I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

ljus och hastighet

Övrigt - Blandat

Producent

2011-12-21 14:17

ljus och hastighet

om en man åker 95% av ljusets hastighet och någon tänder en lampa bakom han, så passerar ju inte ljuset 5% fortare än mannen, ljuset kommer ju passera förbi han som ljuset skulle passerat ifall han stog still, hans tid har för ändrats. säg att en snubbe som står still filmar detta med en superkamera sedan spelar upp det i slowmotion, kommer han då se ljuset passera 5 % snabbare än mannen eller kommer ljuset passera honom som om mannen stog sill?

life's a biiatch and then you decide, To do something about it, shit'll only drive you crazy if you allow it
Moderator

2011-12-22 23:26
Ljuset borde väl passera honom sakta men säkert i och med att ljuset just rör sig 5% fortare än personen. Men jag är absolut ingen fysiker så jag bara spekulerar :)
myspace.com/jiahprod
Admin

2011-12-23 11:30
och någon tänder en lampa bakom han, så passerar ju inte ljuset 5% fortare än mannen, ljuset kommer ju passera förbi han som ljuset skulle passerat ifall han stog still, hans tid har för ändrats

...förutsatt att lampan också färdas i samma hastighet som mannen, dvs att han kör en jättejättesnabb bil och så tänder han en taklampa i bilen.

I övrigt är jag osäker på svaret men det låter iaf som Newtons teorier (eller bevis för) avsaknaden av absolut vila (dvs: allt rör sig konstant, inget står still). Då borde mannen utanför se lampan röra sig i 95% av ljusets hastighet iaf. Men det svarar ju inte på frågan. Eftersom inget kan röra sig snabbare än ljuset så borde han väl se ljuset röra sig 5% snabbare än mannen (i bilen).

The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Producent

2011-12-23 12:20
nja det är bra tänk, men förutsatt att lampan står still, detta e mindfucked, jag har letat upp en video som förklarar det ganska bra

tillbaka till mitt ämne, mannen som står still borde ju se ljuset passera 5% snabbare, eftersom det är bara mannen som åker som tiden går saktare för
life's a biiatch and then you decide, To do something about it, shit'll only drive you crazy if you allow it

2011-12-23 12:41
Poängen med relativitetsteorin är att ljusets hastighet är en absolut konstant. Även om du åker i 99.9 % av ljusets hastighet i en bil och slår på helljuset på bilen kommer du att uppfatta ljusets hastighet som ljusets hastighet. Ljusets hastighet är alltid ljusets hastighet oavsett vad det står i relation till.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
Admin

2011-12-23 12:57
Jaha, nu förstår jag vad du menar. Liknande experiment har man gjort med hjälp av atomdrivna ur. Det var ju bl a nån som åkte runt jorden riktigt snabbt och när han kom tillbaka visade hans klocka en annan tid än den han jämförde med (förvisso pytteskillnad, men ändå). Det du länkade till har att göra med det som brukar kallas "twin paradox".

tillbaka till mitt ämne, mannen som står still borde ju se ljuset passera 5% snabbare, eftersom det är bara mannen som åker som tiden går saktare för

Det låter ju inte helt orimligt. För den som står utanför ser bara ljus som färdas i ljusets hastighet, och någon som färdas nästan lika snabbt. Allt handlar ju egentligen om att tid och rum är relativt utifrån varje enskild individ och vår rörelse.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2011-12-23 16:23
självklart skulle personen som ser detta spektakel utifrån se det som att personen åker fort men passeras av ljuset (förutsatt att denne hade sådan förmåga).

det handlar bara om hastigheter i relation till den fasta observationspunkten. experimentet blir således precis lika relevant om du t.ex. cyklar i 95% av en bestämd hastighet å. sedan låter en kamrat cykla i en hastighet vilken skiljer sig med 5% från den hastighet du själv cyklar i 95% av, för att sedan passera en fast observationspunkt (t.ex. din sista polare som står å kollar).

jag antar att jag inte förstått frågeställningen, eftersom detta verkar för dumt för att ens fråga om...
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba