Anonyma städer
Jag är en geografi-nörd och tanken slår mig ibland när man hör vissa städer, som är relativt stora och man tänker "Wow, jag vet ingenting om den staden! ". Jag kan peka ut samtliga ställen på kartan, men jag vet ändå inte så mycket om staden. Jag kan tex mer om New York (trots att jag aldrig varit där) än vad jag kan om tex Kristianstad. Malmö var exakt på det sättet för mig innan jag flyttade hit. Fast jag måste säga att Malmö blivit mycket mer känt de senare åren av olika anledningar. Men innan Timbuktu och Zlatan så var det riktigt anonymt för mig. Jag visste bara att det var Sveriges 3'e största stad, de snackade skånska och att Skurt spelades in här hehe. Men jag kunde inte riktigt få en bild av hur Malmö såg ut. Så jag tänkte man kan skriva lite städer här, svenska och internationella, som man tycker är helt anonyma för en och kanske det finns någon här som bor/bott eller kanske varit i den staden man anser vara anonym, som kan berätta lite hur livet är i dessa städer? :)Nationellt :Växjö : Jag har till och med varit i Växjö en gång, har INGET minne av hur det såg ut... alls :S Västerås : Gurkstaden! :) Vet att ni har typ en skyskrapa och massa syrianer. Linköping : Något med lejon? Hockeylag?Internationell :Chicago : Jag vet att det låter märkligt, varannan sitcom när man var yngre utspelade sig i Chicago. Av någon anledning ska alla julfilmer utspela sig i Chicago också. Men jag kan fortfarande inte tänka mig hur det ser ut.Washington DC : Ok, vita huset. Och sen? Vad är deras mest kända gata liksom?Liverpool : Beatles, ja. Sen?Madrid : Spaniens huvudstad. Med nästan 3,5 miljoner invånare så kan jag fortfarande inte nämna en endaste byggnad, gata eller landmärke i Spaniens största stad.Toronto : Trots att jag bott där så tycker jag Toronto är riktigt anonymt i internationella sammanhang. Det snackas mycket Maple Leafs och som basketfan så har jag alltid Raptors i minne också. Lägg till CN Tower så tar det slut.
At the gates of Eternity...
Nationellt: Umeå : mmm.. någon?Örebro: : Också rätt blankt Internationellt: Marseille : Frankrikes näst största stad, ganska historisk stad om jag inte har helt fel? märkte just att den har Finlands flagga som flagga/statsvapen wtf :PCologne : Tysklands 4:e största stad, låter som en stad man borde veta något om eftersom att namnet låter så lyxigt, men nej.Peking/Beijing : Vet någon nåt mer om staden förutom att det är Kinas huvudstad?San Diego : Stor stad, säkert en turistattraktion, som jag inte vet ett skit om.San Antonio : Samma som San Diego
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Metastrof: Cologne = Köln.
Intressepenisen hårdnar!
jaha fan! stryk Köln (Cologne) för det är mindre okänt nu i mina ögon iaf :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Metastrof P18 marseille? Zinedine Zidane Didier Drogba Eric Cantona Franck Ribéry Samir Nasri + franska revolutionen + jävligt vacker kuststad nä det får stå för dig :P
"life's a garden, dig it."
är inte så brydd om fotboll, visste inte ens att Zidane kom från Marseille :P juste franska revolutionen.. måste nog gå och ta en promenad för att vakna till liv.. känns nästan pinsamt aja någon som vill bevisa för mig att Umeå eller Beijing inte är okänt? hit me
läser t om samhälls med inriktning samhälls haha :P
zidane spelade aldrig för olympiqe de marseille iof så den kan man inte klandra dig för :) men han kommer därifrån!
"life's a garden, dig it."
BC
Ja du, kanske "The Mall"? =)
Örebro , eller Pennybridge (ett uttryck myntat av rapgruppen Pennybridge Kingz,) är Sveriges 6:e största stad. Har varit där två gånger och tyckte det var ändå en ganska chill stad. Den verkar mycket större än vad den egentligen är.
