I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Maja och sömnproblem?

Övrigt - Blandat

Poet

2011-12-07 04:26

Maja och sömnproblem?

Jag har aldrig riktigt gillat att röka på. Det har inte riktigt gett mig någon önskad kick eller rus. Det enda det gör för mig garanterat, är att jag sover som en stock. Och jag funderar nästan på att börja röka det enbart för att kunna somna om nätterna. Det har gått ca 3-4 månader nu av sömnproblem och imorgon är en dag som jag måste upp tidigt (08:00) och jag kan fortfarande inte sova.

Bottom line is, är det något ni rekommenderar? Om jag måste ta något för att jag ska börja kunna sova ordentligt så vill jag hellre att det är naturens örter än massa sömnpiller och skit.

Love

At the gates of Eternity...

2011-12-07 04:46
testa melatonintabletter. melatonin reglerar typ insomning/trötthet. det finns receptfritt i usa så du kanske kan beställa därifrån. i sverige kan man få ut det på recept, men man måste hitta en läkare som har rätt att skriva ut det.

2011-12-07 05:01
min spontana tanke är att det är ju något av en temporärlösning, planerar du inte att klippa en hövding för att somna varje kväll för all framtid så kanske det inte är en sådär jättehållbar plan, men å andra sidan så gäller ju det precis allt annat du kan tänkas peta i dig för att sova också.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2011-12-07 07:39
Varför föredrar du "naturens örter" framför sömnpiller?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2011-12-07 09:17
Vad du än gör så ta inte varken röka eller piller, risken finns att du gör dig beroende av det, plus att du aldrig lär din kropp att somna in av sig själv.

Jag led av sömnproblem ett tag och använde Sedona Method som hjälp, har du inte råd att köpa banden så kan du ladda ner från du vet vart :P Om du inte fastnar för metoden så är mannens röst rena sömnpillret.

Who made me like this? Was it me and god in co-production?
Moderator

2011-12-07 10:11
Skulle inte rekommendera det, efter ett tag får du inte lättare att somna när du har rökt men får däremot ännu svårare att somna om du inte har det.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Rappare

2011-12-07 10:37
KaptenKrok skrev:
Skulle inte rekommendera det, efter ett tag får du inte lättare att somna när du har rökt men får däremot ännu svårare att somna om du inte har det.
+1
Rappare

2011-12-07 10:50
-1 olika från person till person!
it aint hard doin right, its just hard 2 succeed
i wanna live but its hard 2 breathe
Rappare

2011-12-07 11:08
Det är oavsett en jävligt stor risk att ta. Speciellt om han enbart tänker använda det i det syftet.

2011-12-07 11:21
Vafan jävla blöjor orkar inte äns läsa allt som skrivits.

BC det är bara att du håller dig till en lagom mängd varje kväll så kommer du sova gott. Även om du så ska hålla på och pyra resten av livet, håller du dig till en holk per kväll så behöver du inte oroa dig för någonting!

Men var säker på att handla rätt pyr bara ;)
WAC WAS OWS PBC

2011-12-07 11:30
Röka varje kväll verkar... sådär. Risken är att man blir lite seg & apatisk (typiska symptom: inte orka läsa igenom en tråd med tio inlägg innan man skriver).
Moderator

2011-12-07 11:39
Som andra sagt. planerar du inte att röka varje kväll resten av livet så bör du inte börja. du skjuter bara problemen framför dig.
//TW

2011-12-07 11:49
om du inte röker vanligtvis och tar en stek på kvällen för att somna så kommer du vakna mycket långsamare dagen efter. du kommer få en liten grötskalle....men är det värt det så kör
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Poet

2011-12-07 12:08
Ja alltså grötig i huvudet brukar jag bli de få gånger jag har rökt. Roliga är att jag sover gott natten efter också. Jag hade verkligen inte tänkt att röka varje kväll, men tex idag så har jag inte sovit alls! Och jag är rädd att om jag lägger mig nu, så sabbar jag hela dygnsrytmen, men samtidigt så är jag inte funktionell till 100% så hela min dag är ändå förstörd :(

Refused: Jag fick sömnpiller för längesen då jag hade lite av samma problem och effekten av de var helt konstiga. För att inte nämna att man fick en sjukt jävla bitter smak i munnen i typ ett helt dygn. Och man är även tvungen att akta sig att inte dricka alkohol. Och man måste till en läkare, som ska skriva ut det hela på recept. Känns som en hassle.

2011-12-07 12:17
det e ju den ekvationen man får se över. sover du inget alls på natten kan det vara värt att ta till lite hjälp för utan sömn så blir en hel del funktioner lidande i kroppen.

go with nature:)

å sov gott;)
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2011-12-07 12:50
BC99:

Ok, förstår absolut din skepcism. Ville själv eg inte ta nåt alls eftersom jag ansåg att det bara var att dölja symptomen istället för att göra nåt åt orsaken (gäller iofs oavsett om det är "naturligt" eller "onaturligt").

