Flerstavsrim utanför hiphop?
Ja, undrar helt enkelt om någon kan visa exempel på folk som använder dubbelrim, voakalrim whatever som inte håller på med hiphop. Allt förutom dikter. Jag undrar om Seth Green vet vad han gör eller om det bara är slump? :P I jingeln till Family Guy hör vi ju: lucky there's a man who / positivly can do laugh and cry / Famly Guy Tror inte det är slump då ibland när de har sånginslag i avsnitten brukar det komma nåt dubbelrim också :)
Nu är det du som stängt in dig i någon låda tror jag. Du hittar flerstaviga rim inom nästan alla genrer av musik med text.
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
vad är skillnaden på flerstaviga rim och vanliga rim? ge exempel thank ju
AIK ARSENAL "Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
jaojao lyssna på mer ohiphoplig musik
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
vem fan lyssnar på hiphop??????????????
Dra åt helvete
Veronica Maggio använder en del. Kan iofs ha med Kihlen att göra.
Manel skrev: Nu är det du som stängt in dig i någon låda tror jag. Du hittar flerstaviga rim inom nästan alla genrer av musik med text.jag väntar...
Im a big big girl in a big big world
ola magnell är rätt duktig på sådant vill jag minnas.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Haha närminnet allltså :/ Jag tänkte skriva att det förmodligen redan finns en liknande tråd men att jag inte hittar den. Hade ingen aning om att den var så pass fräsch än mindre att jag hade varit aktiv i den Scrotum langa Scrubs-avsnittet :D
hahaha Aneek!
jaojaojao Haha närminnet allltså :/ fast den andra tråden gjordes ju för 8 månader sen.. hur långt är ditt närtidsminne egentligen??
jaojao_ skrev: Scrotum langa Scrubs-avsnittet :DHaha, jag tror inte att jag har tittat på ett enda Scrubs-avsnitt sen jag skrev i den tråden.
För övrigt var det jäkligt nyligen den tråden var aktiv, jag trodde det var flera år sedan.
hittade inte cornelis original, letade inte så länge iofs.
tror det mest har med själva versmåttet å göra, men dom klämmer in lite klassiska hiphop-tvåstaviga rätt ofta.
Ridå
vet inte varför det ser ut sådär, videorna har ni iallafall. uggla rimmar flerstavigt rätt ofta också, "högerskärm" å "bötespärm" bla i PF å "ta ett par järn" å "damernas värld" i nån låt minns inte vilken.
Ridå
Vem bryr sig, lyssnar man på rock eller pop utifrån hur avancerade rim artisten använder har det gått för långt..
Keep your opinion to yourself nigga no one asked you
IndolentNY P22 Fruktansvärt efterbliven kommentar. Tror du att jag tittar på Family Guy bara för att få höra jingeln? Tycker det är intressant bara
IndolentNY P22 Inom hip hop är rimmen viktiga. Det är en del av hela genren och därför man säger "spitting some rhymes". Det är likadant i poesi. Skriver du en dikt där allting rimmar på jag/ dag, så/ blå, fin/ min så lär du inte få särskilt stora applåder av poeter, om det inte är så att du är 10 år och precis har skrivit din första dikt.
Att skriva poesi på rim ö.h.t. har väl inte varit sådär glödhett de senaste 50-60 åren.
Det är i och för sig sant :P Kanske dålig jämförelse. Min poäng är att fyndigare rim är en del i att avancera upp sig inom rap.
Fruktansvärt efterbliven kommentar. Tror du att jag tittar på Family Guy bara för att få höra jingeln? Tycker det är intressant bara Ungefär lika efterblivet som att starta en precis likadan tråd som man själv deltagit i några månader tidigare?
Inom hip hop är rimmen viktiga. Det är en del av hela genren och därför man säger "spitting some rhymes". Det är likadant i poesi. Skriver du en dikt där allting rimmar på jag/ dag, så/ blå, fin/ min så lär du inte få särskilt stora applåder av poeter, om det inte är så att du är 10 år och precis har skrivit din första dikt. Är väl medveten om vilken funktion flerstaviga rim och framförallt rimscheman har när det gäller rapp. Det påverkar sättet man kan flyta och leverera texten på and all that shit. Det jag syftade på är att avancerade rim i övriga musikstilar egentligen är överflödigt, då man egentligen inte får ett bättre flyt eller mer gung i en pop/rocklåt om det enbart är sång som gäller.
Keep your opinion to yourself nigga no one asked you
A fan! Jag läste nog ditt inlägg lite för snabbt och missuppfattade. Du har rätt i att det är överflödigt i pop och rock :)
Uggla rimmar flerstavigt rätt ofta också, "högerskärm" å "bötespärm" bla i PF å "ta ett par järn" å "damernas värld" i nån låt minns inte vilken. Tror icke själv att Magnus medvetet rimmat specifikt på "damernas värld" och "ta ett par järn", och sen tänkte "Shit vilket fett flerstavsrim!".
Rättare sagt, i deras värld så skulle det nog nästan klassas som nödrim-ish.
Det handlar om metrik..
Det är bara vi hiphopare som tror att det är märkvärdigt att rimma typ: Hannibal Lecter på anstaltens stängsel.. Eller som Hubler drog i en gammal text: Husvagnssemster på supernintendo.
Att dra rimmen till sin spets, det är jag en djävul på.
Till den milda grad då det knappt rimmar alls, källa: Speakon.
Icke hiphopande musiker i min åsikt rimmar inte flerstavigt med hundra procent medvetenhet, utan mer för att det fonetiskt passar bättre eller låter bättre.
Dock många skulle nog tycka att det inom populärkulturen skulle klassas som fuskrim.
Assonans och inrim det är grejer det.
Kolla Isländsk poesi.
Plättlagg/Uggla.
Fuck you!
Hej då!
"Dimorf Metrik Aka Din mammas nya kille"