Just det, Milencolin är också därifrån och de har till och med en skiva som heter "Pennybridge Pioneers". Omslaget är en klassiker i min åsikt. Det ska föreställa Örebro's skyline i bakgrunden haha :)
States : Jo alltså med Vita Huset så tänkte jag på hela Capitol Hill. Lincoln Memorial mm. Just det, DC var tydligen fucked up under crack epidemin. Dave Chappelle är också från DC :)
BC99: Toronto = King of the motherfucking dot
Hehe trodde ingen utanför Kanada kände till "Dot" uttrycket :)
Hah tror inte vi pratar om samma sak, jag syftar på rapbattle-ligan
JaoJao : Ja alltså Toronto's smeknam är "The Dot" eller "T Dot". Det som battleligan syftar på i deras namn.
Yes sir :)
Metastrof skrev: Umeå : mmm.. någon?Sveriges punk- och hardcorehuvudstad. För mig är det Umeå synonymt med musik och jag tycker nästan det är lite konstigt när andra inte håller med.
FULLT av iranier i Toronto märkte jag snabbt när jag var där :P Iranier hittar man iofs på de flesta ställen så kanske inte så märkvärdigt.. San Diego vill jag också höra om, tänkte på det tidigare idag faktiskt och kom inte att tänka på mer än sol, stränder och universiteter. Annars finns det en hel del länder som jag brukar komma och tänka på, och inser att jag inte vet någonting om dem. Får man skriva ner dem också?
Västerås... Nyinflyttad sen 2 år. Det är en småstad som fått storstadskomplex innehållande små små människor som hellre knuffar på dig med vagnen, står och frustar eller går åt andra hållet, hellre än att be dig akta på dig. Men det är fint här och städat. Ganska bra utbud med det mesta och städerna i omgivningen, tex stockholm och eskilstuna känns inte långt borta alls. Inte om du ska in till Dalarna eller Örebro heller. Det gör att hela området är en soppa av allt möjligt folk med en rätt kylig inställning till varandra. Jag ska flytta så snabbt jag kan så fort jag är klar här. Jag kan tyvärr inte tala för annat än min egen personliga uppfattning om min vistelse här, men det i kombination med att massor av för varandra helt okända västeråsare har sagt och berättat liknande saker som jag gjort här, fast på deras vis, gör ju att jag känner att mig övertygelse inte är obefogad direkt. Det finns självklart goa folk här också, men det är någon såpa som omringar hela staden i hala, smöriga nedvärderande attityder som folk drabbas av här.. usch! Åk inte hit, det måste finnas bättre ställen att vara på, annars är hoppet snart ute! :)
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Kinesiska städer som t.ex. Guangzhou eller Tianjin som har över 10 miljoner invånare men är helt okända känns ju lite märkliga. Samma sak i indien. Annars; Norrköping, bor det 5000 eller 100000, jag har ingen aning. Jag vet inte ens in det ligger i norr eller söder, jag tänker att Norr tyder på det första, men köping mer på det andra.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Lepra : Hahaha ok :)Dunder : Norrköping har spårvagnar och ny-nazister...
Sveriges punk- och hardcorehuvudstad. Europas hardcorehuvudstad! Rätt ska vara rätt :p
Norrköping har ju även sveriges största lagliga vägg för graffiti om inget har gått mig förbi som senaste åren.
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
Jag är en geografi-nörd och tanken slår mig ibland när man hör vissa städer, som är relativt stora och man tänker "Wow, jag vet ingenting om den staden!". Jag kan peka ut samtliga ställen på kartan, men jag vet ändå inte så mycket om staden. Jag kan tex mer om New York (trots att jag aldrig varit där) än vad jag kan om tex Kristianstad. Så jag tänkte man kan skriva lite städer här, svenska och internationella, som man tycker är helt anonyma för en och kanske det finns någon här som bor/bott eller kanske varit i den staden man anser vara anonym, som kan berätta lite hur livet är i dessa städer? :) Ok...nu ska jag försöka formulera mina tankar.
