I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Destination surfing och dykning.

Övrigt - Blandat

2011-09-08 06:29

Destination surfing och dykning.

Är det någon här som har tips på ställen med surfing och dykning? Jag tänkte åka när det är vinter här eller efter nyår mot våren. Alltså utomlands, hiking är också välkommet.

Har någon gjort liknande? Vart? Hur? Kostnad? Vilka erfarenheter har ni haft?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-09-08 09:02
Filippinerna!!!

bara att läsa om det, dom har några av världens bästa dykvatten!

jag har dykt där nu 2 år i rad och känner ändå att jag inte är helt färdig!
tut!
Rappare

2011-09-08 20:46
Surfade i Australien. G A L E T! Annars kan man ta sig till Frankrike & Portugal som har bra surf :)
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2011-09-08 20:56
Indonesien

2011-09-08 21:23
Jag skulle också säga Indonesien.
Bali för surf och Lombok för hiking, deras vulkan är inte av denna värld!
Dykningen är även billig och bra även om jag själv aldrig prövade det.
rip stephen perry
A.S.N.O.M

2011-09-09 12:06
Ni som åkt på liknande resor, vilken månad blev det?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2011-09-09 13:16
Visst Bali kan va ett nice surfspot men livsfarligt med tanke på revet. Jag skulle valt andra delar runt Indonesien. Men Franska kusten är väl det billigaste alternativet och det är bra surf faktiskt. Tahiti är också bra surf. Portugal som jag nämnde tidigare, Marocko.

GonzalesJr P23 Jag var i Australien Februari - April.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2011-09-09 20:59
Mianus, USA

alla är välkomna med surfbrädor
DJ 'Quiksilver' Quik is in tha motherfuckin' house! Straight outta Fonky city of Compton. Yeah I got that funky Jheri curl perm and House shoes on cuz. N thats real.

2011-09-10 09:45
Vad brukar sådana här resor gå på? / Nyfiken.
Don't!

2011-09-11 01:27
Barriärrevet är fint när man vill dyka.. visibilityn är mellan 25-30 meter där..men jaja..det är mycket som är avgörande ;)

Hittade iallafall Nemo- så jag var nöjd! Lite potato groupers med. Sköldpaddor och allt som ska finnas där.

Dök på Koh Tao i Thailand med- rätt kul om man vill se hajar men reven är inte lika fina.
Men Thailand funkar iaf.

Är sugen på på Tanzania- nån som har varit där?

2011-09-11 20:01
Som SexySoul så va jag också på Koh Tao och dök.

Här har ni en film ifrån de hela om någon skulle vara intresserad.

Redaktionen

2011-09-12 15:05
Dykning:
Som MisguidedAngel nämnde så har Filippinerna bra dykning. Dök bara på två olika ställen där men tyckte inte det va nåt övermäktigt. Men bra va det.
Då tycker jag Tioman i Malaysia var bättre. Där gjorde jag min Divemaster. Så det blev en hel del dyk. Riktigt nice faktiskt. Där finns det även surf, men det är under monsunperioden. Och då är dykningen inte så nice. Men om du kan spendera några månade där kan du åka dit typ i början av Mars, surfa en månad och sen dyka när vattnet lugnat ner sig. Det är en riktig paradis-ö i övrigt. :)

På dykning va Malaysia billigare än Filippinerna. Levnadskostnaden va på ett ungefär densamma. Vissa saker va dyrare, vissa saker va billigare.

