:01
Med tanke på att man begår ett brott om man tar tillbaka sin stulna cykel utan att först ha polisanmält att den är stulen så känns det lite som att det är samma sak här.
Om du vill göra det lagligt så måste nog först anmäla att din jacka är stulen, och sen gå till polisen med att du har hittat den på blocket.
FUN LIGHT!!<br>

2012-11-14 22:03
Med tanke på att man begår ett brott om man tar tillbaka sin stulna cykel utan att först ha polisanmält att den är stulen så känns det lite som att det är samma sak här.

wow, måste vara den längsta meningen jag någonsin skrivit
FUN LIGHT!!<br>

2012-11-14 22:44

nja..riktigt så är det väl inte...ser du någon sno din cykel kan du med allt nödvändigt våld ta tillbaka den utan att lagväktaren ska ens höja på ögonbryna. OCH den som försökte ska åtalas, vid anmälan, för försök till stöld.
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2012-11-14 22:57
Det jag menade var om cykeln redan är stulen. Om man däremot ser någon sno ens cykel är det nog säkert som du säger.
FUN LIGHT!!<br>

2012-11-14 23:24
jag skulle kunna tänka mig att man får ta tillbaka sin cykel om den har unika drag eller om det finns utmärkande saker på den.

-Mark Twain

2012-11-14 23:25
men ja....överlag så måste man ju kontakta kling eller klang

-Mark Twain
Producent

2012-11-15 14:34
Som sagt du behöver mer kött på benen innan du överhuvudtaget bör anta att det är just din jacka.... Att den säljs dyrt är väl snarare en indikation på att det inte är stöldgods?
 https://soundcloud.com/jakkthemixer

2012-11-15 14:42
Att den säljs dyrt är väl snarare en indikation på att det inte är stöldgods?

det kanske är det som är den listiga planen...att ingen ska misstänka :p

-Mark Twain

2012-11-16 00:27
whoa köp & sälj, var nog största hälar forumet för många he,he
Dra åt helvete

2012-11-16 17:45
Han lägger väl upp den på nätet för att sälja den dyrare.
Skulle han sälja den som stöldgods vill nog inte en köpare betala i närheten av vad han kan få om köparen tror den är lagligt införskaffad.

Du skall inte sno tillbaka jackan, du skall övertyga honom om att det är till hans fördel att lämna tillbaka din jacka.
Det gäller att vara lite lurig han vet ju inte vad du vet om eller vad du är för lirare.
Poet

2012-11-16 20:33
Du skall inte sno tillbaka jackan, du skall övertyga honom om att det är till hans fördel att lämna tillbaka din jacka. Det gäller att vara lite lurig han vet ju inte vad du vet om eller vad du är för lirare.

Exakt.
Toastare

2012-11-17 12:05
1. Antingen så är det hans telefonnummer och då är det inte snodd. Eller är han korkad som inte har en kontantkortstelefon.

2. Hittade du honom på FB och du VET att han var på festen? Eller vad hjälpte det dig? Bor han i närheten när du kollade upp honom på ratsit, för om han heter nått ovanligt så du hittar honom på FB så borde du väl hitta honom på ratsit också.

3. Det säljs sjukt mycket rackade jackor, från butik och folk. Har du en sån jacka... Northface, fjällräven ...eller kanske till och med en gåsjacka. Så kommer du hitta massvis med liknande jackor.

4. En snodd jacka är ofta billigare på blocket/tradera än en köpt, eftersom de saknar kvitto och en köpare som gör "ett kap" skiter i och ställa frågor, då de vill spara pengar.

men om du vet att det är din.. så är det väl bara att ringa polisen igen. För du har väl redan gjort en polisanmälan? Låter som det är en dyr jacka och 1000 spänn i självrisk när du köper ny jacka är ju bättre än ingen jacka alls.
Jag skyller allt på Emma!

2012-11-17 17:31
haha ja polianmälning är ju alltid det sista man gör i sådana här lägen. Säger väl ett och annat om hu den verksamheten fungerar. Skicka ett mail, är det han som snott den blir han rädd och A. tar bort jackan från blocket eller B ger dig jackan tillbaka. Gör han inget utav detta så har han inte snott den, och du är då således ute på fel spår. DONE FINITO
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.
Toastare

2012-11-18 07:37
Klart man polisanmäler för försäkringens skull? Man skiter väl i jackan. Snubben lär knappast "bli rädd" för att han får ett mail "hörru du snodde min jacka" ...jaha? Man kan ha både namn, telefonnummer och adress till en sån person, polisen gör inte nått.. hur ska han bevisa det om inte hans mamma sytt fast namnlapp i jackan?
Jag skyller allt på Emma!

2012-11-18 10:03
Det låter ju som att jackan är baxad när den går för nästan nypris på blocket. Baxad och ny. Jag menar, annars hade väl säljaren bara glidit förbi affären och lämnat tillbaka jackan om han ångrat sitt köp? Eller har han slarvat bort kvittot? Ja, då säljer man inte jackan för nypris minus hundra spänn... Utan billigare just för att kvitto saknas. Lite inne på Bountys punkt numero 4.

Maila säljaren, visa intresse. Fråga om skick, kvitto samt varför han vill sälja jackan? Typ "den är ju asnice, hur kan du sälja den...", spela lite dum. Du måste fråga om kvitto, för om det är en dyr jacka vill du ju självklart ha med kvittot om något skulle gå sönder t ex.

Vad förväntar du dig av snuten? Och vad hade du tänkt säga till dem? Att du hittat en likadan jacka på blocket som den du blivit av med? Du kanske kan ringa och fråga om tips, typ vad du kan göra om det visar sig att det är samma jacka? Men jag vet inte, har inte allt för höga tankar om snuten... Vet inte riktigt hur mkt de kommer engagera sig i ditt fall. Men kör på, alltid värt att testa.

Och anmäl för försäkringens skull!

Håll oss uppdaterade.
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!
Rappare

2012-11-18 12:48
Har inte läst igenom allt, men jag hade skrivit ett lugnt och sansat mail där du förklarar att du vill ha tillbaks din jacka och att du kan (var väldigt tydlig med detta) bevisa att det är din. Du säger också att du inte kommer gå vidare med det till polisen om denne vänligt går med på att lämna tillbaks jacka samt innehåll.

Kolla användarens andra annonser också, chansen finns ju att denne är så dum att han slängt upp hörlurarna till försäljning också.
Rappare

2012-11-18 21:04
ja du.. Surt läge. Det bästa och mognaste du kan göra är ju polisen helt klart.

alternativt att du som ovanstående skrev. Skicka ett mail te han och förklara läget.
Skulle kunna dra en "fuling" och säga att en kompis såg när han tog den.

Hoppas det löser sig för dig =/
Min signatur är inte så viktig

2012-11-18 22:32
testa ring han och säg att du vill köpa den, gå hem till han och säg att du vill prova satt den sitter bra och så när du har den på dig kan du nog säkert säga om de är din eller inte, om de inte är de så skit i de bara å säg att den inte passar eller nått, eller om den är din så kan du prova springa eller ta med nå biffiga homies som nån annan föreslog.

hoppas du får tillbaks den i alla fall, lycka till!

Rappare

2012-11-18 23:02
som joppee skriver.
Känner du att de är din så säger du...

Jag känner på mig att du har näsdukar i en ganska skum ficka som inte är så lätt att hitta

Då tappar han nog hakan !! =)
Min signatur är inte så viktig