I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Erfarenhet av att bo litet? (under 20kvm)

Övrigt - Blandat

2011-10-05 22:09

Erfarenhet av att bo litet? (under 20kvm)

Yo whoa!

Idag fick jag ett samtal från en god vän som berättade att hans bror vill bli av med sin lägenhet. Jag blev direkt intresserad och väntar nu på samtal från denna bror, så att jag kan sticka och kolla på lägenheten.
DOCK är det som så att lägenheten är på 16/17kvm men kostar 1700kr/månaden.

Jag bör tillägga att jag enbart har timanställning och tjänar väldigt lite pengar. Så hyran är perfekt för mig(plus att jag fortfarande bor hemma och har nått en ålder där det fan inte är ok att bo hos mamma). Men jag sitter såklart och nojjar över om jag kommer palla en så liten lägenhet.

Därför tänkte jag höra med er whoaiter. Har ni erfarenhet av att bo så litet? Hur har det funkat? Orkar man leva?
En kollega sa idag att han såg någon undersökning för ett tag sen, där dom menade på att personer lagda åt det konstnärliga hållet trivs bättre i mindre utrymmen än andra. Typ musiker,målare,konstnärer överlag. Jag anser mig själv tillhöra den skalan, men jag vette fan. Hört något om detta? haha

Tack på förhand, HÄJ

..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....
Rappare

2011-10-05 22:21
Jag har en mycket god vän som bor på ca 18 skulle jag tippa på. Han trivs väldigt bra, och har inrett väldigt mysigt. Man behöver fan inte större egentligen.

2011-10-05 22:34
Beror väl helt på vart lägenheten ifråga ligger. Bor man mitt i stan så har man ju oftast tillgång till bibliotek, kulturhus, kaféer, krogar osv dit man kan gå när man inte pallar vara hemma.
Sen vad man har för vanor, om man spenderar mycket tid hemma.
Jag tror inte jag hade stått ut på sån liten yta om det låg långt ut med pendeln t.ex.

Är själv uppvuxen i villa och har aldrig bott på mindre än 60 kvm, iofs aldrig ensam heller så det är väl lite vad man är van vid.
Men som pungen ovan sa, om man inreder den så man trivs bra och inte har FÖR mycket saker så det känns trångt och överfullt så kan man nog stå ut.

Du får bli sån där IKEA-nörd och hitta på fiffig förvaring, loftsäng, infällbart bord osv.
Fan nu blev jag taggad på att bo litet...
All som röstar på mig skall jag slå ihjäl.

2011-10-05 22:35
jag och min pojkvän bodde på 19 kvm i ungefär ett halvår, jag tycker det funkade, ensam hade det inte varit några problem alls.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2011-10-05 23:37
Mitt ex bodde på 21kv tror jag. Han bodde i en annan stad så jag bodde där under kortare perioder. Det fungerade alldeles utmärkt. Som någon sa, man behöver egentligen inte mer utrymme. Sen efter att vi gjorde slut flyttade 2 kompisar till honom in då de inte hade råd med sin egen hyra längre. De betalade typ 600 spänn var. De bodde så i typ ett halvår innan en av dom flyttade ut. Jag tror att de andra två fortfarande bor ihop sen drygt ett år nu. Tror inte alls det skulle vara några problem.

Särskilt inte om du har balkong/uteplats?
vegan power

2011-10-05 23:37
såg att det stod under 20 nu. hoppas mitt 2kvm-övertramp inte diskar mitt inlägg hehe!
vegan power

2011-10-06 08:22
Jag hade en liten skokartong på 16kvm ute i Hallonbergen för ett par år sen.
Sjukt trång toalett, dusch och hall, och i övrigt hade jag plats för en liten kokvrå med kyl, ett bord, en säng och en TV på väggen. Funkade faktiskt helt okej, men då bodde jag bara där i 3-4 månader också. Hade nog inte pallat en längre tid.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-10-06 11:48
Min första lägenhet va 18kvm. Bodde där i drygt två år. Funkade såklart men jag sökte nytt hela tiden.