Men jag tror man ska akta sig för att göra den distinktionen, även om din senaste erfarenhet var dålig. Finns en massa saker som växer i naturen som är livsfarliga, och ofta är de dessutom inte lika rigoröst testade.

Om du känner att du behöver något under en begränsad period kan jag rekommendera Propavan. Inte beroendeframkallande i sig och funkade bra för mig. Iofs är det mer en "vakna inte"-tablett än "somna in"-tablett (den verkar länge men inte särskilt snabbt).

I längden kan kanske KBT vara på sin plats. Funkade bra för mig.

Lycka till!
Poet

2011-12-07 13:10
Blweria: I shall! :)

Refused: Tack för tipsen! Jag ska faktiskt kolla in det.

2011-12-07 13:39
Tror det kan fungera rätt bra, du behöver ju inte göra världens största joint för att du ska bli seg och somna om du inte röker ofta.

Minns att när jag jobbade tidigt på morgonen förut så fanns det kvällar då jag var alldeles för pigg, då brukade jag röka och sen somna.
Sen fanns det dom kvällarna då jag rökte och satte uppe o kollade runt på youtube hela natten istället...
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2011-12-07 14:58
Se till att fixa rätt röka bara. Du har ju turen att bo i malmö och här finns det ju faktiskt valmöjligheter. Om jag var du och tänkte köra denna planen så hade jag fixat något riktigt tungt brunt. Annars kan det lätt bli att du är vaken hela natten och flummar istället.

Nackdelen med detta är däremot att det även kommer vara mycket svårare att vakna morgonen efter.

2011-12-07 15:46
Rekommenderar som fan, men inte i langden.
Faktum ar att THC sitter i och trots minimala mangder sa kommer din tolerans att hojas och du kommer fortfarande, aven om du inte kanner av det, att vara paverkad av det 24/7 (forutsatt att du roker varje afton.) Och i sinom tid kommer du behova roka en lite storre holk. Not saying that's a bad thing men du kommer inte vara samma kvicka BC99 efter en langre tid. :)

Fanns en artikel upptejpad pa vaggen i en coffeeshop i Haarlem, en snubbe citerades i den. Minns inte exakta ord men nagot i stil med att ett litet glas alkohol inte forandrar en pa samma satt i langden sa som en spliff om dagen kan gora.

Smoke intelligently helt enkelt.

2011-12-07 16:02
Var själv i liknande situation och visst hjälper det. Så sjukt najs att kunna somna på ett par minuter varje kväll. Men när du väl slutar riskerar det bli det många sömnlösa nätter.
Jag rekommenderar istället spikmatta, det fungerade kanon för mig i alla fall. Ligger och lyssnar ljudbok på mattan 20-30 minuter innan jag försöker sova. Fungerar väldigt bra, kroppen blir avslappnad och man känner sig nästan lite mysig.
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.

2011-12-07 16:13
har bara testat någon enstaka gång och inte i syfte att somna på men "5-htp" ska även kunna hjälpa en med att somna lättare.

http://www.topformula.se/produkter/halsokost_kosttillskott/mental_halsa/48742__5-htp_-_topformula/?gclid=CPGEsL2f8KwCFc5YmAodyFDQ9Q

Poet

2011-12-07 16:41
Exhale: Thanks, men jag har inte intentionen till att röka varje kväll. Kanske en gång i veckan, om ens det. Jag vill liksom bara ta något som verkar snabbt och sen däcka. En av anledningarna till att jag inte röker på är just också för att jag somnar. För mig är det en riktigt party pooper. Förstår inte hur folk pallar festa och blaza :S

2011-12-07 16:57
Ja men dasa, da blir det forhoppningsvis skitbra. Hoppas du kommer tillratta med somnproblemen.

Rappare

2011-12-07 17:46
Visst kan det bli lättare att somna. Men jag läste rätt nyligen att man inte får lika djup sömn när man röker. Fast om du inte sover alls så är det ju värt det.
 Allt har nåt positivt och negativt i sig som en atom
Graffare

2011-12-07 17:57
Stilnoct är jävligt bra sömnpiller...

Producent

2011-12-07 18:49
flunitrazepam är bättre...
People believe what they want to believe, and I want to believe you're a smart man.

2011-12-07 19:24
Ej värt det, du kommer bli sjukt seg av kvällsrökandet efter ett tag.. sen kan du inte somna utan röka ens.

2011-12-07 19:32
Låter som en bra idé tycker jag. Är planen att köra kanske en gång i veckan ser jag inget som helst problem med det, watchall bitchin bout?
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2011-12-07 19:33
Har han sömnproblem mer än en gång i veckan så är det ju inte en så bra idé alls?
Nämen.. vill man vara halvt retarded och slö, kör på det.

