I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

When we grow, this is what we can do - dokumentär om cannabis

Övrigt - Blandat

2012-09-09 11:19

When we grow, this is what we can do - dokumentär om cannabis

Då ingen här på forumet känner till min ståndpunkt angående Cannabis eller droger ö.h.t uppmanar jag samtliga att se denna dokumentär!

Särskilt de sista 20 minuterna. Även om det känns lite naivt så uppmanar jag de som skriver att hålla sig till filmen och dess innehåll och inte gå alltför mycket offtopic! Se och diskutera!

(Inlägget ändrat av Squirtle 2012-09-10 13:13:05)

2012-09-09 14:41
jag blir fascinerad av en del fakta i filmen.

men överlag blir jag rätt deppad, nästan arg. det blir så tydligt att dom flesta är ägda in i sinnet och det på grund av PROFIT!

inget annat!
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Poet

2012-09-09 14:55
Sett denna, den är bra :) Men jag och Blweria har sett en som inriktat sig enbart på de medicinska egenskaper som cannabis har och resultaten är minst sagt fascinerande och förvånansvärda.
At the gates of Eternity...

2012-09-09 16:55
Blweria: Jo, visst är det väl så. Fascinerande som byggmaterial aswell, det hade jag ingen aning om!

BC: Haha, det låter som ni såg den ihop på bio. Jag vill gärna se den jag med, kan du länka den?

2012-09-09 19:14
den va nice!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2012-09-09 19:59
Sett denna, den är bra :) Men jag och Blweria har sett en som inriktat sig enbart på de medicinska egenskaper som cannabis har och resultaten är minst sagt fascinerande och förvånansvärda.

Ja, för en "dokumentär" på nätet är trots allt hur man finner sina "fakta", inte vetenskapliga rön och studier.

Poet

2012-09-09 21:06
Flummithuve: Hahaha :) Jag ska länka den till dig privat :)

2012-09-09 22:45
det låter som ni såg den ihop på bio

damn right;p
men det blev lite problem med pop-cornen så vi blev utslängda....

Ja, för en "dokumentär" på nätet är trots allt hur man finner sina "fakta", inte vetenskapliga rön och studier.

lilla vän, det som presenteras kan du ju kolla upp och se om det stämmer själv. det brukar inte vara så svårt.

jag skulle kunna länka en hel del internationella och ansedda tidsskrifter som verifierar den medicinska biten i filmen följt av ett större gäng doktorer men jag tycker du ska lära dig göra sånt själv!
så gå direkt till google och påbörja din fantastiska upptäcksfärd genom en hemsk historia som är smyckad av rasism, åtrå till pengar och rent och skärt vansinne:)

-Mark Twain

2012-09-09 23:13
Intressant dokumentär faktiskt.

BC99; Skulle gärna ta en länk till den jag med om du har lust :)

2012-09-09 23:21
lilla vän

Slutade läsa där, höll sedan på att sätta skrattet i halsen när jag läste att du minsann "skulle kunna länka en hel del" internationella och "ansedda" tidsskrifter som verifierar dom medicinska bitarna.

Du borde innan du uppmanar andra att göra något lära dig lite om hur det här med bevisbördor fungerar, det är ganska grundläggande retorik vi talar om här trots allt, bevisbördan ligger således ej på _mig_ den ligger på personen som kommer med dessa löjeväckande påståenden.

Och det var ungefär all tid jag ämnade slösa på dig "grabben" kan ta ett lill-ponken med om du lättare kan relatera till det.

Utöver MS (för minskad spasticitet) och för att mildra illamåendet som uppstår efter chemoterapi så saknas helt vettiga rön, förespråkarna vill gärna försöka sälja det som att det kan "bota" allt på denna jord.

Användandet som dessa föreslår inom "neuropsyk" är dock väldigt underhållande att debattera mot, då det brukar ta max ett par minuter innan dom ligger på bassängens botten.

Nej, nog tid slösat på dig nu hörru.

2012-09-09 23:36
Du borde innan du uppmanar andra att göra något lära dig lite om hur det här med bevisbördor fungerar

resten blev bla bla bla....då bevisbördan ligger hos filmen. och du kan ju alltid hoppas att filmen levererar dig dessa.

-Mark Twain

2012-09-10 00:11
då bevisbördan ligger hos filmen

Den ligger hos dig, och dom påståenden du gjorde i ditt tidigare inlägg, angående vad du minsann "skulle" kunna göra hit och dit om du bara "ville"

Men det var ungefär vad jag hade förväntat mig av din typ, brukar aldrig som bli så mycket mer än ett steg fram innan ni raskt börjar försöka kliva åt sidan eller backa bandet.

Som sagt, nog tid slösat. För dom som finner nöje i pärlor för svin, mycket nöje.

Poet

2012-09-10 00:33
Medical Cannabis

A statement from a source in the US Department of Justice in 1988 said, "Nearly all medicines have toxic, potentially lethal effects. But cannabis is not such a substance. There is no record in the extensive medical literature describing a proven, documented cannabis-induced fatality. In practical terms, cannabis cannot induce a lethal response as a result of drug-related toxicity.

Tror man måste röka 50 lbs (22,5 kilo) på 20 sekunder (?) för att överdosera på cannabis. Och då är det fortfarande inte cannabiset som dödar dig, utan syrebristen. Så med det sagt så är det safe to say, vad som redan konstaterats en miljon gånger, att det finns inga som helst rapporterade dödsfall av denna "killer drug".

