I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Drog test soc snabbfråga

Övrigt - Blandat

2012-09-19 22:13

Drog test soc snabbfråga

Har soc rätt till att dra in ens pengar om man nekar drog test?

2012-09-19 22:17
det låter som att dom kan det. varför ska du pissa hos dom?

2012-09-19 22:22
Indirekt hos soc, går igenom ett arbetsprogram som soc, a-torget/ams har lagt upp med ett tredjehands partner som rapporterar in allt till soc och ams.

Ska inte pissa men dom har hotat att sätta mig på prov för x ggr / veckan i x ggr / veckor, om jag skulle vara frånvarande någon dag i deras program.

Graffare

2012-09-20 09:25
Är du på soc så har du sålt din integritet till djävulen.

Snart är det 10 år sedan jag gick på soc och jag saknar det inte.
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded

2012-09-20 10:35
Soc alltså..... Faktiskt jobbat med dom som ansvarig/handläggare för folk i behov av hjälp pga bl.a. psykisk ohälsa etc..... Så till Soc asså.... Hamnar man nu där trots allt så ställ krav, ifrågasätt och liknande. Dom är inte vana att medborgare ifrågasätter, grillar etc. (Hur nu lätt d är när man mår dåligt) men komma ihåg att d har makt MEN är en inrättning som medborgare har rätt i att kräva adekvat hjälp, en institution jag har betalat skatt för sen första dan jag började jobba. Jag/vi äger soc!

Om ni visste hur många som hamnar "mellan stolarna" hos respektive tjänsteman/kvinna hos soc! Vissa handläggare med större psykisk ohälsa än den som ska hjälpas. Tyvärr så funkar det mer eller mindre endast om man råkar ha tur och få en "bra" handläggare, ett lotteri, tyvärr. Så funkar det! Oacceptabelt och förkastligt.

Faktiskt anmält par 3 handläggare under en period, ingen aning om vederbörande är kvar i tjänsten, en har slutat vet jag och fick i efterhand offentlig ursäkt.

2012-09-20 21:45
sluta knarka då jävla pucko
Dra åt helvete
Redaktionen

2012-09-20 21:51
det är väl klart att man inte ska kunna nämna att man går på soc utan åtminstone ett smartskaft ska komma in o påpeka att det inte är särskilt positivt

snart spårar tråden ur o helt plötsligt är alla socfall knarkare som borde skjutas fifän
namaste

2012-09-20 21:55
Rösta blått!!!!!! hehe men då försvinner även mitt soc bidrag
Dra åt helvete

2012-09-20 21:58
Typiskt myndighets hot.
De brukar alltid komma med en massa hot o verka som att allt skall vara så strikt.

Tror inte de orkar krångla med att sätta dig på piss bara för du skulle missa någon dag. Är du borta halva veckan eller mer så kan det ju vara en annan sak.
De vill nojja upp dig främst så du skall hålla dig i schack.
Det är deras taktik.

2012-09-20 22:01
Tyvärr så funkar det mer eller mindre endast om man råkar ha tur och få en "bra" handläggare, ett lotteri, tyvärr. Så funkar det! Oacceptabelt och förkastligt.

Så är det, helt sjukt vilka skillnader det kan vara på olika handläggare. Vissa verkar nästan hitta på egna regler.

Blir illamående när jag tänker på det. Fyfan vad glad jag är att slippa det där jävla stället.

2012-09-20 22:04
helt plöstligt har nästan hela whoa levt på socialen yoyoyoyoyo
Dra åt helvete
Rappare

2012-09-20 23:57
Mjae, däremot fungerar det så att om du har för mycket ogiltlig frånvaro i de program/kurser du ska gå så blir du utan pengar. Ska man erhålla bistånd är ett av grundkraven att man aktivt söker arbete eller gör något för att öka möjligheterna till att få ett jobb.

Se till närvara bara så har du väl ingen anledning till nojja över piss?
Keep your opinion to yourself nigga no one asked you

2012-09-21 08:30
helt plöstligt har nästan hela whoa levt på socialen

Ser ut som du springer där mest. Ta en sväng förbi psyket också eller har du fått eget boende?

2012-09-21 13:48
DödenBärAdidas skrev:
Tror inte de orkar krångla med att sätta dig på piss bara för du skulle missa någon dag.

Det tror jag. Soc har blivit fett hårda. Man får avslag om man lämnar in ett papper en dag försent, liksom. Varför skulle de inte sätta honom på piss då?

Producent

2012-09-21 17:15
Mjae, däremot fungerar det så att om du har för mycket ogiltlig frånvaro i de program/kurser du ska gå så blir du utan pengar. Ska man erhålla bistånd är ett av grundkraven att man aktivt söker arbete eller gör något för att öka möjligheterna till att få ett jobb.

Se till närvara bara så har du väl ingen anledning till nojja över piss?

Så ligger det till, och det är inte direkt omänskliga krav heller...
 https://soundcloud.com/jakkthemixer
Producent

2012-09-21 17:19
obs menar inte att praisa soc eller nånting, vet att många handläggare har helt fel jobb (men problemet beror också på alla regler de måste följa, massa byråkrati, jag tror inte det är ett särskilt soft jobb).
men anser man att just krav i den här stilen är orimliga så måste man ju fan vakna upp
 https://soundcloud.com/jakkthemixer

2012-09-21 23:26
3 ogiltiga och 1 sjukanmäld under 5 veckors period (klantade till mig för oanmäld dag efter magsjuke anmälan). Får 600kr avdrag för dessa 3 ogiltiga så ja, blir nojjig för deras hot och det är tillräckligt ner jobbat att vara i deras system.

Nej kraven är inte orimliga, men det känns som dom motarbetare än. Det var jag som satt igång mig själv i aktivitet genom ams och bad min handläggare att hitta något för att jag skulle fortsätta att hålla mig aktiv efter att mitt första program tog slut. Nu kan jag inte dra mig ur deras program, däremot kunde jag ha sagt nej och langat in 20 sökta jobb i månaden med resten av skiten, tills dom börjar dra i en.

2012-09-25 10:26

"men komma ihåg att d har makt MEN är en inrättning som medborgare har rätt i att kräva adekvat hjälp, en institution jag har betalat skatt för sen första dan jag började jobba. Jag/vi äger soc!"

Medborgare har rätt att få en ansökan om bistånd prövad. Du betalar Polisen med, men du kan bli haffad ändå.

Och ja, är du arbetslös och har försörjningsstöd riskerar du reducerat eller indraget bistånd om du skiter i att gå till anvisad sysselsättning (typ AMS eller w/e), allt enligt socialtjänstlagen. Egentligen inte så konstigt alls, om du tänker efter.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-09-27 21:28
Det tror jag. Soc har blivit fett hårda. Man får avslag om man lämnar in ett papper en dag försent, liksom. Varför skulle de inte sätta honom på piss då?

Piss är ju en merkostnad för dem.
De kan ju bara dra in hans pengar om det nu bara gäller frånvaro.
Finns annat med i bilden så blir det en annan sak.