I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Restaurangers skyldigheter vid allergiska reaktioner?

Övrigt - Blandat

   

2012-04-20 19:26

Restaurangers skyldigheter vid allergiska reaktioner?

Jag beställde en smoothie idag åt en vän, och var noga med att påpeka att den skulle vara fri från både laktos, och nötter. Hon är så allergisk mot nötter att jag inte kan använda försvarets hudsalva som läppbalsam när vi umgås, då det innehåller jordnötsolja. (och vi hånglar inte eller är intima med varandra)

Två minuter senare höll hon på att tuppa av och jag fick sätta en akut-spruta i benet på henne. Pajasen på stället vi var hade då blandat i sojamjölk i smoothien,
vilket är en korsprodukt till nötter = livsfarligt för nötallergiker.


Incidenten har hittills kostat henne 630 :- för uthämtande av mer akutmedicin då den första sprutan i kombination med inhalator inte räckte, förlorad inkomst, och taxiresa på 200 spänn.

Rimligtvis kräver hon detta av stället som serverade henne, men finns det någon lag eller liknande att luta sig mot?
De på stället är givetvis informerade om händelsen redan, då det hände på deras servering, men tjejen i kassan ursäktade sig med
"Oj, jag hörde bara laktos"