According to a 2007 study at the California Pacific Medical Center Research Institute, cannabidiol (CBD) may stop breast cancer from spreading throughout the body. These researchers believe their discovery may provide a non-toxic alternative to chemotherapy while achieving the same results minus the painful and unpleasant side effects.

Förövrigt ett av tusentals noterade fall där cannabis bevisat sig ha positiva effekter på cancerpatienter. Lindrande, botande och förebyggande.

A study by Complutense University of Madrid found the chemicals in cannabis promote the death of brain cancer cells by essentially helping them feed upon themselves in a process called autophagy. The research team discovered that cannabinoids such as THC had anticancer effects in mice with human brain cancer cells and in people with brain tumors. When mice with the human brain cancer cells received the THC, the tumor shrank. Using electron microscopes to analyze brain tissue taken both before and after a 26- to 30-day THC treatment regimen, the researchers found that THC eliminated cancer cells while leaving healthy cells intact. The patients did not have any toxic effects from the treatment; previous studies of THC for the treatment of cancer have also found the therapy to be well tolerated. However, the mechanisms which promote THC's tumor cell–killing action are unknown.

Just den sista meningen i det citatet är problematiken tydligen inom vetenskapens värld. En vän till mig som läser sin masters i biokemi förklarade att för att det ska betraktas som vetenskap och därmed få erkännande som medicin, så måste man förstå exakt varför THC, CBD och de andra aktiva ämnena i cannabis har de positiva egenskaperna som det har. Det är ju uppenbarligen bevisat på vetenskaplig nivå att det faktiskt har positiva effekter. Men så länge man inte kan förklara just varför, så anses det som alternativ medicin, "snake oil" typ.

Han drog en metafor om att tex du kan skapa eld med ett förstoringsglas. Men inte fören man kan vetenskapligt bevisa vad som orsakar denna tydliga och väldokumenterade effekt, så kommer det anses som "magi". Förövrigt sa han att experiment med cannabis är common practise nuförtiden på alla större labb, oavsett sektor, syfte eller institut. Och effekterna är väldokumenterade och bevisade säger han och välkänd fakta för majoriteten inom yrkeskåren. Många som vill tala ut mer om de positiva egenskaperna cannabis har, men är rädda för sitt anseende. Och koden är fortfarande inte knäckt till varför cannabis har denna minst sagt otroliga effekt. Listan på vad det botar och lindrar är enorm. Och det är en stor del till varför många är så skeptiska och anser det vara en "wonder drug". Den får dig må bra, den håller dig frisk, den får dig att tänka fredligt, den sporrar ens kreativitet, den lugnar ner dig, den får dig att äta gott. leva gott och minst sagt sova gott. Och bäst av allt, den är helt naturlig. Inte tillverkad i något jävla labb med substanser du aldrig hört talats om.

Bottomline: Ingen har dött av cannabis, tvärtom så har det har bara förbättrat människors liv. Kan vi säga samma sak om alkohol, läkemedel, tobak eller koffein?

No victim?
No Crime.
Poet

2012-09-10 00:36
SpoilerThat's right! Caffeine! Världens mest sålda drog och den drog som är svårast att avvänja sig från efter heroin. I USA så dör ca 10 000 människor varje år av koffeinöverdos. Ändå är den fullt laglig?

2012-09-10 01:31
* dosreglering

* tillvänjning

Samt preparatets generella effekt är det som gör att du aldrig kommer se detta brukas inom medicin i annat fall än om att lindra effekter av andra former av behandling eller då som i MS (spasticitet)

Säger sjig självt att det inte kommer kunna ordineras för dagligt bruk eftersom det kommer kraftigt hämma människors möjlighet att fungera och ta sig fram i vardagen.

Det är på grund av exemplet ovan tex som du aldrig kommer se det brukas i någon godkänd omfattning inom "neuropsyk" tex (som du fåne föreslog till en användare att det vore ett vettigt tillgrepp, kanske skall läsa på om tillgänliga prep redan och återkomma sedan

Alltså inte svamlet du kom med, utan på grund av sådana simpla omständigheter som ovan.

Nog tid slösat.

2012-09-10 01:36
Skall du dessutom försöka driva "cancer" parollen så kan du ju inkludera all övrig fakta också förslagsvis, som att det tex är ytterst få former av cancer det visat sig ha någon som helst effekt vad gäller minskande av tumörer, och inte _någon_ av dom med högst dödlighet, utan det rör sig om väldigt ovanliga former.

Du framstår som en ALLT annat än seriös aktör nämligen när du medvetet bortser från sådana saker, fast det är du säkert också medveten om, men hoppades att det skulle gå att komma undan med ändå.

2012-09-10 01:43
Säger sjig självt att det inte kommer kunna ordineras för dagligt bruk eftersom det kommer kraftigt hämma människors möjlighet att fungera och ta sig fram i vardagen.

Om du fortfarande pratar medicinskt bruk så brukar väl sjukdomarna i sig vara det värsta "vardagsproblemet" men att påstå att cannabis skulle vara värre än läkemedelföretagens preparat är bara dumt. Ta bipacksedeln på valfri medicin och läs bieffekter, listan är alltid lång även för receptfria medel.