Surfing:
Lombok är min självklara favorit. Kuta Lombok. Riktigt bra vågor och trevligt ställe att hänga på. Om jag fick välja nånstans att åka i detta nu skulle det garanterat bli Kuta Lombok!
Filippinerna har några ställen. Dock var jag bara på ett ställe (San Juan). Det var första gången jag surfade så jag kan inte säga så mycket. Men bra nybörjarsurf är det. Sandbotten.
Malaysia har rätt nice ställen. Dock så måste man timea in monsunperioden. Tror det är Dec - Mar. Nåt sånt är det men kan ha fel. Jag surfade bara i Mersing. Det va nice, jävligt lättsurfat med sandbotten. Sen har jag en kompis som surfade på Tioman. Han tyckte att det var bättre än när vi va på Kuta Lombok. Så det är nog fett det med. Jag lyckades missa att säsongen va slut, så det blev dykning för min del istället.
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2011-09-12 15:07
Var i Indonesien en månad, varav jag surfade 2 veckor på ön Lombok. Var på ett surfläger där som hostades av ett gäng svenskar. Skitroligt gäng som gjorde allt för att man skulle utvecklas och ha roligt. Som någon nämnde innan så är reven inte så jävla roliga, men i viken vi surfade i så var det sjukt bra reefbreak utan att man riktigt hamnade i fara. Vi körde iofs med bra utrustning, dvs schyssta brädor, skor och rash.

Efter surflägret så var det tänkt att vi skulle snorkla o dyka, men då fick jag ögoninflammation så inget sånt för mig tyvärr, men jag har hört att det ska vara jävligt schysst i Indonesien.

Efter det så åkte vi till Australien en månad, vi surfade inget där men däremot så spenderade vi en jävla massa tid i vattnet! Sjukt bra dyk och snorkling överallt. Vi var längst hela östkusten, men där vi snorklade och dök som bäst var utanför Airlie Beach, dvs Whitsunday Islands. Sjukt fint vatten, vi såg delfiner, havssköldpaddor, hajar och en jävla massa fiskar.

2 månaders resa, och vi levde jävligt bra och gjorde sjukt mycket. Skydive, surfade, åkte på tourer i regnskogen och seglade bland annat. Allt detta gick på 60 000. Men som sagt, det går att dra ner på den summan rätt ordentligt och fortfarande göra en massa.

PM:a om mer info

2011-09-12 15:07
Asshole, var du på surfcamp scandinavia? :) @ Kuta Lombok
Redaktionen

2011-09-12 15:22
alx: Jag knatade dit och frågade lite om våg-prognosen. :)
Men jag surfade där utanför. Alltså dit ut man tar båt och ser från campet. Ett av dom bästa ställena jag surfat på. Tror jag nuddade botten en gång. Så man kunde rasa hur hårt man ville. Dock blir man ju helt körd i armarna av all paddling. :)

Surfade även på en annan spot. Där va det knädjupt när vågen började ta slut. Och det va hårda koraller och sea urchins överallt. Så man fick ta det jävligt försiktigt när man kom in mot land.
Redaktionen

2011-09-12 15:29
Jag va ute i 7 månader. Kostade runt 45000:- (ca. 6000:- i månaden).
Då räknade jag inte med divemasterutbildningen (Rescue + EFR + DM) som kanske kostade 10.000 - 13.000:-.

2011-09-12 15:30
Okej, finns ju typ 3 spots i viken och ett precis där det mynnar ut vid havet. Ett av de där 3 var så sjukt jävla nice som beginner. En dag hade vi head-high vågor som var helt surfbara för en nybörjade. Sjukt jävla kul när man inser vilken kraft man tyglar, haha. Ja, paddlingen var sjukt jobbig, när man väl kom upp så började det roliga :D

Vad körde du för bräda?

Vi var där i december så det var aslågt vatten, men som du sa, man gjorde ju inte sig illa på korallerna. Men vi var med någon dum snubbe som hoppade bomben efter waven o slog i arslet. Kul.
Redaktionen

2011-09-12 15:43
Jag tror vi va på beginnerstället, fast en dag med feta vågor. Det va nog dom största vågorna jag lyckats ta.

Jag vet inte riktigt vad jag hade för bräda. Va väl aningen kortare än två meter. Det va första gången jag inte körde på longboard (dom kanske iofs också kallas longboard).

Fan va jag längtar tillbaka!