Admin

2011-10-06 12:04
Bodde på 19 kvm i ett par år och det var absolut inga problem. Det var ganska skönt. Jag gissar att du inte har så mycket prylar och möbler att flytta ut vilket gör en liten lägenhet enkel att inreda och du slipper stora tomma ytor. Dessutom kommer du säkert passa dig för att köpa onödigt skit som bara tar plats för du har inte så mycket plats.

Det enda som var lite jobbigt ibland var att jag hade ett väldigt litet kylskåp, men det var egentligen inga stora problem. Man hittar lösningar på förvaringsproblem på nåt sätt.

Jag trivdes jäkligt bra kort sagt.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2011-10-06 20:54
Jag bodde i en lägenhet på runt 20kvm i ett par månader, och jag saknar den fan varje dag.

Personligen föredrar jag att bo litet. Det blir inte så lätt stökigt, och blir det stökigt så går det sjukt fort att städa den igen. Jag har aldrig haft så städat och snyggt som när jag bodde där. Förstår snarare inte folk som pallar bo i lägenheter på typ 70 kvm. Hur fan pallar man hålla ordning där? Speciellt om man flyttar runt mycket. Flyttstädningen, liksom. Nä, fy fan.

Det gäller bara att vara en sådan person som inte samlar på sig massor grejer. Man får vara selektiv och se till att ha bra förvaring för det man har mycket av. I min lilla lägga var det ganska högt i tak, så det fanns skåpluckor högt uppe jag kunde stoppa undan all skit jag inte använde i. Annars kan man ju sätta upp hyllor högt upp och stoppa allt i lådor eller något sådant. Man får vara smart, liksom.

Men det viktigaste när man bor så pass litet är nog att ha ett förråd. Även om man inte har så mycket prylar kan det vara skönt att slänga undan vinterjackan/jackorna där, eller så.

Jag säger: kör bah! Om du får klaustro är det väl bara att flytta tillbaks till mamma och pappa.

Toastare

2011-10-06 20:59
Jag och min pojkvän blev sambos precis när jag fått en lägenhet på 17 kvadrat på Lilla essingen. Tror vi klarade det pga att den hade badkar och vi kunde inreda den mysigt. Det som var störigast var klart att det bara fanns frysfack i kylen, så maten blev dyrare. Det funkar ju bättre om man är en.

Nu bor vi på 103 kvadrat.. jobbigt att städa.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2011-10-06 21:00
Alltså, är den bra planerad så är det inget problem. dvs. bra med garderober/förvaring, normalt badrum...
Toastare

2011-10-06 21:01
Kan tillägga också att den lägenhet jag trivts minst i är en 1a på 45 kvadrat, för att den inte hade ett ordentligt badrum.

2011-10-06 21:07
har bott med en polare i 18 kvm . Funkade fin fint. Inte mycket plats men trivdes bra.

2011-10-06 21:15
BountyBoo skrev:
Kan tillägga också att den lägenhet jag trivts minst i är en 1a på 45 kvadrat, för att den inte hade ett ordentligt badrum.

Själv gillade jag att det var litet badrum. Förvisso var mitt extremt litet, men det var gött att sitta på toalocket och duscha ändå! Alltid städat badrum på det viset!

(Låter som ett tips från Ungkarlstråden på Flashback... Nåja.)

Toastare

2011-10-06 22:38
known, i den lägenheten var det dusch kopplad till handfatet. Var första gången jag flyttade hemifrån. Är väl rätt bra på att städa och älskar att bada ;)
Poet

2011-10-07 13:56
Hyllor är nyckeln i små lyor.
At the gates of Eternity...

2011-10-08 15:18
Nyfiken: hur blir det med eventuell flytt nu då? :)