Påstår du att cannabisruset hindrar vardagen så finns gott om exempel på folk som hanterat det länge med dagligt bruk annars så finns alltid alternativ medicin på cannabis som inte ger rus.
If you go platinum it's got nothing to do with luck, it just means a million people are stupid as fuck.
Poet

2012-09-10 01:47

Det är inte crack vi snackar om eller meth. Finns redan miljontalsmänniskor som lever fullt normala liv och brukar cannabis dagligen. Till och med tack vare cannabis att de ens uppskattar livet och fortsätter arbeta hårt. Det är inget annat din personliga åsikt.

Du framstår som en ALLT annat än seriös aktör nämligen när du medvetet bortser från sådana saker, fast det är du säkert också medveten om, men hoppades att det skulle gå att komma undan med ändå.

Säger mannen som inte kommit med en endaste källa. Dirt of my shoulder, homie.

2012-09-10 01:47
om jag upmanar någon att göra något så kan en vägran påtalas och kanske få gehör.
det kan vara en del av en helt vanlig diskussion, did u know that? (existerar i verkliga livet)

Du borde innan du uppmanar andra att göra något lära dig lite om hur det här med bevisbördor fungerar,

jag vet hur det fungerar. men ingen av oss sitter i en rättsal(hoppas jag).

tycker du inte att du ska backa upp dig själv innan du kräver det av mig?

att du kan min "typ" gör dig bara vidrig.

nog om ett skämt.
vi ska respektera TS

BC, det där med att man måste veta exakt hur något verkar osv...borde inte just det faktumet att det är världens mest beprövade substans för smärtlindring och liknande åkommor kunna spela någon roll?
måste man verkligen "knäcka koden"?
det känns som att dessa miljoner mäniskor världen över är en bevis nog för att man ska släppa det fritt.
måste finnas andra vägar när något är så löjligt övertestat som cannabis. TUSENTALS ÅR av bruk med endast positiva omdömen och nu under en liten pisstid av dessa år så föds falska rykten. det ena värre än det andra. och dessa kan man så äckligt enkelt länka med vinstintressen i skogindustri, oljeindustri och läkemedelsindustri. den senare har börjat vackla men släpper inte sin ståndpunkt ändå. pengarna först sen kommer produkten. produkten som visar sig vara samma sak som plantan....fast med ett patent.

-Mark Twain

2012-09-10 01:51
sjukdomarna

Nu rör det sig ju inte bara om sjukdomar som man vill tillämpa detta (av förespråkarna) utan inom varenda del utav vårdsektorn.

Påstår du att cannabisruset hindrar vardagen så finns gott om exempel på folk som hanterat det länge med dagligt bruk

Du gör dig enbart en björntjänst om du i ditt första inlägg till mig tänkt börja sysselsätta dig med anekdotisk bevisföring.

Poet

2012-09-10 01:51
produkten som visar sig vara samma sak som plantan....fast med ett patent.

Och processerat i ett labb och därmed har den naturliga aspekten av cannabis försvunnit. Förstår att för äldre och funktionshindrade, så är kanske ett piller eller en spray lättare. Men majoriteten av alla som brukar det, föredrar att röka det i sin naturliga form.

2012-09-10 01:53
Nej, nog tid slösat på dig nu hörru.

Som sagt, nog tid slösat. För dom som finner nöje i pärlor för svin, mycket nöje.

Nog tid slösat.

and still going strong:)

och inte _någon_ av dom med högst dödlighet, utan det rör sig om väldigt ovanliga former.

eftersom du inte bortser från ågot så kan du förklara vilka former av cancer som det visade sig vara bra emot samt klargöra för resten av världen vilka dom mest dödliga cancerformerna är.
och ta det vs dom vanligaste cancerformerna.
tror att cannabis hade bäst inverkan på några av dom vanligaste cancerformerna och bara det är ju bra för mänskligheten va?

-Mark Twain

2012-09-10 01:56
ja, jag skulle aldrig vilja ta cannbis i piller. och jag tycker bara att det är så sjukt att jag inte får röka det endast för ruset. helt utan en tanke på medicinsk aspekt, omöjligt att ta bort rekreationen för själen dock..men ändå. även om jag bara vill "flumma" utan att "tjäna" ett syfte så tjänar det ÄNDÅ ett syfte!

-Mark Twain
Poet

2012-09-10 01:58
Som sagt...

No victim?
No crime.

2012-09-10 02:00
Det är inget annat din personliga åsikt.

Nej men det du ger exempel av är däremot ett resultat av din egna högst personliga åsikt angående detta.

Man vill bla ordinera det för bruk för ADHD/ADHD-PI och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (du har bla föreslagit detta till en PAT som har denna diagnos senast idag) försök försvara den ståndpunkten, du kan få till imorgon på dig, se till att ladda med en stadig frukost bara för det kommer bli en jävligt jobbig dag kan jag säga redan nu.

att du kan min "typ" gör dig bara vidrig.

Nej, men väldigt duktig på att läsa människor och persontyper. Så pass duktig att jag kan försörja mig på det.

tycker du inte att du ska backa upp dig själv innan du kräver det av mig?

vs

jag vet hur det fungerar.

Hur skall du ha det?, antingen vet du hur bevisbördor fungerar, eller så vet du inte, eftersom det första postade stycket skrevs senare än det andra jag valde att citera så ser det ut som att "inte" är mer sannolikt.