2011-12-07 19:48
Heminevrin is the shit. Men inte om du bara ska ta det "vid behov". Annars tycker jag inte att Imovane har någon "bakfylle-effekt" eller att det smakar helvete i munnen dagen efter.

Annars är väl lite röka inget fel innan läggdags. Körde själv det ett tag, men sällan så toleransen inte blev för jobbig :p
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan

2011-12-07 20:17
Ja för en joint i veckan gör att man blir halvt retarded och slö... Hmmmm
- Det släcks.

2011-12-07 20:19
Beror på vad du röker hörrudu. Har man sömnproblem så är det nog inte bara en gång i veckan heller.. :p
Sen ska det ju vara rätt strain om man vill ha sömn, och inte bli upp i varv av det.

2011-12-07 20:42
Han säger ju själv att det är kanske en gång i veckan, om ens det. Så jag går på det.
Och nej, tycker inte heller han ska ta en saftig sativa innan sängen =)
- Det släcks.

2011-12-07 20:44
Jaha, det missade jag.. fast jag läste allt + alla kommentarer :p
Tycker hur som helst att det är en kass lösning. Läkemedel är dock en sämre lösning troligen.
Lider själv av sömnproblem pga mörkret ute nu, man får se till att trötta ut sig rejält.
Ska prova köpa d-vitamin och kolla om det hjälper oxå.
Vintern suuuuger!

Producent

2011-12-07 21:19
Cannabis är nog det enda läkemedlet som kan hjälpa mot sömnlöshet då du kommer in i rätt sömncykel, företags pharma är inget att rekomendera då du inte kommer in i kroppens naturliga REM sömn, den djupa sömnen viket gör dig tröttare i det långa varvet, hade ordentlig insomnia för några år sen och ordnade en stark indica sort som hjälpte mig, men rökte dock bara då jag inte kunde somna, redan efter 2 veckor kunde jag komma in i rätt sömncykel igen, så JA cannabis är att rekomendera sålänge du skaffar rätt sort, något med 50%+ indica är åt rätt håll, sålänge man skaffar kvalité så ska det funka, vilket inte verkar funka i detta landet pågrund av korkade lagar
Since 1984
@realgizlee // twitter

2011-12-07 23:06
micKillah P27

"företags pharma är inget att rekomendera då du inte kommer in i kroppens naturliga REM sömn, den djupa sömnen viket gör dig tröttare i det långa varvet"

rätta mig om jag har fel nu för jag är inte helt ninjasäker, men är det inte exakt samma sak med cb?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Producent

2011-12-07 23:12
http://www.marijuana.com/medicinal-marijuana/13946-sweet-dreams-marijuana-dreams-rem-sleep.html#8

Här finns en kille som verkligen gjort sin hemläxa angående REM sömnen och använding Cannabis
Since 1984
@realgizlee // twitter
Producent

2011-12-07 23:14
Av egen erfarenhet kan jag bara säga att det hjälpt mig komma i balans med diverse ohälsor
Since 1984
@realgizlee // twitter
Poet

2011-12-08 00:58
Suckafree: Låt mig veta hur det gick med D-vitamin, vill gärna testa det jag också.

Alla andra: Tack för era tips!

2011-12-08 07:57
SuckaFree
Jag har precis också börjat med extra d-vitamin och hoppas på att det ska hjälpa mot alla vinter symptom man får. Usch!
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2011-12-08 09:21
micKillah:

företags pharma är inget att rekomendera då du inte kommer in i kroppens naturliga REM sömn

Det finns ju HELT olika läkemedel, menar du att man kan avfärda alla på det här viset för att de är gjorda just av företag?

2011-12-08 09:36
blablabla alla har säkert sagt till till dig men att röra på sig hjälper. Inte nödvändigtvis träna, om än det är det bästa, och att äta rätt.. men typ städa, gå istället för att ta bilen till dit man ska kan vara en början,.
vilket du iof kommer behöva göra om du röker, om du inte är rädd för att bli av med ditt körkort,. om du har något dvs,.
kikk ass

2011-12-08 09:42
haha bc, ffs nä blaza inte för å somna då blir du som mig kan inte somna utan å blaza haha
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.
Poet

2011-12-08 10:35
Mollow: Jag tränar 4-5 gånger i veckan :)

Tekone: Hehe, don't worry homie :)

Förresten, WTF till din signatur hahahaha! :D

2011-12-08 11:22
oj! uteträning då, frisk luft =)
kikk ass

2011-12-08 18:29
Jag tror du först måste fundera på vad det är som kan vara orsaken till problemen. Finns massor av orsaker och massor av lösningar. Vissa är uppe i varv och har svårt att varva ner. Andra så snurrar tankarna i skallen när man ska sova. Vissa kan bli stressade av att kunna se vad klockan är då dom vet när dom ska gå upp och märker att antalet timmar sömn minskar osvosv..