Vad exakt är kunskap om en stad? Jag menar, vad säger det om en stad om deras hockeylag heter Panthers och att de vinner lite mer än andra lag? Eller att Lars Ulrich är född där? Säger det något om staden?
Jag vill påstå att en stad är anonym för mig tills jag faktiskt besökt den och känt på pulsen, träffat folket, sett arkitekturen osv.
Jag kan köpa att många kan "känna" en stad som t.ex. NY-exemplet eftersom vi matats med NY på TV och i film under hela vår livstid samt att många av oss väljer att äta NY på egen hand när vi inte matas.
Redline!
Norrköping är väl för bövelen inte anonym! Dåligt pålästa är de som säger det. ;) Sen är det väl iof som så att jag säger så då jag kommer från stan och vet inte hur det skulle vart om jag kommit från en annan stad men men...finns betydligt mer anonyma städer än nkpg tycker jag, som typ Linköping, Västerås, Örebro, Helsingborg osv.
Helsingborg är väl inte så anonymt? kan ju fly landet på 20 min därifrån :) och Henrik larsson? haha.. Helsingfors tycker jag känns ganska anonymt, ser bara en stor grå färg när jag tänker på det.
Hangaround
2012-04-05 15:51
Lite kul mentalitet i den här tråden: "jag vet ingenting om den här staden, därför är den anonym". Lepras beskrivning av Västerås är ganska bra dock.
En stad kan ju vara anonym för dig, betyder inte att den staden inte skulle existera :)
Kan inte någon berätta lite om städerna längs östkusten? Härnösand, Sundsvall, Örnsköldsvik, Gävle et.c Har faktiskt ingen vidare koll på någon av de, mer än hockeylag, kaffe och slalombackar i princip.
örnsköldsvik kommer peter forsberg ifrån, sundsvall är lagom stort och gävle har ett dåligt fotbollslag och kvinnor med håriga knogar
kvinnor med håriga knogar lol?
hörde det av en kille när jag var i norge så jag tror på han. Hässleholm Ängelholm ? De klassas väl också som städer
Hangaround
2012-04-05 18:04
BC: Att klassa en stad som "anonym", baserat på INGENTING, och sen använda sin brist på kunskap som anledning till klassificeringen, som att okunskapen på nåt sätt bekräftar den förutfattade meningen..finner det väldigt märkligt:)
Alla städer i Australien förutom Melbourne och Sydney känns ju väldigt anonyma.
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Linköping Tage Danielson födelseort. Sen har vi Å-gatan som är en av de gator som det begås mest våldsbrott på, i Sverige. Stacs of stamina och chip of fools som var helt sinnesjukt bra är också här ifrån och jooo.... hockeyn. Har för mig att ytterst få brydde sig om lejonen innan de fick pengar och kunde köpa upp sig till elitserien dock.
Kul tråd, fattar precis vad TS menar med anonyma städer. Delhi/New Delh i är jag väldigt konfunderad över, det är Indiens fucking huvudstad men av nyheterna att döma händer det aldrig nånting där och jag tror aldrig jag sett en film eller läst en bok som utspelar sig där, och ingen som reser i Asien besöker Delhi. Mumbai och Calcutta vet man en massa om men Delhi vet jag inte ens var det ligger? Madrid har redan tagits upp men det är lite samma sak där, en annan huvudstad som är väldigt anonym. Känns som att Barcelona borde vara Spaniens huvudstad. Vad händer i Madrid? Jag har för mig att några av böckerna från Hemingways spanska period utspelar sig där men det känns ju rätt inaktuellt.