-------

Föga förvånande att sådana här trådar på ett sånt här forum urartar i ett "FUCK BABYLON!" efter begåvningsreserven gett sig till känna.

"öööh vaddå, varför måste man påvisa -VARFÖR- något funkar?!? värkar jevligt knept tycker jag?!?"

Poet

2012-09-10 02:07
brb: Om jag sett att det funkat för vänner till mig som lider av ADHD, så ser jag inget fel med att rekommendera den dokumenterad metod för att faktiskt lindra ADHD. Bara för att den metoden inte är laglig i Sverige, utan istället ger de amfetamin (kolla upp siffrorna för dödsfall av amfetamin vs cannabis), så ser jag inget fel med att varje person letar upp den metod som passar de bäst för att lindra sina egna besvär.

2012-09-10 02:08
brb, syftade ppå ditt första inlägg. där har DU något att kanske backa upp...eller inte?

Nej, men väldigt duktig på att läsa människor och persontyper. Så pass duktig att jag kan försörja mig på det.

dina kollegor skulle verkligen gilla dig nu va?

-Mark Twain

2012-09-10 02:22
pallar inte kolla på filmen nu men antar att detta tas upp.

byggmateriell hårdare än betong.
sallad nyttigare än spenat.
bra proteinkälla.
bränsle istället för att gräva upp all olja (som vi inte vet vad det ger för effekt på jorden, men personligen tror jag oljan finns där nere av en anledning i och med att allt på jorden fyller ett syfte)
kläder.
rep, papper osv.
det finns forskning som visar att cannabis kan hämma vissa cancertypers tillväxt.
som BC tog upp, kan det hjälpa folk med adhd. hellre gräs än tjack är min åsikt. men tjack passar väl vårt självupptagna samhälle bättre.
själv brukar jag alltid röka ner mig när jag är förkyld. det funkar klart bättreän ipren. känns också som att man tillfrisknar snabbare (kan iofs vara placebo).

så i princip behöver du bara cannabis för att kunna leva ett drägligt liv.

listan kan göras hur lång som helst.

2012-09-10 02:26
Om jag sett att det funkat för vänner till mig som lider av ADHD, så ser jag inget fel med att rekommendera den

utan istället ger de amfetamin

Du får i hemläxa till imorgon att lära dig vad dex/levo samt metylfenidat (för du har tydligen inte en aning) faktiskt är för något, för just nu låter du mest som en löpsedel från Aftonbladet, och befinner du dig på sådan nivå så har du inget i en debatt/diskussion om ADHD/ADHD-PI medicinering att göra överhuvudtaget.

Bara för att den metoden inte är laglig i Sverige

Prova i en överhängande majoritet av världens länder hörru. Återigen så försöker du dig på att formulera dig på ett vis som skall ge sken över att detta skulle röra sig om ett "undantagsfall" och att det more or less är praxis i resten av världen, något du är fullt medveten om är ren och skär lögn.

2012-09-10 02:35
brb, jag vet att amfetamin och ritalin inte är samma sak. men båda är centralstimulanter som ligger väldigt nära varann. dom ger i princip samma effekt till och med. och ger till och med samma utslag vid ett snabbt drogtest.

det jag gillar med whoa är att det inte är elitistiskt och att man inte behöver vara expert för att få diskutera ämnen. så istället för att dumförklara folk kan du väl upplysa folk istället.

2012-09-10 02:42
Återigen så försöker du dig på att formulera dig på ett vis som skall ge sken över att detta skulle röra sig om ett "undantagsfall" och att det more or less är praxis i resten av världen, något du är fullt medveten om är ren och skär lögn.

det är som att jag skulle påstå att cannabis funkar bra som sömnmedicin istället för att ge roppar till folk. bara för att man inte ordinerar ut det i resten av världen säger ingenting om hur det faktiskt är. du låter mest som en kappvändare när du pratar så där.

2012-09-10 03:42
dom ger i princip samma effekt till och med.

av den här anledningen.

det jag gillar med whoa är att det inte är elitistiskt och att man inte behöver vara expert för att få diskutera ämnen. så istället för att dumförklara folk kan du väl upplysa folk istället.

så skall vi inte föra någon vidare diskussion om verkningsgrader hos dessa olika preparat, särskilt som det i fallet vi talar om här (vilket är hur dom brukas för lindring av dom svårigheter neuropsykiatriska funktionsnedsättningar medför i hur vårat samhälle är strukturerat) inte är relevant överhuvudtaget.

det som är intressant för diskussionen är alltså vad npf är och består av, samt hur dessa olika preparat verkar för att lindra "svårigheterna" det medför för dessa personer.

hur sven-tommy ifrån örkelljuga som tycker om att bli stenad på "affe" påverkas av dex/levo eller metylfenidat är alltså inte relevant överhuvudtaget.

bara för att man inte ordinerar ut det i resten av världen säger ingenting om hur det faktiskt är. du låter mest som en kappvändare när du pratar så där.

Det handlar om att personen ifråga försöker påskina att det skulle vara praxis i resten av världen att man ordinerar marijuana som medicinering för ADHD/ADHD-PI och att sverige skulle röra sig om ett undantagsfall, detta för att ytterligare underbygga hans oansvarsfulla och rent ut sagt grisaktiga agerande tidigare idag när han uppmanade en person på detta forum att överge sin ordinerade medicinering för sin diagnos och istället söka sig till detta.

