I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skicka skivor USA ---> Sverige

Övrigt - Blandat

2012-08-24 00:26

Skicka skivor USA ---> Sverige

Någon som, när i USA, köpt skivor och sedan skickat dem hem till Sverige. Istället för att ta dem på planet och betala övervikten. Eller kan det va värt att betala övervikten? Då talar vi alltså om en gedigen övervikt.

Alltså, är det någon som besitter nyttiga erfarenheter från att ha varit i USA och köpt alldeles för mycket skivor?

Manager

2012-08-24 07:35
Grejen är att man lätt kan åka på tullavgifter, svenska skatter etc. om man skickar prylar från staterna.

Mitt tips är att skicka skivorna i omgångar, skriva på paketet att de är en gåva och att det är recensionsexemplar utan kommersiellt värde (man får en sån klisterlapp där man bockar i olika alternativ och skriver vad paketet innehåller) och hoppas på det bästa. Ringer de från tullen sen så säger man att man är recensent.
Redline!

2012-08-24 10:23
Jag är medveten om skatterna och tull, har åkt på det när jag beställt hem saker från USA till Sverige. Tänkte att det kan vara billigare att skicka plus betala tullavgifter än att betala övervikt...?
Manager

2012-08-24 10:36
Knalla ner till närmaste postkontor och kolla vad det kostar och jämför med uppgifterna du får från flygbolaget då?
Redline!

2012-08-24 11:50
finns ingen "portal" på nätet där folk kan gå ihop och dela vikter(extra bagage) mellan sig för att smyga under babylons ögon??

skulle vara värt och trevligt.

tror för övreigt att övervikten blir dyrare än tullen även om den kommer suga i sig en rejäl summa.
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2012-08-24 16:53
Grejen är att

Du uppenbarligen ej vet speciellt mycket om hur tullning fungerar, för det första så skulle du ha sådan fruktansvärd otur att du åker på tullavgifter så tillåter tullen i sverige att du mailar kvitto på köpet när du begär omtullning (dvs fem-tio minuter med photoshop så är det ur världen)

Och sålänge du kryssar i boxen där det står GÅVA på försändelsen samt ett lågt värde så läggs det ingen vikt vid storlek på försändelsen, som mest har jag haft lådor i storlek flyttkartong som vägt 15-20kg styck som gått igenom tullen utan några som helst problem.

15+ years running, och dom enda gångerna jag blivit krävd på tullavgifter är när avsändare skrivit värdet på varorna på fraktsedeln. Och då har jag kört som i första stycket.

Summa summarum, har betalt 0:- kronor i tullavgifter någonsin, på drygt 15år, och då får jag i regel sex-tio paket i månaden från alla möjliga länder.

Groupie

2012-08-25 04:03
Jag ler väldigt brett och härligt när jag läser den här tråden :)
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Admin

2012-08-25 06:01
Om det handlar om mycket övervikt är det nog enklast att betala övervikt på planet. Skickar du dem så beräknas kostnadenefter både storlek och vikt på försändelsen. En rimlig kostnad för tex fem cd är omkring tio dollar inkl vadderat kuvert. Nu gissar jag att du handlar mycket mer än så och förmodligen lite vinyl, och då blir det mer. Om du inte kan ta på dig så mkt kläder som möjligt (spara plats) och klämma ner upp till tio kilo i handbagaget, så kanske du kan köpa en extra väska billigt (proppa ner oömma saker i den) och betala för ett extra bagage. Kolla med ditt bolag vad det kostar på deras hemsida. Brukar väl vara runt 30-60 dollar men dollarn är rätt billig nu.

Varor som fastnar i tullen är jobbigt. Hänt två gånger, trots att det varit "gåvor" och ett lägre värde angetts. Ibland går de inte på det.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2012-08-25 12:03
"gåvor" och ett lägre värde angetts.

Isåfall från världskända företag, och då använder man rutan som heter commercial samples ist.

Skivsamlare

2012-08-28 18:03
När jag var i London senast fick jag helt enkelt kasta allt i resväskan som vägde nåt för att få ner så mycket skivor som möjligt, det gäller att prioritera.. hehe

Kastade till och med tandkrämen om jag inte minns fel