Att klassa en stad som "anonym", baserat på INGENTING, och sen använda sin brist på kunskap som anledning till klassificeringen, som att okunskapen på nåt sätt bekräftar den förutfattade meningen..finner det väldigt märkligt:) ett cirkelresonemang med självexistensberättigande cirkelresonemang..typ
Jag håller med om Madrid. En annan huvudstad jag känner likadant för är Canberra. DMAt verkar hålla med. Sen har jag ett land. Vad är dealen med Luxemburg?
Redline!
Örebro, eller Pennybridge (ett uttryck myntat av rapgruppen Pennybridge Kingz,) Jaså, är detta uttryck myntat av dem? Vad jag vet så kallade jag och fler med mig vår hemstad för just -pennybridge- waay back på mellanstadiet, då det är en rätt bra direktöversättning från svenska till engelska. Och då jag har gått i samma klass (gymnasiet) som en ur ovanstående nämnda grupp så kanske han snodde uttrycket från mig. ;)
Så där, nu har jag givit ett utmärkt exempel på hur det kan låta här på gatan i Örebro, för det är väl inte enbart en tillfällighet att det kallas för gnällbältet? hehe.
Haha var det Kaveh eller Jiar? :)
En annan huvudstad jag känner likadant för är Canberra. helt klart, Sydney känns mer som Australiens huvudstad.
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
BC99 Jag tänkte på Jiar, men båda kanske gick i min klass? I do not know. Jag var knappt i skolan under en period, så det är ett under att jag ens minns honom eftersom vi inte hade så många lektioner ihop. hehe.
Madrid är väl anonymt bara i kontrast till Barcelona - gamla spanien kontra la rambla, strand, turister och utbytesstudenter. Hässleholm, Ängelholm, även Eslöv, Höör, Osby, Landskrona är verkligen anonyma. Och det vet jag för att jag varit där. Helsingborg har närheten till Helsingör och massa alkisar och knark; dom tidigare nämnda är som Helsingborg fast lite mer pensionärer och lite mindre amfetamin.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Känns som alla i Sverige känner till Helsingborg, men ingen vet ett skit om det, har jag fel?
Ängelholm är btw en av dem sjukaste städerna jag stött på i mitt liv, ett 100% socitetar samhälle kontra de finns riktigt många jonkare där.
Marseille: ligger ju vid kusten men är inte alls lika fancy och badorts-aktigt som Nice och Cannes till exempel. En arbetarstad/hamnstad, ganska smutsigt i city faktiskt. Men väldigt charmigt. Var där i somras faktiskt, finns en del fina museum och härliga resturanger/caféer vid gamla hamnen. Jag tänkte på att det bor väldigt mycket invandrare där, känns som att minst hälften är från Nord och Västafrika. Alltså finns det väldigt mycket småcaféer med arabkänsla, (typ gubbar som dricker mintte och röker vattenpipa). Mys! Fotbollen tar stor plats också, sen pumpas hård smutsig (halvbra) rap från bilarna!
Réussir, s'évanouir, devenir un souvenir
Newfoundland - eller hur sjutton det stavas. Vad finns det där?
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress "Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
La Latina : Hehe ok :) För både Jiar berättade att de hade Nicola (om han heter så) från Millencolin som musiklärare ett tag. Hans teori var att Nicola hört de nämna begreppet "Pennybridge" och fick sin inspiration därifrån :)Sincedayone : De är väl mest kända för Newfoundland hundar och att Leif Eriksson upptäckte det (och därmed Nordamerika) långt innan Christofer Columbus. Enda anledningen till att jag vet så mycket om New Foundland är för att jag bodde i Kanada haha, men annars håller jag med om att det är ett okänt och ödsligt ställe.
BC99 Ah, alltså att Nikola från Millencolin skulle ha fått sin inspiration till Pennybridge från dem? Hybris much? haha. Närå, men ett sådant uttalande förvånar mig inte dock är han en grym producent och en okej DJ, även fast PBK inte myntade begreppet "Pennybridge". :P