Och nej, jag har inget behov av att kasta pärlor för svin, enklare och mer effektivt att belysa och skina en strålkastare på er idioter och skicka er i riktning där ni kan söka lära (om ni önskar göra något åt okunskapen och ignoransen)

Såna här trådar tjänar enbart till att tydligt belysa att den här typen av forum helt saknar grogrund för att kunna föra debatter mer avancerat än vilken jordan modell som är "fetast" samt vem som är mest lyricist 2pac eller biggie.

Och detta bevisar ni, om, och om, och om, och om, och om, och om igen, är det något man vet lika säkert som amen i kyrkan på söndagarna och att solen går upp i morgon så är det att ni kommer aldrig göra en besviken vad gäller denna skall vi kalla det "förväntan" att skina en stor spotlight på er själva när ni ger er ut och skall försöka bottna i vuxenbassängen trots att ni fortfarande har era flytdynor på och stinker av urin från babysimmet.

2012-09-10 04:25
brb, så amfetamin fungerar inte på adhd alltså? ruset är i princip samma. jag har själv testat båda.

jag råder ingen med adhd att testa gräs för det finns olika typer av cannabis och ofta vet man inte vad man får, speciellt som nybörjare, men jag känner folk med kraftig adhd som är frekventa cannabisbrukare. och man märker skillnaden. röker han sativa blir han mer flippig än han är annars. och röker indicabaserad hasch blir han mer lugn och eftertänksam. impulserna som han har kraftiga problem med annars minskar. detta har lett till att han klarat av skolan som han inte klarade av innan och dessutom fått diverse utmärkelser för gott uppförande vilket medfört att han säljer sin medicin till sina klasskamrater istället så att dom ska kunna plugga bättre. win-win situation.

har en annan vän med aspbergers och adhd som blivit överröst med massa medicin som bara gjorde honom mer full av sig själv än han var tidigare vilket medförde att han mådde sämre än innan. detta har lett till att han slutade med sin medicinering och har försökt anpassat sitt liv till sina funktionsnedsättningar.

du som verkar jobba inom psykiatrin med dina kommentarer att döma borde förstå att det inte finns något "så här är det" då det är väldigt individsbaserat. du som anser dig vara så bra på att läsa personer också borde förstå att alla människor är olika.

jag har också vissa psykiska problem som dom flesta i vårt samhälle har och jag fungerar också bättre med ritalin t ex, det är ju därför man tar droger. för att fungera bättre. och jag har inte ens adhd.

nej om du är så bra på att läsa andras personligheterstyper så borde du ta dig en titt i spegeln istället. att klumpa ihop individer till en och samma och sedan kalla dom för idioter på internet känns sandlådenivå i det här sammanhanget. och du glömmer bort att du också är en av dom som hänger här och utgör del av hur debatterna ser ut.

2012-09-10 04:30
och skicka er i riktning där ni kan söka lära (om ni önskar göra något åt okunskapen och ignoransen)

och jag skrev att du istället kunde upplysa oss. men fick ingen vägledning. sluta hyckla

2012-09-10 04:33
förlåt för fler inlägg men blev tvungen.

hur sven-tommy ifrån örkelljuga som tycker om att bli stenad på "affe" påverkas av dex/levo eller metylfenidat är alltså inte relevant överhuvudtaget.

detta har inget att göra med vad jag skrev och dessutom glömmer du det grundläggande för debatteknik som man lärde sig i skolan när man påstår nåt. nämligen att vidareutveckla. påstår du att något är irrelevant så berätta gärna vad som är relevant.

2012-09-10 10:44
klummithuve: helsingborg? kimmy?

2012-09-10 12:12
brb, så amfetamin fungerar inte på adhd alltså? ruset är i princip samma. jag har själv testat båda.

jag råder ingen med adhd att testa gräs för det finns olika typer av cannabis och ofta vet man inte vad man får, speciellt som nybörjare, men jag känner folk med kraftig adhd som är frekventa cannabisbrukare. och man märker skillnaden. röker han sativa blir han mer flippig än han är annars. och röker indicabaserad hasch blir han mer lugn och eftertänksam. impulserna som han har kraftiga problem med annars minskar. detta har lett till att han klarat av skolan som han inte klarade av innan och dessutom fått diverse utmärkelser för gott uppförande vilket medfört att han säljer sin medicin till sina klasskamrater istället så att dom ska kunna plugga bättre. win-win situation.

har en annan vän med aspbergers och adhd som blivit överröst med massa medicin som bara gjorde honom mer full av sig själv än han var tidigare vilket medförde att han mådde sämre än innan. detta har lett till att han slutade med sin medicinering och har försökt anpassat sitt liv till sina funktionsnedsättningar.

du som verkar jobba inom psykiatrin med dina kommentarer att döma borde förstå att det inte finns något "så här är det" då det är väldigt individsbaserat. du som anser dig vara så bra på att läsa personer också borde förstå att alla människor är olika.

jag har också vissa psykiska problem som dom flesta i vårt samhälle har och jag fungerar också bättre med ritalin t ex, det är ju därför man tar droger. för att fungera bättre. och jag har inte ens adhd.

nej om du är så bra på att läsa andras personligheterstyper så borde du ta dig en titt i spegeln istället. att klumpa ihop individer till en och samma och sedan kalla dom för idioter på internet känns sandlådenivå i det här sammanhanget. och du glömmer bort att du också är en av dom som hänger här och utgör del av hur debatterna ser ut.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anekdotisk_bevisf%C3%B6ring

Om du börjar med att lära dig vad det är för något, så skall jag vara hygglig sen och förklara för dig varför det erhåller noll vetenskapligt värde som underlag i en diskussion.

