I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hemska arbetsförhållanden..

Övrigt - Blandat

   

2011-09-10 15:39

Hemska arbetsförhållanden..

När jag var i Tjeckien lärde jag känna ett gäng härliga, varmhjärtade filipinskor. Glada, lättsamma och öppna så länge deras arbete inte kom på tal. Då sa dom inte mycket.

Det visade sig senare att dom jobbar under närmast slavliknande förhållanden på en, utåt sett legitim, mångfacetterad resebyrå som, förutom själva resorna, erbjuder all möjlig form av turistinformation, import av exotiska varor som doftljus etc, online bookings av spännande äventyr utomlands bla bla bla.. Upplevelse-byrå kanske man skulle kunna kalla det.

Filipinskorna är kärnan av massage och spa-delen. Dom jobbar där 12 timmar om dagen för 13 000 tjeckiska kronor i månaden - motsvarande 4 739 svenska kronor. Då ingår också boende (och ett kg ris per person, schysst va?), men dom bor jättetrångt, flera personer i varje rum och chefen kan gå in och ut i lägenheterna precis som han vill.

Som raden ovanför lätt antyder, så tycker sig deras arbetsgivare ha rätten att lägga sig i deras fritid och privatliv. Minst sagt. Dom är t ex inte tillåtna att ha pojkvänner, dom kan inte gå ut och roa sig hur dom vill utan att underrätta honom precis var dom är och vad dom gör. Vädligt strikt hållna.

Den redan helt orimliga kontrollen blev striktare efter att några tjejer "rymt". Nu har alla tjejerna tvingats skriva på nåt jävla Kalle Anka-kontrakt som säger att dom måste betala honom 100 000 tjeckiska kronor ifall dom vill avsluta sin anställning inom ett år. Kontraktet var skrivet på tjeckiska (som dom inte förstår) och dom har inte fått egna kopior av det. Nästa månad är det dags att förnya detta årskontrakt.

Om t ex en klient gör en springnota, dvs springer ifrån utan att betala så går det ut över massösen - hon får betala summan. Vid mindre misstag (råkar ha sönder något, kommer försent etc) så kan dom räkna med att bli ordentligt utskällda och få nedvärderande uttryck och svordomar kastade över sig, utöver att betala för "förlusten". Den här mannen har inga moraliska spärrar, han bryr sig ENDAST om ekonomisk vinst.

Tillbaka till kontrollerandet av privatliv: När en av tjejerna var ute och festade så struntade hon i att svara på telefonen. Dagen efter på jobbet så kom chefen med ett nytt kontrakt om att hon måste betala honom en viss summa ifall det händer igen. Han påstår att han känner inflytelserika, högt uppsatta människor som kan hjälpa honom i alla lägen. Han är extremt mån om att framstå som omnipotent på alla sätt och det verkar funka.



Ni kanske nu undrar: Varför i helvete jobbar dom där? Varför sticker dom inte?

Dom kommer från fattiga förhållanden eller/och har familjer att försörja i hemlandet. Dom är livrädda för att bli arbetslösa, hamna på gatan och svika sina nära och kära i Filipinerna. Dom får ju knappast heller möjligheter att integreras i tjeckiska samhället, knyta kontakter och så, dom har ju bara Honom och det är så Han vill ha det.



Jag vill verkligen hjälpa dom här tjejerna. Dom har ingen aning om hur saker och ting funkar i västvärlden och är därför väldigt lättmanipulerade. Jag kan tyvärr inte säga att jag är så enormt insatt i lagar och rättigheter heller dock.

Med Sveriges, relativt pålitliga, sociala skyddsnät hade jag inte tvekat på att ta kontakt med Uppdrag Gransking med ett förtroende och förhoppningar om att saker och ting kommer att lösa sig och komma till rätta i slutändan, men hur ligger det till med sånt i Tjeckien (socialt skyddsnät, fackförbund and whatnot)? Vart kan dom vända sig?

Var går gränsen till människohandel? Och vad finns det för EU-lagar att hänvisa till?

Kan ett kontrakt ogiltighetsförklaras om innebörden är helt orimlig och om det finns omständigheter som väger tungt, eller är ett kontrakt per definition "skrivet i sten"?

Värt att veta är att tjejerna vistas och arbetar lagligt i Tjeckien. Så vitt jag vet är alla över 18. Om det förekommer sexuella tjänster i arbetet vet jag inte, men det skulle inte förvåna mig. Jag har dock frågat försiktigt och fått svaret "Nej". Så vitt jag vet, är "chefen" företagets VD, har inga överordnande. Jag har inte fått uppfattningen att det skulle vara någon organiserad brottslighet inblandad i själva företaget, men maffian kan ju ha ett finger med i spelet i vilken verksamhet som helst. Allt från en internationell advokatbyrå till en minigolfbana, så man vet ju aldrig.

Jag är inte ute efter att stjälpa verksamheten då det just nu är dessa tjejers levebröd, bokstavligt talat. Jag vill bara göra dem medvetna om sina rättigheter och försöka visa dem vilka alternativ som finns.

Tacksam för all information och tips jag kan få.







Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)