Så jag tror du måste tänka efter vad din orsak till att du blir sömnlös är innan du kan hitta bästa lösningen, som passar dig.

2011-12-08 19:21
Will do!
I måndags.. då var jag sjukt trött, gick och la mig 23.30.. låg tills 06.00 och försökte sova. Är andra gången på en månad.. var likadant förra året. Klev upp relativt tidigt och tränade oxå.. så hade inget med det att göra. Nödåtgärden blev att dra solarium och köpa multivitamin-brus, sovit bra nu sen dess. Dock så brände jag mig för att jag var så kaxig.. haha. Kan inte bli bränd i solen, men tydligen i solarium.

Ska springa och köpa d-vitamin på närmaste gymgrossist imorrn, multivitamin-bruset är inte mkt i...

*..emelie..*

Märker du nån skillnad?

2011-12-08 19:34
Hur ser din vardag ut då? Brist på mathållning, motion och sysselsättning? Det är oftast det man faller på.

Att röka för att sova är absolut inget som man borde rekommendera, dels för att du har bakrus dagen efter och dels för att du gärna utsätter hjärnan för påvänjning och risk för isolation och ja haschpsykoser som det så vackert heter.

Psykoserna är inte så vanligt förekommande i allmänhet, men på behandlingshemmen/boenden är de flesta "livet-ut" scizofrenas vanligaste gemensamma sak just brass. Det är de personer som alltså inte syns ute så jäkla mycket så man ska kunna se för att använda som avskräckande exempel.

Iaf så hade jag inte tippat något sådant, träna hellre mer och sök läkaråsikter om du har svår sömnbrist ändå. (Är du inte nöjd med första läkaren, gå till en annan för en andra analys)

Poet

2011-12-08 22:14
Faktum ar att THC sitter i och trots minimala mangder sa kommer din tolerans att hojas och du kommer fortfarande, aven om du inte kanner av det, att vara paverkad av det 24/7 (forutsatt att du roker varje afton.) Och i sinom tid kommer du behova roka en lite storre holk. Not saying that's a bad thing men du kommer inte vara samma kvicka BC99 efter en langre tid. :)

Shit ni skrämmer ju killen, nu får ni ta det lilla lugna, och vad läste jag där uppe, att han skulle bli "beroende"?

BC, jag skulle tippa på att din kropp inte blir tillräckligt aktiverad, gör du något om dagarna eller är det bara datorn som gäller? So to speak...

Jag drar bara en liten snabb parallell nu, men om vi går tillbaka 100 år, då hade så gott som ingen varken ångest eller sömnproblem, varför? Jo de jobbade. Varje dag slet de för att sen komma hem på kvällen och vara trötta.

Visst samhället ser annorlunda ut idag, men att folk går till psyk/sjukhus för att beklaga sig hos en läkare är bara patetiskt. Försök ta tag i dagen, ut och rör på dig, sen när du kommer hem på kvällen så sjunker du ner vid datorn eller TVn, slappnar av, och sen in för att sova.

Jag säger inte att jag vet vem du är BC, men jag gjorde en generalisering. Kanske inte önskvärt, men 90% av de med sömnproblem i tråden fick nog precis sin bot skriven svart på vitt.

Just det! Ja, du blir lite trögare om du röker under en längre tid, men man får väga nackdelar mot fördelar, ingenting säger ju att du nödvändigtvis måste röka dig till sömns i 10 års tid. Gör det bara när du känner att du måste upp "tidigt" dagen efter, hoppas du får bukt på problemet!

I'm just sayin'...
Jag har ätit pannkaka!
Poet

2011-12-08 23:15
No offense taken :)

Orsaken bakom mitt problem är att jag tänker för mycket. Och det vore all gravy om jag hann reda ut det, men just nu händer det så mycket i mitt liv att jag inte har tid för någon meditation, ört-te, spikmattor osv. Säger inte att det inte kanske funkar, för det gör säkert. Men som sagt, jag vill bara ta något that knocks me out så jag får minst 8 timmar sömn. Just nu påverkar min sömnbrist mitt välmående, min fokus och även min träning. Är jag inte utvilad så orkar jag ju inte lika mycket. Och det är inte bara det att jag kanske ibland måste upp tidigt, utan det är att jag vaknar av mig själv vissa dagar när INTE har en tid att passa och har jag en gång vaknat så kan jag inte somna om igen. Störigt som in helvete. Så det händer att jag lägger mig vid god tid på en fredag, vaknar efter 5 timmar och kan inte somna om, men jag blir en jävla zombie (och de som känner mig, vet vad jag tycker om zombier) för resten av dagen.