Graffare

2012-09-10 13:07
http://www.drabruzzi.com/hills_criteria_of_causation.htm
My stomach got young dead orphans in it
I eat from trash cans at abortion clinics
-Jus Allah
Poet

2012-09-10 13:10
Din första länk och du länkar definitionen av anekdotisk bevisföring? Tycker du för det första ska watch your tone, då du är arrogant och otrevlig som få, för det andra så ska du lära som du lever. Ställer du samma krav på oss, så får du väl fan göra detsamma? Skitsamma, du förlorade din trovärdighet sen första inlägget du skrev.

Alla ni andra i tråden, ska vi ignorera brb (då han uppenbarligen inte är här för argumentera, utan enbart jävlas) så de som verkligen vill diskutera ämnet kan fortsätta göra det? I know I will. Bara skit i vad han skriver hädanefter, han är ändå bara ute efter uppmärksamhet.

2012-09-10 13:20
Alla ni andra i tråden

Jag vill fortfarande veta hur fan du rättfärdigar att du dristar dig till att rekomendera en person med diagnostiserad NPF att frångå sin psykiatrikers ordinering och istället söka sig till ett helt annat preparat.

Om något skulle gå åt fan vid dosreglering för denna person skulle du då också axla 100% av ansvaret?, jag tvivlar.

Det är ganska enkelt att torrt konstatera att om man sitter och rekomenderar "mediciner" åt andra via internet till bruk för en typ av diagnos man själv inte kan relatera till överhuvudtaget (nej tyvärr dina "polare" räknas inte) så har man heller inte speciellt mycket innanför pannbenet.

DET om något är en klassisk definition av ARROGANS, du ställer dig alltså över mångårig yrkes/sakkunskap och börjar uttala dig om något du inte besitter ett uns om kunskap om själv.

Välkommen till vuxenbassängen, botten nästa.

Graffare

2012-09-10 14:07
Med risk för att gå off topic nu... och jag tänker inte heller uttala mig i sakfrågan. Men inom mitt 'fält' epidemiologi så talas det om ett antal kriterier, formulerade av Bradford Hill nån gång på 1950-talet, som bör uppfyllas för påvisande av kausala samband. Försökte länka en sammanfattning ovan (men misslyckades fatalt), men denna artikel kanske känns mer relevant för topic:

Applying Bradford Hill's Criteria for Causation to Neuropsychiatry

My stomach got young dead orphans in it
I eat from trash cans at abortion clinics
-Jus Allah

2012-09-10 14:43
Brb, antingen bemöter du det jag skrev eller så fortsätter du tramsa. upp till dig. har jag fel, upplys mig gärna. annars passar flashback dig bättre. nivån på dina inlägg är i klass med deras.

2012-09-10 15:16
brb, så amfetamin fungerar inte på adhd alltså? ruset är i princip samma.

Du är varken utbildad leg. någonting överhuvudtaget, eller uppfyller krav för npf-diagnos, det enda du kan utgå ifrån är att du blir mer "skärp" (egen upplevt) när du snurrat på ritalin.

För det första så om du tar så pass mycket av x PREP att du upplever ett "rus" så har du överdoserat sett till vad för verksam dos du egentligen skall ta. (nu talar vi om personer med NPF här)

Och nej, "amfetamin" fungerar inte nödvändigtvis på personer med ADHD/ADHD-PI så tillvida att dom att upplever en "positiv" förändring i sin sinnesro.

Därav att jag bröt ner det i dex/levo samt metylfenidat (till att börja med) något som tydligt redan där blev på alldeles för avancerad nivå.

Det du upplever när du tagit "amfetamin" kontra "ritalin" är inte relevant överhuvudtaget eftersom du upplever ruseffekt, människor med ADHD/ADHD-PI (vid korrekt dosering) upplever ingen ruseffekt.

Upplever du några förändringar i ditt sätt att vara så har du för mycket av PREP i omlopp, tumregeln är att du skall vara exakt samma person PÅ som AV, och att dessa substanser enbart verkar i ett "möjliggörande" avseende.

----------

Att sen blanda in "cannabis sativa" blir väldigt motsägelsefullt eftersom två av dom dokumenterade effekterna av bruk av detta prep är sk. "störningar" av kognitiva funktioner.

Då ADHD/ADHD-PI enkelt kan liknas vid sin kärna av en överklockad processor i en dator, där information skickas i en hastighet som inte vårat korttidsminne är kapabel att sortera (bort onödig information) lagra (nyttig information) så blir minnesbanken överfull och det är då det ställer till problem för dessa människor.

Dessa människor är alltså född med en hjärnfysiologi som skiljer sig från din och andras, där deras hjärnor arbetar på en högre "klockfrekvens"

Anledningen att amfetamin liknande prep fungerar (så pass långt man kommit med vetenskapliga rön) är för att dom streamline'ar flödet och skapar en brygga som gör att personerna fortfarande kan nyttja sin "överklockade" processor utan att behöva släpa med problemen med arbetsminnet.

Dom dok. bi-effekterna som cannabis bruk medför gör att detta aldrig kommer tas i bruk i någon större utsträckning för "behandling" av detta, det finns sedermera ett flertal prep under testning redan som har varken tillvänjning eller vanebildande egenskaper.

Poet

2012-09-10 15:29
brb: Vem tror du att du imponerar på med ditt högfärdiga snack, facktermer och korkade retorik? Hade du uttryckt dig bättre så hade folk velat argumentera med dig. Pay attention. för detta är mitt sista svar till dig i det här ärendet. Du är inte ute efter att diskutera något alls, bara jävlas. Därför jag även uppmanar andra att inte mata trollet.

1. Cannabis är ofarligt. Vet alla som inte är kristdemokrat eller fallit för den hemska propaganda regeringar och media världen över pumpat ut. Så redan där anser jag det harmlöst att rekommendera.

2. Tusentals människor och tusentals studier har bevisat att cannabis har en positiv effekt på de som lider av ADHD. Så det i samband med att det är ofarligt, ledde till att jag rekommendera en person med ADHD att testa en annan medicin.

Så vem fan är du att hänga upp dig på detta? Du är ett skämt. Ett dåligt sådant också. Kvittar om du så sitter på en doktorsexamen inom det aktuella ämnet, ingen kommer lyssna på dig när du argumenterar som du gör. So I'm done with you.

2012-09-10 16:04
Cannabis är ofarligt. Vet alla som inte är kristdemokrat eller fallit för den hemska propaganda regeringar och media världen över pumpat ut. Så redan där anser jag det harmlöst att rekommendera.

Handlar inte om hurvida det är farligt eller inte, det handlar om att det har bi-effekter som lätt kan ställa till det vad gäller sinnesnärvaro för en person som aldrig tidigare brukar liknande prep eller har en aning om vad dom skall förvänta sig.

Du förstår det är därför vi har utbildat folk till sådana syften, du bestämde dig dock för att sätta dig över detta, pga att det "funkat" för polare till dig, jag hävdar att dylikt är höjden av arrogans.

(något du ytterligare enbart styrker med egen utsago, då du vidhåller att det var helt korrekt och vettigt agerat från din sida)

2. Tusentals människor och tusentals studier har bevisat att cannabis har en positiv effekt på de som lider av ADHD. Så det i samband med att det är ofarligt, ledde till att jag rekommendera en person med ADHD att testa en annan medicin.

Nej, det har man inte alls, och du kan se mitt inlägg ovan, det "dämpar" vissa men det blir på bekostnad av dom viktigaste funktionerna. Att rekomendera ett prep som medför kognitiva störninar till en person som redan har problem med just detta är således ORDENTLIGT korkat.

Så vem fan är du att hänga upp dig på detta?

En med (tydligt) mycket mer både sakkunskap och yrkeserfarenhet när det kommer till denna delen av neuropsyk.

Du har enligt egen utsago _ingen_ och det enda du förlitat dig på är anekdotisk bevisföring där du hänvisar till "vänner"

Om någon framstår som ett "skämt" så är det du, som dristar dig till sådant övermod att du sätter dig över rekomendationer från utbildat yrkesfolk och rekomenderar preparat till en människa som för dig inte är mer än ett namn, du vet absolut noll om hurvida personen kanske har annan problematik (affektiv sådan tex?) eller om personen tar annan medicin .

Jag har ingen som helst lust att "diskutera" med dig, däremot belysa för andra hur ute och cyklar du är, så att dom således också kan avskriva dig och ej bry sig om en bokstav du skriver.

Du är alltså en textbok definition av en idiot i dagsläget.

2012-09-10 16:43
ska vi kanske återgå till filmen?

fanns ju en hel del fina kreativa saker man kan och i historien har använt hampa till.

ta skogsfrågan t ex. varför kan inte merparten av allt vanligt slit-å-släng pappar tillverkas av hampa. alla satans post-it-lappar....reklam...ska det verkligen behövas SKOG? och ofantliga mängder av den också...?

faller vår ekonomi om vi skulle börja använda hampa istället för skog till t ex papper och "betong"??

-Mark Twain

2012-09-10 16:54
Du är varken utbildad leg. någonting överhuvudtaget, eller uppfyller krav för npf-diagnos, det enda du kan utgå ifrån är att du blir mer "skärp" (egen upplevt) när du snurrat på ritalin.

För det första så om du tar så pass mycket av x PREP att du upplever ett "rus" så har du överdoserat sett till vad för verksam dos du egentligen skall ta. (nu talar vi om personer med NPF här)

Och nej, "amfetamin" fungerar inte nödvändigtvis på personer med ADHD/ADHD-PI så tillvida att dom att upplever en "positiv" förändring i sin sinnesro.

Därav att jag bröt ner det i dex/levo samt metylfenidat (till att börja med) något som tydligt redan där blev på alldeles för avancerad nivå.

Det du upplever när du tagit "amfetamin" kontra "ritalin" är inte relevant överhuvudtaget eftersom du upplever ruseffekt, människor med ADHD/ADHD-PI (vid korrekt dosering) upplever ingen ruseffekt.

Upplever du några förändringar i ditt sätt att vara så har du för mycket av PREP i omlopp, tumregeln är att du skall vara exakt samma person PÅ som AV, och att dessa substanser enbart verkar i ett "möjliggörande" avseende.

Haha mycket dravel men ditt svar var i princip nej. utan någon vetenskaplig bevisning som du själv efterfrågar.

Att sen blanda in "cannabis sativa" blir väldigt motsägelsefullt eftersom två av dom dokumenterade effekterna av bruk av detta prep är sk. "störningar" av kognitiva funktioner.

Om du ska avfärda så där kanske du ska läsa vad jag faktiskt skrev. Jag skrev att sativa funkar tvärtom. Ungefär vad du skrev. Ändå avfärdar du högfärdigt.

Anledningen att amfetamin liknande prep fungerar (så pass långt man kommit med vetenskapliga rön) är för att dom streamline'ar flödet och skapar en brygga som gör att personerna fortfarande kan nyttja sin "överklockade" processor utan att behöva släpa med problemen med arbetsminnet.

och här funkar helt plötsligt amfetamin som du tidigare avfärdade. hur ska du ha det egentligen?

Ingenting av ditt dravel motsade det jag sa, tvärtom. Mycket snack liten verkstad.....

Och känner han sig trängd kommer han med personangrepp i sann fb-anda. Antar att du precis gått ur gymnasiet och pluggar psykologi . Jag är också bra på att läsa folk nämligen.

2012-09-10 17:02
fanns ju en hel del fina kreativa saker man kan och i historien har använt hampa till.

ta skogsfrågan t ex. varför kan inte merparten av allt vanligt slit-å-släng pappar tillverkas av hampa. alla satans post-it-lappar....reklam...ska det verkligen behövas SKOG? och ofantliga mängder av den också...?

faller vår ekonomi om vi skulle börja använda hampa istället för skog till t ex papper och "betong"??

Självklart handlar det om pengar. Prova gör oljemiljardärerna bankrutta så är det klart dom tänker göra motstånd. Det är en cynisk värld. De som är ofantligt rika tänker aldrig ge upp sin rikedom pga en liten planta.

I usa tvingades man enligt lagen ha hampaplantor i sitt hem när landet grundades. Och så var det fram till att man fick problem med mexikaner. Sen vart det förbjudet och man tvingade resten av världen att följa efter.

Cannabis fungerar inte i en kapitalistisk värld. det e det.

Poet

2012-09-10 17:20

Företagen förlorar på det. Istället för att bara ändra riktning, så motarbetar de istället. Hampa är känt för att ha mindre CO², billigare, lättare att sköta, gör större skördar och är helt klart mycket mer organiskt än vanligt papper. Så egentligen förlorar skogsindustrin ingenting på att börja odla hampa istället. Bara att man måste söka massa onödiga tillstånd och självklart att efterfrågan inte finns just nu pga den infekterade debatt hampa och dess avarter har.

Sen har vi tobak & alkoholföretagen och självklart oljeindustrin och läkemedelsindustrin som samtliga kommer få problem när deras produkter inte är lika eftertraktade. Roliga är att det är endast privata aktörer som kommer få problem. Folket, även de som inte röker, kommer bara tjäna på en legalisering. Och tvärtemot allas trångsynta åsikter, så är det inte heller givet att förbrukningen skulle öka vid en legalisering. Hade man kört på det resonemanget så hade ju alla i Sverige varit storrökare och alkoholister.

Vi hade sett...

1. En friskare och sundare befolkning. Vilket innebär en mindre belastning på våra vårdcentraler, sjukhus och även mindre sjukdagar som fuckar upp vår BNP.

2. Vi hade sparat in enorma resurser på den apparatur vi har idag som är tillämpad att haffa unga tjejer och killar som brukar cannabis. Den böteslapp man får på 1500 sek för innehav, kostar egentligen samhället uppemot 20 000- 30 000 sek egentligen.

3. Vi hade skurit av en stor del av den ekonomiska brottslighetens inkomst och därmed också skapar vi ett säkrare samhälle.

Listan kan göras hur lång som helst... Oavsett om du är för eller emot cannabis, är ovanstående punkter verkligen så jävla illa? Om du fortfarande tycker det, är vårt nuvarande system så mycket bättre?

2012-09-10 18:24
Antar att du precis gått ur gymnasiet och pluggar psykologi . Jag är också bra på att läsa folk nämligen.

Det är du bevisligen inte alls, för det är iallafall över femton år sedan jag gick ut något gymnasium. Och flashback vistas jag överhuvudtaget inte på heller, så vad du avser med "i sann fb-anda" vet du nog betydligt mer om.

Så nej, "läsa folk" är något du är ypperligt obegåvad på.

Haha mycket dravel men ditt svar var i princip nej. utan någon vetenskaplig bevisning som du själv efterfrågar.

och här funkar helt plötsligt amfetamin som du tidigare avfärdade. hur ska du ha det egentligen?

Kanske skall ta och öva upp läskunnigheten en smula?

_NÖDVÄNDIGTVIS_ därav att man inom psykiatrin har tillgång till dex/levo samt metylfenidat PREP

"Amfetamin" är sådant du köper utspätt på gatan med div tillsatser.

Anledningen att amfetamin liknande prep fungerar

Hur mycket du än vrider och vänder på det kommer du aldrig få dessa preparat till det du kallar för "amfetamin" kemiska betståndsdelarna säger tyvärr IX/NAY på den punkten.

Poet

2012-09-10 19:36